Inainte, octombrie 1958 (Anul 15, nr. 4237-4263)

1958-10-14 / nr. 4248

Pagina 2 ÎNAINTE Cînd primirea cetățenilor la comitetul executiv este bine organizată Primirea cetățenilor la comitetele executive ale sfaturilor populare are un rol foarte important. Pe de o parte ea constituie un principal mijloc de întărire a legăturilor sfaturilor populare cu masele largi de oameni ai muncii, iar pe de alta dă posibilitate membrilor comitetelor executive, care primesc în audiențe, să cunoască mai bine problemele colective și personale ale cetățenilor. Buna desfășurare a audiențelor și operativitatea cu care sunt rezolvate diferite probleme ridicate de cetățeni, fac să crească și mai mult încrederea acestora din urmă în organul respectiv și îi mobilizează să participe cu mai multă însuflețire la conducerea treburilor obștești. Aceasta presupune, însă, multă înțelegere și orientare din partea membrilor comitetelor executive ale sfaturilor populare în sarcina cărora stă primirea și audierea cetățenilor. Despre modul în care comitetul executiv al sfatului popular raional Craiova și-a organizat munca de primire a cetățenilor, se pot spune foarte multe lucruri bune. Dovedind multă grijă față de cerințele cetățenilor, comitetul executiv se preocupă în mare măsură de buna organizare a audiențelor. Ținlnd seama de faptul că țăranii muncitori vin de obicei dimineața la audiențe și pentru a nu fi siliți să aștepte, s-au stabilit ore de primire în fiecare zi intre orele 7—10. In acest fel se evită eventualele aglomerări ce s-ar fi produs prin așteptarea îndelungată a cetățenilor. O altă măsură demnă de remarcat este aceea că, in fiecare dimineață, în holul de la intrarea în sfatul popular, există de serviciu un salariat al sfatului, care înregistrează și imbionează spre secții sau la membrii comitetului executiv, pe cetățenii veniți pentru rezolvarea diferitelor probleme. In felul acesta sînt evitate plimbările inutile pe săli și întreruperea altor funcționari de la treburile lor. In cazurile cînd unele secțiuni nu rezolvă totuși, sau nu pot soluționa problema cu care un cetățean i s-a adresat, acesta este îndrumat la președinte, vicepreședinți sau la secretarul comitetului executiv — competenți să le rezolve — care procedează in consecință, dovedind mult spirit practic în soluționarea problemelor ridicate de cetățeni. Spre exemplu, cu cîteva zile în urmă țăranul întovărășit Dumitru Cioponea din comuna Bratovoești, nesatisfăcut de felul cum i se făcuse schimbul de teren de către comitetul executiv al sfatului popular comunal, s-a adresat tovarășului Vasile Răduț, vicepreședinte al comitetului executiv al sfatului popular raional Craiova. Dovedind multă răspunsese față de rezolvarea problemelor ce privesc pe cetățeni, tov. Vasile Răduț a dispus trimiterea de urgență în comuna respectivă a unui delegat al sfatului popular raional, care a făcut schimbul de teren în așa fel, încît țăranul muncitor Dumitru Cioponea s-a declarat mulțumit. O altă formă folosită de comitetul executiv pentru soluționarea cit mai operativă a problemelor ridicate de cetățeni, este aceea a trimiterii de scrisori direct sfaturilor populare comunale. Merită să fie adăugat faptul că, deși există o planificare zilnică membrilor comitetului executiv pentru a primirea cetățenilor, s-a luat măsura ca, în cazurile cînd unul din membrii comitetului executiv nu este prezent fiind solicitat la alte treburi urgente, un alt membru al comitetului executiv să-i țină locul, nelipsind astfel pe cetățeni de sprijinul ce-l solicită. Exemple de operativitate și grijă față de cerințele oamenilor muncii din partea membrilor acestui comitet executiv sunt numeroase și constituie un exemplu demn de urmat. C. PETRE „Ke presfătim să t«acră ara ști în timpul iernii** Pe întreg cuprinsul regiunii, în orice oraș te - ai alta, peste tot vei întîlni șantiere de construcție. Fie că se ridica un bloc de locuințe muncitorești, un cămin cultural sau sediul unei instituții de stat, zgomotul specific marilor șantiere se va întîmpina la fiecare pas. Nu departe de orașul Craiova, la Podari, se ridică un adevărat cartier muncitoresc. Trei mari blocuri au și fost date in folosință muncitorilor de la fabrica de zahăr și uleiuri vegetale „Livezi“-Podari, iar alte două se află în construcție. Acum se execută lucrările de instalații electrice și pentru finisajul interior. Fiecare dintre cele două blocuri are cîte 18 apartamente. * Șanțurile adînci din jurul marilor clădiri m-au făcut să cred că este vorba de lucrări de canalizare. Șeful șantierului mi-a spus însă că este vorba de lucrări pentru termoficarea blocurilor. — Anul acesta — îmi spunea dînsul, pentru cele două blocuri în construcție, iar pe viitor termoficarea se va introduce și la celelalte blocuri care sînt deja date în folosință. Fără să vreau, imaginea mai veche a satului, în mijlocul căruia se ridică astăzi un modern cartier muncitoresc, mi-a revenit în minte, așa cum arăta el cu opt-zece ani în urmă, cînd aci nici nu se pomenea de aparatul de radio sau de lumina electrică. .„Mai este încă mult de lucru pe acest șantier. Toamna și iarna sunt de multe ori zile nefavorabile pentru lucrările sectorului de construcții, dar asta nu înseamnă că aci va trebui să înceteze activitatea. Constructorii vor lucra mai departe și pentru ca munca să se desfășoare în bune condiții au și fost luate măsurile necesare. Intrucît se vor executa lucrări de interior, pentru buna desfășurare a activității se vor pune geamuri, iar încălzirea centrală va intra în funcțiune. Materialele necesare, mai ales nisipul și balastul au fost asigurate. Constructorii Prin cîteva din șantierele de construcții, în aceste zile sînt hotărîți ca activitatea lor să fie tot atit de rodnică și pe timpul iernii. * Șantierul de care vorbeam aparține întreprinderii . Construcții. Sînt aoi constructori harnici, care în cursul lunii trecute și-au depășit planul de lucru cu 30 la sută, dînd lucrări de bună calitate. Dulgherii din echipa lui Marin Iacob s-au dovedit a fi oameni de ispravă, dar nici tencuitorii din echipa lui Tony Sgubini nu s-au lăsat mai prejos. De altfel, toți constructorii de aci se străduiesc să dea numai lucru de bună calitate și să respecte termenul de predare a locuințelor. LA ȘANTIERUL BLOCURILOR ■ „ELECTROPUTERE“ DE PE BULEVARDUL „23 AUGUST“ Se apropie ziua de 7 Noiembrie, zi în care omenirea muncitoare va sărbători cea de a 41-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Acest mare eveniment va fi cinstit și de constructorii care lucrează la șantierul blocurilor „Electroputere" de pe bulevardul „23 August“. In cinstea marii sărbători, cel de al doilea bloc va fi dat în folosință. In prezent se lucrează de zor la ultimele finisări. Parchetară, zugravii și mozaicarii s-au angajat ca la 25 octombrie să termine toate lucrările, pentru ca blocul să poată fi dat în folosință, așa cum și-au luat angajamentul. Stadiul actual al lucrărilor este o dovadă că angajamentul va fi respectat. Pe acest șantier mai sînt în construcție încă trei blocuri. La cel de al treilea bloc, echipa lui Vasile Drăgănel definitivează șarpanta. Și pe acest șantier constructorii vor lucra și în timpul iernii și de aceea s-au luat deja unele măsuri pentru asigurarea unor condiții optime de lucru. Prima grijă a conducerii șantierului a fost asigurarea cu materialele necesare. Nisipul și balastul care nu se pot procura în timpul iernii au fost deja aduse în cantități suficiente încă de pe acum. De asemenea au fost luate măsuri pentru ca întreaga cantitate de var necesară lucrărilor ce se vor efectua pe timpul iernii să fie asigurată din timp. Dar cu aceasta , spune Vasile Milovici, șeful șantierului — nu înseamnă că am terminat pregătirile pentru iarnă. Nu este suficient să avem la dispoziție toate materialele; mai avem nevoie și de anumite condiții absolut necesare, atit muncitorilor cît și calității lucrărilor, ce se vor executa. De aceea, de pe acum s-au pregătit sobele de tablă pentru timpul friguros, iar drept combustibil vom folosi deșeurile rezultate de la cioplitura lemnului. Preocuparea principală a constructorilor de pe șantier este în momentul de față executarea unor lucrări de calitate și în același timp cu un preț de cost cit mai redus. De aceea, pentru reducerea prețului de cost au fost luate unele măsuri printre care recuperarea materialelor degradate rezultate de la cofraje, materiale care se curăță și se sortează pentru a fi apoi folosite la dușumelele de sub parchet. In felul acesta, pentru fiecare bloc se vor economisi cca. 3 m. c. cherestea. In același timp, constructorii dau o mare atenție folosirii cît mai chibzuite a materialelor, urmărind să înlăture orice fel de risipă care ar contribui la ridicarea prețului de cost. Constructorii de aci sînt hotărîți ca locuințele pe care le ridică să fie de bună calitate, cu un preț de cost cît mai scăzut și mai ales să le predea cît mai de grabă în folosință. I. ȘERBAN Activitate rodnică Colectivul Teatrului Național din Craiova depune în actuala perioadă o febrilă activitate. Apropiata deschidere a stagiunii, precum și apropiatul Festival al dramaturgiei originale, sunt două evenimente care se cer pregătite cu multă grijă-Prestigiul teatrului (câștigător al primelor locuri la concursul republican al tineretului și la decada dramaturgiei originale) trebuie păstrat și consolidat. Iată de ce, acest neobosit colectiv trăiește zilele unei încordate activități. Cu toate acestea, actorii Teatrului Național din Craiova nu uită nici o clipă că menirea lor este să țină în permanență legătura cu masele largi de spectatori. Pentru aceasta, un grup de actori a pregătit un program de brigadă intitulat sugestiv, „Un pas cu Vremea”. Programul axat pe tema transformării socialiste a agriculturii cuprinde piesele „Cum vrea nevasta” și „Vreau și eu un rol”. Pe lingă aceste piese, programul cuprinde cuplete și cintece populare. Cu acest program, colectivul de interpreți au întreprins de curînd un turneu în cîteva comune din regiune. Țăranii muncitori din Dăbuleni, Călărași și Bechet au aplaudat cu entuziasm pe artiștii craioveni, invitându-i să mai vină in mijlocul lor; întreruptă pentru un timp, activitatea brigăzii va fi reluată după ce colectivul teatrului se va întoarce de la Festivalul dramaturgiei originale. Viitorul program de brigadă va fi axat pe tema grijei față de avutul obștesc D. P. Calitatea produselor în atenția grupei sindicale ale In viața unei întreprinderi, industrie, defalcarea planului de ridică în fața colectivului de producție muncă multiple și variate sarcini, a căror realizare devine o preocupare de zi cu zi pentru fiecare membru al colectivului respectiv. Această preocupare se vădește în exigența manifestată de fiecare muncitor la locul de muncă și se concretizează prin cantitatea și calitatea produselor puse în circulație de întreprindere. Unul din obiectivele principale ale întrecerii socialiste în întreprinderi, fabrici și uzine, este calitatea produselor. Bătălia pentru calitate, în ansamblu, este susținută de toți muncitorii, tehnicienii,i inginerii, deoarece calitatea produselor are influență asupra întregii economii naționale a țării, asupra nivelului de trai al oamenilor muncii și totodată afirmă și menține prestigiul întreprinderii și deci al colectivului său de muncă. De aceea, pentru fiecare comitet de întreprindere calitatea trebuie să constituie o problemă actuală. Realizările, lipsurile și greutățile în ceea ce privește problema calității trebuie deci urmărite și analizate în permanență, dar în special ele trebuie frărbuntate în cadrul grupei sindicale, pe care o putem considera nucleul întregii activități sindicale. Dacă încercăm să concretizăm aceasta prin exemple, luînd de pildă activitatea grupei sindicale nr. 4 din sectorul turnătorie de la uzina de mașini și unelte agricole .,7 Noiembrie" — Craiova, vom vedea cît de important este aportul adus de o grupă sindicală în ceea ce privește calitatea pentru întreaga uzină. Condusă de organizatorul Dumitru Ghenaci, această grupă, alcătuită din turnători formali, și-a îndreptat atenția asupra îmbunătățirii calității pieselor turnate pe care le execută. In consfătuirile de grupă pe care le-au ținut cu regularitate, muncitorii au discutat calitatea pieselor turnate și posibilitățile de reducere continuă a procentului de rebuturi. Organizați la locul de muncă în trei echipe, muncitorii din grupa sindicală nr. 4 și-au propus să găsească modalitatea prin care să micșoreze numărul de piese rebut. In primul rînd, ei au respectat cu strictețe procesul tehnologic prescris de serviciul metalurg șef. Pentru înlăturarea incluziunilor de sgură la piesele turnate, cum sînt: unele colectoare, bucșe, suport pentru bobine etc. la electromotoare, se folosesc colectoarele de sgură, fapt ce contribuie la reducerea în mod simțitor a numărului de rebuturi. Discutînd despre pămîntului pentru turnare, întrebuințarea muncitorii au ajuns la concluzia că trebuie să se acorde o atenție deosebită gradului de umiditate a pămîntului. Dacă urmărim pe parcursul ultimelor luni variația procentului de rebuturi, putem constata că străduințele muncitorilor au dat roade. Astfel, echipa condusă de comunistul Spirea Țugui a făcut ca procentul de rebuturi pe luna august să scadă cu 4,7 la sută față de luna iulie, iar pe septembrie față de august cu 2,85 la sută. La fel și echipa condusă de Eustațiu Tudor a reușit să reducă piesele rebut, pe luna septembrie în comparație cu luna august în procent de 6,85 la sută. In felul acesta, angajamentul luat a fost cu mult depășit. Reducerea procentului de rebuturi realizată de grupa nr. 4 a contribuit totodată ca procentul de rebuturi să fie redus pe întregul sector. Astfel, pe luna septembrie procentul de rebuturi a scăzut cu 6,61 la sută față de luna august și cu 1,14 la sută față de luna iulie. In mare măsură, pe lângă alți factori, și reducerea procentului de rebuturi a contribuit la darea peste plan a 23 piese brute. Ca urmare a îmbunătățirii calității, secția de turnare a putut da secțiilor mecanice și montaj piese mai bune și mai multe. Analizînd succesele obținute cît și lipsurile care mai există, în ultima consfătuire de producție, grupa sindicală nr. 4 și-a luat noi angajamente în întîmpinarea zilei de 7 Noiembrie. Zi de zi, aceste angajamente sunt traduse în viață-Muncitorii grupei sindicale nr. 4 s-au angajat să ridice și mai mult calitatea produselor turnate pe luna octombrie. O. TIBERIAN secția de împletituri din răchită. Datorită măiestriei cu care sunt executate diferite lucrări ca: fotolii, mese de grădină, coșulețe, întreprinderea are numeroase comenzi, atit din țară citii de peste hotare. In clișeul de față, un aspect din secția de împletituri din răchită._______________• In cadrul întreprinderii de industrie locală din Craiova, funcționează și Abonați-vă la ziarul „înainte Abonamentele se fac la toate oficiile poștale și prin difuzorii voluntari din întreprinderi și instituții. u sjMf w nC «s ® VIET!SE Cărți despre Uniunea Sovietică „Țara dintre zăpezi și portocali“ (Recenzie) de V. Kernbach Georgia este una dintre cele mai frumoase republici ale Uniunii Sovietice. Deși se întinde pe o suprafață nu prea mare, prin pitorescul său, prin specificul muzicii și dansului la baza cărora stă bogăția folclorului gruzin, Georgia și-a căpătat o faimă pe deplin meritată. Pe drept cuvînt, localnicii și-au numit patria lor, — țara dintre zăpezi și portocali. De strajă hotarelor sale stau valurile calde și Înspumate ale mării, culmile purtînd cușme de omăt ale Caucazului, legendele marelui poet și prozator, autor a numeroase cărți printre care și epopeea „Viteazul în piele de tigru”, — Șota Rustaveli, — dar mai semețe ca oricînd armatele de oameni ai muncii, făurarii de frumusețe. Călătorind prin țara aceasta, n-o mai poți uita. Așa spun cei ce au drumețit pe meleagurile gruzine, așa mărturisește și scriitorul român V. Kernbach în însemnările sale, apărute de curînd. Lucrarea aceasta ne prezintă o Georgie nouă, în care străvechiul popor gruzin a îmbinat armonic tradițiile creatoare cu idealurile vieții noi. Cartea lui Kernbach este străbătută de viziunea unor tablouri de nedescris. Citind-o, ai impresia că vezi cu ochii minții patria de obîrșie a legendelor în care, înlănțuite, poveștile, cîntecele, dansurile sau proporții, se materializează. Autorul cărții sugestiv intitulată „Țara dintre zăpezi și portocali”, face incursiuni în trecutul istoric al Georgiei, folosind o bibliografie bogată și conturînd întimplări și fapte de un realism plin de frumusețe. Din fiecare însemnare, îți apare tot mai pregnantă fizionomia omului nou, trezit la viață de triumful Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. Georgia, care în trecut era amenințată să dispară sub crunta exploatare și asuprire, a renăscut, înflorind în anii luminoși ai puterii sovietice. De aceea, în cîntecele sale, poporul slăvește partidul, de aceea în poemele lor, rapsozii preamăresc omul nou, omul sovietic. Străbătînd paginile cărții de drumeție a lui Kernbach, înregistrezi cu emoție elogiul pe care scriitorul îl aduce meleagurilor însorite ale acestei țări de legendă, ce-i apare ca o adevărată oază de frumusețe. Peisajul geografic pare de multe ori desprins din cadrul unor i povești minunate. Scrise avîntat, într-un stil care capătă prețiozitate prin claritatea și frumusețea frazelor. Însemnările cuprinse în „Țara dintre zăpezi și portocali” constituie încă o pagină valoroasă în literatura noastră, despre marea noastră prietenă și vecină, Uniunea Sovietică. Și cu atit mai grăitoare este semnificația acestei cărți, cu cît apariția ei constituie un omagiu închinat minunatului eveniment al zilelor noastre, Luna prieteniei româno-sovietice, care a intr-aripat elanurile creatoare ale făurarilor de frumos, elanuri ce sunt chezășie a păcii și progresului. GH. ANGHELACHE Cercările de citit, mijloc de popularizare a superiorității sectorului socialist din agricultură Despre hărnicia țăranilor muncitori din comuna Siliștea Crucii, raionul Băilești, s-a dus vestea și în alte părți ale regiunii noastre. Mulți cunosc de asemenea faptul că întreaga comună fost cooperativizată. Aceasta dovedește că organizațiile de bază au găsit metodele cele mai eficace pentru a convinge pe țăranii muncitori să intre în diverse forme de cooperare în producția agricolă Cooperativizarea întregii comune ridicat noi probleme. Trebuie dusă la muncă susținută pentru consolidarea întovărășirilor și a GAC. Și în bună măsură, la unele întovărășiri cum sînt „Înainte“ și „Tudor Vladimirescu“ acest lucru s-a reușit. La gospodăria colectivă, numai amil acesta au fost primite 23 de familii, iar in ultimul timp alte’ T0 au făcut cereri de a intra în familia colectiviștilor. MUNCA A FOST BINE ORGANIZATA La frumoasele realizări ce s-au obținut în comuna Siliștea Crucii, cercurile de citit au avut un rol important. La început, în cadrul acestor cercuri activitatea se desfășura în mod sporadic. Experiența de zi cu zi a dovedit însă, că acolo unde ele au fost bine organizate, cu o lectură planificată, rezultatele au fost dintre cele mai bune. Aceasta a determinat pe comuniști, pe deputații din sfatul popular comunal și cadrele didactice de a-și intensifica activitatea și prin cercurile de citit. In cadrul comitetului de partid și comitetului executiv al sfatului popular comunal, s-a analizat și felul în care s-a desfășurat activitatea culturală. Cu acest prilej, un accent deosebit s-a pus pe activizarea tuturor cercurilor de citit din comună. Tot atunci s-a format un colectiv care să răspundă de întreaga activitate ce se desfășoară la cercurile de citit. Acest colectiv dă îndrumări responsabililor respectivi asupra problemelor ce trebuie discutate și asupra lecturilor ce urmează a se face. De atunci, responsabilii cercurilor de citit au început să-și întocmească și planuri de muncă, orientînd activitatea spre problemele ce frămîntă pe țăranii muncitori. CERCURILE DE CITIT ȘI-AU ADUS CONTRIBUȚIA Dacă treci prin comuna Siliștea Crucii, țăranii muncitori îți pot spune multe din cele învățate la cercurile de citit. Mulți din ei cunosc rezultatele pe care le-a obținut gospodăria colectiva din comuna lor. Numele colectiviștilor Gh. N. Bolovan, I. Bistriceanu, Stan Troanță, care au efectuat un mare număr de zile-muncă, sînt popularizate la cercurile de citit. La cercul de citit nr. 13, unde este responsabil profesorul S. Jilava, lecturile sînt foarte interesante. Mai întîi în acest cerc de citit s-a studiat statutul întovărășirilor agricole și apoi al GAC. Documentele Consfătuirii de la Constanța au fost de asemenea prelucrate în cadrul cercului de citit. O serie de broșuri cu caracter agrotehnic ce sînt expuse aici, completează cunoștințele țăranilor muncitori. Pe lîngă toate acestea s-au organizat și centre de germinație pentru încercarea puterii de încolțire a semințelor. La cercul de citit nr. 10 de care răspunde tov. Eugenia Ghiță se desfășoară de asemenea o activitate rodnică. După unele lecturi noi se poartă discuții cu privire la succesele obținute de întovărășirile „înainte“ și „Tudor Vladimirescu“, unde toate lucrările s-au efectuat în comun. Cuvinte de laudă se pot aduce și cercurilor de citit unde sînt responsabili tov. Oprița Jilavu și L. Trană. O atentă preocupare în ceea ce privește mobilizarea țăranilor muncitori de a frecventa aceste cercuri de citit, s-a observat din partea deputaților comunali, F. Balica, Gh. Pigulea, C. Sună și alții. M. PACURARU Important Pentru a primi la domiciliu cartea ce o doriți, adresați-vă printr-o seri-e I soare la librăria „CARTEA RUSA“ ja secția Cartea prin poștă, din calea de Lenin nr. 70 Craiova. și Plata se va face la primirea cărții 5 ..patru ramburs. ? Ni se semnalează că... ..deși a fost solicitat să ia măsuri pentru repararea drumului care leagă comunele Ilovăț și Șovarna din raionul Tr. Severin, comitetul executiv al sfatului por.'țar din Ilovăț n-a făcut acest lucru. Din această cauză , autobusul IRIA nu poate circula pînâ în comuna Șovarna, lipsind astfel pe cetățenii acestei comune de o bună posibilitate de transport. Acum cînd timpul permite, socotim că este necesar ca, comitetul executiv al sfatului popular comunal din Novăț să ia măsuri pentru organizarea lucrului la porțiunea de drum deteriorată, pentru a crea condiții autobusului IRTA să ajungă și în comuna Șovarna, Alături de muncitorii fruntași in producție de la Centrul Mecanic Craiova, se află și Constantin tinerii Ciocan și Florea Lungu, mecanici în cadrul secției pompe injecții. Ei și-au luat angajamentul ca in cinstea zilei de 7 Noiembrie să depășească sarcina de plan cu 20 la sută și totodată să dea lucrări de calitate cit mai bună. Clișeul alăturat reprezintă pe Constantin Ciocan și Lungu la Florea pletarea și compementarea pompei de injecție, de pe bancul de probă.