Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1972 (Anul 5, nr. 1198-1274)

1972-01-14 / nr. 1207

Pag. 4 Kokima)iuMa£ ......... 111 * ■— «n^SitzráfiSt? Lovitură de stat în Ghana ACCRA (Agerpres). — Locotenent-colonelul Mike Achampong a anunţat, lapostul de radio Accra, că un grup de ofiţeri şi civili a preluat puterea în Ghana, în urma unei lovituri de stat care a avut loc în noaptea de miercuri spre joi. Fostul premier, Kofi Busia, a fost înlăturat din funcţie. După cum relevă agenţiile de presă, Kofi Busia se afla la Londra, pentru tratament medical, în momentul loviturii de stat. Mike Achampong a declarat că ţara va fi guvernată de acum înainte de un Consiliu al redeşteptării naţionale, compus din reprezentanţi ai armatei şi lideri civili. Totodată, el a menţionat că reprezentanţi ai sindicatelor, fermierilor şi ai unor organizaţii obşteşti vor face parte din noul organism, cu titlu de consilieri. Aceasta este cea de-a doua lovitură de stat care are loc în Ghana, după cucerirea independenţei în anul 1957. Intre 24 februarie 1966, data la care a fost răsturnat de la putere fostul preşedinte, Kwame N’Krumah, şi 30 august 1969, ţara a fost condusă de un grup de ofiţeri superiori, în frunte cu generalul Abrefa Afrifa. In urma alegerilor desfăşurate în august 1969 şi cîştigate de Partidul progresului, a avut loc trecerea la puterea civilă; funcţia de prim-ministru al ţării, în septembrie 1969, a fost preluată de Kofi Rusia. r Despre activitatea monopolurilor americane în Venezuela CARACAS (Agerpres). — Ziarul „Nacional“ din Caracas informează că după anunţarea de către preşedintele Rafaele Caldera a hotărîrii guvernului venezuelean de a revoca tratatul comercial încheiat cu Statele Unite în 1939 şi reînnoit în 1952, care stipula vînzarea către S.U.A. de minereu de fier şi, petrol din Venezuela în schimbul acordării unui regim preferenţial mărfurilor nord-americane pe piaţa venezueleană, companiile petroliere americane, care acţionează în această ţară, au trecut la concedierea masivă a muncitorilor, la reducerea extracţiei şi a exporturilor de ţiţei. Prin aplicarea acestor măsuri arbitrare, monopolurile americane încearcă să exercite presiuni asupra guvernului Venezuelei pentru a renunţa la promovarea unei politici de apărare a bogăţiilor şi intereselor naţionale. Referitor la activitatea monopolurilor americane în Venezuela, ziarul „Universal“ scrie, la rîndul său, că acestea obţin anual, sub formă de profituri, peste 660 de milioane de dolari. Interzicerea activităţii monopolurilor străine în Venezuela şi adoptarea unei legi care să controleze penetraţia capitalului străin în ţară ar contribui la dezvoltarea şi consolidarea economiei naţionale, scrie cotidianul „Universal“. Construcții noi la Salgótarján (R. P. Ungară). Noi acţiuni greviste în Italia ROMA (Agerpres). — Noi acţiuni greviste au fost declarate în ultimele zile în Italia, în sprijinul unor revendicări privind probleme ale calificării profesionale, precum şi în apărarea locurilor de muncă. Asemenea greve, însoţite de manifestaţii, au avut loc la întreprinderile producătoare de automobile „Alfa-Romeo“ şi la fima de radio-magnetofoane „Lesa“ din Milano. Personalul întreprinderii producătoare de automobile „Lancia“, din Bolzano, a protestat împotriva unei acţiuni judiciare pe care conducerea a intentat-o unui număr de 35 de muncitori, în urma unei greve ce a avut loc în luna noiembrie, anul trecut. La uzinele „Pirelli“ au avut loc greve perlate în sprijinul obţinerii unor îmbunătăţiri ale condiţiilor de muncă. Greve de scurtă durată au declarat şi metalurgiştii din Genova. Relatînd despre acţiunile greviste, presa italiană publică, de asemenea, date cu privire la reducerea locurilor de muncă într-o serie de sectoare de activitate. Numai în 1971, numărul oamenilor muncii ocupaţi în producţie s-a redus cu 339.000, cifra şomerilor atingînd 1.300.000. Situaţia negrilor din rezervaţiile Republicii Sud-Africane se agravează ADDIS ABEBA (Agerpres). — Situaţia a peste cinci milioane de negri, care trăiesc în rezervaţiile din Republica Sud- Africană, este deosebit de critică şi se agravează ca rezultat al politicii de strămutare, cu forţa, în rezervaţii a populaţiei africane, politică promovată de guvernul de la Pretoria, se arată într-un document al Naţiunilor Unite difuzat la Addis Abeba. Raportul intitulat „Nivelul de viaţă al africanilor din R.S.A.“ relevă că situaţia populaţiei de culoare, care trăieşte în oraşele din Republica Sud-Africană, nu se deosebeşte de cea a negrilor care populează rezervaţiile răspîndite pe întreg teritoriul ţării. Salariul real al acestora este în continuă scădere. In cartierele africane din Johannesburg, veniturile realizate de majoritatea locuitorilor nu le asigură nici măcar condiţii minime de trai. Şomajul în masă face ravagii în rîndurile familiilor africane. Potrivit datelor cuprinse în raport, fiecare al patrulea african este şomer. Pentru africani, scriu autorii documentului, în R.S.A. nu există, practic, asistență medicală, la 100.000 de oameni de culoare revenind un medic. întrevedere Rudolf Werner — Abdel Khalek Hassouna CAIRO (Agerpres), —Rudolf Werner, membru de frunte al opoziţiei creştin-democrate din Parlamentul vest-german, care se află într-o vizită la Cairo, a avut o întrevedere cu secretarul general al Ligii Arabe, Abdel Khalek Hassouna. După cum relatează agenţia M.E.N., cu această ocazie au fost abordate probleme privind eventualitatea convocării unei sesiuni extraordinare a Consiliului Ligii Arabe în vederea discutării reluării relaţiilor diplomatice dintre o serie de state arabe şi R.F. a Germaniei. Situaţia de pe fronturile din Indochina VIETNAMUL DE SUD (Agerpres). — După cum informează agenţia V.N.A., în zilele de 9 şi 10 ianuarie, forţele patriotice din Vietnamul de sud au atacat trupele americano-saigoneze în 21 de puncte, situate toate în raza a 50 km de Saigon, scoţînd din luptă 27 de militari inamici. Cel mai apropiat atac — la 9 km vest de centrul Saigonul — a avut loc, în noaptea de 9 spre 10 ianuarie, asupra unei poziţii inamice din localitatea Binh Thuan. PNOM PENH (Agerpres). — Trupele de intervenţie saigoneze au primit ordinul să se re- tragă din regiunea estică a Cambodgiei, după ce au participat la „o operaţiune lipsită de rezultate“ îndreptată împotriva forţelor de rezistenţă cambodgiene — transmite agenţia Reuter. Această hotărîre a comandamentului saigonez se datorează, după cum apreciază aceeaşi agenţie, încercării de a consolida apărarea Saigonului care, în ultima vreme, constituie obiectul unor atacuri tot mai susţinute din partea unităţilor Frontului Naţional de Eliberare din Vietnamul de Sud. Reuter arată că intervenţia trupelor saigoneze a provocat ostilitate în Cambodgia şi frecvente acuzaţii în presa de la Pnom Penh, referitoare la jafurile şi atrocităţile comise împotriva populaţiei locale. Pe de altă parte, agenţia Associated Press informează că „sub presiunea patrioţilor, două brigăzi ale regimului Lon Noi s-au retras în Vietnamul de sud o dată cu trupele saigoneze, cedînd forțelor de rezistență importanta bază cambodgiană Krek“. Platforma industrială a orașului Eilenburg (S. D. Germană). lii!! • Două persoane şi-au şi pierdut viaţa, iar alte 120 au fost rănite într-o o serie de accidente rutie- V re survenite pe auto- H strada „Serenissima“, Ü între oraşele Verona şi H Veneţia, datorită difu cultăţilor provocate cir- culaţiei de un strat foargete dens de ceaţă. §§. • Robert McNamara H a fost reales miercuri , preşedinte al Băncii Intj ternaţionale pentru Refl construcţie şi Dezvolti tare. §§ . • Intre 23 februarie şi jfj 5 martie a.c. va avea loc la Nairobi primul tîrg §§ panafrican. Pînă acum jj şi-au anunţat partieig parea 35 de ţări din Africa, membre ale O.U.A. • Potrivit datelor oficiale, producţia de petrol brut a Kuweitului a totalizat, în perioada ianuarie-noiembrie 1971, 1.065.478.484 barili (un baril fiind egal cu 150 litri). Media zilnică a exploatărilor petroliere fiind de 3.190.055 barili. • Cartea care cunoaşte în prezent cel mai mare succes în librăriile din Palma de Majorca este „Bucătăria majorchiană“, concepută de Mada Coloma, în vîrstă de 72 de ani, care nu ştie nici să scrie şi nici să citească. Reţetele gustoaselor bucate au fost scrise de o altă persoană la explicaţiile bătrînei gospodine. • Brazilia continuă să fie cea mai mare producătoare de cafea din lume. Aproximativ jumătate din producţia mondială (48 la sută) revine acestei ţări. Potrivit ultimelor date statistice, în anul 1971 Brazilia a exportat 18 milioane de saci de cafea — un sac fiind egal cu 60 de kilograme , alte 9 milioane fiind consumaţi în ţară. • Unul din cei mai fecunzi inventatori canadieni, care lucrează în „Consiliul Naţional pentru cercetări“, este inginerul orb James Swadd. Ultima sa invenţie este un detector de obstacole pentru cei lipsiţi de vedere, care funcţionează pe bază de ultra-sunete. • In aproximativ trei ani, fumătorii nu se vor mai teme de pericolul gudronului din tutun. Ei vor fuma ţigări sintetice, care nu vor mai conţine gudron. Afirmaţia aparţine unei autorităţi în materie, Donald Gallagher, vicepreşedinte al societăţii „Ici-America“, filiala americană a societăţii engleze „Imperial Chemical Industries“, care a precizat că în prezent, firma pe care o reprezintă, experimentează un produs denumit „N.S.M.“ (New Smoking Material). DIN TELEGRAMELE ZILEI  După alegerile din Finlanda HELSINKI (Agerpres). — După alegerile generale anticipate, desfăşurate la 2 şi 3 ianuarie, cercurile politice finlandeze caută acum să definească fizionomia viitorului guvern — anunţă ziarul francez „Le Monde“, publicînd o corespondenţă din Helsinki. Totuşi, subliniază ziarul, liderii evită să se pronunţe prea clar înaintea reuniunii direcţiunilor partidelor lor. învingătorii recentei consultări electorale, social-democraţii, s-au exprimat — prin intermediul secretarului partidului, K. Sorsa, — în favoarea formării unui guvern de centru-stînga, cît mai larg posibil, care să răspundă formulei „frontului popular“ ce a servit drept platformă guvernamentală după 1966. In fapt, apreciază ziarul, rezultatele alegerilor nu au clarificat în suficientă măsură lucrurile, deoarece finlandezii au ales un parlament care nu diferă prea mult de cel precedent. Situaţia din ţară reclamă un cabinet puternic: trebuie pus la punct un dificil acord-cadru asupra salariilor, pentru a prelungi durata contractelor colective de muncă ; de asemenea, trebuie organizate relaţiile economice ale Finlandei cu Piaţa comună. Pe de altă parte, problema veniturilor agricole, care a divizat cabinetul premierului Karjalainen şi a determinat pe preşedintele Urho Kekkonen să dizolve parlamentul, în octombrie trecut, a rămas tot în suspensie. Pentru moment, afacerile curente sînt rezolvate de guvernul de „gestiune", prezidat de Teuvo Aura, instalat la sfîrșitul lunii octombrie. Președintele Kekkonen dispune de un oarecare timp pentru a lua o hotărîre. Intr-adevăr, conchide cotidianul francez, primele consultări oficiale asupra formării unui guvern nu vor avea loc decît după reuniunea inaugurală a noului parlament, probabil în luna februarie. ■ IPR PHENIAN: aspect dintr-o clinică de pediatrie. R. D. VIETNAM , o brigadă de specialiști stabilind traseul unei viitoare autostrăzi în zona muntoasă Choa-binh. . Interviul lui Xuan Thuy acordat agenţiei T.A.S.S. PARIS (Agerpres). — Xuan Thuy, şeful delegaţiei R. D. V. la conferinţa cvadripartită în problemele Vietnamului de la Paris, referindu-se, într-un interviu acordat corespondentuluiT.A.S.S. la Paris, la declaraţiile conducătorilor americani, potrivit cărora S.U.A. îşi vor menţine trupele în Vietnamul de sud şi vor continua raidurile împotriva R. D. Vietnam atîta timp cît nu vor fi eliberaţi prizonierii de război americani, a declarat: „Administraţia S.U.A. foloseşte aşa-numita problemă a prizonierilor de război americani ca un pretext pentru continuarea agresiunii, pentru a nu-şi retrage trupele din Vietnamul de sud şi pentru a menţine la putere clica lui Nguyen Van Thieu“. Militarii americani au fost luaţi prizonieri, a declarat el, tocmai pentru că S.U.A. au bombardat teritoriul R. D. Vietnam. Propunerile în şapte puncte ale Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, care ar permite militarilor americani participanţi la război, precum şi celor aflaţi în prizonierat, să se întoarcă acasă, au fost însă ignorate pînă în prezent de guvernul S.U.A Poporul vietnamez, a spus , în încheiere Xuar Thuy, tinde către o reglementare paşnică a problemei vietnamezei conferinţa de la Paris pe baza respectării de către Statele Unite a independenţei şi libertăţi sale. Dacă S.U.A. vor continua politica războinică şi colonialistă, poporul vietnamez va continua rezistenţa, pini la obţinerea unei păc reale, a independenţei libertăţii. Redacţia şi administraţia: Miercurea-Ciuc, Str. 7 Noiembrie nr. 35. Telefon: 1300, 1826 şi 1633. Tiparul: Tipografia Miercurea-Ciuc. ANUL V, nr. 1207 La Sofia s-au încheiat convorbirile bulgaro turce SOFIA (Agerpres). — Agenţia B.T.A. anunţă că au luat sfîrşit convorbirile dintre Nenko Cendov, adjunct al ministrului afacerilor externe al R.P. Bulgaria şi Orhan Eralp, secretar general al Ministerului Afacerilor Externe al Turciei, aflat intr-o vizită oficială la Sofia. Timp de două zile, au fost dezbătute probleme legate de dezvoltarea în continuare a relaţiilor dintre Bulgaria şi Turcia — activizarea schimburilor de mărfuri, lărgirea schimburilor culturale şi turistice. CUBA: 1972 - „Anul întrecerii socialiste“ HAVANA — Corespondentul Agerpres, Victor Stamate, transmite : La propunerea Centralei sindicatelor oamenilor muncii, a Uniunii Tinerilor Comunişti, a Comitetelor pentru apărarea revoluţiei şi a altor organizaţii de masă, anul 1972 a fost declarat, în Cuba „Anul întrecerii socialiste“. „în acest fel — scrie ziarul „Granma“ — se va accentua şi mai mult rolul primordial pe care trebuie să-l aibă în societatea noastră întrecerea socialistă ca metodă de a impulsiona participarea conştientă a maselor la îndeplinirea sarcinilor economice, politice şi social-culturale. Denumirea de „An al întrecerii socialiste“ exprimă, de asemenea, necesitatea de a se continua şi aprofunda, pe baza eforturilor încununate de succes ale poporului nostru muncitor în 1971, bătălia pentru creşterea producţiei şi productivităţii, îmbunătăţirea calităţii, economisirea şi folosirea la maximum a tuturor resurselor umane şi materiale de care dispunem, întărirea disciplinei în muncă, ridicarea nivelului de pregătire ideologică, tehnică şi culturală a tuturor oamenilor muncii“. In Cuba, s-a statornicit tradiţia de a se da o denumire fiecărui an, în funcţie de sarcina cea mai importantă a momentului respectiv ; astfel, anul 1971 a fost declarat „Anul productivităţii“.