Inainte, iunie 1987 (Anul 44, nr. 13114-13138)

1987-06-10 / nr. 13121

ANUL XLIII NR 13121 MIERCURI 10 IUNIE 1987 I PAGINI 50 BANI nrrnrrmimnm hmm ......ii i«mi un imr jrrrriri '1171------1---------------1---------M "--------1-----------1---------------------------- Obiectiv prioritar în activitatea unităților economice dorjene ! Onorarea obligațiilor contractuale la export Convorbire Cu ing. CONSTANTIN NESCU, vicepreședinte al Consiliului județean de control muncitoresc . La ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. desfășurată la sfîrșitul săptămînii trecute sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, s-a subliniat din nou necesitatea de a se acorda o atenție deosebită „rezolvării operative a tuturor problemelor care privesc realizarea, la un înalt nivel calitativ, a producției destinate exportului, asigurîndu-se, în acest scop, programarea, pregătirea lansarea cu prioritate în faibricație a acestor produse, aprovizionarea tehnico-materială și livrarea întregului fond de marfă la termenele stabilite în contractele cu beneficiarii externi. Fiind un obiectiv prioritar, cu influențe directe asupra prezenței economiei României, a județului nostru in cadrul diviziunii internaționale muncii, la schimbul internaațional de valori, propun, tovarășe vicepreședinte, să începem convorbirea noastră cu câteva referiri la modul cum s-a desfășurat activitatea de realizare a contractelor cu beneficiarii de peste liniare în perioada expirată din acest an ? — Cu sprijinul direct al secretariatului și biroului Comitetului județean de partid, colectivul Consiliului județean de control muncitor,v,c a acționar și acționează pentru impulsionarea activității de export în toate întreprinderile din industrie și alte sectoare economice. Organizațiile de partid și consiliile oamenilor muncii au instituit analize complexe, periodice, procedînd, în cele mai multe situații, la urmărirea zilnică a modului cum se îndeplinesc producția fizică pentru export, calitatea fabricației, operațiile de recepție și control final, iar acolo unde este cazul — pe operații etc. Permanentizate, amintitele măsuri, întregite — bineînțeles, de altele vizînd îmbunătățirea aprovizionării tehnico-materiale, cooperărilor diverse în care colectivul nostru s-a implicat direct, sprijinind unitățile, au condus la rezultate în continuă îmbunătățire în domeniul exportului. Ca urmare, în luna mai s-a reușit livrarea, la nivelul Doljului, către beneficiarii de peste hotare a diferite produse a căror valoare — de circa două ori superioară mediei realizărilor lunare din ianuarie-aprilie a.c., a întrecut cu 27.5 la sută nivelul lunii similare din primul an al actualului cincinal. — Cu toate că prevederile la export nu s-au îndeplinit, nivelul realizărilor, dinamica înregistrată la acest indicator de bază al planului economic sunt rezultatul unor eforturi deosebite, care au condus la onorarea unor importante contracte cu termenele contractuale în primele cinci luni și chiar la nivelul actualului semestru... — Subliniez, pe această linie, faptul că s-a reușit, la nivelul județului nostru, să se realizeze cu o lună mai devreme valoarea contractelor revenite în primul semestru la exportul pe devize convertibile, succes deosebit ce se circumscrie indicațiilor,orientărilor date cu diferite prilejuri de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu. In același timp, la „Electroputere“ au fost incheiate cu o lună mai devreme fabricația locomotivelor, diesel-electrice de 2 100 cp, precum și reparațiile capitale pentru locomotive de aceenși capacitate, stabilite în contractele actualului semestru cu beneficiari din R.P. Chineză, respectiv, din R.P. Polonă. In aceeași unitate, ale cărei livrări la export, luna trecută, au reprezentat 46 de procente din realizările totale la nivelul județului, în primele cinci luni a fost livrată 90 la sută din producția de aparataj electric de înaltă și medie tensiune stabilită în MARIN COANDA (Continuare în pag. a III-a) S Pag. 2 — Rubricile ; Autoconducere-autoaprovizionare ; Carnet plastic ; Reper cetățenesc; Sport, rezultate, comentarii. Pag. 3 — Vitrina calității — o... colecție de fier vechi ? a Pag. 4 — De peste hotare ; Publicitate. AGRICULTURA • AGRICULTURA AGRICULTOR Prașila a doua executată neapărat în termenele și pe suprafețele stabilite Cum se înfăptuiesc indicațiile exprese subliniate de Comandamentul județean pentru coordonarea lucrărilor agricole , finind seama de starea de vegetație a culturilor, de nivelul precipitațiilor, urmate de valuri de călduri și vînturi, de stadiul lucrărilor de întreținere, de aglomerarea și suprapunerea muncilor de sezon, de forțele și mijloacele existente în județul nostru, s-a indicat, în mod expres, ca prașila a doua manuală la sfecla de zahăr să fie încheiată pină în seara zilei de 9 iunie , la floarea-soarelui — pînă joi seara, iar la porumb — pînă duminica viitoare. Să vedem, in cele ce urmează, cit de receptive au fost conducerile unităților agricole, organele agricole, factorii cu munci de răspundere din teritoriu în ceea ce privește mobilizarea tuturor forțelor și mijloacelor pentru înfăptuirea pretutindeni, fără excepție, a măsurilor stabilite de Comandamentul județean pentru coordonarea lucrărilor agricole. SFECLA UE ZAHAR era, pînă aseară, în linii generale prășită pentru a doua oară, pe cea mai mare parte din cele 14 200 ha cultivate. Această importantă lucrare a fost pînă ieri practic încheiată pe toate cele 1855 ha în C.U.A.S.C. Segarcea, 925 ha la Plenița, 225 ha la Dăbuleni cite 200 ha la Bechet și Seaești, 100 ha la Seaca de Pădure, 80 ha la Plopșor, 30 ha la Predești, 25 ha la Șimnic. De asemenea, în cele mai multe, unități din consiliile unice agroindustriale Zănoaga, Măceșu de Jos, Bîrca, Băilești, Catane, Moțăței, Vîrtop, prașila a doua la sfecla de zahăr a fost, în linii generale, încheiată pînă aseară, iar pe unele mici suprafețe in cursul zilei de azi. Excepție, evident, cu totul nedorită, face C.U.A.S.C. Poiana Mare unde pînă acum două zile prașila a doua la cultura amintită fusese efectuată pe abia 985 din 1585 ha, iar la Perișor pe 345 din 1015 ha. Organizatorii de partid, inginerii șefi, ceilalți factori cu munci de răspundere din permanenta, consiliilor unice agroindustriale respective, conducerile unităților agricole, specialiștii consideră normală asemenea stare de lucruri ? o Nu este pentru nimeni noutate că în săptămîna preocedentă, precum și în primele zile ale actualei săptămîni, timpul a fost, deosebit de favorabil lucrărilor in timp, putîndu-se acționa la executarea prașilei a doua din revărsatul zorilor și pînă la lăsarea întunericului cu întreaga forță activă a satelor, cu toate cultivatoarele din dotarea stațiunilor pentru mecanizarea agriculturii. Așadar, organizarea este, după cum probează faptele, în mare suferință in unitățile amintite. FLOAREA-SOARELUI — potrivit indicațiilor Comandamentului județean pentru coordonarea lucrărilor agricole trebuie prășită manual pentru a doua oară pînă mîine seară. Dar iată că ieri numai in consiliile unice agroindustriale Plenița Poiana Mare lucrarea resșipectivă fusese practic finalizată pe 820 și, respectiv, 200 ha. In restul consiliilor unice agroindustriale, cu toate forțele și mijloacele de care dispun, s-a trecut foarte timid la executarea celei de-a doua prpșile la floareasoarelui. De altfel, cu două zile în urmă, în cele mai multe unități din consiliile unice agroindustriale Amărâștii de Jos, Catane și altele, nici măcar nu se începuse prașila a doua la floarea-soarelui. Situația este cu atît mai de neînțeles cu cit plantele se dezvoltă viguros și astfel, în următoarele zile, va fi greu, dacă nu chiar imposibil, să se finalizeze cea de-a doua prașila. Factorii cu munci de răspundere din permanența consiliilor unice agroindustriale au fost în repetate rînduri atenționați la nivelul județului asupra acestei situații intolerabile. Ce fel de răspundere față de soarta recoltei viitoare, ce fel de disciplină probează birourile executive ale consiliilor unice agroindustriale, conducerile cooperativelor agricole, dacă cu două zile înainte de A. FRIGIOIU (Continuare în pag. a IlI-a) întreprinderea de utiaj greu Craiova. Comunistul Petre Drăghici (frezor) prelucrează repere pentru mașinile tip FD 3600. La I.T.M.E. Filiași Faza națională a „Olimpiadei bobinatorului“ Întreprinderea de transformatoare și motoare electrice din Filiași găzduiește în aceste zile (9—12 iunie a.c.) faza națională a „Olimpiadei bobinatorului“, organizată de Uniunea Sindicatelor din Metalurgie și Construcții de Mașini, în colaborare cu Ministerul Industriei Electrotehnice. In cursul zilei de ieri a avut loc primirea concurenților, iar aseară s-a desfășurat ședința tehnică a acestei competiții profesionale, în care se întilnesc tineri muncitori fruntași — calificați în urma disputării fazelor județene și a celei la nivel de Capitală. Astăzi este programată proba teoretică (scrisă), iar mîine proba practică. Vineri dimineața va avea loc schimbul de experiență pe tema „Noutăți în fabricația de mașini electrice“, iar după-amiază — un concurs cu public gen „Cine știe cîștigă“, urmat de festivitatea de premiere. In fotografie: reprezentanta județului Dolj la faza națională a „Olimpiadei bobinatorului“ — tînăra muncitoare Oprica Buhăiașu, bobinatoare la I.T.M.E. Filiași, căreia îi urăm deplin succes în nobila competiție profesională. (D. LEONIN). Orzul a început să dea în pîrgă Sîntem pregătiți să-l recoltăm pretutindeni în cel mult trei zile? Pe zi ce trece, lucrările agricole se suprapun, se diversifică și se aglomerează tot mai mult. în această săptămînă, cînd se pune problema încheierii celei de-a doua prasile la sfecla de zahăr, floarea-soarelui și porumb ; imprimării unui ritm mai alert întreținerii exemplare a legumelor, plantațiilor de pomi și vii, a udării unor suprafețe, se cere să nu pierdem nici o clipă din vedere finalizarea pregătirii marii bătălii cu care lucrătorii ogoarelor urmează să se confrunte încă de la sfîrșitul acestei săptămîni. Este vorba de recoltarea în pîrgă a orzului, în absolut toate unitățile, în cel mult trei zile bune de lucru in timp. De altfel, așa cum s-a subliniat la recenta ședință a Comandamentului județean pentru coordonarea lucrărilor agricole, încă de la sfîrșitul săptămînii precedente orzul începuse să dea în pîrgă pe cea mai mare parte a suprafeței cultivate in perimetrul Consiliului unic agroindustrial Dăbuleni. Evident, experiența a dovedit că toate unitățile, economia națională, în general, cîștigă mult mai mult dacă păioasele se recoltează în pîrgă, chiar dacă lucrarea de lopătare se repetă în bazele de recepție, la F.N.C. și în ■alte depozite, întîrzie strînsul decit să se producției, cînd spicele ajung la scuturare, pierderile fiind, astfel, iminente. Se apreciază că în prezent există suficientă umiditate în sol, și astfel, incit, nu se poate ajunge în situația care să determine șiștăvirea și, prin urmare, scăderea greutății hectolitrice. Trebuie să se tragă învățăminte din deficiențele A. FRIGIOIU (Continuare in pag. a Ill-a) U n vechi proverb izvorit din practica și înțelepciunea poporului spune că „omil sfințește locui cu alte cuvinte, acolo unde există pasiune, pricepere și răspundere in muncă se pot realiza „minuni“. Spiritul bunului gospodar, inițiativa novatoare, permanenta neliniște și nemulțumire față de ceea ce ai realizat azi — iată doar cîteva „elemente“ care trebuie să definească acum, mai mult ca oricînd, pe fiecare dintre noi, dar in primul rînd pe conducătorii locurilor de muncă, pe conducătorii unor colective mai mari sau nnn mici, care trebuie să vadă in șef, un veritabil exemplu personal, in stare să stimuleze necontenit subalternii la realizarea unor fapte demne de timpul nou în care trăim și muncim. In activitatea noastră cotidiană pe tărâmul presei scrise am cunoscut mulți oameni de ispravă dăruiți trup și suflet intereselor generale, oameni care caută și izbutesc să lase in urma lor fapte care înnobilează locurile și-i înnobilează pe autorii lor. Inginerul agronom Grigore Iulian, șeful fermei pomicole Cîrcea, a obținut in vara și toamna anului trecut, împreună cu colectivul său, o producție de mere record, realizind o depășire a pianului cu peste 200 la sută. Calitatea fructelor — rod al calității muncii fermierului și oamenilor săi — a fost cotată la „extra". Munca in primul rînd, înalta calificare profesională, pasiunea pentru pomicultură și modestia — am putea spune ieșită din comun — fac din comunistul Grigore Iulian un om model, exemplar. Sigur, ca el sunt mulți specialiști in agricultură, sunt conducători care prin exemplul lor personal trag spre tot mai sus întregul colectiv in mijlocul și cu ajutorul căruia s-au format ca oameni de nădejde care pot, așa cum spune proverbul, „să sfințească locul“ |arin Tupangiu, pre 1*1 ședințele cooperativei agricole de producție din Băilești, cea mai puternică unitate din județul nostru, distinsă anul trecut de conducătorul partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, cu înaltul titlu de Erou al Noii Revoluții Agrare pentru că a obținut la cultura orzului o producție record de 9 000 kg la ha, nu știe prea bine să meșteșugască vorbele sau să-și alcătuiască, cu prilejul diferitelor întruniri, un cuvînt mai frumos, mai aparte. Știa insă foarte bine să conducă, să organizeze munca împreună cu consiliul de conducere, să materializeze idei, inițiative, propuneri, să preia experiența lu LUCTAN TRIȚA (Continuare in pag a IV-a) Oameni care „sfințesc“ locul