Ilustratiunea Română, 1937 (Anul 9, nr. 1-27)

1937-01-01 / nr. 1

Examinând bogata recoltă a tehniicei în anul încheiat, te găseşti într’o situaţie oarecum delicată. In faţa acestui cumul de realizări e greu de făcut o selecţiune. Ce invenţiuni şi descoperiri sunt mai importante? Cele care, prin caracterul lor senzaţional, iubesc mai mult imaginaţia marelui public? Sau cele menite să schimbe condiţiile traiului nostru cotidian, prin modificările fundamentale ce le introduc . O realizare poate fi epocală, fie prin natura ei practică utilitară, fie prin perspectivele cu totul noui pe care ie deschide cunoştinţelor noastre. Şi atunci, e lesne de înţeles şovăiala, de care suntem cuprinşi, când trebue să relevăm cele mai de seamă realizări ale techniicei auul 1936, din pusderia de înfăptuiri înregistrate pe acest teren. Ca şi în anii precedenţi, principalul tărâm de investigaţiea technicei rămâne domeniul undelor şi radiaţiilor de tot felul: unde hertziane şi ultrasonore, razele invizibile — infraroşii şi ultraviolete— razele cosmice şi acelea ale raddium-ului. Asupra principalei şi celei mai populare aplicaţii a undelor hertziene — radiofonia — e inutil să mai insistăm, întrucât toată lumea cunoaşte progresele formidabile, înregistrate în această direcţie. Ceea ce nu se ştie însă, este că ilustrul inventator al T. P. F., Marconi ,este pe punctul să lanseze un nou miracol, o adevărată bombă. E vorba de posibilitatea transmisiunei energiei prin microunde (unde electrice, cu o lungime, mai mică, de un metru). Reuşita experienţelor senzaţionale, realizate pe bordul yachtului său personal ..Elettra“, — transformat intr’un laborator ambulant, — îl îndreptăţeşte pe Marconi să ne făgăduiascâ înfăptuirea apropiată, nu numai a emiţătorului-receptor de radio în buzunarul vestei — cu care să putem întreţine convorbiri directe şi secrete prin radio, cu orice locuitor al globului, — ci şi furnizarea la domiciliu, prin intermediul unei simple antene, a curentului electric necesar pentru iluminat, încălzit, gătit şi toate nevoile casnice. Industria şi tracţiunea vor fi şi ele deservite prin radio. După cum vedem ,genialul inventator italian vesteşte moarte apropiată a telefonului cu fir şi a tuturor reţelelor de cablu, atât de costisitoare şi greoaie. In ceea ce priveşte televiziunea, anul 1936 a înregistrat cele mai sensibile progrese. Transmisiunea imaginilor mişcătoare a depăşit faza laboratorului. Intrând în arena publică. Ecranul de televiziune, fără a ajunge la dimensiunile celui cinematografic, are totuş o suprafaţă de aproape un metru pătrat. Raza emisiunilor atinge vre’o 60 de km. Claritatea imaginilor e din ce în ce mai bună, iar preţul receptoarelor tinde să devie accesibil. Intr’un cuvânt, progres pe toată linia şi într’un ritm accelerat. Puţini are bănuit însă că undele hertziene, pe lângă darul preţios de a transporta de la un capăt la altul al pământului sunete şi imagini, posedă şi proprietatea remarcabilă de a vindeca boli, socotite de multă vreme incurabile, sau în orice caz foarte rebele. In America, în special, tratamentul prin unde foarte scurte e folosit cu succes Împotriva reumatismului și în general, pentru combaterea urmărilor artrittismului. Institutul medical din Filadelphia folosește un asemenea aparat binefăcător. Razele ultraviolete sunt deasemenea tot mai mult utilizate ca instrument terapeutic, ele dovedindu-se capabile să exercite o intensă acţiune bactericidă. In special, microbul gripei sucombă uşor la bombardamentul acestor radiaţii invizibile. Aceleaşi raze pot face adevărate minuni în agricultură şi horticultura Intr’adevăr, seminţele supuse câtva timp efectului razelor ultraviolete înainte de a fi introduse în pământ, pot da naştere la recolte prodigioase, cu roadele mult mai abundente şi perioada de desvoltaire considerabili micşorată Domeniul de aplicaţie al luminei infraroşii este de asemenea foarte întins. Semnalăm in mod deosebit posibilitatea de a fotografia la întuneric şi realizarea unor dispozitive invizibile pentru paza şi alarma automată. Razele cosmice, actualizate prin repetatele ascensiuni în stratosfera îşi menţin încă taina lor. Cunoştinţele noastre actuale ne îndreptăţesc să credem că ele exercită o influenţă fundamentală asupra vieţii pe pământ. Explorarea lor va lămuri probabil, atât taina vieţii, cât şi enigma constituţiei materiei. E drept că misterul alcătuirii materiei începe să fie pătruns. Bombardarea atomului şi disocierea lui prin acţiunea radium-ului, au condus la rezultate deadreptul senzaţionale. S’au putut astfel transforma unele elemente în altele, iar visul străvechiu al alchimiştilor — posibilitatea prefacerii metalelor în aur — poate să devie în curând o realitate. Pentru distrugerea atomului — acest univers infinit mic — s’au construit aparate uriaşe în dimensiunile unui tun — ca de pildă cel dela universitatea din Chî cago, — capabil să declanşeze energii imense şi să libereze din sânul materiei, formidabilele forţe înmagazinate. Şi fiindcă veni vorba de energie, vom aminti ca rezervorul tuturor energiilor noastre — soarele — a ispitit şi în anul acesta pe techniciieni, determinându-i să încerce exploatarea liui sub o formă practică. Inginerul spaniol, José Yrla-Conte a reuşit să construiască o ingenioasă „sobă solară”, cu ajutorul căreia se pot topi diverse metale şi executa numeroase aplicaţiuni industriale. In acest scop, el foloseşte o reţea de lentile Asemenea unei plase de păianjen, graţie căreia lumina astrului diurn este concentrată într’un focar, unde-şi exercită efectul. Dacă faimoasele raze ale morţii, anunţate mereu ca un spectru înspăimântător, par să fie un simplu biutaf, în schimb este sigur că anumite radiaţiiuni sunt capabile să distrugă organisme şi făpturi mai mici (microbi, şoareci ,insecte, etc.). Aceste raze au fost folosite cu succes în medicină şi agricultură, pentru stârpirea bacteriilor şi paraziţilor. Ne-am mărginit, după cum se vede, la realizările tehnice în domeniul un- dolor. E drept că acest domeniu cuprinde aproape tot ce s’a făcut mai de seamă în cursul anului 1936. Nu putem încheia totuş această sumară trecere în revistă, fără a menţiona — tot în cadrul înfăptuirilor tehnice din anul 1936 — perfecţionarea avionului stratosferic, a cinematografului in relief, precum şi diversele prodiuse ale chimiei sintetice (cauciucul artilficial, lâna din... lapte şi petrolul sin tetic) _ . _ J Dreapta: Din realizările epocale ale medicinii. Unde electrice pentru tratarea şi vindecarea reumatismelor celor mai rebele. Dreapta, deasupra: Formidabila reţea ■pentru capturarea şi folosirea razelor solare. Dedesubt: Bombardarea atomilor Sus, stânga: O pacientă suportând tratamentul contra reumatismului de unde