Inainte, septembrie 1987 (Anul 44, nr. 13192-13216)

1987-09-01 / nr. 13192

ANUL XLIII NR. 13 192 MARTI 1 SEPTEMBRIE 1987 4 PAGINI 50 BANI In întîmpînarea Conferinței Naționale a partidului Activitate susținută, rezultate superioare în realizarea sarcinilor de plan 1 200 000 lei în plus la producția marfă Măsurile și acțiunile întreprinse pe linia unei mai bune organizări a muncii, modernizării producției și creșterii productivității muncii își dovedesc eficiența din plin și la Sectorul de exploatare forestieră Calafat din cadrul Unității forestiere de exploatare și transport Craiova. Bunăoară, pe luna august din acest an — cel de-al doilea al actualului cincinal — s-a înregistrat o valoare suplimentară de 1 200 000 lei la producția marfă. Demn este și faptul de subliniat că la producția fizică s-au consemnat în plus 100 metri cubi bușteni diverse specii, 300 metri cubi lemn de mină și 300 metri cubi de lemn de construcții. O nouă și eficientă soluție tehnică La întreprinderea de transformatoare și motoare electrice Filiași se aplică,cu bune rezultate, o nouă și eficientă soluție tehnică la instalația automată de sudat radiatoare panou pentru răcirea transformatoarelor, constînd în înlocuirea materialelor clasice cu un aliaj special. Prin introducerea acesteia se obține creștere substanțială a prooductivității muncii, se îmbunătățește calitatea produselor executate, dublîndu-se totodată, timpul de funcționare a instalației amintite. Demn de subliniat este faptul că din materiale refolosibile de cupru prin turnare la întreprinderea de piese turnate Băilești și tratamentul termic corespunzător au fost reintroduse în circuitul productiv, cu puțin timp în urmă, peste 400 kg cupru. Eficiența economică la nivelul unui an constă în economisirea a circa 3 tone cupru. Și-au adus o contribuție deosebită la materializarea acesteia maistrul principal Petre Bucățea. Au încheiat recoltatul florii-soarelui Acționînd cu întreaga energie pentru strângerea la timp și fără pierderi a recoltei din acest an, lucrătorii ogoarelor aparținînd C.A.P. Ghidici au raportat în cursul zilei de ieri încheierea recoltării floriisoarelui de pe întreaga suprafață cultivată. Angajați cu tot elanul pentru obținerea unor succese care să le permită dobîndirea de către unitatea lor a înaltului titlu de „Erou al Noii Revoluții Agrare“, ei și-au îndeplinit și depășit angajamentele asumate în întrecerea socialistă, realizînd o producție de peste 3900 kg floarea-soarelui la hectar, prilej cu care își reînnoiesc hotărîrea de a înscrie în bilanț producții mari și la celelalte culturi ale toamnei. Un loc pe podiumul fruntașilor se cîștigă prin eforturi susținute, stăruitoare * r'X '„r,sfant, întreprinderea de prospecțiuni și explorări geologice „Oltenia“ — Craiova a ocupat de la începutul celui de-al doilea an al actualului cincinal un loc pe podiumul fruntașilor în întrecerea socialistă pe țară în domeniul prospecțiunilor și explorărilor geologice — în prezent situîndu-se pe locul 3, cu 520,5 puncte. în legătură cu acest remarcabil succes, am avut o convorbire cu tovarășii Gheorghe Timofte, inginer șef cu producția, Ion Anescu, inginer șef cu activitatea de minerit, și Sorin Constantinescu, economist la compartimentul de planificare, convorbire din care am reținut : Gheorghe Timofte . Unitatea noastră desfășoară activitatea complexă de prospectări și explorări pe o întinsă arie geografică din județele Gorj, Dolj, Caraș-Severin, Mehedinți și Vîlcea, avînd un profil foarte divers, menit să descopere, să analizeze, să contureze și să estimeze cit mai real noi rezerve de minereuri, feroase și neferoase, de cărbune etc., să cerceteze și să stabilească tehnologiile de principiu, precum și eficiența exploatării acestora. Și un element deosebit de însemnat , indiferent de mărimea acestora, succesele noastre pe amintitele planuri, se cer obținute în limita cheltuielilor prevăzute. Deci, depășirile în diverse sectooare, activități etc. trebuie să se încadreze, pe ansamblu, in planul total de cheltuieli ce ne-a fost alocat pentru o perioadă dată. Este cerința de bază a actualei etape, coordonata care, respectată întocmai, conduce la o eficientă cit mai inaltă a activității ce o desfășurăm. Ion Anescu . Respectînd întocmai cele subliniate de către colegul meu, sondorii, de exemplu, au reușit în perioada parcursă din acest an să depășească sarcinile revenite la forajul cu sondere cu 11 procente, iar la cel hidrogeologic — cu aproape 7 procente, au realizat suplimentar 500 metri galerii de cercetare, S3 m — suitori și 59 de metri — puțuri de cercetare, îndeplinind și depășind plănui fizic la toate activitățile. Sorin Constantinescu , înregistrate în condițiile unor importante sporuri față de perioada corespunzătoare din primul an al actualului cincinal, depășirile amintite au fost obținute cu un volum de investiții cu circa un milion de lei inferior celui stabilit în plan, ceea ce atestă modul in care colectivul nostru a înțeles și a materializat în activitatea practică, de fiecare zi, prețioasele indicații și recomandări date cu diferite prilejuri de către secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a spori continuu calitatea și eficiența activității desfășurate în toate ramurile și sectoarele producției materiale. Am înregistrat o bună corelație intre indicatorii economici de bază, reușind să îndeplinim mai devreme planul pe MARIN COANDA (Continuare In p3ga III a] ilata întreprinderea de celule electrice prefabricate Băilești. O formație condusă de maistrul Ion Pelea finisează un lot de celule produse pentru C.S. Călărași. Foto : S. DAN PSBI * Juristul vă răspunde. [NUMĂRUL I ■ Pc *eme medicale. ■ Wrl^y4 BBilfiîa Bin activitatea organiza* --------------------Bliilor de masă și obștești. ■ Ulciorul nu merge de ■ Sport (fotbal, divizia mare ori ln apă, chiar B, handbal). ■ Autocon dacă unul mai cr.( ș. inducere-autoaprovizionare. Vers Pregătirea însămînțărilor de toamnă Atenție cu totul aparte generalizării experienței înaintate, întăririi disciplinei tehnologice! Recenta vizită de lucru în 14 județe ale țării, noul dialog de lucru cu făuritorii pîinii demonstrează cu putere grija deosebită, statornică pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului, o acordă dezvoltării agriculturii, obținerii unor producții înalte, sigure și stabile care să asigure satisfacerea cerințelor economiei naționale cu materii prime, o mai bună aprovizionare cu alimente a populației. Secretarul general al partidului a subliniat necesitatea creșterii participării agriculturii, ca ramură de bază a producției materiale, la formarea venitului național, înfăptuirii în fiecare județ, în toate unitățile a obiectivelor noii revoluții agrare. După cum se știe, din inițiativa și sub directa conducere a tovarășului Nicolae Ceaușescu, in strategia înfăptuirii noii revoluții agrare au fost elaborate ample programe de importanță deosebită, menite să asigure creșterea puternică a producției agricole prin accentuarea factorilor intensivi, realizarea de randamente fizice superioare în producția vegetală și animală, ridicarea eficienței economice în fiecare unitate. în prezent, paralel cu strîngerea producției culturilor tîrzii de toamnă trebuie dată o atenție cu totul aparte pregătirii exemplare, la un înalt nivel calitativ, a insămînțării păioaselor. La nivelul județului avem de pus în brazdă în toamna aceasta sămînța de orz pe 32 310 ha și cea de grîu pe aproape 140 000 ha. Acești indicatori de plan pun cu toată claritatea în evidență ponderea mare pe care o au păioasele în structura cerealelor cultivate în județul nostru. Evident, realizarea de producții la nivelul obiectivelor noii revoluții agrare reclamă cu acuitate să pornească de la generalizarea experienței înaintate, întărirea disciplinei tehnologice, respectarea riguroasă a programelor pe culturi, descoperirea și lichidarea deficiențelor care au determinat, în unele unități, obținerea unor recolte sub nivelul cerințelor și posibilităților. Principalii factori care duc la recolte mari constau, în principal, în respectarea riguroasă a asolamentelor, cultivarea de semințe din soiuri de înaltă productivitate, din verigi biologice superioare, asigurarea unui agrofond corespunzător, realizarea pretutindeni, fără excepție a densității stabilite prin tehnologii. înfăptuirea acestor cerințe este reflectată în producțiile mari de grîu obținute în acest an de C.A.P. Amărăștii de Jos, „înainte“ — Poiana Mare, Tunarii Vechi, ,,16 Februarie" — Segarcea, Basarab, Amărăștii de Sus, Unirea, Pienița, Valea Stanciului, „Viață nouă" — Poiana Mare și altele. Experiența unităților enunțată ca și a multor altora ,arată că nimic nu trebuie lăsat să se facă la voia îmâmplârii , în competiția pentru mai mult este absolut obligatoriu ca totul sâ se facă chibzuit, cu competență și răspundere. Lucrările de bază ale solului menite să asigure un bun pat germinativ pornesc, in primul rînd, de la calitatea arăturilor de vară. Dacă această importantă lucrare nu este executată la timp, pierderea posibilității de acumulare a apei în sol, atît de necesară germinării semințelor, este iminentă, se lasă larg deschisă ușa proliferării dăunătorilor. Este de subliniat în acest sens faptul că dezvoltînd experiența acumulată in anii precedenți, lichidînd deficiențele care mai persistă in activitatea lor, cooperativele agricole din consiliile unice agroindustriale Dăbuleni, Melinești, Seaca de Pădure, Moțăței, Bîrca, Măceșu, Poiana Mare au reușit, pînă la această dată, să execute alături de vară pe cea mai A. FRIGIOIU (Continuare în pag. a IlI-a) Biotehnologia în sprijinul dezvoltării zootehniei La C.A.P. Leu, prima stație din județ pentru producerea „Lactofilului“ In complexul de măsuri și acțiuni întreprinse în județul nostru pentru redresarea zootehniei, pentru creșterea efectivelor de animale la toate speciile, precum și a productivității lor se înscrie la loc de frunte asigurarea unei bogate și echilibrate baze furajere. Desigur, tehnologiile de vîrf ne pun la dispoziție metode și procedee deosebit de eficiente pentru îmbunătățirea calității furajelor. „Lactofilul" reprezintă, după cum vom vedea, un preparat deosebit de eficient realizat de Institutul de biologie și nutriție animală din București. Preparatul biologic amintit conține microorganisme selecționate favorabile îmbunătățirii fermentațiilor din silozurile din plante grosiere, borhoturi, cereale, concomitent cu o bună păstrare a proteinelor, vitaminelor, enzimelor și a reducerii la mai mult de jumătate a pierderilor prin mucegăire și putrezire. Preparatul „Lactosii", precum și nutrețurile fermentate cu acest adaus au efect dietetic, prevenind deranjamentele digestive și pierderile de animale. Efectul stimulării fermentațiilor favorabile în silozuri se realizează prin administrarea a 1 kg preparat „Lactosil" la o tonă de nutreț însilozat. O bună conservare a principalelor substanțe nutritive din silozuri, dublată de formarea de substanțe antibiotice naturale și de arome cu mi-Ing. SILVIA GAVAN șeful Laboratorului pentru controlul calității furajelor — Dolj (Continuare in pag a Ili-a) — Subiectul este vast, meritînd cu prisosință dezbateri orientate in mai multe direcții, pe specialități. Din păcate, noi nu avem colaborări ideale cu artiștii plastici , cu sculptorii —chiar de nici un fel! Mă gîndesc cu invidie la un monument de artă, cum este fîntîna „Miorița", născut din îngemănarea celor două arte : arhitectura (Octav Doicescu) și sculptura (Milița Pătrașcu). Dar așa ceva s-a întâmplat în București... In ultima vreme, Craiova și-a înscris în spațiul urbanistic un grup statuar „Frații Buzești" de Boris Caragea, amplasat, in sudul Casei Băniei , la Facultatea de electrotehnică, un mozaic de Eustațiu Gregorian și Victor Pârlac a fost realizat în afara colaborării cu arhitectul (?!).. In vecinătatea Parcului poporului se află un monument „1917" datorat lui Ion Irimescu... Și cam atît. Un monument al lui Mihai Viteazul urmează a fi amplasat la intersecția dintre Calea București cu str. A. I. Cuza ; și viitoarea Piață a Revoluției este prevăzut un obelisc in cinzt ii anilor socialismului Autorii schiței de sistematizare au inventariat, în Cetatea Băniei, o seamă de locuri unde s-au consumat importante evenimente istorice, politice, unde au trăit un timp mari personalități științifice, literare, artistice, cărora am vrea să le marcăm prezența și pe care să le facem cunoscute viitorului, în piața Liceului „Nicolae Bălcescu" s-a jucat pentru prima oară flora Unirii. Constantin Brâncuși mărturisea undeva rolul covîrșitor al orașului nostru în ION JIANU (Continuare in pag a 11 ), întrebare ce invită Ia o dezbatere: Are Craiova (destul e) monumente? Și un (prim) răspuns de la ing. ION NEAGU, directorul Institutului de proiectare județean