Inainte, iulie 1950 (Anul 7, nr. 1693-1718)

1950-07-22 / nr. 1711

Rezoluția Plenarei C. C. al cmopivire ia rezultatele verificării membrilor de partid și la primirea noilor membri în Partid (Urmare din pagina l-a), necesar ca adeziunea și recomandările să fie citite în întregime în adunarea generală. Toate aceste cerințe se referă și la membri U.T.M., primirea lor în Partid trebuind să se facă de asemenea în ordine strict individuală. Primirea candidatului în Partid se consideră valabilă numai după ce hotărîrea de primire, adoptată de organizația de bază a fost confirmată de Comitetul de Partid Raional (de Plasă) orășenesc sau sătesc, respectiv Comitetul Județean pentru organizațiile de partid care țin direct de el. Confirmarea candidaților de partid se va face în prezența acestora și a secretarilor organizațiilor de bază respective. Secretarii organizațiilor de bază vor raporta personal despre primirea candidaților și vor citi procesul-verbal de primire, întocmit în adunarea generală a organizației de bază. 7. — Pentru a îmbunătăți compoziția proletară a Partidului, astfel ca în 2—3 ani Partidul să fie compus din cel puțin 60 la sută elemente muncitorești, Plenara consideră necesar să stabilească o serie de măsuri pentru limitarea primirii în Partid a elementelor neproletare: a) Organizațiile de partid vor primi candidați în Partid, în proporție de 80 la sută elemente muncitorești și 20 la sută, elemente aparținând altor categorii sociale. [ b) Pe baza Statutului P.M.R. care cuprinde obligativitatea stagiului de candidat, se stabilește că pentru muncitorii din industria grea și industria mare, stagiul de candidat va de 6 luni. Aceștia vor trebui să aibă recomandafirea a 2 membri de partid cu o vechime de cel puțin 3 ani în Partid. c) Pentru ceilalți muncitori, pentru muncitorii desa SMT și Gospodăriile Agricole de Stat, membri ai Gospodăriilor agricole colective, muncitori agricoli și țărani muncitori, stagiul de candidat va fi de un an. Aceștia vor trebui să aibă recomandarea a 3 membri de partid cu o vechime de cel puțin 3 ani în Partid. d) Pentru celelalte categorii Sociale stagiul de f candidat va fi de un an și jumătate și vor trebui să aibă recomandarea a 4 membri de partid lu o vechime de cel puțin 4 ani în Partid." Membrii de partid care recomandă un candidat vor trebui să-l cunoască la locul de muncă de cel puțin un an și să poarte răspunderea pentru recomandarea făcută. ' ' v ' 8. — Plenara subliniază că centrul de greutate în munca de primire a noilor membri și candidați în Partid cade asupra organizațiilor de bază. Membrii organizațiilor de bază și in primul rând secretarii și birourile acestor organizații trebue să fie conștienți de marea răspundere ce le-o încredințează Partidul și să lupte pentru a face față cu cinste acestei sarcini. Comitetele Județene, Raionale (de Plasă) și întregul aparat de partid vor ajuta organizațiile de bază la îndeplinirea sarcinilor lor. Activiștii cu munci de răspundere se vor ocupa ei înșiși de primirea candidaților de partid, de organizarea evidenței și de cunoașterea membrilor de partid. Numai astfel secretarii Comitetelor de Partid, Județene și Raionale (de Plasă) vor putea să repartizeze pe noii membri și candidați de partid la munci corespunzătoare, în conformitate cu capacitatea lor și cu sarcinile ce stau în fața organizațiilor de partid respective. i VI. — Plenara CC al PMR. cere organelor de partid să desfășoare o activitate intensă pentru crearea și desvoltarea în jurul organizațiilor de partid a unui activ puternic de oameni ai mamei fără de partid, dintre cei mai apropiați Partidului, care luptă pentru îndeplinirea hotărîrilor Partidului și Guvernului, care își dovedesc prin fapte, în producție, devotamentul lor față de Partid, dar care nu sunt încă pregătiți pentru a intra în Partid. Ei vor lua parte la adunările de partid deschise ale organizaților de bază, bucurându se de drept de vot consultativ și vor munci sistematic sub conducerea organizațiilor de partid pentru ridicarea nivelului lor ideologie și politie. Primirea în activul celor fără de partid se face prin hotărîrea conducerilor organizațiilor de partid din întreprinderi, uzine, fabrici, instituții, SMT., Gospodării Agricole de Stat, Gospodării agricole colective etc. și cu recomandarea a 2 membri de partid. VII. — Plenara C.C. al P.M.R., călăuzindu-se de învățătura stalinistă că „forța partidului marxist revoluționar stă nu numai în numărul membrilor săi, cât înainte de toate în calitatea lor”, constată că și după verificare compoziția socială a Partidului este nesatisfăcătoare. i 1. — In Partid există un număr mare de elemente neproletare, mic-burgheze, pătrunse întâmplător în rândurile Partidului, elemente șovăielnice și lași care manifestă atitudini potrivnice liniei și directivelor Partidului și calcă disciplina de partid. Organizațiile de partid vor aplica prevederile Statutului P.M.R., eliberăndu-se în mod sistematic de aceste elemente care nu merită înaltul titlu de membru de partid. 2. — In Partid sunt multe elemente pasive care nu-și însușesc linia Partidului, nu iau parte regulat la adunările organizației de bază, nu plătesc regulat cotizația și nu au ajuns încă la nivelul avantgărzii revoluționare a clasei muncitoare, dar sunt elemente cinstite. Organizațiile de partid se vor ocupa în mod special de ridicarea lor la nivelul cerințelor ce se pun în fața unui membru de partid iar pe acei care — cu tot ajutorul primit — nu se vor ridica la acest nivel, îi vor trece în rândurile candidaților. Hotărîrea de trecere a unui membru de partid în situația de candidat va fi luată de organizația de bază în adunare generală și în prezența tovarășului respectiv; ea se consideră valabilă numai după ce a fost confirmată de Comitetul de Partid Raional, (de Plasă), respectiv Județean pentru organizațiile de partid care depind de el. Atât hotărîrea organizației de bază cât și confirmarea Comitetului Raional sau Județean se vor trece într-un proces-verbal și se vor păstra în arhivă. VIII. — Plenara atrage atenția tuturor organizațiilor de partid să respecte cu strictețe prevederile Statutului P.M.R. pentru a face din Statutul Partidului nostru bază de nezdruncinat a întregii vieți interne (de partid, să introducă ordinea cea mai severă în gospodărirea documentelor de partid și în ținerea evidenței membrilor de partid. Carnetele de partid se vor înmâna personal de secretarii Comitetelor Județene sau Raionale (de Plasă). Problema primirii în Partid și grija pentru curățenia rândurilor Partidului și pentru competiția lui muncitorească, cu institue, așa cum ne învață experiența uriașă a marelui Partid Bolșevic, piatra fundamentală a întregii politici a Partidului. Ar fi o iluzie periculoasă să credem că după încheierea acțiunii de verificare n’au mai rămas în Partid elemente dușmănoase neindentificate, cu atât mai mult cu cât există pericolul infiltrării și mai departe în rândurile Partidului a elementelor străine și dușmane. Fiind partid de guvernământ, singurul partid politic din Republica noastră Populară, Partidul Muncitoresc Român nu poate să nu țină seama de faptul că spre rândurile sale se vor mai îndrepta fără îndoială, în cursul unui șir de ani, elemente străine, că dușmanul își va înzeci sforțările și va folosi mereu noi și noi mijloace și vicleșuguri pentru a pătrunde în Partid. Procesele lui Rajk, Kostov și Koci Dodz ©, cazul Patrașcanu și a altor trădători în slujba burgheziei au arătat că încercarea de a pătrunde în partidele comuniste cu scopul de a le submina pe dinăuntru constitue o metodă obișnuită a dușmanului. Sarcina tuturor organizațiilor de partid și a fiecărui membru de partid în parte este să apere Partidul împotriva pătrunderii în rândurile sale a elementelor dușmane, străine și oportuniste, să ridice pe toate căile vigilența revoluționară, să strângă și mai mult legătura cu massele, să țină sus steagul Partidului. Amintirile din copilăria ale marelui poet povestitor Ion Creangă, au apărut recent la Editura de Stat, în traducere maghiară. Volumul este însoțit de un studiu introductiv semnat de Geo Șerban. * In curând va apare la Editura de Stat un roman din literatura Chinei Noi, SOARELE DEASUPRA CE SĂ CITIM RÂULUI SANGANI — opera scriitoarei chineze Din Lin ■s F. Engels: Ludwig Feuerbach și sfârșitul filosofiei clasice germane, ed. III-a. * In noua erecția „Texte filosofice”, tipărită la Editura de Stat au apărut texte alese din HERA-, CLIT — cu un studiu introductiv de Miron Constantinescu și PRIMII MATERIALIȘTI GRECI, cu studii introductive de prof. Ion Banu, * AcJord. M. B. Mitin: Opera lui V. I. Lenin: „Materialism și empiriocriticism” și lupta împotriva reacțiunii idealiste contemporane. ■" 1 ■ ... 24 ANI BillI PI. AlTEA LUI F. E. DZERJINSKI La 20 iulie s’au împlinit 24 ani dela moartea vajnicului luptător pentru cauza comunismului, credincios discipol al lui Lenin și Stalin, Felix Edmundovici Dzerjinski. Din cea mai fragedă tinerețe, înfruntând teroarea și cruzimile bestialului regim țarist, Dzerjinski se avântă cu nestăvilit entuziasm în lupta revoluționară. Nimeni și nimic nu au putut să înfrângă voința lui nesdrumcinată și încrederea sa în victoria finală a proletariatului. Urmărit și persecutat de Ohrana țaristă, Dzerjinski a petrecut mai mult de 10 ani în închisori și exil. In 1917, revoluția din Februarie l-a eliberat din închisoare. Bolșevicii din Moscova l-au ales ca delegat la cel de-al VI-lea Congres al Partidului, unde Dzerjinski susțineau înflăcărare pe tovarășul Stalin care, sub îndruimarea marelui Lenin, punea bazele victoriei Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Dzerjinski ca membru al Comitetului Central se află în primele rânduri ale Centrului de Partid, care în frunte cu tovarășul Stalin pregătea insurecția armată. După victoria Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, Dzerjinski este numit în fruntea organului de luptă a dictaturii proletariatului — (Ceka) — pentru a sdrobi contra-revoluția și sabotajul dușmanului de clasă. In această muncă el face față în mod strălucit sarcinilor puse de Partid. In perioada construcției pașnice Dzerjinski, rămânând în fruntea Cekei, este numit și coimisar al poporului pentru căile de comunicație. In această calitate el organizează transporturile, nimicește sabotajul rămășițelor capitaliste, mobilizând massele largi ale feroviarilor în această muncă. In anul 1924, la propunerea tovarășului Stalin, F. E. Dzerjinski este numit în postul de conducere al Economiei Naționale a U.R.S.S. Și în această muncă de uriașe răspundere, Dzerjinski, bucurându-se de ajutorul activ al masselor muncitoare, educate de Partid în spiritul vigilenței revoluționare, îndeplinește în mod strălucit Sarcinile puse de Partid: întreaga sa activitate constitue un exemplu luminos pentru sutele de milioane de oameni ai muncii din întreaga lume, avântați astăzi în lupta dârză pentru papă și socialism. întrebări și răspunsuri despre Codul Muncii Tov. Săndulescu Florian, mașinist tip 6, de la întreprinderea de arte grafice „Pompiliu Ștefu” Craiova, ne pune întrebarea: Cum se va face plata salariilor? Capitolul VI al Codului Muncii prevede felul cum se va face plata salariilor. Aceasta se va face după durata timpului lucrat, adică pe lună, pe zi sau pe oră, fiind în acord sau cu bucata. Când plata se face pe lună, se va ține seama numai de timpul calendaristic indiferent de numărul zilelor lucrate în timpul lunii. Când salariul e plătit cu ziua se va avea în vedere câte zile au fost lucrate în timpul unei luni, iar in ceiace privește plata cu ora, se ține socoteala de numărul orelor lucrate în timpul unei zile sau luni. Articolul 36 din Codul Muncii prevede că: „Cuantumul retribuției pentru unitatea de acord sau bucată se stabilește împărțind salariul din indicatorul tarifar fixat pe un timp determinat pentru categoria profesională respectivă la norma , de muncă fixată pe același interval de timp”. In cazul când înainte de a se efectua munca in acord e nevoe de lucrări pregătitoare, angajații vor fi plătiți cu un salariu ce urmează să se stabilească prin decizia Consiliului de Miniștri pentru fiecare categorie profesională. Intervalele pentru achitarea salariilor prevăzute periodicj nu trebuie să depășească mai mult de două săptămâni. El va fi plătit în bani sau un mod excepțional, va fi plătit și în natură. Aceasta bineînțeles numai în anumite cazuri care se vor hotărî, se va admite, dar numai o parte din salariu. Pentru a nu se stânjeni mersul producției, sau a nu se știrbi din timpul de odihnă, plata salariilor urmează să se facă ori înainte, ori după timpul de lucru, în nicium caz înăuntrul acesteia, sau în zile de repaos. Stimularea elementelor destoinice este din plin susținută de către noul Cod al Muncii, care prevede că pentru îndeplinirea muncilor ce necesită cunoștințe sau pregătiri speciale, angajații au dreptul la salariul fixat pentru categoria respectivă de lucru, chiar dacă nu au titlurile sau dovezile corespunzătoare. Pentru stimularea fruntașilor în muncă, noul Cod stabilește că pe lângă salariu, evidențiații vor putea primi și premii în condiții ce vor fi stabilite prin hotărîrea Consiliului de Miniștri. s,In cazul desfacerii contractului de muncă — arată Codul — de către sau la cererea celui care angajează, plata drepturilor cuvenite angajatului se va face în ziua denunțării contractului de muncă”. Când contractul încetează la cererea angajatului, dreptuile lui vor fi achitate cel mai târziu după o zi de la aprobarea cererei de demisie. Codul Muncii prevede deasemeni că orele nelucrate în timpul încetării lucrului fără vina angajatului, se vor plăti în proporție calculată la câștigul mediu 5Q la sută pentru industia ușoară și 75 la sută pentru industria grea și CFR. Dacă din vina salariatului sunt prelecrate, acestea nu se vor plăti. In cazul în care salariații sunt chemați să-și exercite dreptul la vot în zile de lucru, timpul nelucrat se va plăti potrivit câștigului mediu. La fel se vor achita salariile angajaților ce participă în timpul serviciului congrese, conferințe, adunări gemnerale ale organelor de Stat, sau organizațiilor de massă, ca și cele ale oamenilor muncii ce sunt martori sau experți în diferite procese atunci când sunt chemați să exercite aceste funcțiuni în timpul orelor de lucru. Pentru cei angajați, chemați sub arme Codul Muncii arată că ei vor fi plătiți după dispozițiuni ce vor fi stabilite de Consiliul de Miniștri. Toate aceste îndatoriri și drepturi consfințite prin legea Codului Muncii, va face să asigure un ritm de desvoltare crescândă a nivelului de viață al celor ce muncesc. Zilnic primim la redacția ziarului nostru numeroase scrisori trimise de oamenii muncii și de copiii care prin grija Partidului și Guvernului au plecat în vara aceasta în colonii la munte sau la mare. Din rândurile lor se desprinde dragostea nețărmurită recunoștința fierbinte față de Parși titlul clasei muncitoare care le-a dat posibilitatea să se bucura de o vacanță plăcută, întăritoare a Sănătății lor. Iată ce ne scrie pionierul Ciudin St. Vioril, care se află în colonie la Homorod: Tovarășe redactor. Niciodată până acum nu am fost în colonie. Azi, însă pot să mă bucur și eu de fericirea care altădată nu era decât a copiilor dn boemi. Aci, la Homorod, suntem îngrijiți cu dragoste. Ni se dă de mâncare de 5 ori pe zi și petrecem așa de frumos încât am vrea parcă să stea timpul în loc. 'Am mai avut prilejul să legăm prietenii cu copii de diferite naționalități conlocuitoare din țara noastră. Eu am acum prieteni maghiari și dintre copiii glorioșilor partizani greci. Facem excursii și ne jucăm împreună cu toți. Mulțumesc Partidului care este un adevărat părinte și îndrumător al copiilor și îmi iau angajamentul ca atunci când mă voiu întoarce la școală, la Craiova, să învăț cu și mai multă râvnă ca să fiu cât mai de folos țării mele. Republica Populară Română. CIUDIN ȘT. .VIOREL pionier colonia Homorod. * Iată ce ne scriu și tovarășii Gherghina Petre, Buică Constantin și Aeseni Nicolae, toți de la Filarmonica de Stat din Craiova, care-și petrec concediul la mare. Tovarășe redactor. Datorită regimului nostru de democrație populară, azi oamenii muncii au dreptul să se bucure și ei de binefacerile concediului și odihnei. Prin grija Partidului, noi amm fost trimiși la stațiunea „Vasile Roaită”. Aci, am fost primiți cu dragoste și ni s’a pus la dispoziție o cameră frumoasă. Masa este foarte bună și substanțială. Dar ceea ce este mai frumos act de văzut este prietenia și dragostea ca se înfiripă între oamenii muncii veniți din toate colțurile Republicii nofastre. Luăm masa laolaltă, mineri, metalurgiști, ceferiști, muncitori de pe ogoare, scriitori, artiști, etc. Avem la dispoziție cluburi, biblioteci, terenuri sportive, cinematograf. De câteva ori pe săptămână au loc festivaluri artistice la care contribuim cu toții. 1 Nu putem să ne exprimăm dragostea față de Partidul nostru decât litându-ne angajamentul ca atunci când ne vom întoarce la locul de producția să luptăm cu puteri înzecite pentru pace, pentru făurirea socialismului în țara noastră. Gherghina Petre, Buică Constantin și Aeieni Nicolae j stațiunea „Vasile Recita’* Scrisori noia stafinile de o filiură Când ne vom întoarce dela odihna vom vipla cu puteri înzecite pentru pace și socialism Fiul meu îmi scrie din colonie că este fericit Ca și în anii trecuți și anul acesta, prin grija Partidului și a Guvernului au fost trimiși în colonii mii de copii ai oamenilor muncii de pretutindeni. Printre numeroșii pionieri trimiși în colonia de vară de la Caransebeș se găsește și fiul țărăncii muncitoare Ioana Băraru, membră a gospodăriei colective „Vasile Roaită” din comuna Goicea Mică-Dolj. Iată ce scrie ziarului nostru colectivista Ioana Băraru: Tovarășe redactor: „Sunt membră a gospodăriei colective „Vasile Roaită” din Goicea Mică-Dolj. Ani din rândul am suferit îngrozitor pe moșiile viperelor de boemi pentru o bucată de mămăligă neîndestulătoare pentru mine și pentru cei 4 copii ai mei. Astăzi mă simt cea mai fericită mamă a celor 4 copii printre care am și un băiat de 12 ani, pionier, pe care Partidul l-a trimis în colonia de vară de la Caransebeș de unde îmi scrie că este foarte fericit In cinstea zilei de 23 August îmi iau angajamentul da a munci cu mai mult avânt în cadrul organizației U.F.D.R. și pentru întărirea gospodăriei colective din care fac parte:. 1 Să trăiască Partidul Muncitoresc Român, care poartă de grijă tuturor oamenilor muncii din scumpa noastră Patrie, Republica Populară Română”.