Inainte, februarie 1958 (Anul 15, nr. 4033-4056)

1958-02-01 / nr. 4033

Proletari din toate firile, unil.vat ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA ^ ANUL XIV NR. 4033 simbAtă 1 FEBRUARIE 1958 * Pag. 20 bani Votînd candidații Frontului Democrației Populare, votați pentru calea socialismului, pentru consolidarea și dezvoltarea mărețelor noastre cuceriri, pentru întărirea regimului democrat popular, pentru pace și socialism. §§€ HEMARE , Consiliului regional Craiova al Frontului Democrației Populare Cetățeniei cetățene, oameni ai muncii din regiunea Craiova! La 2 martie 1958 sînteți chemați să alegeți pe deputații sfaturilor populare, fii devotați ai poporului muncitor. Milioane de oameni ai muncii de la orașe și sate, muncitori, ingineri și tehnicieni, țărani muncitori, intelectuali, cooperatori și meseriași, tineri și femei, oameni ai muncii aparținînd minorităților naționale participă la aceste alegeri în cadrul Frontului Democrației Populare, care unește masele largi populare în jurul Partidului Muncitoresc Român — conducător încercat în opera de construire a socialismului și de apărare a păcii. Entuziasmul și însuflețirea cu care în adunările publice oamenii muncii propun candidați ai Frontului Democrației Populare pe cei mai buni și devotați fii ai poporului constituie o puternică afirmare a adîncului democratism al statului nostru, la a cărui temelie stă alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare. Cetățeni și cetățeni! Statul nostru democrat popular duce cu fermitate și consecvență o politică de prietenie și colaborare cu toate țările socialiste și cu celelalte țări iubitoare de pace. Această politică corespunde pe deplin intereselor fundamentale ale poporului nostru, ea bazîndu-se pe dorința sinceră de apărare a păcii și a progresului social. Poporul român este mîndru că face parte din marea familie a țărilor socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică și China populară și militează consecvent pentru dezvoltarea relațiilor de colaborare, care asigură construirea cu succes a socialismului, atît în R.P.R. cit și în celelalte țări de democrație populară. Unitatea și coeziunea lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică reprezintă chezășia suveranității și independenței popoarelor, răspunzînd sarcinilor vitale ale omenirii de apărare a păcii. Cu toate că U.R.S.S. a făcut progrese uriașe în domeniul științei și tehnicii — inclusiv al tehnicii militare — ea este adeptă hotărîtă a politicii de coexistență pașnică. O asemenea politică și-a găsit expresia și în recentele propuneri ale guvernului sovietic cu privire la dezarmare, interzicerea folosirii și experimentării armelor nucleare, crearea unui sistem de securitate colectivă în Europa, o conferință a conducătorilor de state la înalt nivel la care să participe șefii guvernelor etc. Alături de celelalte popoare iubitoare de pace, țara noastră sprijină în politica sa externă programul de măsuri propus de Uniunea Sovietică în vederea slăbirii încordării internaționale și întăririi păcii. Poporul nostru muncitor este convins că actualele condiții oferă posibilități reale preîntîmpinării unui nou război și asigurării triumfului cauzei păcii și colaborării internaționale. Cetățeni și cetățene . Oamenii muncii din țara noastră privesc cu deosebită mîndrie realizările obținute sub conducerea Partidului Muncitoresc Român in anii regimului de democrație populară. Poporul nostru nu va uita niciodată crunta exploatare îndurată în timpul regimului burghezo-moșieresc, cînd Romînia, cu toate bogățiile ei era la cheremul marilor monopoluri străine, iar oamenilor muncii le erau hărăzite doar sărăcia și umilința. O dată cu instaurarea regimului democrat-popular, în care puterea de stat a trecut în mîinile clasei muncitoare aliată cu țărănimea muncitoare, s-a deschis drum progresului și bunei stări pentru toți cei ce muncesc. Țara noastră s-a transformat într-un imens șantier. O imagine impresionantă o oferă sutele de noi fabrici și uzine, zecile de hidro și termocentrale, pădurile de noi sonde, nenumăratele instituții de cultură care răsar pretutindeni, în fiecare colț de țară Sectorul socialist este predominant în economie. Industria, sistemul financiar și de credit, comerțul exterior sunt în întregime socialiste. Aproape jumătate din suprafața agricolă a țării face parte din sectorul socialist-cooperatist, iar în transporturi și comerțul interior, sectorul socialist reprezintă 85%. Munca plină de avînt a poporului muncitor transformă cu succes într-o înfloritoare realitate programul elaborat de cel de al II-lea Congres al P.M.R., de dezvoltare și lărgire a bazei economice a socialismului. Dezvoltarea industriei grele și în primul rînd a pivotului ei principal — industria constructoare de mașini — a fost obiectivul de seamă care a stat în atenția partidului și guvernului, ea determinînd dezvoltarea mai departe a tuturor ramurilor economiei naționale, pentru ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc. Statul democrat-popular sprijină țărănimea muncitoare, ajutînd-o să sporească producția agricolă și să-și îmbunătățească traiul. Atît de înapoiată odinioară, agricultura noastră este din ce în ce mai înzestrată cu mijloace mecanizate. Zeci de mii de tractoare produse de industria noastră și numeroase alte mașini brăzdează astăzi ogoarele țării. Stăpînă pe munca și roadele ei, țărănimea muncitoare — pe baza liberului consimțămînt — pășește cu încredere pe făgașul agriculturii socialiste. Industria locală sprijinită de sfaturile populare a luat o largă dezvoltare în ultimii ani. Ea constituie o ramură importantă a economiei naționale, menită să asigure valorificarea din plin a resurselor locale în vederea sporirii produselor de larg consum puse la îndemîna celor ce muncesc. Revoluția culturală se desfășoară cu succes. Știința, arta și cultura au devenit bunuri ale maselor de oameni ai muncii. Regimul democrat-popular a lichidat plaga rușinoasă a analfabetismului, asigurînd dreptul la învățătură tuturor cetățenilor. Invățămîntul elementar de 7 ani a devenit gratuit și obligatoriu pentru toți copiii oamenilor muncii, indiferent de naționalitate. Au luat ființă școli în limbile naționalităților conlocuitoare, astfel, că orice copil poate învăța în limba maternă. Numărul elevilor și studenților crește an de an. Un rol important în ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc îl au măsurile luate de guvern pe baza Hotărîrii plenarei .4 a , . ^ din 27 — 29 decembrie 1956, pentru îmbunătățirea sistemului de salarizare și normare a muncii, acordarea alocațiilor de stat pentru copii, mărirea pensiilor mici etc., măsuri care au contribuit la creșterea veniturilor populației. Cetățeni și cetățeni! Prin grija partidului și guvernului, în regiunea Craiova s-au făcut pași uriași în domeniul industrializării. S-a creat o puternică industrie petroliferă care dă patriei circa un sfert din întreaga producție de țiței a R.P.R. Mina de exploatare la zi Rovinari, uzinele „Electroputere”, fabricile de ulei și de zahăr de la Podari și altele sunt mărturii grăitoare ale realizărilor obținute în anii regimului democrat-popular. Tot în acești ani întreprinderi ca uzina ,1 Noiembrie”, Șantierul naval Tr. Severin, F.C.T.V. Tg. Jiu și altele au fost dotate cu utilaj modern și perfecționat. Sarcinile trasate de cel de al II-lea Congres al P.M.R. și cele izvorîte din recentele documente de partid constituie un puternic stimulent în acțiunea de îmbunătățire a activității sfaturilor populare privind dezvoltarea industriei locale din regiunea Craiova, către alegători Din inițiativa sfaturilor populare Tg. Jiu, Caracal, Corabia și altele au luat ființă întreprinderi ale industriei locale producătoare de bunuri de larg consum, cum ar fi: ateliere de fabricat mobile, unități de fabricat cărămidă, țiglă, var etc. In ultimii ani, în unitățile industriei locale s-au produs de peste 5 ori mai multe preparate de carne față de anul 1950. Valoarea producției realizată în anul 1957 de industria locală este de peste 6,5 ori mai mare ca cea a anului 1950. Cetățeni și cetățene! Ca de la cer la pămînt se deosebește viata de azi a satelor regiunii noastre de viața plină de suferință și mizerie pe care o ducea țărănimea muncitoare sub regimul burghezo-moșieresc. In timp ce țăranii muncitori din Oltenia dețineau 0,54 ha. pe cap de gospodărie, cei 754 moșieri dețineau 200.000 ha , în afară de cei 36.000 ha. pămînt care aparțineau fostelor domenii regale. Peste 1.700 tractoare precum și alte mii de mașini agricole lucrează astăzi pămînturile țăranilor muncitori din regiunea Craiova. Convingîndu-se de roadele muncii în comun, aproape 220.000 familii de țărani muncitori s-au unit în aproape 2.200 G.A.C.-uri, C.A.P.-uri și întovărășiri agricole. Raioanele Gura Jiului și Cujmir sunt complet cooperativizate iar raioanele Calafat și Băilești sunt aproape în întregime cooperativizate. Unitățile socialist-cooperatiste au obținut rezultate însemnate pe calea dezvoltării lor economico-organizatorice, au realizat roade bogate și distribuit venituri însemnate membrilor lor. O largă dezvoltare au luat G.A.C.-urile din comunele Poiana Mare, Gighera, Flămînda. Prin munca depusă de membrii gospodăriilor colective din Valea Stanciului și Gighera aceste unități au devenit milionare, fondul lor de bază depășind suma de 1.000.000 lei pentru fiecare. Prin grija de fiecare zi a partidului și guvernului pentru creșterea nivelului de trai al oamenilor muncii, aprovizionarea cu alimente, îmbrăcăminte și încălțăminte a crescut în mod simțitor. In anul 1957 comerțul de stat și cooperatist au pus la dispoziția consumatorilor de 2,2 ori mai multă carne, de 3 ori mai multe grăsimi, de 2,6 ori mai mult zahăr etc. — față de anul 1948. In regiunea noastră crește an de an volumul suprafețeit locative construite pentru oamenii muncii. Uzinele „Electroputere” și „7 Noiembrie” au construit și continuă să construiască locuințe pentru muncitori; de asemenea, în orrșul Craiova s-au construit și se construiesc din bugetul sfatului popular blocuri și apartamente ce vor fi date curînd în folosință. O grijă deosebită se acordă electrificării satelor regiunii. Față de 10 sate electrificate pînă în 1944, azi sînt electrificate 126 de comune și sate printre care Tg. Cărbunești, Gogoși, Burila Mare, Crivina etc. In anii puterii populare au fost obținute succese însemnate și pe tărîm social-cultural. Numărul spitalelor a crescut la 48 față de 32 cîte erau în 1944, iar al paturilor de la 2.243 la 4.358; au fost înființate două dispensare de pediatrie, trei dispensare dermato-venerice; numărul caselor de naștere a sporit de 12 ori față de 1944. In regiunea Craiova numărul școlilor de 4 ani a ajuns la 1.011, iar al elevilor a crescut cu 56% față de anul 1944. Au fost construite prin autoimpunere și din bugetul statului 248 școli. Institutul Agronomic și Facultatea Electro Tehnică din Craiova înființate în anii regimului democrat-popular au crescut cadre tinere de specialiști pentru economia noastră națională. Numai Institutul Agronomic a dat peste 600 de ingineri agronomi și ingineri mecanizatori care lucrează în agricultură. A crescut numărul căminelor culturale. Față de 98 unități c^r erau în anul 1944, astăzi avem 1.074 cămine culturale. Numărul bibliotecilor a ajuns la 1.262, ele dispunînd de peste 2.000.000 cărți și diferite broșuri. Au luat ființă Casa regională a creației populare, Ansamblul de Stat „Nicolae Bălcescu”, Teatrul de păpuși, Filarmonica de stat „Oltenia”, 3 teatre de vară, 10 case raionale de cultură, iar nu de mult a luat ființă Casa de cultură a Sindicatelor din Craiova. Rețeaua cinematografică se lărgește tot mai mult. Cele 93 cinematografe sătești pe bandă normală și 10 caravane cinematografice desfășoară o bogată activitate cultural-educativă în mijlocul țărănimii muncitoare din întreaga regiune. O viață nouă și luminoasă se făurește pentru toți cei ce muncesc. Tineretul și femeile, două categorii de oameni ai muncii, altădată ținute departe de treburile obștești, lipsite de dreptul de vot, exploatate cu nerușinare, umilite, și-au recăpătat în acești ani dreptul lor firesc la muncă și viață, putința de a-și spune cuvîntul deopotrivă cu toți cetățenii țării. Tineretul țării noastre educat de partid este pătruns de o adevărată dragoste față de patrie și popor, și își închină entuziasmul său creator, energia sa clocotitoare luptei pentru construirea vieții noi din țara noastră. Astăzi, tineretul din fabrici și uzine, de pe șantiere, de pe ogoare, din școli sau institutele de învățămînt superior, este chemat ca alături de cei vîrstnici să-și aducă prețioasa sa contribuție la victoria cauzei socialismului. Tineretului nostru îi sînt deschise toate căile spre a consacra întreaga sa energie înfloririi patriei. Femeile care reprezintă astăzi mai mult de jumătate din populația țării, posedă o nesecată energie și joacă un rol important în viața obștească, economică și culturală. Promovate în diferite munci de răspundere, sau participînd în producție, femeile au dovedit că sînt capabile să muncească cu devotament în orice loc de muncă unde își desfășoară activitatea. Ele au astăzi toate condițiile ca să-și valorifice forța lor creatoare și talentul lor gospodăresc pentru construirea socialismului. A crescut rolul și însemnătatea sindicatelor în domeniul construcției economice și al ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii. Stimulînd inițiativele creatoare ale maselor muncitorești, sindicatele se preocupă în mai mare măsură de problemele de producție, de realizarea sarcinilor de plan, organizează în cît mai bune condiții consfătuirile de producție, se preocupă îndeaproape de educația comunistă a oamenilor muncii. Oameni ai muncii din regiunea Craiova: cetățeni și cetățeni! Principala preocupare a regimului democrat-popular este satisfacerea cerințelor materiale și culturale mereu crescînde ale celor ce muncesc. Cel de al II-lea Congres al P.M.R. a pus în fața poporului muncitor sarcina realizării unui vast program de dezvoltare economică și social-culturală a țârii. Realizarea unui asemenea măreț program deschide perspectiva ridicării continuie a nivelului de trai material și cultural al maselor muncitoare. In anii care urmează R.P.R. își va îndrepta atenția spre folosirea mai largă a resurselor materiale, în direcția punerii în funcțiune a uzinelor și instalațiilor industriale ce se găsesc în construcție. Terminarea lor va avea o mare importanță în dezvoltarea tuturor ramurilor economiei naționale. Printre acestea se numără noua oțelărie — bluming și marele laminor de la combinatul siderurgic Hunedoara, terminarea sistemului energetic național de înaltă tensiune, construcția conductelor magistrale pentru gazul metan, rafinăria de petrol și instalația de cracare catalitică din Moldova, uzina de cauciuc sintetic, patru fabrici de industrializare superioară a lemnului etc. Vor continua lucrările de valorificare a stufului din Delta Dunării, în colaborare cu R. Cehoslovacă, R. D. Germană și R. P. Polonă. După cum se știe, exploatarea pe scară largă a acestei bogății naturale va duce la o mare abundență de bunuri de larg consum. De asemenea, două uzine de fire și fibre sintetice cu o capacitate de 7.000 tone pe an vor mări considerabil baza de materii prime a industriei textile, lărgind sortimentele cu numeroase produse noi ca : stofe, tricotaje, ciorapi, țesături, pături, covoare și altele. 1. ” . . I X . « Tuiu/V a ZIILC invește ueivoltarea ei industriala. In anii următori va fi mărită capacitatea de producție a fabricilor și uzinelor existente iar industria petroliferă și carboniferă vor cunoaște o creștere impetuoasă. Vor fi create de asemenea noi întreprinderi, care prin folosirea resurselor locale L Äilor ,naturale existente vor pune la dispoziția oamenilor muncii un volum din ce in ce mai sporit de bunuri de larg consum și de uz casnic. Din bugetul local pe anul 1958 vor fi finanțate numeroase lucrări pe tărîmul dezvoltării economice și social-culturale a regiunii Craiova. Față de anul 1957 prevederile bugetare pe anul 1958 au crescut cu 12%. Muncitori din S. M. T.-uri și G. A.S.-uri, țărani muncitori, oameni ai muncii din agri»jiji»*rănd economică centrală a partidului, guvernului și întregului popor. Pentru a ușura munca voastră și obținerea de recolte bogate rr1.TM .dezvoltarea sectorului socialist-cooperatist al agriculturiigriculturii.indreapta efortul în directia sporirii bazei materiale a a Astfel se vor pune în funcțiune uzina de îngrășăminte ostatice, uzine de îngrășăminte azotoase, se vor aloca fonduri bănești pentru îmbunătățiri funciare pentru producerea de semințe selecționate, creșterea de animale de rasă etc. Un rol important îl au G.A.S.-urile din regiunea noastră care trebuie sa devină mari producătoare de cereale-marfă Aceasta, pentru a putea contribui în măsură mereu crescîndă la formarea fondului centralizat al statului, 1* îmbunătățirea aprovizionării oamenilor muncii. Planul de stat în anul 1958 a prevăzut alocarea de fonduri importante pentru dezvoltarea S.M.T.-urilor, mecanizarea muncilor agricole la G.A.S.-uri, pentru dezvoltarea producției zootehnice, viticole și pomicole. Gospodăriile agricole colective, cooperativele agricole de producție și întovărășirile agricole din regiunea noastră vor primi un sprijin permanent din partea sfaturilor populare pentru a se dezvolta și a se consolida din punct de vedere economico-organizatoric. Astfel, ele vor deveni producătoare mai mari de cereale-marfă, contribuind prin contractări și achiziții la fondul centralizat al statului. In același timp țăranii muncitori cu gospodării individuale se vor bucura și ei de sprijin pentru a putea obține recolte cît mai bogate. Pe baza tuturor acestor măsuri, a înzestrării tehnice a agriculturii și a transformării ei treptate pe baze socialiste, regiunea noastră va obține o creștere considerabilă a volumului de produse agro-alimentare, ceea ce va duce la creșterea continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii. Cetățeni și cetățeni, oameni ai muncii din orașele și satele regiunii Craiova ! Pentru pace, pentru viața liberă și fericită pe care o construim pentru noi și copiii noștri, Consiliul regional Craiova al Frontului Democrației Populare vă cheamă ca la 2 martie 1958 să dați votul vostru candidaților vieții noi, fiii cei mai buni ai poporului muncitor — candidații Frontului Democrației Populare. Strîns uniți în jurul Partidului Muncitoresc Român, votînd pentru candidații Frontului Democrației Populare, sprijinind zi de zi munca sfaturilor populare, veți contribui la întărirea scumpei noastre patru Republica Populară Romînă, la făurirea unei vieți îmbelșugate. Consiliul regional F.D.P. Craiova vă cheamă să strîngeți tot mai mult rîndurile în jurul Partidului Muncitoresc Romîn și guvernului R.P.R., transformînd campania electorală într-un puternic mijloc de mobilizare a tuturor forțelor creatoare ale regiunii noastre în lupta pentru realizarea mărețelor sarcini ce ne stau în față. Muncitori, țărani muncitori, intelectuali, tineri, femei, fiți în primele rînduri ale luptei pentru realizarea Planului de Stat, pentru sporirea producției și productivității muncii, pentru sporirea volumului produselor de larg consum, pentru obținerea de recolte bogate și dezvoltarea creșterii animalelor, pentru asigurarea fondului centralizat al statului, pentru dezvoltarea continuă a activității cultural-științifice și a învățămîntului! Munciți cu abnegație pentru îndeplinirea la timp și în bune condiții a sarcinilor, participați cu elan la opera de construire a socialismului în patria noastră! Să întîmpinăm alegerile de la 2 martie 1958 cu cît mai multe realizări pe frontul construcției socialiste. Cetățeni și cetățene! LA 2 MARTIE 1958 sînteți chemați să alegeți ca declutați în sfaturile populare pe cei mai harnici și devotați fi ai poporului nostru muncitor, luptători hotăriți pentru construirea socialismului, pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. Trăiască victoria în alegeri a Frontului Democrației Populare! Trăiască Partidul Muncitoresc Romin, forța conducătoare în Republica Populară Romînă! Trăiască scumpa noastră patrie — Republica Populară Romînă ! Trăiască poporul muncitor constructor al socialismului ! CU TOȚII LA VOT, PENTRU ÎNFLORIREA PATRIEI, PENTRU BUNĂSTAREA POPORULUI 1 Consiliul Regional Craiova al Frontului Democrației Populare