Ilustratiunea Română, 1931 (Anul 3, nr. 27-52)

1931-07-01 / nr. 27

2 „ILUSTRATIUNEA ROMANA" Redacţia şi Administraţia: ziarul „UNIVERSUL“ strada Brezoianu nr. 9—11 Abonamente d in ţară in străinătate 1 an .... lei 500 l an. . . lei 1100 6 luni. ... lei 260 6 luni . . lei 560 Publicitatea concesionată exclusiv Oficiului Român de Publicitate S. A. str. Brezoianu. 11 (Palatul „Universul“) Telefon 344/63 Tiparul şi zincografia ziarului „Universul“ Manuscrisele şi fotografiile trimise redacţiei nu se înapoiază. Reproducerea fotografiilor şi desenelor strict interzisă SĂRBĂTORIREA D-LUI PROF. NICOLAE IORGA Evenimentele politice din ultimul timp au găsit intelectualitatea română în plină pregătire pentru sarbătorirea celui mai de seamă dintre cărturarii noştri, d. Nicolae Iorga. Nu se ştia acum câtva timp când se întocmeau volumele omagiale, conferinţele, programele de festivităţi pentru sărbătorirea celor 60 de ani de viaţă rodnică şi de muncă încordată, că Nicolae, Iorga, cea mai proeminentă figură a vieţii noastre intelectuale, a marilor noastre virtuţi şi a românismului nostru integral, va fi chemat, prin înaltă poruncă regească, să conducă Ţara. De aceea sărbătorirea aniversării cu tot ceea ce s'a spus şi s'a scris despre marele român a fost omagiul recunoscător şi sincer al unui neam întreg, independent de aureola de glorie, de nădejdi şi de răspundere care încunună astăzi munca, cinstea şi destoinicia unui om. Rare ori un asemenea omagiu a putut reprezenta mai bine sentimentul şi conştiinţa unui popor care ştie să recunoască şi să sărbătorească cum se cuvine meritele, virtuţile, munca şi vrednicia celor mai aleşi dintre fii. Rareori un omagiu a putut fi o răsplată mai dreaptă pentru acea munte care a hrănit şi a indrumat trei generaţii dearândul, care a pregătit şi a întreţinut nestinsă „flacăra sfântă“ a sufletelor care au închegat „visul milenar" ; pentru acea minte cuprinzătoare şi luminată care a zămislit cea mai grandioasă operă culturală românească; pentru acea minte care a ştiut să însufleţească, să înalţe şi să îmbărbăteze,in vremuri bune ca şi în vremuri rele, energiile sortite să consolideze unitatea noastră politică şi sufletească. De aceia, un distins orator adresatudu-se d-lui Iorga, în ziua sărbătoririi, i-a spus aceste memorabile cuvinte : „Va fi asumat, dealungul carierei d-voastră, misiunea apostolică de a fi sentinela idealului naţional, indrumatul trei generaţii şi slujind trei Regi. In decursul acestor trei generaţii nu ştim ce să admirăm mai mult din opera d-voastră: munca cercetătoare a tainelor trecutului, frământarea gândirei moralistului, condensată în cristalele cugetărilor, ce fac podoaba literaturii contimporane, sau acel înaripat talent oratoric, în care avântul liric se îmbină cu intelepciunea la flacăra sufleteasca a celui mai înalt şi inimos patriotism ? Şi, mai departe : „Aţi fost slujitorul adevărului în ştiinţă, ad moralei in familie, al naţionalismului in şcoală, al românismului în toate, tu politică sunteţi o pildă vie de patriotism înalt şi desinteresat. Spre sufletul d-stră, spre inima d-stră caldă, se îndreaptă azi, din toate unghiurile ţării, toate privirile, pentru că in varietatea virtuţilor d-stră intelectuale se îmbină, ca în culorile spectrului, lumina nădejdilor acestui popor. Din impunătoarea d-stră operă culturală, care reprezintă truda de fiecare clipă şi veghea de fiecare noapte, generaţia noastră ar putea înălţa un falnic arc de triumf, pe sub care trecând gândirea română, să se avânte cu încredere spre culmile viitoare“. Domnul Iorga a putut auzit efogiul intelectualităţii, al cărturarilor, al societăţilor, asociaţiilor şi fundaţiilor de cultură şi de preocupări naţionale. Dar în aceleaşi clipe ar fi putut vedea, dela un capăt la altul al ţării, milioane de români, dela plugul până la surtucar, dela opincă până la vlădică, din colibă până la palat, înfrăţiţi într'un singur gând de admiraţie şi de recunoştinţă pentru truda unei vieţi întregi închinate binelui tuturor,.— un elogiu mut, grandios, emoţionant, pe care fiecare la trăit atât de intens în sentimentul public. In cadrul unei asemenea manifestări, elogiul mărturisit şi nemărturisit al marelui public, al tuturor românilor, se amplifică cu ceea ce i-aîmprumutat din strălucire, scrisoarea Majestăţii Sece Regele Carol al II-lea, atât de frumoasă şi de mişcătoare şi — deopotrivă — scrisorile şi telegramele venite de la savanţii şi intelectualii lumii. Astfel, aniversarea celor 60 ele ani de viaţă rodnică al marelui cărturar, a fost o unanimă şi impozantă sărbătoare naţională în care ţara şi-a sărbătorit pe cel mai vrednic şi mai destoinic dintre fii. In impozanta şi splendida manifestare a acestei conştiinţe româneşti, a fost, desigur, în afară de sentimentul dragostei şi al recunoştinţei, şi acea nădejde de mai bine, acea speranţă pe care a trezit-o atât de puternic personalitatea profesorului chemat să dea un nou ritm vieţei noastre politice atât de avariate prin frământările şi luptele sterile din ultimul timp. Sărbătorind pe d. Iorga, desigur, întreaga românime şi-a îndreptat încrezătoare gândul spre ceea ce marele nostru cărturar va putea da Ţării sale pentru un mai bun îndreptar, p vrjit bună rânduială a trebilor publice. T. Părinţii d-lui prof. V. Iorga, după o fotografie veche D. prof. Nicolae Iorga, după o fotografie recentă , mamă fericită : d-na Zumir Iorga (81 ani), mama d-lui prof. N. Iorga