Inainte, noiembrie 1980 (Anul 37, nr. 11077-11102)

1980-11-01 / nr. 11077

I ANUL XXXVII NR 11077 I SIMBATA 1 NOIEMBRIE 1980 4 PAGINI 31 BANI Consfătuire de lucru la C.C. al P.C.R. cu activul din domeniul geologiei Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, a participat, vineri dimineața, la ședința de închidere a Consfătuirii de lucru cu activul din domeniul geologiei, ale cărei lucrări s-au desfășurat la C.C. al P.C.R. în zilele de 30 și 31 octombrie. Organizată din inițiativa tovarășului Nicolae Ceaușescu, consfătuirea se înscrie pe linia analizelor și măsurilor stabilite pentru principalele sectoare de activitate în această perioadă ,de încheiere a unui cincinal și începere a altuia, exprimă grija și atenția deosebite pe care conducerea partidului și statului, personal tovarășul Nicolae Ceaușescu, le acordă acestui sector de mare însemnătate al economiei noastre naționale. S-au examinat stadiul realizării planului de cercetare geologică pe acest an și măsurile ce se impun pentru îndeplinirea exemplară a prevederilor planului pe anul 1981, ale cincinalului 1981— 1985 și, în perspectivă, pînă în anul 2000, înaintea ședinței de închidere a lucrărilor, tovarășului Nicolae Ceaușescu i-au fost prezentate, în cadrul unei expoziții, cuprinzînd numeroase grafice și texponate — ilustrative pentru stadiul atins de cercetarea geologică și punerea în valoare de surse de hidrocarburi și minereuri utile —, proiectul programului de cercetare geologică pe anii 1981—1985, precum și programul privind creșterea producției de cărbune cocsificabil în cincinalul viitor. Secretarul general al partidului a făcut o serie de observații și a indicat ca întreaga activitate de cercetare geologică să fie subordonată înfăptuirii sarcinii fundamentale pusă de Congresul al XII-lea al partidului privind dezvoltarea mai rapidă a bazei materiale și, în primul rînd, a celei energetice, care să asigure României, pînă la sfîrșitul deceniului următor, independența din punct de vedere al energiei și combustibilului. Ministrul minelor, petrolului și geologiei, tovarășul Virgil Trofin, a prezentat în fața secretarului general al partidului, a celorlalți tovarăși din conducerea de partid și de stat, o sinteză a principalelor probleme rezultate din dezbaterile desfășurate în prima zi a consfătuirii. In cadrul dezbaterilor — în plen și pe secțiuni — au luat cuvîntul în cele două zile ale consfătuirii 69 ■ cadre de conducere, cercetă(Continuare în pag. a IV-a) Personalul TESA — o zi pe săptămînă în producție Pe baza sarcinii trasate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, la Plenara C.C. al P.C.R. din 14—15 octombrie a.c., ca inițiativa din sectorul minier să fie preluată și generalizată în unitățile economice, biroul Comitetului județean de partid a adoptat operativ unele măsuri organizatorice și politice pentru trecerea la aplicarea în practică a acestei valoroase inițiative, într-un termen ci mai scurt, în toate întreprinderile județului. In acest sens, organizațiile de partid, sindicale și consiliile oamenilor muncii au fost îndrumate și sprijinite în organizarea preluării și aplicării ei, potrivit condițiilor specifice din fiecare unitate. Ca urmare, încă în cursul săptămînii întreprinderi trecute, 28 de industriale și alte unități economice din județ au trecut cu un număr de 1 840 de tehnicieni, ingineri, proiectanți, economiști, contabili și alți funcționari, la transpunerea in viața a indicațiilor secretarului general al partidului. Primele zile lucrate în producție s-au soldat cu realizarea unei producții în valoare de circa două milioane lei, în orașul Filiași, cele 306 persoane din serviciile tehnico-administrative ale întreprinderii de transformatoare și motoare electrice, Întreprinderii de utilaje și piese de schimb și Cooperativei „Progresul“ au executat lucrări a căror valoare se ridică la 627100 lei. Cu multă s-a procedat responsabilitate la I.T.M.B., unde întreg personalul TESA a muncit în sectoarele de bază — la montaj general, debitare, bobinaj, finisări și construcții metalice, și a executat lucrări de asamblare de izolatori de diverse tipuri și mărimi, montarea sticlelor de nivel și capacelor la trase pentru beneficiarii interni și externi, la alte operații, contribuind astfel la realizarea unei producții de 600 000 lei. La Băilești, acțiunea fost demarată în cinci unități, cu 148 de oameni. La întreprinderea mecanică, cei 80 de tehnicieni, ingineri, economiști și funcționari au fost repartizați și au lucrat în cursul zilei de sîmbătă în sectoarele de confecții metalice, echipamente și subansamble mașini agricole, la forje. In municipiul Craiova au trecut la folosirea personalului TESA și auxiliar în activitatea direct productivă șapte cooperative meșteșugărești, cu 802 funcționari, tehnicieni, ingineri și economiști, care au efectuat lucrări în valoare de 123 000 lei; întreprinderea de trac Ion VRAJITORU (Continuare In paga III-a) La Drăgotești Mostre ale lipsei de răspundere față de soarta recoltei In ziarul nostru din 29 octombrie a.c., criticam faptul că factorii de răspundere ai comunei Drăgotești nu manifestă suficientă preocupare pentru organizarea corespunzătoare a activității de strîngere și depozitare a porumbului din unitățile cooperatiste de pe teritoriul localității. Am considerat că, așa cum s-a petrecut în multe localități ale județului nostru, cei criticați se vor mobiliza exemplar pentru a demonstra prin fapte demne de menționat că cele constatate anterior au fost un simplu accident. Dar, revenind in comuna Drăgotești în ziua de 30 octombrie a.c., aveam să constatăm, din nou, că activitatea de recoltare și transport a porumbului nu a cunoscut revirimentul așteptat. In punctul „Albota“, din perimetrul C.A.P. Drăgotești, staționau, în jurul orei 13, șase combine. In momentul în care au venit în control, factori cu munci de conducere de la nivelul județului nostru, mecanizatorii au urcat, unul câte unul, pe combine și au intrat în lanul de porumb Romulus CINCA (Continuare în pag. a III-a) Timp de zece ore —su aț înțeles bine, zece ore — două combine au stat în punctul „Valea Periteanului“ nu pentru că erau defecte, ci pentru că nimeni nu le-a dirijat in alt lan sa recoltat. Halal organizare ! Foto : D. Stănescu Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România DECRET Privind unele măsuri pentru stimularea personalului muncitor din Industria extractivă care depășește producția planificată la extracția de țiței, cărbune și alte materii prime Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : Art. 1 — Personalul muncitor din industria extractivă care depășește producția fizică planificată la extracția de țiței, cărbune, minereuri neferoase și alte materii prime, contribuind, pe această cale, la asigurarea nevoilor de materii prime ale economiei naționale și la reducerea importurilor, beneficiază de premii speciale pentru fiecare zonă sau, după caz, altă unitate fizică de produs, obținut peste plan. Art. 2 — Produsele și cuantumul premiilor speciale pe unitate de produs se stabilesc anual prin planul național unic de dezvoltare economico-socială, în limita unei cote de pînă la 15 la sută din valoarea produselor obținute peste plan. Art. 3 — Premiile cuvenite, potrivit prevederilor prezentului decret, se acordă anual, peste celelalte drepturi prevăzute de lege, muncitorilor, maiștrilor, inginerilor și tehnicienilor, celuilalt personal muncitor din unitățile de producție care contribuie efectiv la depășirea sarcinilor de plan la producția fizică. Art. 4 — Sumele necesare pentru plata premiilor speciale pe unitate de produs se suportă din rezultatele financiare ale întreprinderii, iar plata acestora se face peste fondul de retribuire planificat. Art. 5 — Prevederile prezentului decret se aplică începînd cu activitatea anului 1981. Cotele stabilite pentru produsele obținute peste plan ce se aplică pentru activitatea anului 1981 sunt prevăzute în anexă, care face parte integrantă din prezentul decret. NICOLAE CEAUȘESCU președintele Republicii Socialiste România In pagina a IV-a — Anexa la prezentul Decret MAJORAREA RETRIBUȚIILOR celor ce muncesc în cercetarea științifică, inginerie tehnologică și proiectare, precum și în industria materialelor de construcții Puternicele detașamente de oameni ai muncii din domeniile cercetării științifice, ingineriei tehnologice, proiectării și din industria materialelor de construcții beneficiază, începînd de la 1 noiembrie a.c., de majorarea retribuțiilor prevăzute pentru etapa a doua din acest cincinal. Pentru toate categoriile de muncitori, maiștri, tehnicieni, ingineri, cercetători din aceste domenii importante ale producției, științei și promovării progresului tehnic, sporurile medii de retribuție sînt substanțiale, iar creșterile respective se adaugă celor din prima etapă, materializînd în mod elocvent creșterea nivelului de trai. La Centrul de cercetare științifică și inginerie tehnologică „Electroputere“ Craiova, un inginer proiectant principal gr. III, clasa 31, cu gradația 6-a, avînd o retribuție de 3 640 lei, primește, ca urmare a majorării retribuției, 4 020 lei. De asemenea, prin introducerea unei gradații în plus, poate beneficia de o retribuție de 4 230 lei. Tot la Ad. F. (Continuare în pag. a III-a) Legămîntul teriștilor cu țara Ieri, tinerii contingentului de militari cu termen redus au depus jurămîntul de credință față de patrie, partid și popor, față de comandantul suprem al forțelor noastre armate, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Intre cei care, cu mîinile încleștate pe lancea Drapelului de luptă s-au legat să apere cu prețul vieții lor independența și suveranitatea României socialiste, •cuceririle revoluționare ale poporului, am remarcat prezența demnă a doljenilor aflați acum la datorie sub faldurile tricolorului patriei. Ei poartă frumoasa uniformă militară cu trese de terist. Printre ei, craiovenii Dan Sandu, Cristian Cojocaru, Răducu Petrișor, Tudor Cismaru, Adrian Antonie, Ștefan Bazilescu, Dorin Tașcău, Cătălin Popescu. Apoi, Marian Ciontu din Fărcașu, Constantin Trușcă din Răcarii de Sus și Constantin Bălăci din Salcia. La anul vor fi studenți la electrotehnică, agronomie, T.C.M. (Craiova), electronică și telecomunicații (București) și, nu ne îndoim, peste ani, buni specialiști în domeniile de activitate pentru care au optat. Căpitan M. VEREȘEZAN Mentalități și atitudini „Nepotul meu trăsese bilet bun...“ Referitor la articolul din ziarul „înainte“ de joi, 30 octombrie a.c., intitulat „Procedură cu totul bizară“, apărut în pagina noastră de etică și echitate socialistă „Dialog cu noi înșine“, redacția a primit mai multe opinii din partea unor cetățeni. Una dintre aceste opinii, pe care o reproducem mai jos în întregime, ni se pare mai ieșită din comun, mai edificatoare în ceea ce privește lipsa de tact pedagogic a unor cadre didactice care, în loc să cultive copiilor în orice împrejurare spiritul dreptății, al recompensei după crizeCraiova pe Calea București, în zona Parcului crizantemelor. Am citit cu multă atenție articolul lv. „Procedură cu totul loială“, îl ara în față. Văd că nu ați dat numărul școlii unde s-arii ale adevăratei valori, le petrecut buclucul cu prodemonstrează că se poate și... altfel. „Mă numesc G. Ioan, sunt pensionar și am lucrat la „Electroputere“. Locuiesc în Pe marginea articolului „Procedură cu totul bizară" tierți și bine ați făcut, deoarece, așa cum scrieți și dumneavoastră, este vorba de o școală foarte bună din toate punctele de vedere și rămîn uimit că s-a putut petrece ceea ce ați relatat. Eu vreau să vă aduc, însă, la cunoștință ceea ce s-a întîmplat cu copiii respectivi în zilele ce s-au scurs în urma tragerii la sorți. După ce învățătoarea , a scris pe mai multe bilete „DA" și pe altele „NU“, a chemat pe elevi să tragă la sorți. Copilul pe care îl cunosc eu, de fapt un nepot al meu, a tras un bilet pe (Continuare în pag. a IV-a) Avancronica fotbalistică Să linem de ...scaun Așadar, după „semietapa“ de miercuri, care a fost, de fapt, o completare a afișului etapei a șaptea, programată la 13 septembrie, unnine se desfășoară întilnirile celei de-a 13-a (tot 13...) „runde“ a turului campionatului diviziei A de fotbal. Proaspăt instalată pe fotoliul de lider, echipa campioană, Universitatea Craiova, se deplasează la Brașov undele va evolua în compania formației F.C.M. din localitate, una dintre revelațiile actualei ediții de campionat. Disciplinata echipă a lui Nicolae Proca, o grupare care s-a impus nu prin valorile individuale, ci prin forța dată de jocul său colectiv, ambițios, are de apărat poziția a 4-a în clasament și, nu in cele din urmă, orgoliul de gazdă a derbiului din ziua de 2 noiembrie a.c. „U“ Craiova (unsprezecele cu cele mai multe victorii — 9 și cu cele Dan LUFESCU (Continuare in pag a t-a)