Inainte, iunie 1989 (Anul 46, nr. 13734-13759)

1989-06-10 / nr. 13742

ANUL XLV NR 13 742 SIMBATA 10 IUNIE 1989 4 PAGINI 50 BANI In spiritul sarcinilor subliniate de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU Melaiul—elf mai eficient valorificat! In importanta cuvîntare rostită la ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 2 iunie a.c. secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, referindu-se la problemele complexe ale realizării planului în Industrie, în economia națională în ansamblu, la necesitatea îndeplinirii integrale a sarcinilor revenite la producția fizică, preciza : „Trebuie să se înțeleagă că înfăptuirea politicii generale a partidului nostru este legată de realizarea în bune condiții planului la producția fizică, a de reducere a cheltuielilor materiale, de reducere costurilor generale ale produselor“. Diminuarea continuă a consumului de metal sub prevederile din normele stabilite pe fiecare produs: grupe de produse, la nivelul secțiilor, fabricilor și, în final, al întreprinderilor, constituie, în acest proces complex, un obiectiv deosebit ce se cere să se afle permanent în atenția organizațiilor de partid, a consiliilor oamenilor muncii, a fiecărui muncitor și maistru, precum și în a celor ce își desfășoară activitatea în unitățile de cercetare-proiectare și in compartimentele de aprovizionare tehnico-materială. Aceasta cu atît mai mult cu cit, pe de o parte, în numeroase întreprinderi, cu deosebire în cele din industria constructoare de mașini, metalul deține pondere în cheltuielile de producție, iar pe de alta — acesta conține însemnate consumuri de combustibili și energie, precum și de forță de muncă, deci — valori adăugate în procesele anterioare de producție. Sunt considerentele pentru care în întreprinderile din județul nostru s-a acordat, în perioada parcursă din acest an, atenție deosebită acestei laturi a activității economice, fapt ce a condus la economisirea, în respectivul interval, a 2829 tone de metal, cantitate din care 43 de procente o reprezintă laminatele finite din oțel. Din analiza efectuată rezultă că cele mai bune rezultate au fost obținute în cele cinci unități componente ale Ministerului Industriei Electrotehnice : întreprinderile craiovene „Electropu-MARIN COANDA (Continuare in pag a exigențe ale accentuării caracterului intense al dezvoltării economice în etapa actuală Punct muzeistic doar cu... firma La redacția ziarului nostru a sosit o scrisoare, semnată de profesorul Victor Gh. Ancuța, din comuna Celaru. Spicuim din conținutul acesteia : „Cu ani la ANCHETA ZIARULUI urmă, învățătorii Zenobia și Marin Georgescu au pus bazele unui punct muzeistic amenajat de specialiști ai Complexului Muzei Județean. Inițiatorii au decedat și de atunci (sínt ani) punctul muzeistic se află sub... cheia care se... păstrează la Ion Mihăilescu. Obiectele se află într-o stare jalnică, poate că și ele regretă pe Zenobia și Marin Georgescu Descendenții acestei familii — un medic, un inginer, o profesoară (domiciliați în București și alte orașe) — au lăsat de izbeliște activitatea părinților lor, neîncredințind-o pe mîini sigure. Opinia mea este că aceste obiecte, care reflectă o părticică infimă din trecutul de viață, muncă și luptă din locurile noastre strămoșești, mărturii ce se află adunate în punctul muzeistic de care vorbesc, trebuie să fie dăruite școlii, unde există condiții bune de conservare și siguranță. Vă rugăm să intervenți pentru a salva obiectele supuse degradării". La acest „S.O.S.“ am dat răspuns zilele trecute, cînd ne-am deplasat la fața locului. O primă impresie : clădirea în care este adăposti- PAICA MONDOC (Continuare tn pag. a Il-a) I.T.M.A. Craiova, secția acoperiri galvanice. Geta Mărinică, o muncitoare harnică și modestă, și unul din muncitorii de mîine, Florian Barbu, acum încă elev practicant. Foto : Ilie Alex. Panoul de onoare al faptelor muncitorești Creșterea gradului de înnoire a producției In perioada trecută din acest an, la întreprinderea de Utilaj Greu Craiova au fost realizate după proiectele beneficiarilor peste 50 de produse noi. Acest fapt a permis ca gradul de înnoire al producției să fie cu 9,3 la sută mai mare față de nivelul stabilit. Este un indice care depășește, în același timp, cu 2 la sută pe cel realizat în aceeași perioadă a anului trecut. Cu planul îndeplinit Continuând seria bunelor rezultate, muncitorii, maiștrii și inginerii de la Secția de Reparat Vagoane Craiova a I M.M.R. Roșiori de Vede se înscriu cu un bilanț semnificativ și la sfîrșitul celor cinci luni care au trecut din acest an. Astfel, plan Continuare tn pag a III-a: ...................... in i^nBni într ! BIBLIOTESA JDJETENIĂ I no LI 1 AGRICULTURA • AGRICULTURA La întreținerea culturilor prășitoare Preocupări stăruitoare, amplă mobilizare de forțe și mijloace întreaga zi-lumină! Precipitațiile din ultimul timp, chiar dacă de multe ori au avut caracter de averse, au stimulat creșterea în vegetație a culturilor, dar și apariția vetrelor de buruieni, ceea ce implică aplicarea de praștie repetate, ori de câte ori este nevoie. Este condiția esențială, determinantă pentru a folosi vremea favorabilă din această perioadă spre a obține producții la nivelul cerințelor și posibilităților. La sfecla de zahăr, cultură care ocupă o apreciabilă suprafață în județul nostru, pînă la această dată prașilele a II-a mecanică și manuală ar fi trebuit încheiate. Și, totuși, pînă zilele trecute, prașila a I-a mecanică era efectuată doar pe 85 la sută în unitățile Trustului I.A.S., iar în cooperative agricole — pe 78 la sută la Valea Stanciului, 60 — la Basarabi, 57 — la Perișor, 55 — la Seaești, 45 — la Coțofenii din Dos și Horezu-Poenari, 43 — la Lipovu, 17 la sută — la Radovan etc. Nu poate decit să îngrijoreze faptul că acum, cînd ne aflăm în prima decadă a lunii iunie, la cooperativele agricole din Coțofenii din Față și Segarcea nu se trecuse încă pe un front larg la prașila a Il-a mecanică la sfecla de zahăr. La aceeași cultură — sfecla de zahăr — prașila a Il-a manuală fusese efectuată, pînă zilele trecute, doar pe 76 la sută din suprafață la Tunarii Vechi, 75 la Basarabi, 67 la Coțofenii din Față, precum și în unitățile Trustului I.A.S., 63 — la Calafat, 48 — la Drănic și doar 2 la sută — la Segarcea. Prașila a III-a mecanică și manuală, deși au a trebuit să se afle intri-unstadiu avansat, n-a fost începută pînă în prezent decit pe suprafețe restrînse. La floarea-soarelui, prașila a II-a mecanică a fost efectuată pe 83 la sută din suprafață la C.A.P. Bratovoești, 75 — la Livezi, 68 — la Frățila, 64 — la Murgași, 60 — la Teasc, 59 — la Goești, 58 — la Botoșești-AUREL FRIGIOIU (Continuare ta pag. a III-a) NUMARUL ECESI ■ Moment aniversar. Povestitorul devenit model ■ Mentalități și atitudini. Violența n-are ce căuta în comerț (In pag. a II-a) ■ Invățămîntul politico-ideologic — de- a plin racordat la exigențele actuale. Dezbateri strîns legate de specificul activității curente ■ Răspundem la scrisoarea ț dv. (In pag. a III-a) ■ ^ Sport ■ Publicitate (In , pag. a IV-a). Curier cotidian B MANIFESTARE ȘTIINȚIFICĂ Ieri, la Craiova s-au desfășurat lucrările unei ample manifestări științifice, la care au participat peste 100 cadre didactice universitare din București, Iași și Craiova, cercetători științifici, profesori din invățămîntul liceal și gimnazial din județele Dolj, Gorj și Sibiu. Este vorba de simpozionul științific organizat anual de Centrul de Științe Sociale Craiova și Universitatea Cultural-Științifică din Bănie, sub auspiciile Ministerului Educației și Invățămîntului, Academiei de Științe Sociale și Politice, respectiv, ale Universității craiovene. Actuala ediție a manifestării a fost dedicată celei de-a 45-a aniversări a Revoluției din August 1944 și Congresului al XIV-lea al P.C.R. In cadrul reuniunii în plen, au prezentat comunicări dr. Valeriu Dobrinescu, cercetător științific principal la Institutul de Istorie „A.D. Xenopol“ din Iași, conf. univ. dr. Ion Pătroiu, directorul Centrului de Științe Sociale Craiova, conf. univ. dr. Elisabeta Trăistaru, de la Universitatea din Craiova. In continuare, lucrările simpozionului s-au desfășurat în cadrul a 8 secții. Au fost prezentate 87 de comunicări și referate științifice. D. LEONIN ■ SIMPOZION PE TEME FARmACEUTICE In organizarea filialei Dolj a U.S.S.M. (secția farmacie), la Oficiul Farmaceutic Județean a avut loc un simpozion cu tema „Noutăți în tehnologia preparării medicamentelor, precum și în îmbunătățirea calității farmacoterapeutice“. Comunicările „Substanțe auxiliare“, „Substanțe auxiliare macromoleculare", „Evoluția conceptuală asupra medicamentelor prin biodisponibilitatea substanțelor medicamentoase“, „Factorii care pot modifica acțiunea terapeutică a medicamentelor“, „Produse farmaceutice noi", susținute de farm. pr. Florina Mandea, farm. pr. Elena Popescu și farmaciștii Maria Călin, Viorica Cotulbea, Viorica Ruicu, au scos în evidență o serie de noutăți și considerații privind procesul preparării medicamentelor în farmacii, A. POPESCUI Spiritul civic, trăsătură care onorează S-a încetățenit, in general, ideea că un om care merge „în audiență“ are de revendicat ceva, că ii nemulțumește un anumit aspect din activitatea sau viața sa, din activitatea sau _________ viața celor din jur. Această idee nu este neîntemeiată, pentru că, intr-adevăr, marea majoritate a celor ce se înscriu la audiențe, indiferent despre ce domeniu ori nivel ierarhic ar fi vorba, vin cu probleme care le creează lor nemulțumiri, uneori reale alteori nu, în unele cazuri justificate, în altele complet lipsite de sens. Și totuși, printre cei ce se prezintă in cu probleme de interes general. Printre cei ce se aflau, de curind, pe lista de audiențe de la Comitetul Județean de Partid era și profesorul de fizică-chimie Ion Pițide, de la școala din Ostroveni, domiciliat în localitatea vecină, Gighera. Nu avea, insă, de gâad să vorbească despre navetă sau despre vreo altă cumentare, cu documente care susțineau fiecare din ideile expuse. ..La noi, la Gighera — relata profesorul — s-au descoperit, cu aproape un veac în urmă, la 1890, ape cu un mare efect terapeutic, într-o serie de afecțiuni. Nu s-a MIRCEA POSPAI (Continuare în paga II-a) Pe audiență se află și oameni care nu cer nimic pentru ei, nu vin să reclame ori să sesizeze ceva, ci să propună anumite lucruri, să-și exprime adică opiniile în legătură problemă de interes personal. Pe el îl frămîntau alte gînduri și, odată ajuns in biroul de audiențe, a început să se „desfășoare“. Mai întîi a spus in mare cam des_______________________________________ pre ce ar fi , vorba, apoi marginea unei audiențe trecut la a ar Creionări „Stelele circului“ Sub „bagheta magică“ a directorului său, Iozefini, Circul București trăiește efectiv o nouă tinerețe. Ne-am convins de acest adevăr urmărind, serile trecute, marele spectacol internațional din cadrul turneului „Arena“, in al cărui itinerar a fost înscrisă și Craiova — alături de alte peste 30 de localități din țară. Urmărită, pînă in prezent, de peste 180 000 de spectatori, reprezentația impune nu doar prin evoluțiile de înaltă profesionalitate (ale unor cunoscuți artiști români și străini), ci DAN LUPESCU "Continuare în pag. IV a.