Inainte, octombrie 1949 (Anul 6, nr. 1470-1495)

1949-10-14 / nr. 1481

Să contribuim cu dragoste la înălțarea „CASEI SCÂNTEII“ Construirea socialismului în țara noastră ridică numeroase probleme șn sarcini în fața poporului muncitor. Creearea unei industrii grele, transformarea socialistă a agriculturii, îndeplinirea prevederilor mărețului plan de perspectivă, atragerea masselor largi populare în conducerea Statului, formarea unei intelectualități noui, ieșită din rândul clasei muncitoare și țărănimii muncitoare, sunt chestiuni principale în lupta pe care o duce Partidul pentru făurirea societății socialiste. înfăptuirea lor nu poate fi posibilă fără o îmbinare practicei cu teoria, ceia ce pornește numai dintr’o cunoaștere temeinică a învățăturilor cele mai înaintate, ale lui Marx, Engels, Lenin și Stalin. învățătura marxistă-lenistă-stalinistă arată tuturor oamenilor muncii manuale și intelectuale ținta muncii revoluționare practice. Construirea socialismului este strâns legată de ridicarea nivelului politic, ideologic și cultural al oamenilor muncii. Poporul muncitor ținut în trecut în mod sistematic în întunerec de forțele reacțiunii manifestă azi dorința de a cunoaște cât mai multe și cât mai temeinic. Pe lângă fabrici au luat ființă biblioteci, cărți din ce în ce mai multe sunt citite de muncitori, la sate țăranii muncitori au început și ei să citească material politic și literar în cadrul organizațiilor de Partid și căminelor culturale. Știința și literatura sovietică, sunt pe zi ce trece mai cunoscute de oamenii muncii, iar intelectualii progresiști caută și ei să le pătrundă miezul și să aplice și la noi mărețele exemple sovietice în artă, teatru, literatură și știință. Râvna din ce în ce mai crescândă, de a citi, de a cunoaște, de a însuși materialul politic și ideologic al Partidului, se poate vedea și din aceste cifre: 500.000 exemplare sr au tipărit până acum la noi din Istoria P. C. (b) (curs scurt), iar Scânteia apare zilnic în 700.000 exemplare. Nicio carte, niciun ziar nu a apărut în țara noastră până acum cu un asemenea tiraj. In țările capitaliste cifrele acestor tiraje sunt socotite astronomice. Ele sunt posibile — mult mai ridicate — în Țara Socialismului victorios și în țările de democrație populară. Și sunt posibile fiindcă aici teoria, știința, literatura sunt puse în slujba ridicării nivelului de trai al poporului și de aceea tirajele iau pe zi ce trece mai mari proporții. Dar înarmarea oamenilor muncii cu cunoștințe ideologice și politice este legată și de capacitatea industriei grafice din țara noastră. Noi moștenim dela capitaliști institute grafice cu utilaj vechi, mașini uzate și cu capacitate redusă care nu mai corespund cerințelor din ce in ce mai mari de astăzi. Partidul Muncitoresc Român in grija pe care o are pentru cerințele culturale ale poporului muncitor, a inițiat prin Biroul Politic al Comitetului său Central, construirea centrului poligrafic sub numele de „Casa Scânteii”. Prin „Casa Scânteii” clasa muncitoare rupe zăgazul stavilei pusă de regimurile burgheze în calea luminării poporului muncitor și în calea progresului, științei și culturii. „Casa Scânteii” mai reprezintă și un model de mare și multilaterală industrie grafică, așa cum țara noastră nu a mai avut — și devine posibilă datorită frățescului sprijin al Uniunii Sovietice și al tovarășului Stalin personal. Ziua Scânteii a arătat dragostea oamenilor muncii de la orașe și sate pentru înălțarea Casei celui mai iubit ziar al nostru, a organului central al Partidului Muncitoresc Român „Scânteia”. Dar Ziua Scânteii nu e singurul prilej cu care se manifestă entuziasmul oamenilor muncii pentru înfăptuirea inițiativei Partidului. Numeroase sugestii au venit de la muncitori, țărani săraci și mijlocași, profesori, oameni, de știință, de litere, studenți și elevi în vederea construirii „Casei Scânteii”. Pe această linie se situează și acțiunea de subscriere pentru „Casa Scânteii” care va începe la 15 Octombrie cu scopul de a oferi acestei mărețe inițiative fondurile și materialele necesare. In fruntea acțiunii de subscriere trebuie să stea membrii de Partid.Ei trebuie să angreneze în campania de subscripție masse cât mai largi de muncitori, țărani săraci și mijlocași, intelectuali progresiști și tinerii studioși. Construind „Casa Scânteii” vom avea cărți de calitate superioară mai multe și mai ieftine, vom putea învăța să construim socialismul ca primărie(continuare în pag. 4-a). Anul VI, Nr. 1481 4 pagini 4 lei * Vineri 14 Octombrie 1949 PROLETAR! DIN TOATE ȚÂRLE UN/ȚIVA / ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN PM.R.-COLJ SI AL COMITETUL PROVIZORIU JUDEȚEAN 51 CRASENESC . Redacția și Administrația Craiova str. Al. I. Cuza Nr. 3 Telefon Redacția 26,13 „ Administrația 27,64 taxa poștală plătită numerar cont aprobării Dir. Gen. P. T. T. Nr.269.942 din 1947 Cont CEC 60.348 ABONAMENTE Salariați 100 lei lunar Particulari 150 lei lunar Căminele culturale 200 lei lunar Instituții și Intrep. 500 lei lunar tj Membrii gospodăriei agricole colective Desrobirea Muncii“din Gaicea Mare muncesc cu etan pentru a face o gospodărie model Cele trei brigăzi de muncă ale gospodăriei agricoe colective „Desrobirea Muncii” din Galcea Mare- Dolj, formate în scopul de a duce o muncă cât mai planificată, și-au luat în cadrul ședințelor de colectiv o serie de angajamente concrete pentru a putea duce la bun sfârșit campania însămânțărilor de toamnă. Astfel brigada întâia condusă de fov. Gheorghe Rușu a participat efectiv la nivelarea terenului în urma tractorului, la astuparea gropilor, la aducerea semințelor selecțonate de la gospodăria agricolă de Stat Băiești, la tratarea acesteia cât și la transportarea ei pe teren. Brigada doua și-a luat angajamente de a cosi furajele de pe cele 20 ha. ale gospodăriei, iar a treia brigadă și-a luat ca sarcină să pregătească terenul pentru grădinărie. Propunerile făcute în ședință de către comitetul de conducere al gospodăriei de a se aduce sămânța de acasă, pentru a o schimba cu sămânța de a GAS.-Băilești și a se trata din timp, cât și aratei și grăparul, au fost primite cu satisfacție de către toți membrii gospodăriei. Odată transpuse în fapt aceste propuneri și angajamente, s’a trecut la însămânțări unde aplicând metoda sovietică de semănat în cruce pe un teren de 17,50 ha., s'a putut vedea și ajutorul pe care inginerii agronomi Popov și Roșu îl dau gospodăriei agricole colective, prin sfaturile tehnice în acest domeniu. Atât stațiunea de mașini și tractoare din Băilești cât și gospodăria agricolă de Stat din această comună, au sprijinit tânăra gospodărie agricolă colectivă din Galicea Mare, cu tractoare, semănători, semințe, selecționate, tehnicieni, etc. Intr’una din ședințele comitetului gospodăriei colective, s’a luat în discuție repararea grajdurilor, văruirea lor cât și facerea podelei la grajduri și a unor iesle noi pentru întreținerea cât mai bună a vitelor gospodăriei. Im urma hotărîrii luate s’a reușit până acum să se văruie un grajd, să se facă injecții la porci, să se aducă în curtea gospodăriei 2500 kgr, furaje pentru vite, iar restul până la 41.000 kgf să fie aduse mai târziu. Unii membrii din colectiv, cum ar fi de pildă State Rușu și Costică Toma, au și adus în curtea gospodăriei furajul necesar vitelor. Din cele 110.000 tei acordate credit, colectivul gospodăriei a ridicat 15.000 tei din care s’a cumpărat piatră vânătă necesară saramurării semințelor, benzină pentru motorul de la tocătoare de nutreț, scânduri pentru amenajarea grajdurilor și lemne de foc. Prin muncă voluntară, din tabla ce era în curtea gospodăriei, tov. Constantin Bojin membru în colectiv a reparat acoperișul clădirii economisind în felul acesta 20.000 lei- Deasemenea la jghiabul de beton de la fântână și la văruitul clădirii s’a făcut o economie de 3000 lei datorită muncii veuuntare depusă de membrii gospodăriei. „Ar fi o rușine pentru noi ca să nu ne îngrijim și să nu muncim pentru gospodăria noastră” — a spus tov. Bojin- „Noi știm să muncim, așa că o să vedeți a ce gospodărie model o să avem noi, care o să facă să crape fierea în dușmanii noștri”. In campania însămânțărilor care a fost isprăvită înainte de termen, o muncă frumoasă au dus-o femeie și tineretul din colectiv. Așa de pildă tov. Maria G D ABușu, Ioana Gh. Bușu, Ana 1- GH. ALBEȘTEANU (continuare în pag. II-a). Gospodăria agricolă de Stat Băilești-Dolj a terminat însămânțările In urmă muncii depusă de muncitorii și tehnicienii gospodăriei agricole de Stat Băilești Dolj, în seara zilei de 11 Octombrie 1949, planul însămânțărilor de toamnă al gospodăriei a fost îndeplinit cu sută la sutăAu fost însămânțate 150 hectare cu grâu din care 70 hectare după metoda sovietică în cruce, 61 hectare orz din care 31 ha- în cruce, 50 ha-, rapiță și 10 ha- spanac. Datorită unei bune organizări a muncii și în urma muncii de agitație dusă de organizația de Partid și de cea sindicală, în cinstea zilei de 7 Noembrie, muncitorii de la Atelierele CFR din Tr. Severin antrenați în întreceri socialiste, depun eforturi din ce în ce mai mari pentru realizarea și depășirea planului de producție. Lucrând în contul liniei Aprilie a anului 1950, muncitorii de la secția I locomotive, antrenați în cele 10 întreceri socialiste între partizi și 15 întreceri individuale, au reușit să repare până în prezent 2 locomotive R.A. și o locomotivă R.A. V Până acum la secția I locomotive de la Atelierele C.F.R. din Tr. Severin nu se repara decât locomotive. Acum, în urma acestor succese obținute, muncitorii și-au luat angajamentul să repare și vagoane. Astfel, consecvenți angajamentului luat, au pus în reparație 6 vagoane și două cazane verticale pentru o locomotivă, lucrări care vor fi executate prin întreceri socialiste până la 7 Noembrie. Ca și muncitorii de la secția I locomotive, muncitorii strungari dela secția strungărie a aceluiași atelier, duc o muncă asiduă pentru realizarea angajamentelor luate în cinstea zilei de 7 Noembrie, obținând frumoase depășiri de normă. Muncitorul strungar Cimpoeru Vasile știind cum să-și întrebuințeze timpul de lucru reușește ca zilnic să lucreze la 3 strunguri. El își luase angajamentul ca până la data de 7 Noembrie să strunjească toate piesele dela șapte locomotive sosite în ateliere pentru reparație, reușind să facă acest lucru până în ziua de 10 Octombrie a. c., îndeplinindu-și astfel angajamentul luat. Deasemeni strungarul Stănciulescu Ion lucrând la 2 strunguri orizontale și la unul vertical, segmenții pentru pistoanele locomotivelor până la data de 10 Octombrie a reușit să-și realizeze programul sau de lucru pe luna Octombrie, angajament pe care și-l luase în cinstea zilei de Noembrie. Deasemeni rabotorul UTM-ist Ionescu Nicolae lucrând diferite piese la trei raboteze, depășește norma fixată cu 100 la sută în mod continuu, iar Niculescu Iordan lucrând piese fine pentru pompele locomotivelor depășește norma cu 60 la sută zilnic. Strungarul Coadă Gheorghe în timpul cât au fost plecați tovarășii săi de muncă, a lucrat la 4 strunguri și a făcut ca să nu sufere programul îndeplinindu-l la zi. Astăzi când tovarășii lui s-au întors de la băi, la un singur strung depășește programul cu 100 la sută, dând totodată lucru de bună calitate. Terminându-și angajamentele luate pentru ziua de 7 Noembrie, acești muncitori și-au luat angajamentul ca in cadrul Planului de Stat să execute alte lucrări programate pentru lunile viitoare ale acestui an. V. P. La Atelierele G F. R. din Tr.Severin Muncitorii își depășesc angajamentele luate în cinstea zilei de 7 Noembrie In județul Mehedinți însămânțările de toamnă au început într’un ritm vioi In județul Mehedinți alăturile pentru însămânțările de toamnă cru început pe alocuri încă înainte de termenul fixat, datorită faptului ca o parte dintre țăranii din județul nostru și-au terminat la timp celelalte lucrări de vară-Prima dată astfel de arături s’au făcut în plășile: Dunărea, Broșteni și Baia de Aramă- In celelalte plăși ale județului arăturile nu au putut începe înainte de termenul fixat, pentru că aci lucrările nu se terminaseră și pentru că nici pregătirile în vederea acestor însămânțări nu erau gata.Acum aceste pregătiri fiind aproape terminate însămânțările de toamnă au început să prindă un ritm tot mai vioi și să se extindă la maximum în tot cuprinsul județului. Astfel cu cele 3006 tone sămânță triorată la cele 20 selectoare și 861 trioare și condiționată la cele 583 centre de condiționare, s'a putut semăna până la data de 8 Octombrie a-c. suprafața de 1501 ha. cu grâu de toamină, 129 ha- cu secară și 834 ha- cu orz- Tot până la această dată, în afară de plan s’au mai însămânțat 27 ha. cu rapiță și 48 ha- cu borceag-S’au arat 4.259 ha. În vederea însămânțărilor de primăvară Paralel cu munca de strângerea recoltei de pe câmp, o parte din plugarii muncitori care au terminat lucrările de vară au început să facă ogoare în vederea însămânțărilor de primăvară. Aceste arături erau programate în urma însămânțărilor de toamnă. Până acum datorită elanului cu care au pornit la muncă, ascultând îndrumările date de Partid, țăranii săraci și mijocași au arat 4259 hectare, făcând o arătură de bună calitate așa cum au învățat ei la ședințele din cadrul căminelor culturale în care au participat- V PAJIȘTE Coresp- Ansamblul Artistic al Pionierilor din Grecia Liberă Democrată va da un spectacol la Craiova Ansamblul artistic al pionierilor din Grecia Liberă Democrată, care după un strălucit lureu prin Republica Populară Ungară, Republica Cehoslovacă RP- Polonă, vizitează actualmente și țara noastră, dând Miercuri 19 Octombrie ora 8 seara, din sala Teatrului Național, un spectacol care are drept scop, odată cu popularizarea prin artă a luptei eroicei Armatei Democrate grecești, să facă cunoscută străinătății creația artistică a poporului grec- Căminele culturale în sprijinul campaniei însămânțărilor In lupta pentru împlinirea și depășirea Planului de Stat pe anul 1949, campania însămânțărilor de toamnă se află în momentul de față pe primul plan în județul Dolj, îndeplinirea la timp și în condițiuni bune a planului de însămânțări constitue acum pentru Comitetul Provizoriu Județean Dolj cea mai mare sarcină. S’au mobilizat toate forțele de muncă, și toate cadrele de activiști de sus până jos, pornind cu dragoste și avânt pe teren, pentru sprijinirea și îndrumarea țărănimii muncitoare atât în pregătirea campaniei de însămânțări cât și pentru realizarea planului de însămânțări. Campania s-a desfășurat sub îndrumarea permanentă și cu sprijinul puternic al Partidului ai cărui agitatori au dus munca de lămurire în sânul țărănimii muncitoare, demascând și combătând viguros încercările și toate manevrele chiaburimii fie de a împiedica pe țărani să trioreze semințele, fie de a nu însămânța, cum e cazul de la Padea, unde țărănimea muncitoare nu era lămurită să trioreze pe motiv că grâul e curat. In această campanie, căminele culturale ca factor activ în lupta de ridicare a nivelului cultural al maselor țărănimii muncitoare și ca unul din mijloacele cele mai potrivite de îndrumare pentru creerea unei vieți mai bune, înțelegând rolul pe care Partidul Muncitoresc Român li l-a dat, au sprijinit cu toate eforturile campania însămânțărilor din toamna aceasta, contribuind cu activitatea lor la această campanie. Astfel, în prima perioadă, aceea a pregătirii însămânțărilor, în cadrul căminelor culturale au avut loc serbări organizate cu programe artistice și însoțite de conferințe cu conținut lămuritor asupra felului cum să se pregătească din vreme uneltele agricole, condiționarea semințelor și importanța pe care o are îndeplinirea acestor îndemnuri în obținerea unei bune recolte. Prin exemplificarea cu metode din agricultura așezată pe baze socialiste din URSS și cu arătarea marilor progrese pe care țărănimea din URSS le-a făcut prin aplicarea de metode științifice, prin transformarea agriculturii și formarea de colhozuri, s-a arătat țăranilor muncitori importanța de a se asocia cât mai mulți pentru ca astfel să poată folosi mijloacele tehnice puse la dispoziție de stațiunile de mașini și tractoare, gospodăriile agricole de Stat etc., rolul și importanța pe care o prezintă facerea arăturii cu tractorul, și folosirea semănătorilor în obținerea unei recolte mai mari și de mai buna calitate. Bibliotecile căminelor culturale au contribuit de asemenea la intensificarea campaniei de însămânțări prin intensificarea difuzării cărților, broșurilor și a publicațiilor cu caracter educativ și îndrumător asupra problemelor agricole. Constitue exemple demne de urmat căminele culturale ca cele din Segarcea, Stoina, Amărăști, Măceșul de Sus și de Jos, Cerătul și altele, care nu au închis nicio zi căminul, ținând citiri în grup și dând lămuriri, spre deosebire de alte cămine ca de exemplu cele din Gogoștița, Predești și Brabova care datorită lipsei de înțelegere a colectivelor de conducere, nu au contribuit la această campanie decât foarte puțin. Munca pe teren a lipsit, iar sediul a fost tot timpul închis. Pentru ca să se poată îndeplini în termenul și în condițiunile cele mai bune însămânțările, pentru a răspunde sarcinii de cinste și rolului pe care Partidul Muncitoresc Român li l-a încredințat, toate căminele culturale trebue să-și intensifice munca de lămurire, urmând exemplele acelor cămine care au știut să desfășoare o activitate rodnică și planificată participând cu toate eforturile atât la munca de lămurire în cadrul manifestărilor lor prin conferințe, prin exemple etc. cât și la aceea de îndrumare, sprijinind pe agitatorii de la sate în munca lor. In căminele culturale trebuesc demascați în fața masselor toți acei dușmani ai poporului care mai încearcă să pună piedici și să întârzie realizarea planului de însămânțări. ST. BOSSMN membru în Comitetul Provizoriu Județean Dolj Să nu pierdem nici un minut în campania însămânțărilor de toamnă. In majoritatea satelor județului nostru se intensifică munca de însămânțări de toamnă. Pentru ca să terminăm la timp planul, trebuie ca zilnic să însămânțăm din ce în ce mai mult. Timpul ploios este aproape. Atunci când se va strica vremea, însămânțările se vor face anevoie. S’ar putea ca ele să nu mai fie posibile pe un timp rău. De aceea să intensificăm muncile de însămânțări pentru a fi terminate la timp. Organizațiile de Partid, Comitetele Provizorii și agitatorii de pe teren, trebuie să facă o cât mai vastă mobilizare a țărănimii muncitoare, pentru ca însămânțările să fie gata la termenul fixat, ba chiar mai înainte de termen. Niciun atelaj nu trebuie să stea acasă. Țăranii muncitori care au terminat munca să ajute cu atelaje pe cei ce au rămas în urmă. Minutele sunt prețioase în campania însămânțărilor. Să nu pierdem nicio clipă cu alte treburi ce se pot face și după însămânțări. Timpul este încă prielnic însămânțărilor. Să-l folosim din plin, pentru ducerea la bun sfârșit a muncilor agricole de toamnă, care aduce după sine ridicarea nivelului de trai al țăranilor săraci și mijlocași și asigură hrana poporului muncitor. Deschiderea stagiunii la Teatrul Național din Craiova Desen de TUDOR POPESCU Dela stânga la dreapta: Remus Comăneanu, Iancu Economu, Oana Ouțui, Gh. Leahu, C. Neacșu, Pompilia Vasiu, în „Madienda Plasă”. (Citiți cronica în pag. II-a)