Inainte, martie 1974 (Anul 31, nr. 9011-9037)

1974-03-29 / nr. 9035

) ANUL XXX NR 9035 VINERI 29 MARTIE 1974 4 PAGINI 30 BANI Ziua de 28 martie 1974 si va rămîne adînc întipărită în istoria patriei, în conștiința poporului nostru, în această zi memora bilă, înfăptuind voința întregii națiuni, Marea Adunăre Națională — forul suprem al țării în care I sînt reprezentați munci^ topii, țăranii, intelectualii, români, maghiari, germani, toți oamenii muncii — din țara noastră —, convocată în a XII-a sesiune a celei de-a VI-a legisla ituri, a proclamat pre- 4 ședinte al Republicii Socialiste România pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Această înaltă învestiture — întru totul sprijinită prin dragostea și încrederea nemărginită a tuturor cetățenilor patriei — constituie o nouă și strălucită recunoaștere a meritelor nepieritoare pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu le-a cîștigat în fața partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluționar, care conduce cu abnegație destinele țării spre înfăptuirea țelurilor socialismului și comunismului în România, slujește fără preget cauza păcii și progresului 74 în lume. Așteptat cu îndreptățită emoție și bucurie de toții cei ce trăiesc și muncesc pe pămîntul nostru stră bun, momentul acesta, cu rezonanță unică în istoria patriei, și-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare națională, asupra întregii desfășurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea în clădirea Palatului, tovarășul 7 Nicolae Ceaușescu este întîmpinat de președintele Marii Adunări Naționale, de membrii Birouluil M.A.N. O entuziastă manifestație de dragoste și simpatie îi este rezervată secretarului general al partidul lui în sala de ședințe, în lojile oficiale iau loc tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Elena Ceaușescu, Gheorghe Ciochiră, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Dragan, Emil Drăgănescu, János Fazekas, Petre Ju 4pu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghel Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Belonte Râutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Iliel Verdeț, Vasile Vilea Sunt de față membrii supleanți ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. 7 și secretari ai C.C. al I . P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obliștești, oameni ai muncii, 1 academicieni, alți oameni de știință și cultură, ziariști români și corespond 4denți ai presei străine. De asemenea, sunt prezenți șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la ț 7 București. Deputații Marii Adunări Naționale, în picioare, prin 4 îndelungi și puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebită căldură pe conducătorul partidului și statului nostru. In această atmosferă înălțătoare, tovarășul Ștefan Voitec, președintele 14--------Marii Adunări Naționale, declară deschise lucrările 4 sesiunii. în ședința istorică a Marii Adunări Naționale (1 din dimineața zilei de 28 martie 1974, în conformiitate cu noile prevederi ale Constituției Republicii Socialiste România, adoptate, în cadrul acelorași lucrări, cu puțin timp inainte, de deputații M.A.N., a avut loc ceremonia alegerii președintelui Republicii Socialiste România. î în fața Marii Adunări Naționale a luat cuvîntul tovarășul Emil Bodnaraș, 4 vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a ^ spus : ^ Tovarășe deputate, ^ Tovarăși deputați,j Pentru alegerea președintelui Republicii, al primului Președinte al Republicii Socialiste Romă-nia, propun Marii Adunări Naționale, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român și al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, candidatura omului care a dat atît de mult patriei și poporuui său, cauzei mari a socialismului, colaborării pașnice între popoare, pro- gresului, civilizației umane și păcii — secretarului general al Partidului Comunist Român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Deputații Marii Adunări ț Naționale, întreaga asistență salută cu entuziasm ) propunerea ca tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, să fie ales președintele Republicii Socialiste România. " Răsună nesfîrșite ovații, puternice orale. " Ora 11,35. Sînt clipe deprofundă semnificație pentru viața partidului și statului nostru. Și în unanimitate, deputații Marii Adunări Naționale o aleg pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU în funcție de Președinte înaliat al Republicii Socialiste România. Cel mai strălucit fiu al națiunii române, omul între oamenii zilelor noastre, conducătorul care își cununează șirul marilor bărbați de stat ai neamuilui nostru este primul președinte al Republicii Socialiste România. 4 Ora 11.37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naționale, care voința întregului exprimă 4 popor , român, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU este proclamat Președinte al Repuiblicii Socialiste România, i In sală domnește o atmosferă de mare insuflețire. Participanții la sesiune ovaționează îndelung, exprimîndu-și profundil bucurie și mîndrie patriotică față de acest act istoric, care dă expresie în fapt voinței unei națiuni întregi, hotărîrii tuturor oamenilor ramicii, fără deosebire de naționalitatea poporului român, de a urma și înfăptui neabătut politica Partidului Comunist Român, în în frunte cu secretarul său ^ general, tovarășul ^ NICOLAE CEAUȘESCU, în aclamațiile asistenței. ^ 1 președintele Marii Adunării Naționale invită pe Pre 7ședințele Republicii Socialiste România la înalta !Continuare in pag. a IV-a] Stimate tovarășe și stimați tovarăși deputați. Doresc să încep prin a vă mulțumi dumneavoastră, aleșilor națiunii, pentru încrederea ce mi-ați acordat-o alegîndu-mă în cea mai înaltă și de răspundere funcție în stat — aceea de președinte al Republicii Socialiste România. „Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Știu că încrederea pe care mi-ați acordat-o dumneavoastră, ca încrederea și dragostea pe castre mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat în mișcarea revoluționară și am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale și naționale a poporului, cauza socialismului și comunismului. De mai mulți ani partidul și poporul mi-au încredințat cele mai înalte răspunderi în partid și în stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condițiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economico-sociale, a ridicării bunăstării și fericirii poporului. In toți acești ani, am acționat cu hotărîre neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a țării. Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate mărețele înfăptuiri din acești ani —scade altfel tot ceea ce am realizat în epoca construcției socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care își îndeplinește cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societății, a harnicei și minunatei țărănimi muncitoare, care în strînsă alianță cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orînduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualități, care în colaborare cu muncitorimea și țărănimea aduce o contribuție de preț la înfăptuirea programului de dezvoltare a țării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulțumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegația și devotamentul cu care a înfăptuit și înfăptuiește politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez și cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justețea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a știut și știe să aplice, în mod creator, legitățile generale ale socialismului la condițiile concrete din țara noastră, identificînd cele mai potrivite căi de dezvoltare a forțelor de producție, de organizare a societății, de edificare a noii orînduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societății socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit și se călăuzește neabătut, în întreaga sa activitate, de concepția revoluționară despre lume proletariatului — materialismul dialectic și istoric. Am acționat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unității sale politice, organizatorice și ideologice, pentru creșterea rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate, considerând că aceasta este garanția realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că în țara noastră locuiesc, de veacuri, și cetățeni de altă naționalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societății a deplinei egalități în drepturi și a frăției în muncă și luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate. Am avut permanent în minte învățămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strînsă unitate, în condiții de deplină egalitate în drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea pot cuceri libertatea și indesipendenta patriei, pot infringe orice greutăți, pot asigura progresul societății, pot da viață idealului de libertate și dreptate socială, pot înălța edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice). Am acționat neabătut pentru întărirea conducerii muncii colective în toate secșitoarele de activitate. înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii și muncii colective a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid și de stat, a maselor largi populare, la elaborarea și înfăptuirea politicii interne și externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid și de stat au acționat în strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării țării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societății noastre. Iată de ce sunt pe deplin conștient că marile sarcini care stau în fața partidului și poporului nostru nu pot fi înfăptuite decit aplicînd neabătut principiile conducerii și muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificînd înțelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România (Aplauze puternice). Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului, a creșterii rolului său de organizator în toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forțelor noastre armate, la ridicarea capacității de apărare a patriei, de a acorda atenție întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne și Justiției, pentru a-și putea îndeplini îndatoririle față de patrie și popor în conformitate cu Constituția și legile țării. Am considerat că are o importanță de prim ordin apărarea hotârîtă a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfințenie a legalității socialiste, a Constituției și legilor țării. Vă asigur că și în viitor, atîta timp cit voi avea încrederea partidului și poporului, voi face totul pentru respectarea Constituției și legilor țării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpîni pe destinele lor, care își făuresc, așa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă și intransigentă a abuzurilor și greșelilor săvîrșite în trecut; împreună cu organele de partid și de stat au fost luate măsuri ferme pentru a le pune capăt și a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări și practici sînt străine atît orînduirii socialiste, cit și firii poporului nostru, moralității și simțului său de omenie și dreptate. (Aplauze puternice). întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă și efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotărîrilor privind dezvoltarea societății noastre socialiste. Perfecția(Continuare în pag. a IV-A) FRI VOTUL UNANIM AL MARII ADUNĂRI NAȚIONALE, CARE EXPRIMA VOINȚA ÎNTREGULUI POPOR ROMÂN, TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A FOST ALES PREȘEDINTE AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Cuvântarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Jurămîntul depus de președintele Republicii Socialiste România în fața Marii Adunări Naționale și a întregii națiuni române „Jur să slujesc cu credință patria, să acționez cu fermitate pentru apărarea independenței, suveranității și integrității țării, pentru bunăstarea și fericirea întregului popor pentru edificarea socialismului și comunismului în Republica Socialistă România! Jur să respect și să apăr Constituția și legile țării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democrației socialiste, pentru afirmarea în viața societății a normelor eticii și echității socialiste! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie și alianță cu toate țările socialiste, de colaborare cu toate națiunile lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza deplinei egalități în drepturi, de solidaritate cu forțele revoluționare, progresiste de pretutindeni, de pace și prietenie între popoare! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste și devotament pentru strălucirea și măreția națiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România!“. in pagina a 811-a LEGE privind modificarea Constituției Republicii Socialiste România