Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 961-1038)

1971-06-11 / nr. 1022

Culturile se prezintă bine, dar recolta depinde de felul cum de începută de cîteva săptămâni din agricultura judeţului nostru, întreţinerea culturilor de primăvară continuă să rămînă cea mai importantă lucrare la ordinea zilei. O succintă analiză, bazată pe datele statistice furnizate de către Direcţia agricolă şi de constatările noastre la faţa locului, evidenţiază în egală măsură atît rezultate cit şi neajunsuri înregistrate în mersul acestei importante lucrări. Trebuie să relevăm în primul rînd încheierea primei praşile la cultura sfeclei de zahăr şi a porumbului pe întreaga suprafaţă însămânţată. Tot aici se cere amintit că din cele 10.883 hectare plantate cu cartofi, au fost supuse primei praşile mecanice 10.312 hectare, ceea ce raportat la suprafaţa integrală reprezintă un procent de 94,7 la sută. Examinînd ritmul înregistrat la cea de-a ■ ■ îngrijim doua praşilă a culturilor, se constată o rămînere în urmă, care, în condiţiile cînd avem de înfruntat capriciile aproape zilnice ale timpului, continuă să ridice destule motive de îngrijorare. Adevărul apare şi mai evident, dacă luăm în considerare că cea de-a doua praşilă a fost efectuată doar în proporţii, după cum urmează: la porumb 14,3 la sută, la sfeclă de zahăr 53,3 la sută, iar la cultura cartofilor în proporţie de 30 la sută. Nu vrem să diminuăm eforturile ţărănimii cooperatiste din judeţul nostru. Cert este că majoritatea covîrşitoare a unităţilor agricole, înţelegînd necesitatea accelerării ritmului la întreţinerea culturilor, au mobilizat în aceste zile, toate forţele umane şi mecanice existente, luîndu-se la întrecere cu timpul, pentru încheierea în condiţii optime I. D. KISS (Continuare în pag. a 3-a) UN PORTI V, mm IM Bucuria constructorului rui, nu a ezitat să se apuce de săpături, la fundaţiile construcţiei care se „naşte“ la una din porţile oraşului Cristuru Secuiesc. Domibaci face parte dintre acei oameni care nu se limitează la obligaţiile stricte de serviciu, fără ca să-l mai intereseze ce se întimplă în jur. Şi nu ne-a fost de mirare că în scurtul popas făcut pe şantierul Filaturii de in, ne-a condus, ca un veritabil ghid dindu-ne explicaţii amănunţite privind stadiul lucrărilor, despre modul cum s-a lucrat pentru aducţiunea apei din Tirnava, ne-a sugerat chiar cum va arăta hala de fabricaţie şi anexele. Avind această imagine de Neastîmpărat ca un adolescent, bătrinul Szakács Domokos, sau Domibaci, cum ii spun tovarăşii de muncă, caută să fie prezent peste tot, să ştie tot ce se întimplă pe şantier. Dulgher de meserie, cînd a venit aici la începutul lucră r. IOAN (Continuare în pag. a 2.a) —i ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN HARGHITA AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN H1 • CARTEA DE VIZITA A UNUI ORAŞ • CE CUPRINDE AGENDA DE LUCRU CONSILIULUI POPULAR • PLANURI, PROIECTE Primul lucru pe care îl întreprinde fiecare vizitator ce vine la Băile Tuşnad — la odihnă, tratament sau în excursie — este vizitarea staţiunii. Cum sosirea noastră în staţiune a coincis cu aceea a unei noi serii de oaspeţi din toate colţurile ţării, ne-am conformat acestui obicei. Am observat, pe şoseaua ce traversează localitatea, o serie de noutăţi faţă de anii trecuţi, pe care ne-am grăbit să le consemnăm: noul hotel, elegant, modern, construitîn specific local, dat redicent în funcţiune, clădirea complexului alimentar ce trece în aceste zile prin febra ultimelor finisări, şi, altele, atîtea noutăţi cu care s-a îmbogăţit peisajul urbanistic al oraşului. Pe lacul Ciucaş bărcile tocmai fuseseră lăsate la apă, iar la cantina nr. 4 reparaţiile se apropiau de sfîrşit. Am văzut şi am admirat străzi curate, parcurile cu alei drepte, în care se vede peste tot mîna gospodarilor oraşului. Peste tot, aşezate în rînduri drepte, îngrijite o mulţime de flori încîntă ochii vizitatorilor. In parcul din centrul staţiunii, ca şi în celelalte, bănci proaspăt vopsite îmbie la odihnă şi recreare. Toată staţiunea are un aer primitor, ospitalier, parcă mai pronunţat ca niciodată. Ne-am propus atunci, să întreprindem şi o vizită la Consiliul popular, unde tovarăşul Spiridon Cristea s-a oferit să ne completeze informarea. — Pînă acum s-au plantat circa 100.000 de flori. Am început de curînd amenajarea celor 8 covoare florale din parcuri, cu 2 mai multe decît anul trecut, s-au întreprins numeroase acţiuni de curăţenie şi gospodărire. Toate acestea s-au executat prin muncă patriotică, prin contribuţia cetăţenilor oraşului, sub coordonarea consiliului popular. — La cît se ridică valoarea totală a muncilor patriotice pînă acum 7 TR. BONDOR (Continuare în pag. a 2.a) La Băile Tuşnad in plin sezon turistic PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITEVA ! Anul IV, nr. 1022 VINERI 11 Iunie , 1071 4 pagini 30 baniHARGHITEI Zilele „Mihai Eminescu“ Comitetul pentru cultură şi artă al judeţului Botoşani, este organizatorul unei excepţionale manifestări artistice, devenită tradiţie în peisajul culturii noastre contemporane — sunt zilele de elogiu adus Luceafărului poeziei româneşti, născut pe aceste frumoase meleaguri moldovene, aceleaşi, care l-au născut pe Nicolae Iorga şi pe alţi fii ai neamului. Şi zilele „Mihai Eminescu“ din acest an, vor fi încununate de bogate programe omagiale, colocvii ştiinţifice, concerte, expoziţii de arte plastice, şezători literare, spectacole de teatru, recitaluri, concursuri de interpretare — toate inspirate de opera genialei personalităţi eminesciene. La Botoşani, Dorohoi, Ipoteşti — timp de trei zile plaiurile atit de dragi marelui moldovean, vor răsuna de armonia miraculoasă a poemei celui care a scris cu destinul său o odă nemuritoare pămîntului românesc. VmWfm I fel: 1 *** c Ștrandul „Szejke" o oază care atrage în aceste zile mii de odorheieni Vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale române, condusă de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, în R. P. D. Coreeană Vizita protocolară la tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU Tovarăşul Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, preşedintele Cabinetului de Miniştri, împreună cu soţia sa, Kim Săngu, a făcut joi o vizită protocolară tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, şi soţiei sale, Elena Ceauşescu. La întrevedere, care s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, au luat parte tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Dumitru Popa, Ion Iliescu, George Macovescu, prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, şi Aurel Mălnăşan, ambasadorul român la Phenian. Din partea coreeană, au fost prezenţi tovarăşii Toi En Ghen, Kim Ir, Pak Sen Cer, O' Jin' U, membri ai Comitetului Politic al Comitetului Central al Partidului Muncii din Coreea, Zong Zuh Thek, Yang Hyong Sop, membri supleanţi ai Comitetului Politic, Hă Dam, ministrul afacerilor externe, Kang Jong Sop,, ambasadorul R. P. D. Coreene, la București, și alte persoane oficiale. r - Solemnitatea unor decorări Joi dimineaţa, a avut loc solemnitatea acordării unor înalte distincţii române şi coreene. Tovarăşul Kim Ir Sen a înmînat tovarăşului Nicolae Ceauşescu, soţiei sale Elena Ceauşescu, şi tovarăşului Ion Gheorghe Maurer ordinul „Drapelul Republicii“ — clasa I. Prezidiul Adunării Populare Supreme a conferit ordinul „Drapelul Republicii“ — clasa a II-a, membrilor delegaţiei de partid şi guvernamentale române. In cadrul aceleaşi solemnităţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a înmînat tovarăşului Kim Ir Sen, soţiei sale, Kim Săng E, tovarăşului Toi En Ghen, membru al Comitetului Politic, secretar al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, preşedintele prezidiului Adunării Populare Supreme, şi tovarăşului Kim Ir, membru al Comitetului Politic al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, primvicepreşedinte al Cabinetului de Miniştri, ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“, clasa I. Prin acest decret al Consiliului de Stat s-au conferit, de asemenea, ordinele „Steaua Republicii Socialiste România, clasa a Il-a şi „23 August“, clasa a Il-a, unor tovarăşi din conducerea de partid şi de stat a R. P. D. Coreene. Conferirea acestor înalte distincţii române şi coreene, cu prilejul vizitei oficiale în R. P. D. Coreeană a delegaţiei de partid şi guvernamentale a ţării noastre, reprezintă o expresie grăitoare a legăturilor trainice de prietenie şi colaborare statornicite între cele două partide şi ţări, a sentimentelor de stimă şi solidaritate internaţionalistă pe care le nutresc reciproc popoarele român şi coreean. Convorbiri oficiale româno-coreene Joi, 10 iunie, au început convorbirile oficiale între delegaţia de partid şi, guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, şi delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Populare Democrate Coreene, condusă de tovarăşul Kim Ir Sen, secretar general al C.C. al Partidului Muncii din Coreea, preşedintele Cabinetului de Miniştri. La convorbiri au participat membrii delegaţiei române: Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniştri, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Dumitru Popa, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal București al P.C.R., primarul general al Capitalei, Ion Iliescu, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-adjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Mălnășan, ambasadorul Roma (Continuare în pag. a 4-a) ÎN DEZBATERE. Proiectul de lege cu privire la organizarea şi conducerea unităţilor economice de stat PRIVEDIRI MENITE PERFECŢIONEZE Am parcurs cu interes noul proiect de lege cu privire la organizarea şi conducerea unităţilor economice de stat, proiect ce se înscrie în şirul de măsuri menite să contribuie la perfecţionarea vieţii economice din ţara noastră. Este binevenită măsura prin care elaborarea planului de investiţii va cădea în sarcina centralei sau combinatului, deoarece acestea cunosc cel mai bine posibilităţile întreprinderilor. De multe ori, în corelarea de la centru a planurilor de investiţii nu se ţinea seama de condiţiile reale. Astfel, la elaborarea planurilor se susţin, în cadrul cifrelor totale de investiţii, eşalonări care nu corespund cu termenele de punere în funcţiune prevăzute în planul de stat. O altă problemă la care vreau să mă refer este cea legată de organizarea ştiinţifică a producţiei şi a muncii, de introducerea tehnicii noi, de realizarea de noi produse. Practica a dovedit că o întreprindere trăieşte prin competitivitate. Or, pentru ca produsele ei să răzbească pe piaţă, trebuie ca întreprinderea respectivă să se preocupe permanent de introducerea de noi tehnologii de fabricaţie, care să mărească continuu productivitatea muncii. Acest lucru nu poate fi realizat decît dacă întreprinderea dispune de un colectiv de cadre de concepţie cu înaltă calificare, care să lucreze cu maximum de randament. Referitor la aceasta, aș vrea să spun că actualul sistem de planificare a personalului tehnico-administrativ ar trebui modificat, în sensul că întreprinderea să aibă dreptul să angajeze un număr de cadre de înaltă specializare, în funcţie de necesităţile impuse de introducerea unor tehnologii noi, realizarea unor produse noi, ca să nu mai vorbim de problema autodotării sau a adaptării unor utilaje la condiţiile specifice. Evident, că sporirea numărului de astfel de cadre să se facă nu-Ing. BURTEA CONSTANTIN directorul Direcţiei judeţene a industriei locale (Continuare în pag. a 3-a) aSA ACTIVITATEA El informaţii fife A . * ZILEI Formaţia folclorică a Casei de cultură din Miercurea-Ciuc, şi-a terminat pregătirile în vederea participării la Festivalul „Bálványos“ (judeţul Covasna), programat a se ţine sîmbătă şi duminică (12—13 iunie), unde va reprezenta arta amatoare harghiteană. Muzeul din municipiul Odorheiu Secuiesc a intrat în posesia integrală a sediului prevăzut iniţial. Colectivul ştiinţific al instituţiei, a început reorganizarea fondului muzeistic aflat în patrimoniu ; în primul rînd se selecţionează materialul istoric pentru apropiata deschidere a expoziţiei de bază, o reflectare complexă a cîtorva milenii de istorie atestată documentar ; totodată se cataloghează exponatele viitoarei expoziţii de ştiinţe naturale, care vor servi drept material ilustrativ pentru lecţiile şcolare; se inventariază bogata bibliotecă donată de dr. Bányai János, cu un fond de peste 7.000 de titluri , este, de asemenea, in curs de perfectare, expoziţia de artă populară, alcătuită din numeroase obiecte specifice acestei zone de pe Tîrnava Mare. La Odorheiu Secuiesc, şi-a început activitatea o secţie de cosmetică, aparţinînd cooperativei meşteşugăreşti „Lemn- Metal“. Pentru ca femeile să fie şi mai frumoase ... In scopul unei tot mai bune deserviri a populaţiei din mediul rural, cooperativele de consum din judeţul nostru desfăşoară o activitate intensă pentru sporirea unităţilor de deservire. In ultimul timp au fost înfiinţate unităţi noi, care oferă sătenilor o deservire promptă, civilizată. Astfel, la Joseni, Ditrău, Sîndominic, Zetea, Lueta, Sicilieni, Lunca de Jos, funcţionează acum secţii de reparare a aparatelor electrice,, iar la Dăneşti, Tulgheş, Frumoasa îşi vor desfăşura activitatea secţii de cărămidărie. Se preconizează: înfiinţarea altor secţii de prestări de serviciu în mediul rural care vor răspunde cerinţelor cetăţenilor. Filateliştii din judeţ sunt invitaţi, azi, 11iunie, ora 17.00, la şedinţa cercului filatelic, care va avea loc la Casa de cultură din Miercurea-Ciuc. In sala nr. 17, colecţionarii vor avea ocazia să facă şi schimburi de mărci. TIMPUL PROBABIL, vremea va fi schimbătoare, cu precipitaţii slabe sub formă de averse însoţite de descărcări electrice. Cerul va fi temporar noros. Temperatură staţionară. Vintul va sufla slab din sud-est. Minimele vor fi cuprinse intre 3 şi 7 grade, iar maximele între 21 şi 24 grade. DE PE CUPRINSUL PATRIEI ^I ^ mmm » :: 'i*^ *« ««MM Unul din noile cartiere de locuinţe din municipiul Galaţi