Inainte, aprilie 1954 (Anul 11, nr. 2844-2869)

1954-04-01 / nr. 2844

ANUL X NR. 2844 JOI 1 APRILIE 1954 | 4 PAGINI — 20 BANI Agitatorii în agricolă de obținerea unei recolte cit mai bogate, preocupă astăzi atît pe cei ca muncesc in agricultură, cit și pe oamenii muncii de la orașe. Nu intîmplător zeci și sute de muncitori, ingineri și tehnicieni, au cerut să fie trimiși la sate, în S.M.T .-uri și gospodării agricole de stat, pentru a ajuta la mecanizarea agriculturii, spre a contribui la ridicarea agriculturii noastre pe o treaptă superioară, la nivelul dezvoltării industriei. Un factor deosebit de important, în obținerea de recolte bogate, îl constituie felul și condițiile in care sînt efectuate insămințările. Pentru aceasta sînt necesare respectarea și aplicarea regulilor agrotehnice, atît în ceea ce privește pregătirea terenului pentru însămînțări, cit și felul în care trebuie să se facă insămînțările. Pentru îndeplinirea la timp și în bune condițiuni a sarcinilor trasate de Hotărîrea guvernului și partidului cu privire la actuala campanie agricolă de primăvară de către cei ce muncesc în sectorul socialist, sau individual pe loturi mici de pământ, munca politică de masă pe care o desfășoară organizațiile de partid, trebuie intensificată la maximum în aceste zile. In munca politică de masă, agitatorul constituie figura centrală. El este acela care in sectorul său de activitate duce cuvintul partidului în mase. Pină acum s-a dovedit că agitatorii, care sunt bine pregătiți ,șî ■desfășoară o activitate de zi cu zi, au reușit să lămurească mase tot mai largi de țărani muncitori de necesitatea reparării la timp a uneltelor agricole, de procurarea de sămânță bună, de soi, de încercarea puterii de incolțire, etc. Agitatorii Marin Staicu, Ion Palan, G. Boureanu, Vasile Dobre, Ion Prodireanuu și alții din comuna Panaghia, raionul Segarcea, instruiți cu regularitate de către secretarul organizației de bază, tov. Iordache Marin, au adus o prețioasă contribuție la munca de pregătire a campaniei însămînțărilor de primăvară. Ei au reușit ca, prin munca de lămurire de la om la om, să determine țăranii muncitori să-și repare din timp uneltele agricole, să selecționeze sămânța, să-i încerce puterea de incolțire. Pentru ca munca lor să dea roade, ei au fost cei dinții care și-au reparat uneltele și-au procurat sămînță selecționată, etc., servind astfel ca exemplu in fața țăranilor muncitori. Pilda agitatorului Tudor Dáciu din comuna Stoenești, raionul Caracal, trebuie urmată de toți agitatorii. Pentru a duce o muncă susținută, el păstrează o evidență clară a pregătirilor pentru campania de însămînțări efectuate de țăranii muncitori din sectorul său. De asemenea, toate propunerile și problemele ridicate de țăranii muncitori, pe care nu le poate rezolva singur, le notează un carnet Și le aduce la cunoștința secretarului organizației de bază. In regiunea noastră, sunt insă multe organizații de bază, care subapreciază munca politică de agitație. Acestea se mărginesc doar a ține cite o adunare generală, și aceasta, în unele cazuri, numai dacă vine vreun activist de la raion. Asemenea organizații de bază nu pun accentul pe munca ce trebuie dusă zi de zi de agitatori. De pildă, organizația de bază din comuna Vișina Veche, nu s-a preocupat în ultimul timp cîtuși de puțin de agitatori. Pe secretarul organizației de bază, Neicu Ion, nu-i preocupă dacă cei 16 agitatori, și la juuuI d üe Psici campania primăvară srează in documentele organizației de bază desfășoară vreo activitate. Și nu intîmplător, în această comună, munca politică se desfășoară slab, la voia întâmplării și deci sarcinile nu sunt duse la indeplinire. Lipsurile serioase în ceea ce privește pregătirea și activizarea agitatorilor se manifestă și in multe comune și sate din raionul Pieluța. De pildă, in comuna Risipiți, zilnic se pot vedea la centre mai aglomerate zeci de cetățeni discutînd diferite probleme, fără insă ca agitatorii să se afle printre ei. Tocmai de aceea o mare parte din țăranii muncitori, în loc să transporte gunoiul de grajd la cîmp, spre a servi ca îngrășăminte naturale, îi dau foc. Pentru ca agitatorii să desfășoare o muncă politică susținută în actuala campanie agricolă de primăvară, trebuie să cunoască mai muli scopul obținerii de recolte bogate și care sunt căile pentru obținerea lor.. Pentru aceasta, secretarii organizațiilor de bază trebuie să-i pregătească cu regularitate, să-i controleze și să-i ajute în muncă, întărirea guvernului și partidului din 3 martie 1934, lucrările Consfătuirii pe țară a fruntașilor in cultura porumbului, cartofului și sfeclei de zahăr, ca și Chemarea adresată de aceștia țăranilor muncitori din întreaga țară, trebuie să servească ca material de bază in instruirea și pregătirea agitatorilor, adaptat la condițiile și specificul S.M.T.-urilor, gospodăriilor de stat și colective, sau comunelor și satelor respective, întrucât campania agricolă din primăvara aceasta se deosebește de cele de până acum, din cauza întârzierii mari provocată de cantitatea mare de zăpadă căzută în regiunea noastră, se cere o activitate mai încordată dîn partea fiecărui om al muncii din sectorul agricol. Aceasta pentru ca în 2-3 săptămîni sa se termine complet insămînțările, ajungîndu-se astfel din urmă regiunile în care însămânțările au început mai devreme. Agitatorilor le revine sarcina ca, în aceste zile, să lămurească pe deplin țăranii muncitori asupra necesității ieșirii la însămînțări, de îndată ce zăpada s-a topit. De aceea este bine ca agitatorii să cunoască situația de la cîmp. Hotărîrea guvernului și partidului din 3 martie a.c., acordă o deosebită atenție culturii porumbului, cartofului, sfeclei de zahăr, bumbacului și celorlalte plante tehnice, cât și culturii de legume și zarzavaturi. Aceasta cere ca metodele agrotehnice ce trebuie folosite în cultivarea acestor culturi să fie bine cunoscute de agitatori, pentru ca ei să le poată aplica în practică și în același timp să îndrume și pe ceilalți oameni ai muncii din agricultură să le aplice. Ca metode, trebuie să folosească in primul rind munca politică de la om j la ofice care este cea mai eificace. Agitatorii pot și trebuie să scrie articole la gazetele de perete in care să ilustreze activitatea ce se desfășoară în cadrul campaniei de însămînțări. Educarea oamenilor muncii din agricultură, în spiritul vigilenței revoluționare, pentru a demasca la timp orice încercare a dușmanului de clasă și îndeosebi a chîabirimii satelor de a sabota campania de însămînțări, trebuie să stea în centrul preocupării agitatorilor. Agitatori, folosiți din plin toate posibilitățile ce vă stau la îndemână în vederea bunei desfășurări a campaniei agricole de primăvară! Fiți exemplu demn de urmat pentru toți ifi agit'af'iifii t Crește numărul contractanților de animale La centrele O.R.A.C.A. și la cooperativele din raionul Caracal sporește zilnic numărul țăranilor muncitori care vin să încheie contracte pentru creșterea și îngrășarea animaielor. Numai in cursul primului trimestru al acestui an, ,au fost încheiate contracte pentru creșterea și îngrășarea a 269 bovine, 463 porci. Țăranii nimicitori din comuna Amărăștii, de Jos, au încheiat cele mai multe contracte. Astfel, in ultimele 3 luni ei au contractat creșterea și îngrășarea a 22 boi. și 173 porci. E. POPESCU, coresp. Iu 1 fe- Din activitatea Filarmonicii tie filat „Oltenia,(pag. 2-a),'. f~ Să inviítam din e iipersnța «3 $reculturii sovieticei Semănătoarea manuala de pprnrnb ,,R. K.M”. (pag » -Y‘ *:*/* . > \ . fe Răsplata muncii. (pag. 2-a)ț Mai multă atenția difuzării stărții. (pag. 2-a); 11 tu ä i* 11 I de Au primit prime pentru depășirea normelor de parcurs. (pag. a-a)J • I ' ■ ' < -F-Cuvintul fruntașilor din agriș, cultura. întreținerea culturilor asî-jgură recolte bogate, (pag. 3.a).’ . j~ £ k»ntractori pentru cultura bumbacului, (pag. 3-a); azi. — Mai multă preocupare pentru întărirea economico-organizatorică a gospodăriilor colective și întovărășirilor agricole din raionul Bălcești. (pag. 3-a). — Sesiunea Biroului Consiliului Mondial al Păcii. (pag. 4-a). — Decorarea unui grup de personalități din U.R.S.S. pentru merite deosebite: (pag. 4-a); — Reducerea prețurilor cu amănuntul în R. Cehoslovacă, (pag. d-a)C PE ÎNTINSUL REGIUNII NOASTRE * întreceri patriotice în cadrul sfatului popular, raionul Amaradia s-a ținut, zilele acestea, o adunare la care au luat parte președinții comitetelor executive ale sfaturilor populare, ai întovărășirilor agricole, agenții zooveterinari și alții. In cadrul acestei ședințe au fost inițiate întreceri patriotice între comune, pentru perioada campaniei agricole de primăvară. Astfel, țăranii muncitori, din comuna Adincata au chemat la întrecere pe țăranii muncitori din comunele Goești și Negoești din raionul Amaradia, precum și din comuna Izvoru din raionul Craiova. Printre obiectivele principale ce și le-au propus să le realizeze au fost: transportarea la timp a gunoiului de grajd, pe cîmp, folosirea la maximum, a întregului utilaj, etc. Aceleași obiective și-au propus țăranii muncitori din comuna Mierea Birnicii, care au chemat la întrecere patriotică, pe țăranii cu gospodării mică și mijlocii din comunele Ba* Iota, Velești și Murgași. N. POPESCU, coresp. In perioada pregătirii pentru campania agricolă de primăvară, în scopul obținerii unei producții sporite la hectar, comitetul de partid și sfatul popular raional FL 1 Iași au acordat o deosebită atenție creării de noi întovărășiri agricole. Organizațiile de bază și sfaturile populare comunale, ca și celelalte organizații de masă, au primit un sprijin efectiv în această direcție. In comunele cu perspective au fost creiate comitete de inițiativă formate, din, membri și nemembri de partid dintre cei mai hotăriți în a merge pe calea transformării socialiste a agriculturii. Comitetele de inițiativă au primit un ajutor puternic din partea organizațiilor de bază și a sfaturilor populare, astfel că, in cea mai mare parte ele au reușit, prin munca politică desfășurată să muncească și să atragă noi familii de țărani muncitori spre a se uni de bună voie in întovărășirile agricole, pentru a munci pămintul cu mașinile și tractoarele statului, ce le sunt puse la dispoziție prin al-Ț-ufi. ’ Ca rezultat al muncii politice desfășurate de organizațiile de bază, iar comunele și satele raionului Filiași, în luna martie a.e. au fost creiate un număr de 8 întovărășiri, cuprinzând 160 de familii de țărani muncitori cu peste 180 ha. pămînt. In satul Sfîrcea, de pildă, in întovărășirea care s-a inaugurat zilele acestea, printre primii care și-au făcut cereri și care au dus o muncă susținută pentru crearea înjtovărășirii agricole s-au situat comuniștii Erenciugă Ion, secretarul organizației de bază, Bucheta Dumitru, Erenciugă P. Nicolae, secretarul organizației UTAț. și Cin* biță St. Dumitru. Acest fapt a făcut ca in scurt timp 28 familii de țărani muncitori să se unească de bună voie pentru a-și munci pămintul pe lolțuri mari și cu unelte mecanizate. Un sprijin efectiv în crearea întovărășirilor agricole l-au dat cele două S.M.T.-uri din raion, cu care întovărășirile agricole au încheiat contracte pentru efectuarea tușămințăillor de primăvară. ★ Și-au achitat cotele de carne pe anul 1954 Hotăriți de a fi exemplu pentru ceilalți țărani muncitori din raion la predarea cotelor, membrii Comitetului de stat pentru colectarea produselor agricole din raionul Olteț, și-au achitat în întregime cotele de carne pe anul 1934. Printre primii care și-au predat cotele se numără Iovi Gheorghe Vasile și Ștefan Nicolae. ,1. COSTIN coresp. ★ * In raionul Filiași au fost creiate 8 întovărășiri agricole Pregătiri în raionul Gura Jiului Conștienți de faptul că asigurarea unei recolte bogate în acest an depinde in mare măsură de felul cum este pregătită campania agricolă de primăvară, țăranii muncitori din comunele Dăbuleni, Sadova, și Măceșul de Jos, raionul Gura Jiului, s-au pregătit temeinic pentru însămînțări. Astfel, pină în prezent, în aceste comune s-au efectuat în întregime lucrările de reparare a uneltelor agricole. 1» al arăt £ eaceasta, la centrele de germinal s-a supus încercării puterii de încolțire, 98 la sută din sămânța ce a fi însămânțată în primăvara acestui an. De asemenea, a fost transportată pe terenurile arabile întreaga cantitate de gunoi, de grajd planificată pentru îngrașarea pămintului. E.NACHE BORTOI coresp. Au dezvoltat sectorul legumicol Dornici, de a traduce în viață prevederile Hotărârii guvernului și partidului cu privire la executarea la timp și in bune condițiuni a campaniei agricole de primăvară, țăranii muncitori din comuna Izvoarele, raionul Cujmir, s-au pregătit intens in această direcție. Pină la data de 26 martie a.c.? în întreaga comună, au fost reparate 260 unelte agricole. Pentru reținerea zăpezii pe ogoare au fost cărate pînă în prezent 85, tone gunoi de grajd sa cîmp. De asemenea, la cele 3 centre de germinat s-a încercat puterea de incolțire aproape la întreaga cantitate de sămânță ce va fi aruncată, pe brazdul în primăvara acestui an. In afară de pregătirile pentru însămințarea culturilor cerealiere, țăranii muncitori din comuna Izvoarele au acordat o mai mare atenție dezvoltării sectorului legumicol. In acest sens, au fost pregătite pe o suprafață de 80 m.p. răsadnițe calde cu diferite legume și zarzavaturi, cum ar fi roșii, ardei, varză, etc. Tr.ALINE VIȘAÎȘ coresp. Au plecat sa lucreze în agricultura dini orele 7 și jumătate. In biroul directorului fabricii „Electroputere”, numeroși muncitori, de diferite viraje, îmbrăcați în salopete noi, discută cu tehnicienii și membrii, conducerii acestei fabrici. Mulți dintre aceștia sunt cunoscuți oamenilor muncii din regiunea noastră și chiar din alte regiuni, datorită succeselor dobândite în lupta pentru producerea a cu mai multe mașini electrice peste plan. Tinerii Burlan Constantin, Giscă Aurel, au lucrat până acum câteva zile la ștreng. Ei au confecționat piese pentru mașinile electrice. Tot la strung vor lucra începînd cu data de 1 aprilie la gospodăria agricolă de stat Românești. De astă dată, ei vor confecționa piese de schimb pentru tractoare și alte mașini agricole. Amindoi s-au zărit să lucreze la pentru a sprijini, pe oamenii muncii de pe ogoare în marea bătălie ce se duce pentru sporirea belșugului de produse agricole la hectar. Comunistul Diaconu Uie a depus o rodnică activitate in atelierul de reparat tractoare. Alături de alți comuniști, de muncitori mai tineri, membri ai organizației de tineret sau fără de partid, el a făcut lucrări de bună calitate la repararea motoarelor de tractor necesare unităților socialiste din agricultură, in primăvara acestui an. Pentru a sprijini din plin pe oamenii muncii de pe ogoare, în vederea sporirii recoltei, comunistul Diaconu Uie a cerut să lucreze în agricultură. Chemării partidului și guvernului cu privire la executarea in bune condiții a muncilor agricole din primăvara acestui an, lăcătușul Diaconu Ilie L a raspuns prin fapte. El a fost printre primii care, prezentindu-se la tovarășul Botescu, secretarul comitetului de partid pe fabrică, și-a exprimat dorința fierbinte de a munci în agricultură. In grupul numeros venit să ceară ultimele îndrumări înainte de a pleca la sate, se află și lăcătușul Popescu. Mihai, care a reparat: .4 motoare de tractor și care începînd de azi, va lucra ca șef de brigadă la gospodăria de stat Breasta. • * • • • • • Două mașini pavoazate festiv cu lozinci, drapele roșii și tricolore așteptau in curtea fabricii pe cei ce urmau să plece la gospodăriile de stat Câmpeni, Romanești, Răcani, Brîncoveni și Breasta. In mașini, erau așezate lădițele cu scule. „Am lucrat noi, ce-i drept, la reparatul motoarelor de tractor necesare in.capania agricolă de primăvară. Am mers adeseori la sate și i-am ajutat pe pei de pe ogoare să-și pună la punct inventarul agricol. Dar vom contribui și mai mult acum la obținerea unor recolte bogate, întrucât vom lucra efectiv in agricultură” — fosti fostul lăcătuș, actualul șef de brigadă Popescu Mihai. Același gînd, aceeași hotărire, aceleași năzuințe înalte stăpâneau pe fiecare membru al grupului numeros de muncitori, maiștri și tehnicieni, care urcau în mașini pentru a pleca in unitățile socialiste patronate de fabrica „Electroputere”. Mașinile s-au pus în mișcare. Încet, încet, ele au început să se îndepărteze. Brațe vînjoase se agitau din mașini. Brațe vin joase îi salutau pe cei ce plecau la sate. In clișeu: (strigă) grupul as manakori âe ta fabrica ,,Electroputere” în*!nt* ,"rum bun" și. noi succese in muncii celor er tira pferă hisul?; (rirmpla) directorul fabricii urează pletica la sate. -------------------- ■ ; , ^, Trmr.m.w-iév.irrmnnr r un......