Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 1974 (Anul 7, nr. 1818-1893)

1974-03-29 / nr. 1891

N KICSIM CEAUŞESCU, primul preşedinte al Republicii Socialiste Rmânia Joi, 28 martie 1974, ora 11,37. Prin votul unanim al Marii Adunări Naţionale, care exprimă voinţa întregului popor român, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU este proclamat Preşedinte al Republicii Socialiste România. Stimate tovarăşe şi stimaţi tovarăşi deputaţi, Doresc să încep prin a vă mulţumi dumneavoastră, aleşilor naţiunii, pentru încrederea ce mi-aţi acordat-o alegîndu-mă în cea mai înaltă şi de răspundere funcţie în stat — aceea de preşedinte al Republicii Socialiste România. Este foarte greu să găsesc cele mai potrivite cuvinte pentru a da glas sentimentelor de care sunt cuprins în acest moment. Ştiu că încrederea pe care miaţi acordat-o dumneavoastră, ca şi încrederea şi dragostea pe care mi le arată întregul popor, se datoresc faptului că din momentul în care am intrat în mişcarea revoluţionară şi am devenit membru al Partidului Comunist Român, am slujit fără preget cauza eliberării sociale şi naţionale a poporului, cauza socialismului şi comunismului. De mai mulţi ani partidul şi poporul miau încredinţat cele mai înalte răspunderi în partid şi în stat. Am făcut totul pentru a le duce la îndeplinire în cele mai bune condiţiuni, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului nostru. De la Congresul al IX-lea, patria noastră socialistă a parcurs o importantă etapă istorică pe calea dezvoltării sale economicosociale, a ridicării bunăstării şi fericirii poporului, în toţi aceşti ani,am acţionat cu hotărire neabătută pentru a uni energiile partidului, ale întregului popor în vederea înfăptuirii programului de dezvoltare multilaterală a ţării. Acum, în aceste împrejurări solemne, doresc să reafirm că toate măreţele înfăptuiri din aceşti ani -— ca dealtfel tot ceea ce am realizat în epoca construcţiei socialiste — reprezintă opera eroicei noastre clase muncitoare, care îşi îndeplineşte cu cinste misiunea de clasă conducătoare a societăţii, a harnicei şi minunatei ţărănimi muncitoare, care în strîină alianţă cu clasa muncitoare constituie temelia de granit a orinduirii noastre socialiste, a talentatei intelectualităţi, care în colaborare cu muncitorimea şi ţărănimea aduce o contribuţie de preţ la înfăptuirea programului de dezvoltare a ţării noastre, opera tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Iată de ce doresc să adresez, de la această înaltă tribună, cele mai calde mulţumiri poporului pentru încrederea ce mi-a acordat-o, pentru încrederea manifestată în partid, pentru abnegaţia şi devotamentul cu care a înfăptuit şi înfăptuieşte politica Partidului Comunist Român — expresie fidelă a intereselor sale supreme. (Aplauze puternice, prelungite). Doresc, de asemenea, să subliniez şi cu acest prilej că toate marile realizări dobîndite de poporul nostru demonstrează convingător justeţea liniei politice generale marxist-leniniste a Partidului Comunist Român. Ele atestă cu tărie că partidul nostru a ştiut şi ştie să aplice, în mod creator, legităţile generale ale socialismului la condiţiile concrete din ţara noastră, identificînd cele mai potrivite căi de dezvoltare a forţelor de producţie, de organizare a societăţii, de edificare a noii orînduiri sociale. Succesele poporului român pe calea zidirii societăţii socialiste se datoresc faptului că partidul nostru s-a călăuzit şi se călăuzeşte neabătut, în întreaga sa activitate, de concepţia revoluţionară despre lume a proletariatului — materialismul dialectic şi istoric. Am acţionat întotdeauna pentru întărirea partidului, a unităţii sale politice, organizatorice şi ideologice, pentru creşterea rolului politic conducător al partidului in toate domeniile de activitate, considerînd că aceasta este garanţia realizării cu succes a liniei sale generale, a programului său. Pornind de la faptul că in ţara noastră locuiesc, de veacuri, şi cetăţeni de altă naţionalitate, am militat neabătut pentru realizarea în cadrul societăţii a deplinei egalităţi în drepturi şi a frăţiei în muncă şi luptă a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate. Am avut permanent in minte învăţămintele istoriei, care atestă cu putere de lege că numai în strînsă unitate, în condiţii de deplină egalitate in drepturi, oamenii muncii pot infringe exploatarea şi pot cuceri libertatea şi independenţa patriei, pot infringe orice greutăţi, pot asigura progresul societăţii, pot da viaţă idealului de libertate şi dreptate socială, pot înălţa edificiul socialismului în patria noastră. (Aplauze puternice). Am acţionat neabătut pentru întărirea conducerii şi muncii colective în toate sectoarele de activitate. înfăptuirea consecventă a principiilor conducerii şi muncii colective a permis participarea activă a tuturor cadrelor de partid şi de stat, a maselor largi populare, la elaborarea şi înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului. Tocmai faptul că organele de partid şi de stat au acţionat în strînsă unitate, au dezbătut larg problemele dezvoltării ţării, a permis găsirea celor mai potrivite căi pentru progresul societăţii noastre. Iată de ce sunt pe deplin conştient că marile sarcini care stau în faţa partidului şi poporului nostru nu pot fi înfăptuite decit aplicînd neabătut principiile conducerii şi muncii colective, unind eforturile maselor populare, valorificând înţelepciunea poporului nostru. Aceasta asigură victoria în făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a comunismului în România ! (Aplauze puternice).. Nu trebuie uitată nici un moment necesitatea întăririi statului, a creşterii rolului său de organizator in toate domeniile de activitate, necesitatea de a veghea necontenit la întărirea forţelor noastre armate, la ridicarea capacităţii de apărare a patriei, de a acorda atenţie întăririi organelor de stat, ale Ministerului de Interne şi Justiţiei, pentru a-şi putea îndeplini îndatoririle faţă de patrie şi popor în conformitate cu Constituţia şi legile ţării. Am considerat că are o importanţă de prim ordin apărarea hotărîtă a intereselor poporului muncitor, respectarea cu sfinţenie a legalităţii socialiste, a Constituţiei şi legilor ţării. Vă asigur că şi in viitor, atîta timp cit voi avea încrederea partidului şi poporului, voi face totul pentru respectarea Constituţiei şi legilor ţării, pentru ca societatea noastră să fie o societate demnă, liberă, a unor oameni stăpîni pe destinele lor, care îşi făuresc, aşa cum doresc ei, viitorul. (Aplauze puternice). Pornind de la principiile comuniste, am promovat criticarea deschisă şi intransigentă a abuzurilor şi greşelilor săvîrşite în trecut ; împreună cu organele de partid şi de stat au fost luate măsuri ferme pentru a le pune capăt şi a face imposibilă repetarea lor, apreciind că asemenea manifestări şi practici sunt străine atît orînduirii socialiste, cit şi firii poporului nostru, moralităţii şi simţului său de omenie şi dreptate. (Aplauze puternice), întotdeauna am pornit de la principiul că trebuie să creăm cel mai larg cadru organizatoric pentru participarea activă şi efectivă a maselor populare la conducerea diferitelor sectoare de activitate, la luarea hotăririlor privind dezvoltarea societăţii noastre socialiste. Perfecţionarea continuă a democraţiei socialiste, făurirea de către poporul însuşi, în mod conştient, a propriului său destin constituie o cerinţă logică a mersului înainte al societăţii noastre pe calea socialismului şi comunismului şi de aceea vom face totul şi în viitor pentru a asigura cel mai larg cadru de manifestare a personalităţii umane şi de participare a maselor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, a întregii noastre societăţi. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că esenţa politicii partidului nostru, raţiunea supremă a socialismului însuşi este ridicarea bunăstării şi fericirii omului, am făcut totul pentru ca, pe măsura dezvoltării forţelor de producţie, a creşterii avuţiei naţionale, să sporească continuu nivelul de trai material şi spiritual al poporului. S-a acţionat permanent pentru asigurarea manifestării plenare în timpul vieţii sociale a personalităţii umane, pentru ca omul să se simtă liber şi stăpîn a tot ceea ce se înfăptuieşte în societatea noastră, pentru a da fiecăruia posibilitatea să-şi valorifice din plin calităţile şi talentele în slujba progresului multilateral al patriei. Vom face şi în viitor totul pentru realizarea directivelor Congresului al X-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului privind ridicarea necontenită a nivelului de trai, dezvoltarea relaţiilor noi, socialiste, înfăptuirea principiilor şi normelor de convieţuire socială, a eticii şi echităţii socialiste. Poporul român, înfăptuind neabătut programul Partidului Comunist, a asigurat dezvoltarea economico-socială impetuoasă a ţării, îndeplinirea cu succes a sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului ; realizările de pînă acum demonstrează că poporul este hotărît să realizeze înainte de termen prevederile planului cincinal. La plenara Comitetului Central din zilele trecute au fost adoptate o serie de măsuri ce urmează a fi înscrise pe ordinea de zi a actualei sesiuni a Marii Adunări Naţionale. Printre documentele ce vor fi puse în dezbatere se află şi proiectul Legii cu privire la retribuirea muncii. Noua lege este chemată să dea expresie noilor realităţi din ţara noastră, schimbărilor produse în forţele de producţie, în relaţiile de producţie, să afirme cu putere în viaţă principiile socialiste , ca bază a noului sistem de retribuire. Vom sărbători anul acesta, cu rezultate remarcabile, a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub dominaţia fascistă. Vom păşi în deceniul următor al noii istorii a ţării cu hotărârea fermă de a asigura dezvoltarea economico-socială tot mai accelerată a României socialiste, crearea unei baze materiale superioare necesare ajungerii din urmă a ţărilor avansate din punct de vedere economic, edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate, creării condiţiilor pentru trecerea treptată spre comunism. Doresc, de la această înaltă tribună, să vă asigur pe dumneavoastră, să asigur partidul, întregul popor, că în îndeplinirea înaltelor răspunderi ce mi s-au încredinţat, nu voi precupeţi nimic pentru unirea eforturilor partidului şi poporului în vederea realizării cu succes a Programului partidului, pentru împlinirea năzuinţelor poporului nostru de bunăstare şi fericire. (Aplauze puternice). Pornind de la faptul că între politica internă şi externă există o strînsă unitate dialectică, am acţionat permanent pentru înfăptuirea consecventă a direc (Continuare în pag. a 2-a) Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU j■1 ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN HARGHITA AL P C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN ANUL VII. Nr. 18914 pagini 30 bani Vineri, 29 martie 1974 PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE UNIŢI-VA ! §8 CHARGHITEI SESIUNEA MARII ADUNAM VINTO IN SOLEMNITATEA ALEGERII PREŞEDINTELUI REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA ) Jurămîntul depus de preşedintele Republicii Socialiste România în faţa Marii Adunări Naţionale şi a întregii naţiuni române „Jur să slujesc cu credinţă patria, să acţionez cu fermitate pentru apărarea independenţei, suveranităţii şi integrităţii ţării, pentru bunăstarea şi fericirea întregului popor, pentru edificarea socialismului şi comunismului in Republica Socialistă România ! Jur să respect şi să apăr Constituţia şi legile ţării, să fac totul pentru aplicarea consecventă a principiilor democraţiei socialiste, pentru afirmarea în viaţa societăţii a normelor eticii şi echităţii socialiste ! Jur să promovez neabătut politica externă de prietenie şi alianţă cu toate ţările socialiste, de colaborare cu toate naţiunile lumii, fără deosebire de orînduire socială, pe baza deplinei egalităţi în drepturi, de solidaritate cu forţele revoluţionare, progresiste de pretutindeni, de pace şi prietenie între popoare ! Jur că îmi voi face întotdeauna datoria cu cinste şi devotament pentru strălucirea şi măreţia naţiunii noastre socialiste, a Republicii Socialiste România!“ Ziua de 28 martie 1974 va rămine adine întipărită în istoria patriei, în conştiinţa poporului nostru. In această zi memorabilă, în- făptuind voinţa întregii naţiuni, Marea Adunare Naţională — jarul suprem al ţării in care sunt reprezentaţi muncitorii, ţăranii, intelectualii, români, maghiari, germani, toţi oamenii muncii din ţara noastră — convocată in a XII-a sesiune a celei de-a VI-a legislaturi, a proclamat preşedinte al Republicii Socialiste România pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Această inaltă învestitură — întru totul sprijinită prin dragostea şi încrederea nemărginită a tuturor cetăţenilor patriei — constituie o nouă şi strălucită recunoaştere a meritelor nepieritoare pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu le-a ciştigat in faţa partidului, a întregului popor, ca eminent militant revoluţionar, care conduce cu abnegaţie destinele ţării spre înfăptuirea ţelurilor socialismului şi comunismului în România, slujeşte fără preget cauza păcii şi progresului in lume. Aşteptat cu îndreptăţită emoţie şi bucurie de toţi cei ce trăiesc şi muncesc pe pămîntul nostru străbun, momentul acesta cu rezonanţă unică în istoria patriei şi-a pus amprenta solemnă, de mare sărbătoare naţională, asupra întregii desfăşurări a lucrărilor sesiunii. La intrarea in clădirea Palatului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu este întîmpinat de preşedintele Marii Adunări Naţionale, de membrii Biroului M.A.N. O entuziastă manifestaţie de dragoste şi simpatie îi este rezervată secretarului general al partidului in sala de şedinţe. In lojile oficiale iau loc tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Maxim Berghianu, Elena Ceauşescu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, János Fazekas, Petre Lupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Vasile Vîlcu. Sunt de faţă membrii supleanţi ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi secretari ai C.C. al P.C.R. La lucrările sesiunii participă numeroşi invitaţi — membri ai C.C. al P.C.R. ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, oameni ai muncii, academicieni, alţi oameni de ştiinţă şi cultură, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. De asemenea, sunt prezenţi şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti. * Deputaţii Marii Adunări Naţionale, in picioare, prin îndelungi şi puternice aplauze, salută cu entuziasm, cu deosebi(Continuare în pag. a 2-a) TELEGRAMĂ Tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, Secretar general a! Partidului Comunist Român, Preşedintele Republicii Socialiste România Mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, în totală unitate cu gindurie şi sentimentele de dragoste profundă ale întregului nostru popor, comuniştii, toţi oamenii muncii din judeţul Harghita, români, maghiari şi de alte naţionalităţi. Vă adresează cu prilejul investirii Dumneavoastră in înalta funcţie de Preşedinte al Republicii Socialiste România, cele mai fierbinţi urări de viaţă îndelungată, de sănătate şi putere de muncă pentru a Vă îndeplini mulţi ani, cu devotamentul, pasiunea şi spiritul revoluţionar care Vă caracterizează, înaltele îndatoriri ce Vă revin în fruntea partidului, a scumpei noastre patrii — România socialistă. Constituie pentru noi un prilej de adîncă satisfacţie şi de mulţumire că în fruntea ţării a fost ales cel mai iubit fiu al României, eminentul conducător al partidului şi statului nostru, personalitate de frunte a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, militantul neobosit pentru triumful în lume a nobilelor idei de libertate naţională şi socială, de pace, înaltele calităţi de comunist şi conducâtor, energia, curajul şi pasiunea cu care acţionaţi pentru realizarea celor mai înalte idealuri ale poporului, constituie pentru noi, comuniştii, pentru toţi oamenii muncii din judeţul Harghita un model de hărnicie, de adine patriotism şi devotament faţă de cauza făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul României. Suntem mîndri că avem în fruntea partidului şi statului un asemenea conducător, iubit şi respectat de întregul nostru popor, de toţi oamenii muncii din patria noastră, fără deosebire de naţionalitate. In mod cu totul deosebit dorim să Vă exprimăm mulţumiri, şi cu acest prilej, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, pentru faptul că in ultimii ani, in condiţiile funcţiilor şi a îndatoririlor de mare răspundere cu care sînteţi investită fruntea partidului şi a statului, aţi găsit întotdeauna căile şi posibilităţile de a fi în mijlocul nostru, de a ne sprijini cu îndemnul, cu sfatul şi cu fapta în realizarea sarcinilor economice şi sociale ce ne-au revenit. Dorinţa noastră fierbinte este aceea de a Vă avea şi în viitor în mijlocul nostru , fiecare vizită a Dumneavoastră în Harghita constituind o adevărată sărbătoare pentru comunişti, pentru întreaga populaţie a judeţului. Angajaţi plenar în înfăptuirea sarcinilor economico-sociale pe anul 1974. Vă asigurăm că organizaţia judeţeană de partid, cei peste 31 mii de comunişti, muncitorii, ţăranii cooperatori, intelectualii, nu şi vor cruţa forţele pentru punerea în valoare a întregului potenţial material şi uman de care dispunem, în vederea îndeplinirii cincinalului înainte de termen spre a face să sporească neîncetat contribuţia judeţului la progresul neîntrerupt al patriei, la ridicarea ei pe culmile cele mai înalte ale progresului şi civilizaţiei socialiste. In această zi de primăvară, cu profunde semnificaţii pentru partidul şi poporul nostru. Vă dorim, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, multă sănătate, viaţă îndelungată, deplină putere de muncă spre binele şi fericirea poporului, spre triumful cauzei socialismului şi comunismului în scumpa noastră patrie, România socialistă. COMITETUL JUDEȚEAN HARGHITA AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, CONSILIUL POPULAR AL JUDEȚULUI HARGHITA