Inainte, august 1971 (Anul 28, nr. 8212-8237)

1971-08-05 / nr. 8215

JOI 5 AUGUST 1971 ANUL XXVII — NR. 82154 PAGINI — 30 BANI SA P. T. A. CRAIOVA Organizarea științifică a producției și a muncii - un proces permanent deschis perfecționării Ca și în celelalte întreprinderi, la I.T.A. Craiova se desfășoară o complexă acțiune pentru organizarea științifică a producției și a muncii. Aproape toate forțele novatoare sunt mobilizate pentru descoperirea și punerea în valoare a patentelor materiale și umane existente la fiecare loc de muncă, în scopul realizării complexe a prevederilor revenite în noul plan cincinal. Tema interviului de față este însăși problema organizării științifice a producției și a muncii. La întrebările noastre răspunde tovarășa Jeana Mitrea, economist în cadrul serviciului tehnic, responsabilă cu problemele organizării științifice a producției și a muncii. — In privința organizării științifice a producției și a muncii aveți o experiență valoroasă menită a fi împărtășită și altora. Spuneți-ne, deci, ce a stat la baza acesteia Și rare este metodologia folosită ? — în această importantă acțiune, noi am pornit de la adevărul fundamental] că, de felul în care știi să-ți organizezi munca, depind și rezultatele. Astfel, după ce am stabilit problemele majore „cheie“ ale acțiunii de perfecționare a producției și a muncii, am format un colectiv de lucru central și opt subcolective pe sectoare și pe probleme. De menționat că, înaintea acestei „formule“ de lucru, a existat un serviciu de O.S.P.M., care la vîrsta de numai doi ani s-ai... dizolvat Activitatea vechiului colectiv depășise însă faza pe pionierat pe care noi nu am mai „reeditat-o". Cu privește specialiștii fostului serviciu, ei sunt, dispersați in cele opt colective care au repartizate, conform graficelor, studii spre soluționare. In legătură cu metodologia de lucru, la care v-ați referit, pot spune că aceasta este foarte simplă și în același timp operativă și eficientă. Colectivul principal din care fac parte șefii serviciilor, inginerii șefi, inclusiv directorul general, se deplasează în fiecare sector de activitate atunci cînd este cazul, în funcție de complexitatea problemelor specifice sectoarelor respective, unde sînt analizate, sub toate aspectele, rezervele tehnice și de muncă. Pe baza observațiilor, se întocmește un plan de măsuri, ce urmează a fi detaliat și completat de către colectivul de specialiști din compartimentul respectiv, care are sarcina să elaboreze studiul și să-l traducă în viață. Legătura colectivului central M. ANCUTESCU (Continuare în pag. all-a) Azi vă informăm despre Intrarea în vigoare a Acordului româno-bulgar privind micul trafic de frontieră Având în vedere politica consecventă a partidului și statului Un magazin craiovean mult solicitat în acest sezon estival de amatorii „suvenirurilor fotografice“ XIUUl X* m |Z1 l a intrat în vigoare pe data de 3 august a.c. Potrivit art. 1 din Acord, prin zona micului trafic de frontieră se înțelege fișia de teritoriu care se întinde pe o adîncime de 20 km de o parte și de alta a frontierei româno-bulgare. De prevederile acestui acord beneficiază cetățenii fiecărei părți contractante cu domiciliul stabil în zona micului trafic de frontieră de pe teritoriul său, care călătoresc în zona micului trafic de frontieră a celeilalte părți contractante. Documentul de trecere a frontierei dă dreptul la cîte o călătorie pe lună în zona micului trafic de frontieră a celeilalte părți contractante, cu o durată de pînă la șase zile ședere pentru fiecare călătorie. In ceea ce privește județul Dolj, pe data de 3 august a.c. s-au deschis micropunctele de frontieră româno-bulgară Calafat, Rast Ș, Bechet, destinate micului trafic de călători din zona respectivă, care cuprinde un număr de 30 de comune și două orașe (Băilești și Calafat), menționate expres în Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 631 din 27 mai a.c. și publicată în Buletinul oficial nr. 69 partea T, din 4 iunie a.c. Fiecare parte contractantă va pune la dispoziția cetățenilor săi valuta celeilalte părți contractante, conform dispozițiilor sale valutare interne. Pentru obținerea informațiilor necesare, persoanele interesate, care locuiesc în această zonă, se pot adresa posturilor de miliție din raza cărora domiciliază, la organele de miliție din orașele Băilești și Calafat, precum și la Miliția județeană Dolj, sectorul de pașapoarte. MIRCEA DARABANEANU Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în stațiunile din zona Mangalia Nord în după-amiaza zilei de miercuri, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția sa, Elena Ceaușescu, a făcut o vizită de lucru în stațiunile turistice din zona Mangalia Nord. Cu acest prilej, a fost analizat stadiul înfăptuirii planurilor privind amenajarea litoralului Mării Negre în perimetrul Saturn — Venus — Jupiter — Neptun, corespunzător soluțiilor adoptate anul trecut cînd secretarul general al partidului, împreună cu arhitecții și urbaniștii cărora li s-a încredințat sarcina realizării acestui grandios ansamblu de construcții, au studiat la fața locului variantele cele mai indicate din punct de vedere estetic, funcțional și economic ce urmau să fie puse în practică; în această vizită, secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii Maxim Berghianu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Miron Constantinescu, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, precum și de Ion Cosma, ministrul turismului, de reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat, de specialiști care au colaborat la înfăptuirea mărețelor obiective turistice de pe litoralul Mării Negre. Vizita a început din extrema sudică a zonei, respectiv din stațiunea turistică Saturn, unde, în ultimul an, după vizita secretarului general al partidului, s-a înfăptuit un mare volum de construcții. Această stațiune dispune în prezent de hoteluri moderne, cu o capacitate de aproximativ 11 200 de locuri. Ritmul construcțiilor în această stațiune a fost intensificat îndeosebi in ultimul an, cînd, într-un timp record, de aproximativ opt luni, au fost date în folosință hoteluri cu o capacitate de 4 050 de locuri. Oaspeții fac mai întîi un popas la hotelul „Diana“, impunător edificiu cu 14 nivele, realizat din beton, sticlă și aluminiu, dat în folosință în actualul sezon. Un mare număr de turiști aplaudă îndelung pe secretarul general al partidului, pe ceilalți oaspeți, se oferă buchete de flori. Se urcă la al 14-lea etaj al hotelului. In fața privirilor se deschide o vastă și feerică perspectivă. Se vede nu numai „Saturn“ ; privirea cuprinde toate celelalte stele din constelația Mangalia Nord, se vede orașul Mangalia, întinerit și el, se profilează în depărtare conturul Eforiei Sud și Eforiei Nord. Nu este necesară nici o explicație pentru a înțelege că turismul a devenit în România, pe litoralul Mării Negre mai ales, o ramură în plină dezvoltare a economiei naționale. An de an, frumusețile patriei noastre, ca și cunoscuta ospitalitate a poporului român, atrag un tot mai mare număr de turiști de peste hotare. Mangalia, Eforie, Mamaia, Mangalia Nord, cu cele patru stațiuni ale sale din Nord, au devenit de mult puncte de atracție de rezonanță europeană. Preocuparea arhitecților, proiectanților, edililor și constructorilor pentru valorificarea rațională a tuturor frumuseților naturale ale litoralului, pentru integrarea lor armonioasă în circuitul de valori al întregii economii constituie o remarcabilă realitate subliniată de tovarășul Ceaușescu, de ceilalați conducătorii de partid și de stat; în ceea ce privește dezvoltarea în continuare a stațiunii „Saturn“, gazdele informează că, in partea de nord a acesteia, sunt pregătite planurile pentru crearea unui nou complex hotelier de 1850 de locuri, care va fi dat în folosință în cursul acestui plan cincinal. Se vor amenaja două piscine, se va construi un hotel cu bază de tratament pentru iarnă și vară, proiect favorizat de existența în zonă a unor importante surse de ape mezotermale sulfuroase. Este făcută recomandarea ca Mangalia propriu-zisă să fie unită prin construcții moderne cu stațiunea „Saturn“, în felul acesta urmnd să dispară aspectul actualei periferii a acestui oraș. Acțiunea trebuie să decurgă dintr-un plan unic de sistematizare, care să integreze într-un tot Mai alta, Saturn, viitoarele obiective economice ce se vor implanta în zonă. Pentru înfăptuirea programului de construcții în actualul cincinal sunt asigurate toate condițiile, recomandările și indicațiile primite din partea secretarului general al partidului cu prilejul vizitelor anterioare pe litoral constituind îndreptarul deosebit de valoros în alegerea soluțiilor optime, care să îmbine judicios necesitățile funcționale și estetice cu cele economice. Secretarul ge(Contimare în pag. a îlî-a) boratorul de aparate electrice - prezență activă în pregătirea viitorilor specialiști Laboratorul de aparate electrice din cadrul facultății de electrotehnică a Universității Craiova are menirea să familiarizeze pe viitorii ingineri electrotehnici cu problemele practice actuale pe care le ridică aparatele electrice de joasă și înaltă tensiune de curenți tari. Sortimentul numeros, variat și în dezvoltare al acestor permanente aparate, multitudinea, complexitatea și actualitatea pentru țara noastră a problemelor pe care le ridică proiectarea, fabricația și exploatarea lor impun invățămîntului de specialitate o serie de exigențe* condiționate de : — dotarea corespunzătoare și împrospătarea permanentă a laboratorului de aparate electrice cu lucrări și echipamente legate de cele mai actuale moderne preocupări ale industtriei de profil ; — menținerea unor constante legături ale cadrelor didactice de specialitate cu industria de aparate electrice din țara noastră, ca și cu unității care montează și exploatează aceste produse. Beneficiind de sprijinul și solicitudinea colegială a conducerii Grupului de uzine pentru aparataj și mașini electrice Craiova, de prestigiul și înțelegerea unor cadre care sau format la G.U.A.M.E.C., s-a reușit ca într-un termen extrem de scurt, și cu fonduri minime, să se asigure o dotare a laboratorului de aparate electrice la un nivel foarte apropiat de exigențele impuse. Specialiștii din industrie vor recunoaște ușor, vizitînd acest laborator, materializarea unor preocupări de o deosebită actualitate pentru românească, pentru electrotehnica fabricația de aparate electrice moderne și cu parametri ridicați. Este semnificativ faptul că studenții iau contact cu aceste realizări concrete, că își așează activitatea de studiu pentru perfecționarea unor produse avansate, înscrise în programul de asimilări prezente Și din viitorul imediat al unor întreprinderi electrotehnice de prestigiu ca „Electroputere" — Craiova, „Electromagnetica“ și „Electroaparataj“ — București, sau carosează unitățile industriale viterede prim rang din țara noastră, ca întreprinderea electrocentrale Craiova și întreprinderea de construcții metalice prefabricate — ambele din Ministerul Energiei Electrice. Astfel este explicată dinamica rapidă a dezvoltării laboratorului de aparate electrice. In viitorul an de învățămînt vor fi efectuate pentru prima oară lucrări de laborator, cuprinzînd studiul celulelor prefabricate de înaltă tensiune, având în vedere apropiata dare în producție a noii și modernei fabrici de astfel de produse de la Băilești, din cadrul Grupului de uzine pentru aparataj și mașini electrice Craiova. Lucrări cu întrerupătoarele de înaltă tensiune, cu dispozitivele de acționare aferente, cu separatoarele normale și de putere, cu varietatea aproape completă de relee electrice, ca și altele cu numeroase scheme de încercare a aparatelor electrice pentru verificarea altor parametri standardizați — cu stabilitate termică și electrodinamică — permit studenților electrotehnicieni de la Universitatea Craiova să ia contact, încă din laboratorul de aparate electrice, cu probleme cupări tehnice speciale și preoacutații practice uzinale ale inginerului. Totodată, am urmărit soluționarea unor probleme legate de cercetarea științifică, reali (Continuare în pag. a II-a) Col.L univ. ing. B. HERȘCOVICI asistent univ. ing. A. PESCOV Facultatea de electrotehnică Craiova LA UNIVERSITATEA CRAIOVA Tot mai multe produse la fondul O dată încheiat recoltatul culturilor păioase de toamnă și al legumelor pentru boabe, a fost intensificată acțiunea de predare în bază a obligațiilor contractuale, cooperativele agricole și întreprinderile agricole de stat din județul nostru contribuind în acest an la fondul central al statului cu însemnate cantități de produse. Ca urmare a producțiilor mari realizate în toate zonele pedoclimatice ale județului Dolj, cooperativele agricole și întreprinderile agricole de stat au avut posibilitatea să-și sporească angajamentele inițiale predînd peste prevederile contractuale aproape 10 000 tone de grîu. Numai cele șase T.A.S., printre care Robănești, Segarcea, Băilești și Giubega au contribuit la fondul central al statului cu 5650 tone de grîu peste contract. Numeroase cooperative agricole, care cu ani în urmă aveau o contribuție mai redusă la formarea fondului central al statului la produsul grîu, în acest an au predat cantități apreciabile de grîu, mărindu-și astfel toate șansele de a spori valoarea în bani a normei convenționale. Printre aceste cooperative agricole putem evidenția pe cele din Pielești, Secui, Catane, Ciupercenii Vechi, Zănoaga, Țărțăl, Ghercești, Apele Vii, Dăbuleni, Caraula, Cornu, Calopăr, Drănîc, Sălcuța, Tencănău, Amărăștii de Sus și Celaru, unități care și-au depășit simțitor producțiile medii planificate atît la grîu cît și la orz. Bazele de recepție din județul Dolj, ca unități economice importante în această verigă de preluare și conservare a produselor agricole, au evoluat în direcția dezvoltării mecanizării lucrărilor. Au fost extinse spațiile de depozitare a semințelor necesare viitoarelor campanii de însămînțări și s-au asigurat utilajele necesare pentru condiționarea semințelor ce vor fi livrate unităților agricole de producție. Campania de preluare a produselor contractate fiind pe terminate, în majoritatea bazelor s-a trecut cu toate forțele la pregătirea spațiilor de depozitare a noilor produse ce urmează a fi preluate ca urmare a recoltării inului pentru ulei, ricinului, soiei, florii-soarelui și porumbului. In acțiunea de preluare și a modului exemplar cum a fost organizată munca în această campanie, merită să scoatem în evidență strădaniile colectivelor de muncitori și tehnicieni de la bazele de recepție din Băilești, Segarcea, Craiova și Jianca. Noua stație de salvare Craiova, clădire modernă, dotată cu instalații corespunzatoare, răspunde in cele mai bune condiții cerințelor cotidiene Foto . FI. Roșoga • MASURI VALOROASE PENTRU PRODUCȚIE In preocupările pentru creșterea eficienței producției, la Combinatul chimic Craiova se fac pregătiri intense pentru punerea în funcțiune a instalației de încărcat sacii în vagoane, punerea la punct a noii tehnologii necesare obținerii nitrocalcarului în fabrica de azotat nr. 1, darea în funcțiune a instalației de pudrare a azotatului de amoniu. T. GHEORGHIU, coresp. • MAGAZIN SĂTESC LA MILOVAN In satul Milovan, comuna Predești, a fost dat în folosință, cu cîtva timp în urmă, un frumos și încăpător magazin al cooperativei de consum. Compus din două încăperi pentru desfacerea produselor alimentare și a textilelor și încălțămintei precum și o magazie pentru depozitarea mărfurilor, magazinul este bine aprovizionat, sătenii putind găsi zilnic cele necesare. • CONSFĂTUIRE DE LUCRU Zilele trecute a avut loc la Casa județeană a creației populare din Craiova o consfătuire de lucru privind activitatea cinecluburilor. In prezența directorilor caselor de cultură și ai căminelor unde activează cinecluburi ale amatorilor și a instructorilor, s-a făcut o profundă analiză a activității de pînă acum și s-au dat liniile = A ÎNALTA RĂSPUNDERE PENTRU EDUCAREA DAMBIVI HD MUNCII ale organizațiilor de partid §! l!imilil!!l!lil!llllll|!l!lll[llllll!llll (în pag. a III-a) M „ine—ut propuneri prețioase privind tematica viitoarelor lor producții. .e ADEVĂRUL ȘI DREPTATEA în cumpăna iresponsabilității morale Este bine cunoscut — și acest adevăr a fost subliniat recent de secretarul general al partidului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la Consfătuirea de lucru cu activul de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative, — ca rezultat al profundelor transformări petrecute în anii noștri, al vastei activități politico-educative desfășurate de partid, s-au obținut rezultate deosebit de importante în lărgirea orizontului cultural, în ridicarea nivelului politic și ideologic, în formarea conștiinței socialiste a celor ce muncesc. Aceasta se exprimă în modul exemplar în care întregul popor, toți oamenii muncii muncesc pentru înfăptuirea politicii partidului pe care o consideră drept propria lor politică, văzînd în ea garanția bunăstării și fericirii lor. Viața ne oferă zilnic, la tot pasul, ilustrări concrete ale personalității omului nou în acțiune, devotat socialismului, militant pentru ideile înaintate, pentru cinste, muncă, dreptate și adevăr. Și Tribuna socială totuși, așa cum ne învață conducerea partidului, nu trebuie să trecem cu vederea lipsurile și neajunsurile, să sporim combativitatea împotriva influențelor nocive ale lumii burgheze, a mentalităților retrograde, străine principiilor eticii comuniste, normelor sănătoase ale vieții noastre. Manifestările de încălcare a normelor de conviețuire socială, a legalității se cer demascate și înfierate cu toată hotărîrea. Tocmai la cîteva asemenea manifestări periferice ne referim în articolul de față, pornind de la un caz tipic de iresponsabilitate morală, ale cărui implicații atrag consecințe grave în planul eticii relațiilor interumane... Mai există încă indivizi în societatea noastră care nu numai că nu se încadrează în concepțiile moralei noastre comuniste ci, pur și simplu, sfidează cele mai elementare reguli de conviețuire socială și, pentru înfăptuirea unor țeluri josnice, care au la bază conflicte sau dușmănii — justificate, mai mult sau mai puțin, — pun la cale fapte ce lezează demnitatea umană și uneori însăși libertatea cetățeanului. Pentru reușita unor astfel de înscenări, ei apelează la oameni de aceeași teapă cu ei și, din păcate, se mai găsesc încă indi AUREL MOGOȘANTJ procuror (Continuare în pag. a II-a)