Ilustratiunea Română, 1935 (Anul 7, nr. 28-51)

1935-07-03 / nr. 28

„ILUSTRAŢIUNEA ROMÂNA“ La Râmnicul-Valcea s-a desvelit monumentul lui I. G. Duca. Cei cari au stat în viaţă în apropierea marelui dispărut au rostit cu această ocazie mişcătoare cuvinte, în cari activitatea, meritele şi calităţile excepţionale ale lui Duca au fost reîmprospătate în memoria masselor. Rând pe rând s’a evocat simţul şi tactul lui politic, puterea lui organizatoare, inteligenţa servită de o rară cultură, întreagă acea bogăţie de fineţe şi spirit, care făceau dintr’ânsul unul din cei mai desăvârşiţi intelectuali pe cari i-a avut ţara. Monumentul ridicat la Râmnicul Vâlcea e o primă recunoaştere a posterităţii. Dar cel mai solid monument, cel mai nepieritor, e totdeauna opera pe care omul o realizează. Acest monument Duca şi l-a ridicat încă în timpul vieţii. * La Sinaia, în cadrul rustic al mănăstirii, s’a oficiat parastasul de 13 ani de la moartea lui Take Ionescu. Prilej de reculegere pentru toţi fiii ţării, cărora Take Ionescu prin genialitatea lui le-a ajutat realizarea visului secular, al unirii şi desrobirii tuturor românilor. * In Capitală, ruperile de nori au pricinuit inundaţii întinse, atât la periferie, cât şi în centru. Singurii cari n’au fost impresionaţi de lacurile şi râurile în cari se transformaseră străzile, au fost sportivii reîntorşi din Bulgaria . — Asta nu e nimic, — ne asigurau ei — să fi văzut terenul Balcaniadei !... Din Moscova, inventatorul Motivsky anunţă realizarea unei invenţii senzaţionale : filmul, care se va putea juca... la lumina zilei. E desigur un progres tehnic îmbucurător. Dar ştim totuşi o categorie de oameni care va fi profund mâhnită de descoperire, perechile de îndrăgostiţi, cam întocmai anumitor păsări, au sfiala luminii... Profesorul Strives de la Institutul astronomic Jerkes, Johannisburg, comunică descoperirea unei noi co  mete, pe care a reuşit s’o fotografieze de două ori. ...Desigur, din faţă şi din profil!... Direcţia căilor ferate române a hotărît reînfiinţarea vagoanelor de fumători. In aceste vremuri grele, când răbdarea şi tutunul au rămas singurele mângâieri ale cetăţeanului, măsura e binevenită... In urma divulgării prin presă a afacerii perimetrelor petrolifere, cei cari puseseră la cale „lovitura”, în dorul răzbunării, au atacat, la drumul mare, pe unul dintre conducătorii campaniei de presă. Cum se vede, oamenii cu perimetri nu vor să renunțe la exploatarea subsolului. Numai că, cu acest sistem, vor ajunge la alt soi de exploatarespartul sării !!... Doi medici provocând un avort, în care un viitor prunc a fost ucis, sunt achitaţi de juraţi. Iată un caz când a avortat şi... justiţia ! * Sus şi stânga: La desvelirea statuii lui I. G. Duca, la Râmnicul Vâlcea, mulţimea în frunte cu şefii partidului şi guvernului liberal, jos : Eşirea de la parastasul oficiat la mănăstirea Sinaia, de 13 ani de la moartea lui Take Ionescu. (In prim plan, d. Stelian Popescu, directorul ziarului „Universali“)