Inainte, septembrie 1983 (Anul 40, nr. 11953-11978)

1983-09-15 / nr. 11965

2 ÎNAINTE în primul tur al Cupei U.E.F.A.: „U“ Craiova—Hajduk Split 1-0 (0-0)  (Urmare din pap. ftr-un marcaj sever, închiderea culoarelor, fragmentarea jocului, n-a surprins echipa din Bănie, care a avut cunoscute toate detaliile pentru a-l contracara. In aceste circumstanțe, este evident că Universitatea a abordat întilnirea convinsă că trebuie să aibă răbdare, să pregătească cu minuțiozitate fiecare atac, să nu se hazardeze în defensivă pentru a crea spații rarefiate propice contraatacului iugoslav. Craiovenii s-au aflat aproape în permanență la cîrma jocului, evident fiind, în acest sens, raportul de acțiuni ofensive (118—79), cît și al șuturilor la poartă. Și totuși golul a venit destul de tîrziu. Să încercăm să vedem din ce cauză ? In primul rînd, „U“ Craiova n-a avut toate „motoarele“ ei la turația maximă, căldura sufocantă, accidentarea lui Țicleanu, în debutul întîlnirii, nerecuperarea totală a lui Cămătaru, absențele cunoscute influențîndu-i desigur prestația. Pe măsură ce timpul îi devenea un adversar, precipitarea jucătorilor noștri creștea, manifestîndu-se îndeosebi prin servicii greșite, nesincronizări în intenții, lipsa „scînteii" de maximă luciditate. Paradoxal, dar împotriva cursului jocului, oaspeții au avut o bună șansă chiar în min. 22, cind Irimescu, repliat, a ratat o intercepție la marginea careului mare și Zoran Vujovici, deși a avut ocazia șutului bun, nu s-a putut descurca. La rîndul ei, Universitatea a avut, în min. 27, prima sa ocazie mare de gol, expresie a unei acțiuni rafinate, purtate de Țicleanu și Cîrțu, a fost de fapt un un-doi, ultimul șutind din interiorul careului, fără a-l putea bate pe acest magnific Simovici, care nu primise gol (1 !) în primele șase etape de campionat. Cîteva faze fixe, decisive de multe ori în partide de o asemenea dificultate, nu ne-au adus avantaj pe tabela de marcaj, deși șuturile executate de Irimescu au fost de o mare violență. In tot acest interval, am remarcat apetența fundașilor laterali iugoslavi pentru participarea la faza de construcție, îndeosebi a lui Tukrov, cît și pentru atac. Prima șarjă tipică jocului lui Hajduk avea să se consume abia în min. 44, cînd Zlatko Vujovici, deplasat pe flancul nostru drept, a centrat înapoi, dar fratele său, Zoran, a reluat imprecis de aproape. Craiovenii au încercat de cîteva ori, de-a lungul partidei, schimbarea registrului tactic, înmulțind deplasările pe flancuri ale celor două „vîrfuri“ — Cămătaru și Cirțu — in tentativa de a descongestiona zona centrală pentru eventuale infiltrări din linia a doua, dar viteza redusă de joc și nesincronizările de care aminteam, în faza de finalizare, nu le-au adus mai repede golul dorit. Repriza a doua va contura mai bine acest „scenariu“ al jocului, de care aminteam, contraatacurile iugoslave, din min. 59 și 67, rezolvate în extremis de portarul Lung, oferindu-ne, în continuare, mari „dureri de cap“, inhibîndu-i pe craioveni, punindu-și amprenta pe jocul de ansamblu al echipei noastre. Neglijențele se vor înmulți, lipsa de răbdare va căpăta noi dimensiuni, deși prestația Universității va crește, muțind jocul spre careul „fierbinte" al „haiducilor“, unde orice traiectorie de balon părea precalculate și inteligent dejucată. In ultima jumătate de oră, atacurile noastre, purtate pe flancul drept, se vor înmulți. Negrilă va avansa inteligent de fiecare dată și, în min. 69 și 75, îl va pune la grea încercare pe portarul Simovici, așa cum va face, de altfel, și Irimescu, ln min. 84, cind a executat, cu forța recunoscută a șutului său, o lovitură liberă. Să remarcăm in această parte a jocului aportul constructiv al tînărului Adrian Popescu, inspirat introdus în teren de antrenorul C. Oțet într-un moment dificil al partidei. In sfîrșit, ceea ce trebuia să se întîmple s-a întîmplat în min. 86, cînd Simovici a fost învins de Geolgău, cu un șut exerularea partidei „U“ Craiova — Hajduk Split a avut destule accente specifice filmelor în care regizorii jonglează cu momentele de suspans. Acum, cînd „developăm“ la rece pelicula meciului, se cuvine să reținem numai acele cadre ce vor rămine întipărite in memoria suporterilor. Așadar, min. 1 , lovitura de începere aparține oaspeților, care o execută prin Zlatko Vujovici. In același minut fotbaliștii iugoslavi vor efectua prima centrare în careul alb-albaștrilor. Intr-un singur minut, 2, Ungureanu și, apoi, Țicleanu sunt opriți din acțiuni prin faulturi. Pentru ca, în secundele următoare, Vulici să execute prima lovitură de colț. Studenții nu se regăsesc, deși se angajează la efort. Singurul care pare a dispune de o doză sporită de luciditate este Beldeanu, autor și al primului șut craiovean la poarta adversă (min. 7). Intîia noastră ocazie de gol se consumă în min. 10 . Cîrțu îl angajează pe Irimescu, acesta pătrunde viguros în careu, dar șutul său din 8 m este blocat cu siguranță de portarul Simovici. Apărătorul buturilor adverse se remarcă din nou în min. 11, la șutul surprinzător al lui Cămătaru, din afara suprafeței de pedeapsă. In min. 17, după un „număr“ personal al lui Cîrțu pe dreapta, Beldeanu — nemarcat la circa 14 m, nu izbutește să fructifice. Aplaudată la scenă deschisă va fi faza din min. 27 , un doi rapid Țicleanu — Cîrțu, încheiat cu un șut violent al unuitrem de puternic din interiorul careului mare. Finalul partidei a aparținut craiovenilor, scorul întâlnirii a rămas, însă, numai 1—0, un gol pentru care am suferit atîta, dar pre care l-am meritat cu prisosință. Valoarea lui este destul de mare, dar despre asta vom mai avea timp să vorbim. In sfîrșit o notă bună pentru Costică Donose care în postura de căpitan de echipă și de „libero" s-a achitat bine de sarcinile încredințate, unului, pe jos,i reținut de imbatabilul Simovici, în min. 37 trecem prin mari emoții, la un contraatac, 5 (apoi 6) contra 4, purtat de oaspeți. In min. 38, Irimescu (unul dintre craiovenii de care oaspeții s-au temut foarte mult) este contrat foarte puternic de Cop și , canonierul“ nostru va acuza In continuare acest contact deosebit de dur. Frații Vujovici (min. 41), apoi Salov (min. 43) se lansează in acțiuni ofensive, rămase fără ...ecou. Repriza întîi se încheie cu o superbă fază caligrafiată de gazde : centrale inteligentă a lui Țicleanu, Cîrțu sare la cap, dar nu ajunge, Simovici ratează intercepția, însă Bazid degajează salvator. Așadar, 45 de minute de joc deschis, dar prudent (dovadă și numărul mic de cornere, consemnate : 0—2), dar cu un final de repriză mai în „vină“ al Universității. Reluăm ostilitățile cu o BARA a lui Țicleanu (min. 46), după ce balonul fusese „prelucrat“ de Beldeanu și Geolgău. Mare ocazie irosesc oaspeții în min. 51 , corner executat de Vulîci, „cap“ al lui Bursaci — razant cu transversala. Ne lipsesc momentele de „furie“, prospețimea și forța în construcție și finalizare. Lung are o intervenție salutară în min. 59 (la șutul foarte puternic al lui Zlatko Vujovici). Hajduk pare să-și impună jocul, In min. 67 ratînd cea mai mare ocazie a sa, cînd portarul craiovean a reușit ca prin minune să degajeze cu piciorul de pe linia porții, din fața lui Bursaci. în min. 69 și 71 Negrilă are două „bombe“ de ...calificare, dar Simovici este de neînvins. Construim în special pe flancul drept, dar ...criza de timp ne dă tîrcoale. In min. 76 antrenorul Nadoreza fortifică linia ofensivă, introducîndu-l în teren pe Bogdanovich ln min. 83 Cop degajează din fața lui Tilihoi, aflat la numai 8 m de poarta haiducilor, la o lovitură liberă din preajma careului mare. Și, totuși, 40 000 de spectatori cred în gol, în GOLUL VICTORIEI — pentru care luptă Universitatea. în această toridă după-amiază de septembrie. La o lovitură liberă de la 18 m, frontal, Beldeanu — creierul echipei noastre în această dificilă bătălie sportivă — sare peste minge și Irimescu detonează o nouă „bombă“ la poarta lui Simovici, care se opune, cu un reflex diabolic, fără a putea reține balonul. Reia Cirțul peste. Sosește, în sfîrșit, momentul EXPLOZIEI : după o acțiune de mare inteligență tactică, creionată împreună cu Adrian Popescu și Cîrțu, Geolgău șutează necruțător, în colțul lung, și Simovici aude pentru prima oară după 625 de minute (zece ore și aproape jumătate de joc , șase meciuri în campionatul iugoslav plus cele 85 de minute din partida „U“ — Hajduk) plasa zguduindu-se a ...gol. Este, așadar, 1—0 pentru Universitatea, cu numai cinci minute înainte de final. Este o victorie la limită, darU mică, întrucît întâlnirea cu Hajduk Split a fost cel puțin tot atît de grea ca și aceea cu F.C. Kaiserslautern. Așa după cum, de altfel, anticipase profesorul Cornel Stroe, vicepreședintele clubului din Bănie, DAN LUPESCU Stadionul „Central“, teren excelent, căldură caniculară ; spectatori : peste 40 de mii ; șuturi la portă : 18—9 (din care pe poartă : 10—3). Raport de cornere : 4—5. Cartonașe galbene : Cop, ZI. Vujovici și Negrilă. A marcat Geolgău (min. 86). UNIVERSITATEA: Lung — Negrilă, Tilihoi, Donose, Ungureanu — Irimescu, Țicleanu (Adr. Popescu, min. 73), Beldeanu, Geolgău — Cirțu, Cămătaru. HAJDUK SPLIT : Simovici — Tukrov, Cop, Rozici, Miliuș — Bursaci, (min. 76 Bogdanovici), Salov, Celici, ZI. Vujovici — Vulici, Zo. Vujovici. A arbitrat excelent Michel Vautrot, ajutat de Jacques Ferrari și René Doro (Franța).. Stop-cadru în mint. 80». Filmul jocului: secvență cu secvență Gong inaugural la Teatrul Național Astă-seară, Teatrul Național din Craiova își deschide noua stagiune cu recitalul de muzică și poezie în premieră, sub genericul „Aceasta este țara mea“. Protagonist, actorul Tudor Gheorghe, laureat al ultimei ediții a Festivalului național „Cîntarea României“, care prezintă un buchet ales de versuri patriotice și muzică romănească, un florilegiu liric închinat scumpei noastre patrii. Tot astă seară, un colectiv al teatrului craiovean deschide stagiunea permanentă din orașul minier Motru cu spectacolul Fotografii mărite“ de Mihai Duțescu. Vineri după-amiază, pe platforma industrială a întreprinderii de utilaj greu din Craiova, menestrelul Taior Gheorghe, împreună cu un grup de actori ai teatrului, prezintă un recital literar-muzical dedicat aniversării a 65 de ani de la unirea Transilvaniei cu România. In cursul lunii septembrie se vor deschide stagiunile permanente de la Tg. Jiu și Băilești, at 15 — IX — 1083 Opinii după meci. Prof. Mircea Rădulescu, antrenorul secund al echipei noastre reprezentative : „Am întîlnit o echipă surprinzător și nebănuit de puternică, cu valori certe, de la portar și pînă la ultimul atacant, omogenă in joc, probînd tenacitate și putere de luptă. „Haiducii“ din Split au jucat cu ambiția de a elimina un adversar cu renume de-acum, adică o semifinalistă a Cupei U.E.F.A. Asta s-a putut vedea în meci. In ceea ce o privește pe Universitatea, ea a dorit să ofere o replică pe măsura tenacității și forței de mobilizare a adversarului ei, însă nu i-a reușit acest lucru decît în parte, prin cîteva acțiuni foarte bune, prin angajament și dăruire. Mecanismul echipei noastre n-a funcționat la valoarea lui. Avantajul minim de la Craiova va crea, sînt convins, o partidă infernală la Split. Consider că intrarea lui Ștefănescu în defensiva craioveană va trezi un interes aparte în meciul retur. Cred în calificarea Universității, pe care o merită, cu condiția să marcăm gol la Split...“. Prof. Constantin Oțet, antrenorul principal al Universității Craiova: „Așa cum am prevăzut, iugoslavii de la Split au pus un accent deosebit pe faza de apărare. Din această cauză, am și găsit greu drumul spre... poarta lui Simovici. Dublajul excelent și spiritul de luptă al adversarilor ne-au creat mari probleme. "Scorul de 1—0 poate părea la prima vedere insuficient. Suntem conștienți că ne așteaptă un joc foarte greu Sui retur. Va trebui să ne punem probleme spre rezolvare în atac pentru a marca un gol care ne-ar asigura calificarea. Sper că prin reintrarea lui Ștefănescu, Bălăci — eventual, a lui Crișan —, prestația de ansamblu a echipei să se îmbunătățească. Această echipă pe care am învins-o astăzi — să nu uităm — a avut un moral extrem de ridicat, întrucît timp de șase etape nu primise gol în campionatul intern. 1—0 nu este un rezultat chiar atît de mic, cît pare, repet, la prima vedere, în cupele europene. Aș remarca dăruirea întregii noaste echipe, cu accente în plus la Negrite (a jucat accidentat, avînd o disjuncție intercostală de la Tîrgu Mureș), Tilihoi, Donose și Cămătaru. De la Hajduk, m-au impresionat fundașii centrali Cop Rozici, frații Vujovici și și Șalov. Alte rezultate ale echipelor românești în competiții fotbalistice europene: Kuusysi Lahti — Dinamo București 0—1 (0—0) ; Sportul studențesc — Sturm Graz 1—2 (1—0). * (Urmare din pagi) elevii și studenții din acest perimetru de țară, ca de altfel întreaga populație școlară a patriei, încep acest an de învățămînt animați de nobile idealuri, sub semnul major al înfăptuirii unei noi calități în procesul dăltuirii omului nou, bine pregătit, cu conștiință înaintată, revoluționară, gata oricind să dea dovadă că este oștean de nădejde al partidului și patriei pe frontul pașnic al construcției evului socialist. Sunt toate condițiile create în acest sens, urmare firească a preocupării statornice partidului și statului nostru, școala străbătînd un drum ascendent, perfecționîndu-și permanent cadrul de instrucție și educație potrivit cerințelor crescinde ai societății noastre în continuu progres. Toate cele 843 unități școlare — de toate gradele — și grădinițe de copii din județul nostru au fost pregătite din timp, acestea îmbrăcînd haină nouă cu emblematica urare de „Bun venit !" adresată tuturor celor care intră în lumea cunoașterii, deschisă gratuit, fără deosebire, oricui. Menționăm faptul că din inițiativa Inspectoratului școlar județean, cu sprijinul liceelor craiovene, 30 de unități din mediul rural au fost amenajate și dotate după ultimele cerințe, devenind școli model, acțiune ce va continua să se materializeze, în cursul acestui an, în numeroase alte așezări doljene. In acest an de învățămînt, din cei 148 135 elevi înscriși, peste 10 000 vor trece pragul școlii cu emoția celei dinții întîlniri cu dascălul, abecedarul, clasa, întîlnire de care depinde lungul drum al pregătirii pentru muncă și viață. Se cuvine să fim alături de ei, marcați de nostalgia amintirilor și de sentimentul încrederii în primul lor pas, deschizător de orizonturi fertile al acestui bătăios drum desfășurat sub îndemnul : „învățați, învățați, învățați !“. Un mare detașament al populației școlare îl reprezintă și elevii din clasa IX-a, pentru care, aproape în fiecare comună, s-a înființat treapta I de liceu organizată, în majoritate, în profil agro-industrial, răspunzînd astfel cerinței prioritare de pregătire a cadrelor necesare înfăptuirii noii revoluții agrare. In înfăptuirea noii calități a procesului instructiveducativ, baza materială își spune cuvintul, ea dezvoltându-se de la un an la altul. Subliniem o creștere substanțială atît prin dotările cu mobilier adecvat cît și prin cele cu material didactic modern, care valorează 7 665 000 lei. De asemenea, s-a extins spațiul de școlarizare prin darea în folosință a noi obiective, dintre care menționăm : 8 clase, ateliere-școală, un cămin, cantină (complexul Liceului industrial din Filiași), 8 ateliere-școală (Liceul industrial nr. 8 Craiova), 4 ateliere-școală și o sală de sport (Liceul industrial „Electroputere“). S-a acordat o mai mare atenție înzestrării atelierelor școală care vor permite o mai bună pregătire prin și pentru muncă a tinerei generații. Universitatea din Craiova, ctitorie de învățămînt superior înființată din inițiativa secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, organizată într-un profil complex, cu 8 facultăți ce includ 23 de specialități, își deschide larg porțile pentru a primi pe cei 11 093 studenți și cursanți, printre ei recunoscindu-i pe cei 1 572 din anul I, „bobocii“, cum ne place să-i numim. Toți sunt întîmpinați cu aceeași tradițională urare de „bun venit“ și cu un plus de noutăți ce întregesc zestrea didactică a centrului universitar din Bănie. Intre acestea amintim amenajarea a patru noi laboratoare, utilate cu aparatură ultra modernă, darea în folosință la întreaga capacitate a standului de încercări de mașini de la Facultatea de electrotehnică, extinderea atelierelor de producție ale Facultății de mecanică. Totul este bine pregătit pentru crearea unui climat de muncă și răspundere, învățământul doljean oferind toate condițiile pentru ca tinerii „...să învețe și să-și însușească, așa cum cere tovarășul Nicolae Ceaușescu, tot ce a creat mai de preț în toate domeniile știința și cultura, formîndu-se și pregătindu-se pentru viață și muncă, pentru continuarea operei de construcție socialistă și comunistă și ridicarea patriei noastre pe noi culmi de progres și civilizație". Pentru fiecare din cele 3 528 cadre didactice din învățământul școlar, 757 universitare și peste 000 tehnicieni și laboranți din învățăminte, superior este o datorie de onoare de a milita neobosit pe ogorul plămădirii și formării omului nou, revoluționar, patriot înflăcărat, gata în orice moment să pună mai presus de toate interesele partidului, ale poporului. Școala doljeană sub semnul noii calități pill!li I 8 II 1 (An 136 g chi §j rec 5 și g est 3 preg act 1 ghm IȘ 43 £ I gtul 1 H J§ 19, 1 20, jgte §§ nu 1 pe §jis,: 1 -3< 1 10] §g Su 1 gr; p Qu H pi gt de 1 fii: Ü Bl! = n, Ia Ufo B Argrit gm« sle 1 17 M. m tu 1 19 g PI i m g fig lo ita f= M131 IE gni B p' lio I si P 6a: 1ugh J6 1 J Snysla TX Mn Hs Ji UîI I