Inainte, mai 1967 (Anul 24, nr. 6896-6920)

1967-05-04 / nr. 6897

4 Proletari din toate tarile. unitival înainte ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL OLTENIA AL P.C.R.ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL 4 MAI 1967 4 PAGINI 25 BANI ANUL XXIII Nr 6897 JOI IN PAG. IV-A Sesiunea Consiliului Executiv al U.N.E.S.CO. Intervențiile reprezentanților români Vom fructifica timpul de muncă cu valoare maximă pentru producție Scrisori adresate Comitetului Central al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu Uzinele „Steagul Roșu Brașov Constructorii de autocamioane de la Uzinele „Steagul Roșu" din Brașov au pășit în cel de-al doilea an al cincinalului cu hotărîrea fermă de a ridica pe o treaptă superioară activitatea economică a întreprinderii. Congresul a IX-lea al partidului a pus în fața colectivului nostru sarcina de a ridica, pînă în 1970, producția de autocamioane pînă la 35.000 —40.000 bucăți anual. Pentru îndeplinirea exemplară a acestei sarcini acordăm o atenție deosebită organizării științifice a producției și muncii, descoperirii și valorificării rezervelor interne existente în fiecare secție și atelier, la fiecare loc de muncă. In primul trimestru al acestui an, planul a fost depășit cu 3,1 la sută la producția globală, cu 8,5 la sută la producția marfă, cu 0,8 la sută la productivitatea muncii. Un factor de mare însemnătate pentru punerea în valoare a rezervelor de care dispunem îl constituie întărirea disciplinei în muncă, folosirea din plin a timpului de lucru. Cu prilejul unei analize efectuate recent și al dezbaterilor ce au avut loc în organizațiile de partid și cu toți salariații, a reeșit că în uzină există încă unele situații care contrastează cu nivelul ei tehnic, cu experiența acumulată de colectivul nostru, în 1966, sub diferite forme s-a irosit a zecea parte din timpul afectat producției, iar în primul trimestru al anului în curs, deși au fost luate unele măsuri, pierderile din timpul de lucru au însumat peste 400.000 oe-om. Timpul pierdut zilnic de fiecare muncitor la predarea și preluarea schimbului este în medie de aproape 15 minute. In vederea lichidării acestor neajunsuri a fost elaborat, pe baza propunerilor făcute de muncitori, ingineri și tehnicieni în cadrul dezbaterilor, un plan de măsuri în care s-au continuare în pag. 3-a) Premiul I pentru activitatea de inovații Colectivul Combinatului de zahăr și ulei „Oltenia“, a obținut premiul I pentru activitate susținută în mișcarea de inovații, pe anul 1966. Interesul manifestat de colectivul combinatului pentru inovații a dus la înregistrarea unor economii antecalculate în valoare de 2.640.802 lei, iar economiile post-calculate au ajuns la suma de 2.297.968 lei. Recompensele primite ca premii pentru colectivul de inovatori au fost de 36.369 lei. Combinatul de cauciuc sintetic și produse petrochimice din orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej In întreprinderea noastră — Combinatul de cauciuc sintetic și produse petrochimice din orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej — se desfășoară, în lumina sarcinilor stabilite de Plenara C.C. al P.C.R. din decembrie 1966, o largă acțiune privind organizarea științifică a producției și a muncii. Cu prilejul acestei acțiuni, muncitorii, inginerii și tehnicienii de la toate secțiile și instalațiile au analizat și dezbătut cu spirit de răspundere și exigență problema întăririi disciplinei în producție și în muncă, folosirii raționale a timpului de lucru. Analiza a arătat că majoritatea covîrșitoare a salariaților desfășoară o rodnică activitate pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. în primul trimestru al acestui an, planul producției globale a fost depășit cu 2,2 la sută, cel al producției marfă vîndută și încasată cu 7,8 la sută, iar prin reducerea prețului de cost s-au realizat importante economii suplimentare. Dezbaterile care au avut loc recent au scos în același timp în evidență însemnate rezerve în folosirea timpului de muncă, a căror valorificare va determina utilizarea mai bună a capacității de producție a combinatului, a tehnicii moderne cu care este înzestrat. In 1966 și în primul trimestru al anului în curs, un fond important de timp de lucru a fost irosit din cauza nerezolvării operative a unor probleme tehnice, întreruperilor (Continuare în pag. 3-a) duș Colectivul termocentralei Lumulțumește conducerii partidului pentru sprijinul pe care i l-a acordat în munca desfășurată pentru înălțarea acestui important obiectiv al planului de electrificare a țării. Proiectanții, constructorii, montorii și energeticienii au desfășurat în ultimii trei ani o activitate rodnică, reușind să construiască și să pună în funcțiune o putere instalată de 500 MW, termocentrala atingînd de curînd capacitatea finală de 800 MW. Indicatorii tehnico-economici realizați situează termocentrala noastră la nivelul realizărilor tehnicii moderne. Cu prilejul amplei acțiuni de organizare științifică a producției și a muncii, energeticienii termocentralei noastre au analizat multilateral rezervele existente și au descoperit numeroase posibilități de folosire mai rațională a timpului de lucru. Din dezbaterile care au avut loc recent în organizațiile de bază, în adunări la care a participat întregul colectiv, a reieșit că datorită lipsurilor în organizarea activității de întreținere și reparații, a transportului intern, întîrzierilor și părăsirii locului de muncă înainte de încheierea programului, se irosesc trimestrial peste 11.000 oe-om. De asemenea, sunt folosite insuficient posibilitățile de extindere a zonelor de deservire a utilajelor. In vederea utilizării integrale a timpului de lucru a fost elaborat, pe baza propunerilor făcute cu prilejul dezbaterilor, un plan de măsuri care prevede : perfecționarea sistemului de programare și organiza(Continuare în pag. 3-a) Termocentrala electrică Luduș PREGĂTIRI PENTRU SARBATOAREA LILIACULUI Sărbătoarea liliacului, devenită tradițională în regiunea noastră, va avea loc anul acesta în ziua de 7 mai. Pentru a asigura reușita minunatei sărbători, din inițiativa organelor locale de partid și de stat, a fost organizat un comitet care a întreprins numeroase măsuri în această direcție. Așa de exemplu a început deja repararea și amenajarea drumurilor din direcțiile Florești, Iormănești, Tismana și Nadanova — către Ponoare, locul unde se desfășoară deobicei tradiționala sărbătoare. In apropierea podului natural, terenul pentru parcarea autovehiculelor a fost consolidat și lărgit. Pornindu-se de la ideia că anul acesta vor participa la sărbătoarea liliacului cu cel puțin cîteva mii de excursioniști în plus față de anul trecut, organizația comercială a raionului și Trustul alimentației publice a orașului Tr. Severin, au inițiat o aprovizionare abundentă cu produse alimentare și băuturi răcoritoare variate ce vor fi distribuite consumatorilor prin 16 puncte alimentare permanente. Programele artistice, pregătite cu interes și migală, ale numeroaselor formații artistice din raionul și orașul Tr. Severin, din regiune și din țară, (numai la ceremonialul deschiderii festivităților vor participa cîteva sute de artiști amatori din satele și comunele vecine cu Ponoarele) vor fi prezentate pe cele patru estrade, fiecare dintre ele fiind prevăzute cu stații de amplificare și difuzoare. Sărbătoarea, manifestările de entuziasm și bucurie, vor putea fi prelungite pînă noaptea tîrziu sub lumina albă a lampioanelor electrice și în acordul viu al numeroaselor orchestre și tarafuri. Agenția O.N.T. din Tr. Severin a asigurat o largă popularizare acestei sărbători nu numai în raionul și orașul respectiv, ci și în raioanele Vînju Mare și Strehaia unde de pe acum și-au anunțat prezența, cu autobuzele O.N.T., circa 2.000 de cetățeni. Multe întreprinderi și instituții vor organiza excursii în colectiv. Vor fi nelipsite și alte surprize. I. GRASU PREOCUPĂRI PRIVIND ÎMBUNĂTĂȚIREA factorului de recuperare a țițeiului din zăcăminte INTERNbĂ După cum se știe, pentru exploatarea rațională a zăcămintelor de țiței nou descoperite și a celor aflate în exploatare într-o fază inițială, cercetările științifice au fost orientate în special spre introducerea și perfecționarea metodelor de menținere a presiunii și de recuperare secundară prin injecția de apă și de gaze în zăcăminte. Mărirea factorului final de recuperare, obținerea unei recuperări de 42 la sută din rezervele geologice la sfîrșitul actualului cincinal, creșterea nivelului de producție al zăcămintelor vechi vor putea fi realizate pe baza cercetărilor ce se vor continua și intensifica în vederea aplicării și extinderii metodelor de recuperare secundară. Pentru a afla ce s-a întreprins pe această linie în schelele din regiunea noastră, ne-am adresat tov. EMIL PREOȚESCU, inginerul șef al Trustului de extracție Tg. Jiu. — Care au fost preocupările trustului privind creșterea factorului de recuperare a țițeiului din zăcăminte ? — Măsurile elaborate de partid și guvern pentru dezvoltarea largă a cercetării și organizării științifice, cit și aplicarea în practică a celor mai înaintate metode, creează condițiile necesare sporirea și menținerea pentruducției din sondele vechi preia un nivel cât mai ridicat, pentru creșterea factorilor finali de recuperare a țițeiului din zăcăminte. Rezultatele bune obținute an de an de către Trustul de extracție Tg. Jiu privind aplicarea proceselor de menținere a presiunii de zăcămînt prin injecție de apă la unele formațiuni productive a făcut ca aceste metode să fie extinse și la alte zăcăminte. în prezent se injectează în strat peste 9500 mc/zi, pentru menținerea sau refacerea presiunii la un număr de cinci zăcăminte. Atenția noastră a fost îndreptată, în primul rînd, spre asigurarea bilanțului de injecție la zăcămintele unde efectul acestei metode a dat rezultatele cele mai bune și sondele au avut o receptivitate corespunzătoare, iar pentru celelalte zăcăminte s-au pregătit sondele în creșterii receptivității vederea acestora și intensificării injecției de apă. Totodată, la Schela de extracție Țicleni s-a construit și pus în funcțiune o instalație de epurare a apei sărate înainte de a fi injectată în zăcămînt și, în felul acesta, pentru prima dată în țară. Injecția de apă în zăcămînt se face cu apă de aceeași proveniență. — Am vrea să amintiți, pe scurt, care sunt rezultatele aplicării acestor procese tehnologice pe zăcămintele din regiunea Oltenia. Cele mai bune rezultate s-au înregistrat la zăcămintele Helvetian 1 flanc nordic, Țicleni, Sarmațian ViII Țicleni, Sarmațian VIII Bîlteni, Helvetian V și Helvetian VII Țicleni. Numai în anul 1966 s-a obținut un plus de producție din aceste zăcăminte de zeci de mii de tone țiței ca urmare a aplicării proceselor de injecție de apă. De la începutul exploatării zăcămintelor mai sus-amintite cu menținere sau refacere de presiune, plusul de producție obținut depășește sute de mii de tone țiței iar factorii actuali de recuperare ating valori destul de ridicate la unele dintre ele. în cadrul acțiunilor de organizare științifică a producției, care a cuprins toate sectoarele economice ale țării, noi ne propunem ca la zăcămîntul Helvetian tranziție Țicleni să începem în cursul anului 1967 exploatarea acestuia cu injecție extraconturată de gaze, în acest sens, au și început probele de injecție, printr-un număr de trei sonde, în blocurile A-2 și B, injectîndu-se peste 40.000 Nmc/zi. în întîmpinarea aniversării proclamării Independenței de Stat a României UTIL Piliată vn iată la 18// Salvele artilierei din Vidin, care la 26 aprilie (8 mai) 1877 luaseră drept țintă pozițiile armatei române de la Calafat, au constituit preludiul scuturării jugului otoman de către poporul nostru. Calafatul a avut in 1877, ca și în trecut, un rol deosebit in evenimentele legate de războiul pentru independență — ca o consecință a poziției sale strategice deosebite. Apărarea Calafatului însemna menținerea statu-quolui la frontiera sudvestică cu Poarta și creea totodată condiții ca armatele aliate romăno-ruse să poată acționa in Balcani, avînd „spatele“ asigurat. De aceea, comandamentul armatei române luase măsuri de apărare a orașului încă din toamna anului 1876, concretizase in ridicarea unor intărituri militare și trimiterea aici a unui corp de observație, „în prevederea unui conflict viitor intre turci și ruși“. Pentru apărarea Calafatului, in eventualitatea unui atac de la Vidin, s-au construit în jurul său o serie de intărituri, redute și valuri de pămînt la executarea cărora un aport prețios l-au adus și locuitorii orașului. Orașul a fost înconjurat de două linii de apărare : prima formată din redutele „Transilvania“, „Bucovina", Constantin", „Belgia“, „Libertatea“ și „26 Aprilie“, iar a doua construită prin refacerea redutelor din 1854. Din timpul campaniei dunărene din 1854 Calafatul a fost ocupat de turci și „apărat“ Împotriva rușilor n.a.j. In vederea apărării orașului și împrejurimilor se instalaseră in zona Calafatului șapte baterii de artilerie printre care bateriile : „Independența", „Mircea", „Mihai Bravu", „Ștefan cel Mare“. Un participant la acțiunile militare de la Calafat, descriind poziția unei baterii amplasate aici scria: „Situată pe înălțimea Calafatului, ea oferea o priveliște admirabilă in toate părțle. Cetatea Vidinului cu ziduri vechi și minarete, munții Balcanilor cu variata lor figurație, turcești se vedeau de bateriile aicea ca-n palmă...“. Evenimentele de la 26 aprilie (8 mai) 1877, cînd războiul nedeclarat intre România și Turcia izbucnește de fapt, sunt consecința unor acțiuni diplomatice și militare ale politicienilor vremii, cu vederi progresiste, acțiuni ce demonstrează evident calea pe care se orienta țara în vederea obținerii independenței sale naționale, încheierea convenției militare cu Rusia și votarea legii de mobilizare a armatei erau măsuri cu semnificații clare pentru cei interesați în urmărirea politicii externe a României, in contextul evenimentelor din anii 1875—1877. Treziți in fața realității, turcii aruncă In luptă întregul potențial militar, cu scopul de a-și menține în continuare seculara stăpinire. Totul era însă zadarnic. Poporul român își reclama cu hotărîre dreptul de a trăi liber și independent. ...Așa s-a ajuns la evenimentele de la 26 aprilie (8 mai) 1877 a căror descriere o socotim deosebit de importantă, aceasta pentru că prin ele s-au început ostilitățile militare între armatele române și cele otomane și au dus la urgentarea aprobării de către parlamentul român a unei moțiuni, în care se punea la ordinea zilei problema procla Prof. LELIUS MÎNDROIU, directorul Liceului din Calafat (Continuare in pag. a 2-a). In modernizare Cel mai înalt drum alpin din țară De curind au început lucrările de modernizare pe drumul național Bengești — Novaci — Șugag. Situat într-o fermecătoare zonă turistică, acest drum se desprinde din traseul Tg. Jiu — Rm. Vîlcea, trecînd de la Bengești la Novaci și de aici spre Rînca, traversează masivul Retezat la o înălțime de 2.200 de metri pe sub vîrful „Păpușa“ și coboară, în apropiere de Obîrșia Lotrului, pînă la Șugag. Este considerat cel mai înalt drum alpin din țară. Lucrările, atacate de colectivele întreprinderii de construcții speciale transporturi Craiova, prevăd asfaltarea drumului între Bengești și Novaci și lucrări de îmbunătățire traseului împietruit spre Rînca, a pentru asigurarea condițiilor de circulație a turiștilor în această zonă. AD. F. Citite în pag 2-a : Unele din cauzele indiscimplinei școală Aspecte de la demonstrația oamenilor muncii din Craiova cu prilejul zilei de 1 Mai F pft/tefsca C ntra