Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1509-1583)

1973-01-31 / nr. 1532

ANUL VI, nr. 1532 MIERCURI 31 ianuarie 1973 Conferinţa organizaţiei judeţene U. T. C. Tineretul judeţului nostru şi-a rostit ieri, prin intermediul delegaţilor la Conferinţa judeţeană U.T.C., cuvântul de participare şi de adeziune, de angajare plenară în opera de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, de ridicare a judeţului nostru pe noi trepte de înflorire şi civilizaţie. Conferinţa s-a bucurat de participarea tovarăşului Fazekas Ludovic, prim-secretar al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R., preşedinte al Consiliului popular judeţean, membrilor Biroului Comitetului judeţean de partid, precum şi a tovarăşului Walter Iosif, secretar al C.C al U.T.C. După aducerea drapelului — moment solemn, desfăşurat în acordurile cunoscutului marş patriotic — şi după desemnarea organismelor necesare bunei desfăşurări a conferinţei, tovarăşul Fábian Andrei, prim-secretar al Comitetului judeţean U.T.C., a prezentat darea de seamă asupra activităţii Comitetului judeţean U.T.C. de la precedenta conferinţă pînă în prezent. Relevînd importanţa momentului politic în care se desfăşoară conferinţa, angajamentul întregului tineret al patriei noastre în activitatea constructivă de îndeplinire a cincinalului înainte de termen, de creare a unui fond moral şi spiritual propice unei participări sociale conştiente şi responsabile, raportorul a evidenţiat aportul organelor şi organizaţiilor U.T.C., al tineretului harghitean, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, la succesele obţinute de industria judeţului, de agricultură, construcţii, transporturi, prestaţii de servicii, a consemnat larga participare a tinerilor la acţiunile de muncă patriotică, manifestările cultural-artistice desfăşurate sub egida organizaţiilor U.T.C., munca organizatorică şi politică în vederea întăririi rolului şi prezenţei organizaţiei de tineret în conştiinţa tinerei generaţii. N-au fost omise nici neajunsurile ce se mai manifestă în viaţa U.T.C., posibilităţile şi resursele care încă n-au fost folosite pentru integrarea mai activă a tuturor tinerilor în viaţa şi munca judeţului, pentru educarea lor în spiritul responsabili(Continuare !□ pag. 2 a)rtăţii depline faţă de societate, faţă de locul lor de activitate, faţă de ideile majore ale timpului nostru. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, un grup de pionieri a adus conferinţei salutul celei mai tinere generaţii. Problemele abordate în darea de seamă au fost apoi accentuate şi completate de cei care au luat cuvîntul în cadrul discuţiilor, făcînd numeroase propuneri de îmbunătăţire a muncii! Barabás Tiberiu, Vasile Lugoj, Hegyai Francisc, Gheorghe Şchiopu, Török Traian, Bara Ecaterina, Ilyés Ladislau, Ilie Ciobotă, Petru Ghețu, Antal Ernest, Burian Iosif, Danalizi Gustav Iosif, Tompos Liviu, Eugen Pop, Demeter Dionisie, Mihai Suciu şi Gered Gavril. Raportînd conferinţei bunele rezultate obţinute de colectivele de tineri pe care le reprezintă, vorbitorii au scos în evidenţă numeroasele posibilităţi existente pe plan judeţean, orăşenesc şi comunal de atragere a tineretului spre activităţi majore, demne de preţuire şi consideraţia de care se bucură în patria noastră. S-a insistat în mod deosebit asupra necesităţii ca organizaţiile U.T.C. să-şi diversifice gama de acţiuni, să organizeze mai multe manifestări şi activităţi care să stîrnească interesul tinerilor să-i ajute să-şi însuşească tehnica nouă, să le orienteze concepţia şi gusturile, să-i determine a se orienta spre acei factori sociali-cetăţeneşti şi culturali-artistici care le oferă cele mai mari posibilităţi de afirmare şi integrare socială. Trebuie organizate şi generalizate iniţiative care să canalizeze elanul tineresc spre o valorificare optimă în producţie şi învăţătură, să lege învăţămîntul şi perfecţionarea teoretică de necesităţile imediate ale realităţii practice, să atragă şi să convingă, să mobilizeze prin însăşi esenţa lor. Este necesar — au arătat majoritatea vorbitorilor — să se creeze condiţii materiale şi spirituale mai bune pentru petrecerea timpului liber al tinerilor, să se găsească drumul spre preferinţele şi dorinţele lor izvorîte firesc din vîrsta căutărilor şi entuziasmului. Marcînd încă o dată voinţa lor de angajare plenară în realitatea socialistă a patriei, adeziunea faţă de politica partidului nostru, delegaţii la conferinţă au adresat, în numele celor peste 30.000 de utecişti, al tuturor tinerilor judeţului, o telegramă Comitetului Central al P.C.R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu. La punctul doi al ordinei de zi, conferinţa a ales noul Comitet judeţean U.T.C. şi Comisia judeţeană de cenzori. In prima sa şedinţă plenară, comitetul şi-a desemnat Bi . In aceste zile, în magazinele de desfacere a produselor de panificaţie au fost introduse noi sortimente de mărfuri, recent omologate. Secţia din municipiul Odorheiu Secuiesc a întreprinderii judeţene de morărit şi panificaţie a pus la punct tehnologia fabricării batoanelor şi plăcintelor cu urdă, care de acum înainte se vor găsi în permanenţă în toate unităţile comerciale de profil din judeţ. „ In magazinele de încălţăminte din oraşul Miercurea-Ciuc au fost puse în vînzare, noi modele de ghete. Zilele următoare alte mărfuri vor fi desfăcute în magazinele de galanterie, confecţii şi în cele cu articole pentru copii. 9 Magazinele cu articole de menaj din Odorheiu Secuiesc şi Miercurea-Ciuc au primit importante cantităţi de porţelanuri, produse ale fabricilor din Alba Iulia şi Cluj, vestitepentru calitatea şi estetica produselor lor. Pe lîngă Casa de cultură din staţiunea Lacu Roşu a luat fiinţă un centru de iniţiere în tehnica schiului, centru creat cu sprijinul Consiliului judeţean pentru educaţie fizică şi sport. Proletari din toate ţările, uniţi-vă! 4 pagini 30 baniHARGHITEI ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN HARGHITA AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN CHEMARE către toate cooperativele agricole de producţie din judeţul Harghita Membrii Cooperativei agricole de producţie SINTIMBRU, întruniţi în adunare generală, au dezbătut cu simţ de răspundere activitatea desfăşurată în anul 1972. Cu acest prilej au relevat părţile pozitive, precum şi neajunsurile şi au stabilit un program de măsuri, cu obiective precise, care să conducă la îmbunătăţirea întregii activităţi a cooperativei agricole, la creşterea producţiei agricole şi, pe această bază, livrarea la fondul centralizat al statului a unor cantităţi sporite de produse agroalimentare. Totodată, adunarea generală a hotărît ca în acest sens să cheme la întrecere toate cooperativele agricole din judeţul Harghita. Ne angajăm ca în anul 1973 să livrăm la fondul centralizat al statului, 5.500 tone cartofi, depăşind sarcina de plan cu 10 la sută, ceea ce se concretizează în 500 tone cartofi; de asemenea, faţă de realizările anului trecut, vom livra 750 tone sfeclă de zahăr, 1.400 hl lapte de vacă, 10 tone carne în plus peste sarcina de plan. Vom spori veniturile băneşti din activităţile industriale cu 11,5 la sută. In vederea reducerii excesului de apă de pe o suprafaţă de circa 100 ha teren agricol, cooperatorii se angajează să execute canale de desecări în lungime de peste 3.000 m. Pentru cointeresarea materială a membrilor cooperatori în sporirea producţiei, consiliul de conducere, sub îndrumarea comitetului de partid, va generaliza în toate ramurile de producție plata în acord global. Adunarea generală a membrilor C.A.P. Sintimbru În ziarul nostru de azi, HOTARÎREA nr. 1/1973 adoptată de Consiliul popular al judeţului Harghita, în sesiunea a XV-a ordinară din zilele de 26—27 inuarie 1973. (In pag. a 2-a) — Viaţa de partid — Valorificarea potenţialului turistic harghitean (In pag. a 3-a) — Caleidoscop — Sport (In pag. a 4-a) ŞEDINŢA COMITETULUI EXECUTIV Al C.C. Al P.C. In ziua de 30 ianuarie 1973 a avut loc şedinţa Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R., prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. In cadrul şedinţei,tovarăşul Nicolae Ceauşescu a făcut o informare în legătură cu vizitele efectuate de preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Pakistan şi Iran, la începutul lunii ianuarie ac. Comitetul Executiv a luat cunoştinţă cu viu interes despre rezultatele foarte bune ale vizitelor şi despre posibilităţile însemnate de dezvoltare a colaborării bilaterale dintre România şi Pakistan, precum şi dintre România şi Iran. Comitetul Executiv a dat o înaltă apreciere activităţii desfăşurate de preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a aprobat în unanimitate rezultatele vizitelor şi a stabilit ca ministerele şi organizaţiile economice să ia toate măsurile pentru transpunerea în viaţă a înţelegerilor stabilite cu ocazia vizitei. In legătură cu evoluţia situaţiei din Sud- Estul Asiei, Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. salută cu deosebită satisfacţie încheierea acordului de încetare a războiului şi restabilirea păcii în Vietnam. întreaga evoluţie a evenimentelor din Vietnam demonstrează că un popor, hotărît să-şi apere dreptul la viaţă liberă, independentă şi demnă, să-şi făurească destinele potrivit voinţei sale, nu poate fi înfrînt de nici o forţă din lume. Prin lupta sa, poporul vietnamez, care s-a bucurat de un mare sprijin din partea poporului român, din partea tuturor ţărilor socialiste şi a forţelor iubitoare de pace de pretutindeni, şi-a cucerit respectul şi simpatia tuturor naţiunilor lumii. Acordul încheiat demonstrează o dată mai mult că în zilele noastre singura cale de soluţionare a problemelor litigioase este calea tratativelor. Comitetul Executiv îşi exprimă speranţa că acordul realizat va crea condiţii pentru instaurarea unei păci trainice, pentru ca poporul vietnamez, celelalte popoare din Indochina să-şi poată consacra forţele dezvoltării lor economice şi sociale, să-şi poată soluţiona problemele corespunzător voinţei şi hotărîrii lor, fără nici un amestec din afară. Reafirmînd solidaritatea Partidului Comunist Român cu aspiraţiile naţionale ale poporului vietnamez, cu lupta sa, Comitetul Executiv exprimă convingerea fermă că între Partidul Comunist Român şi Partidul celor ca Muncesc din Vietnam, între Republica Socialistă România şi Republica Democrată Vietnam se vor dezvolta continuu relaţii de prietenie şi solidaritate frăţească, în interesul celor două popoare, al unităţii ţărilor socialiste şi al mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Comitetul Executiv exprimă, de asemenea, convingerea că între poporul român și toate popoarele din Indochina se va dezvolta o largă colaborare, considerînd că pe această cale România va putea contribui la lichidarea mai rapidă a urmărilor războiului, la dezvoltarea acestor țări, la întărirea prieteniei între poporul român şi popoarele din această zonă. Comitetul Executiv a dezbătut proiectul de lege privind protecţia mediului înconjurător şi a stabilit ca, pe baza observaţiilor făcute în cadrul şedinţei, proiectul să fie definitivat şi apoi supus dezbaterii publice în vederea înaintării spre adoptare Marii Adunări Naţionale. Comitetul Executiv a discutat şi aprobat unele propuneri de modificare şi completare a unor prevederi ale legislaţiei penale. Principalele măsuri adoptate prevăd ca sancţionarea unor fapte mărunte, care nu prezintă gradul de pericol social al unei infracţiuni, să fie în viitor sancţionate ca abateri cu caracter administrativ; să se introducă în legislaţia penală munca corecţională fără privare de libertate; să se introducă unele simplificări în activitatea judiciară pentru a mări operativitatea şi a înlătura unele paralelisme; de asemenea, au fost sporite atribuţiile Comisiilor de judecată. Măsurile aprobate de Comitetul Executiv vor fi înaintate Consiliului de Stat spre legiferare. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activităţii curente. CU PRILEJUL ANIVERSARII A 30 DE ANI DE LA APARIŢIE Ziarului „România liberă“ i s-a conferit Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a înmînat marţi, în cadrul unei solemnităţi, care a avut loc la Consiliului de Stat, Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I, conferit ziarului „România liberă“, pentru contribuţia deosebită adusă la înfăptuirea politicii partidului şi statului, de construire a socialismului în patria noastră şi pentru activitatea de educaţie socialistă a maselor de oameni ai muncii, cu prilejul aniversării a 30 de ani de la apariţia primului număr al ziarului. La solemnitate au participat tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Gere, Constantin Stătescu, secretarul Pentru satisfacerea cerinţelor populaţiei UN AMPLU PLAN DE INVESTIŢII ÎN COOPERAŢIA DE CONSUM Dispunînd de o largă şi diversă reţea comercială, de prestări de servicii, de producţie etc., cooperaţia da consum asigură buna aprovizionare cu mărfuri şi prestările pentru populaţia din mediul rural şi dintr-unele centre urbane. Pentru satisfacerea cerinţelor mereu crescînde ale cetăţenilor, pe lîngă asigurarea întregului fond de marfă necesar, un rol însemnat revine bunei organizări şi amplasări a reţelei comerciale şi de prestări, modernizării permanente a acesteia. Propunîndu-şi drept scop final atingerea acestor obiective, investiţiile alocate cooperaţiei de consum din judeţ de către forul tutelar — CENTROCOOP. — se menţin şiin acest an la acelaşi nivel ridicat ca în anul trecut, cînd au fost cu 76 la sută mai mari decît In 1971. Aceasta înseamnă atacarea lucrărilor de construcţie a unor noi complexe comerciale, turistice, de prestări de servicii şi secţii de producţie în diferite localităţi din judeţ, precum şi continuarea şi finisarea lucrărilor aflate în curs de execuţie din anul trecut. Astfel,, se lucrează în, ritm intens pe şantierele de la Praid şi Sicilieni. La Praid, clădirea motelului cu 70 de locuri de cazare, cu confort superior, bar, cofetărie şi restaurant , a fost ridicată, lucrîndu-se în interior şi la instalaţii, urmînd ca pînă la sfîrşitul lunii aprilie lucrările să fie încheiate şi motelul dat în exploatare. Complexul de prestări de servicii din Siculeni, avînd la parter şi etaj secţii de croitorie, frizerie-coafură, cizmărie, cojocărie, foto, reparaţii aparate radio, televizoare şi obiecte de uz casnic, ca şi un magazin pentru desfacerea confecţiilor şi tricotajelor, se află în curs de amenajare, finisările fiind practic terminate. In incinta I.J.E.COOP. Gheorgheni se află în construcţie spaţii pentru atelierele pentru întreţinerea autovehiculelor şi utilajelor comerciale, pentru cele de bobinat, tîmplărie etc. Tot aici a fost construită o fabrică de gheaţă. In acelaşi loc vor fi puse în funcţiune, pînă la 1 august, laboratoare pentru realizarea produselor de cofetărie, carmangerie şi secţie pentru îmbutelierea sucurilor şi berei. Dacă pe aceste şantiere se lucrează conform graficelor, obiectivele avînd condiţii de a fi predate beneficiarului la termen. V. RADU (Continuare in pag. a 3-a) Cronică de şantier (Continuare Sa pas* A 8-a) Cuvântul tovarăşului NICOLAE Stimaţi tovarăşi, Aş dori ca, în numele Comitetului Central, al Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri, al meu personal, să adresez calde felicitării întregului colectiv al „României libere“ cu prilejul sărbătoririi a 30 de ani de la apariţia primului său număr şi al decernării înaltei distincţii a Republicii Socialiste România. De asemenea, aş dori să adresez felicitări lucrătorilor de la „România liberă“, care vor fi decoraţi cu diferite ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România. Acordarea Ordinului .Steaua Republicii Socialiste România“, clasa I, constituie o apreciere a conducerii de partid şi de stat pentru contribuţia pe care ziarul „România liberă“, cei ce l-au redactat şi tipărit au adus-o la cauza eliberării patriei noastre, la dezvoltarea democratică şi, apoi, la dezvoltarea socialistă a României. Intr-adevăr, „România liberă“ a apărut în condiţiuni grele, editarea ei a avut menirea să unească eforturile tuturor forţelor democratice, patriotice din ţară, sub conducerea partidului comunist, pentru răsturnarea dictaturii fasciste, scoaterea României din război şi alăturarea ei la coaliţia antifascistă. Astfel, alături de „Scînteia“, în anii ilegalităţii, „România liberă“ a adus o contribuţie de preţ la activitatea partidului şi a forţelor democrate. Desigur, nu este momentul acum să vorbim de întregul drum, de 30 de ani, al „României libere“. Ea are merite în toate etapele dezvoltării României. Astăzi, prin răspîndirea cuvîntului partidului, al Frontului Unităţii Socialiste, al guvernului, „România liberă“ contribuie la unirea eforturilor întregului nostru popor pentru transpunerea în viaţă cu succes a politicii interne şi externe a partidului nostru. Dăm o apreciere deosebită activităţii „României libere“. Desigur că întotdeauna, şi în toate domeniile, mai este loc de mai bine ; nu doresc însă acum să vorbesc despre aceasta. Am reţinut din ceea ce aţi spus aici că în atenţia conducerii ziarului stă îmbunătăţirea continuă a activităţii, tratării mai exigente a diferitelor probleme care se pun în actuala etapă a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, inclusiv în ce priveşte afirmarea în viaţa societăţii noastre a principiilor eticii şi echităţii socialiste. Presa are, într-adevăr, un rol deosebit de important. Suntem convinşi că, împreună cu întreaga presă, „România liberă“ va face ca paginile ei să fie citite, să fie bine înţelese de cititori, contribuind în acest fel la realizarea marilor schimbări revoluţionare din societatea noastră. Cu aceste gînduri, doresc să urez întregului colectiv, tuturor celor care lucrează şi contribuie la apariţia „României libere“, succese tot mai mari în realizarea sarcinilor de onoare şi de cinste ce le revin. Multă sănătate și fericire! Aplauze). RITM COMPETITIVITATE EFICENŢA Intensificîndu-şi eforturile în muncă, harnicul colectiv de muncitori, tehnicieni şi ingineri de la I.J.I.L. Odorheiu Secuiesc şi-a îndeplinit planul de producţie pe luna ianuarie la principalii indicatori economici. Fină la sfîrşitul lunii va fi realizată o producţie globală suplimentară în valoare de 200.000 lei şi o producţie marfă suplimentară în valoare de 100.000 lei. * La cariera Ciceu a I.J.E.M.C. Miercurea- Cius s-a pus in funcţiune, la un concasor, primul alimentator mecanic, conceput şi construit în întregime în întreprindere. Alimentatorul mecanic va determina mai buna folosire a capacităţii de producţie a concasorului, precum şi reducerea efortului fizic al muncitorilor care lucrează aici. In cursul anului, în cadrul acţiunii de autodotare, toate concasoarele de la carierele întreprinderii vor fi dotate cu asemenea alimentatoare mecanice.