Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1980 (Anul 13, nr. 3296-3374)

1980-07-22 / nr. 3314

Pe şantierele construcţiilor industriale sunt încă destule rezerve in ce priveşte valorificarea forţei de muncă Lotului nr. 1 din Miercurea-Ciuc, din cadrul grupului de şantiere de construcţii industriale Harghita, i s-a încredinţat în acest an execuţia unor lucrări de o deosebită importanţă economică. Este vorba de cele trei noi capacităţi de producţie din cadrul dezvoltării întreprinderii de tractoare Miercurea-Ciuc, de fabrica de malţ şi de dublarea capacităţii Fabricii de bere Miercurea-Ciuc, ca şi de alte obiective. Acestui lot îi aparţine şi baza de producţie industrială secundară care asigură producerea confecţiilor metalice şi unele elemente prefabricate din beton necesare şantierelor de construcţii industriale de pe întreaga rază de activitate din judeţul Harghita. Printr-o muncă bine organizată, lucrătorii lotului şi-au îndeplinit sarcinile de plan aferente primului semestru al acestui an. Spre exemplu, la sculăria I.T. Miercurea-Ciuc valoarea lucrărilor de construcţii-montaj executate in plus depăşeşte 2 milioane lei, planuul de construcţie la atelierul forjă, din cadrul aceleiaşi întreprinderi a fost depăşit cu 8,1 la sută, singurele obiective care mai pun probleme fiind cele din cadrul Fabricii de bere, ca şi a celei de malţ, din Miercurea-Ciuc, unde rămânerile în urmă sunt de 13,4 la sută ! Astfel, sporul de producţie după 6 luni de activitate din acest ultim an al actualului cincinal, este de numai 0,6 milioane lei. Spunem „numai" pentru că acest spor putea fi, după calculele făcute împreună cu șeful lotului, inginerul Katona Gábor, de 2,2 milioane lei ! Din această valoare, 1,6 milioane lei s-ar fi putut realiza doar prin înlăturarea absenţelor nemotivate, ca şi (Continuare în pap. a I-a) Anton BORȘ LA ORDIMEA Desigur, ca şi în alte unităţi, la Cooperativa agricola de producţie din Porumbenii Mari agenda zilnică de lucru a cooperatorilor şi mecanizatorilor cuprinde o listă întreagă de lucrări, dar, dată fiind existenţa în unitate a unei îngrăşătorii de bovine şi a unei ferme de vaci de lapte, o bună parte din forţele unităţii au fost dirijate la recoltatul furajelor. După cum ne spunea inginerul şef al unităţii, Máthé Béla, au fost recoltate pînă în prezent, şi depozitate ca siloz peste 1200 tone furaje suculente şi acţiunea continuă într-un ritm care se vrea cît mai aproape de maximumul posibilităţilor avînd in vedere că necesarul de nutreţuri suculente se ridică la cantitatea de 7000 tone. La însilozări au lucrat în ultimele zile ale săptămînii trecute ca şi ieri, de altfel, 3 combine de siloz, 6 remorci şi 20 de atelaje cu tracţiune animala. In paralel se lucrează, cooperatorii mai ales, şi la recoltatul fîneţelor naturale, la stringerea şi depozitarea finului, cantitatea strînsă şi dusă la magazii pină în prezent fiind destul de mare — peste 700 tone — numai că şi aici mai e încă mult de muncit, animalele cooperativei avînd nevoie de minimum 2200 tone. Au fost abordate la Porumbenii Mari şi lucrările de recoltare a cerealelor de toamnă, respectiv a orzului, ambiţia gospodarilor de aici fiind ca secerişul propriu zis să fie urmat cît mai îndeaproape de adunatul paielor, executarea arăturii și insămînțarea unor culturi furajere. In imagine : Recoltatul orzului de toamnă pe tarlalele C.A.P. Porumbenii Mari. IERI.R2I r mmm m ■ b =------= S3 IERI, Cooperativa meşteşugărească „Voinţa” din Odorheiu Secuiesc, a expediat beneficiarilor externi, din R.F. Germania, un nou lot de articole de confecţii, in valoare de 47.000 leivalută ■ Agenţia Loto-Piano- Sport din Miercurea-Ciuc, ne informează că IERI, Péter Andrei din Miercurea Ciuc şi Bandi János din Feliceni, încercîndu-şi .. norocul la loz in plic, au ciştigat, fiecare, cite 5.000 de lei. De asemenea, tot la Miercurea-Ciuc, la lozul vacanţei, Dumitru Marin a ciştigat 10.000 lei ... , incepînd de IERI, şi pină în 30 iulie, la ştrandul cu apă termală din Vlăhiţa, îşi desfăşoară activitatea o tabără pentru învăţarea înotului. Participă pionieri şi elevi din oraşul Vlăhiţa, sub îndrumarea prof. Bagoly István. ■ De IERI, la Topliţa, şi-a început activitatea o tabără de înot, care cuprinde 204 elevi de la şcolile din judeţul nostru. ■ La Firtănuş, Medişoru Mic, Cecheşti şi Avrămeşti, IERI au început lucrările de reparaţii şi modernizări a aşezămintelor şcolare. O bună parte din aceste lucrări de renovare, vor fi efectuate de către părinţii elevilor din localitate, prin participarea la acţiunile patriotice iniţiate de organul local al puterii de stat. ■ IERI, echipe de cetăţeni din comuna Alid au participat la acţiuni patriotice, alături de constructori, la ridicarea unui nou obiectiv de larg interes cetăţenesc. Este vorba de începerea lucrărilor de construcţie la un cămin pentru preşcolari, cuplat cu creşă, cu 90 de locuri, situat în centrul comunei. ■ Pină AZI, întreprinderea judeţeană de desfacere a legumelor şi fructelor, a deschis în localităţile judeţului 14 puncte de desfacere sezoniere, pe lingă unităţile existente. S-au creat astfel condiţii, pentru o deservire promptă, civilizată a cetăţenilor cu legume şi fructe de sezon. „ AZI, de la ora 19, la Casa de cultură din Băile Tuşnad, cei aliaţi la odihnă şi tratament vor avea posibilitatea să participe la un ciclu de expuneri intitulat sugestiv „Să ne cunoaştem patria". AZI şi MIME, echipe de cetăţeni din Mugeni, vor participa la acţiuni patriotice, alături de constructori, la finisarea lucrărilor la noul şi modernul atelier al S.M.A. din localitate, care va cuprinde un spaţiu in care vor fi efectuate reparaţiile propriu-zise, un depozit de carburanţi şi alte anexe. PROLETARI DIN TOATE TARUEMONITI-VA . Organ al Comitetului județean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular județean Soarele a răsărit : 5,52 • Soarele apune : 20,52 Zile trecute : 204 • Zile rămase : 162 4 pagini - 30 bani EDIJIE DE PRINZ! Anul XIII., nr. 3314 MARȚI, 22 IULIE 1980 Cu sentimente de înaltă apreciere, de caldă recunoştinţă, oamenii muncii 9 f 7 harghiteni îşi reînnoiesc hotărîrea de a traduce în viaţă politica partidului indicaţiile tovarăşului Nicolae Ceauşescu Cu prilejul aniversării jubileului glorios, de un deceniu şi jumătate de la Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român — eveniment ce s-a înscris în istoria contemporană a României ca un moment crucial, de trecere la o nouă etapă a construcţiei socialiste în patria noastră, etapă ce poartă amprentele adinei ale gîndirii şi cutezanţei revoluţionare a celui mai iubit fiu al poporului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, organizaţiile de partid, colectivele de oameni ai muncii, români şi maghiari, din judeţul nostru, au adresat numeroase telegrame Comitetului Central al P.C.R., personal tovarăşului secretar general, în telegrame îşi găseşte expresie sentimentul de stimă şi gratitudine faţă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru grija deosebită pe care o poartă dezvoltării economicosociale multilaterale a tuturor zonelor şi localităţilor ţării, comuniştii, toţi oamenii muncii angajîndu-se de a munci fără preget pentru înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, realizînd neabătut istoricele hotărîri ale Congresului al Xll-lea al P.C.R. In telegrama adresată de Comitetul municipal Miercurea-Ciuc al P.C.R. şi Consiliul popular municipal, subliniindu-se caracterul sărbătoresc al acestui măreţ eveniment jubiliar, ce a marcat începutul celei mai rodnice perioade din întreaga istorie a ţării, se arată : „Alături de toate localităţile patriei, ale judeţului nostru, si municipiul Miercurea-Ciuc a străbătut în această perioadă anii fertil ai înnoirilor, ai unora dinei transformări. Prin grija deosebită a partidului personal a Dumneavoastră mult stimate tovarăşe secretar general, au fost puse in funcţiune 30 noi unitaţi industriale au fost dezvoltate alte capacităţi de producţie. In deceniul 1968—1978 au fost create aproape 19.000 noi locuri de muncă, iar valoarea producţiei industriale a crescut de aproape 10 ori". In încheierea telegramei, dîndu-se glas sentimentelor de adîncă mulţumire oile comuniştilor, ale tuturor oamenilor muncii din Miercurea-Ciuc, pentru grija şi atenţia pe care personal tovarăşul Nico Ian Ceauşescu le-a purtat şi le poartă dezvoltării multilaterale a acestei localităţi harghitene, se subliniază deplina lor încredere în politica internă şi externă a partidului nostru, hotărîrea fermă de a urma şi în continuare, neabătut, această politică, închinată fericirii şi bunăstării poporului nostru. „Cu sentimente de vibrantă mindrie patriotică şi satisfacţie deplină, comuniştii, toţi oamenii muncii din municipiul Odorheiu Secuiesc, dau o înaltă cinstire activităţii Dumneavoastră, pusă în slujba progresului şi prosperităţii patriei, libertăţii şi independenţei popoarelor, triumfului cauzei socialismului şi comunismului în lume" — se spune în telegrama Comitetului municipal Odorheiu Secuiesc al P.C.R. Subliniind că perioada inaugurată de cel de-al IX-lea Congres a! partidului, este cea mai bogată in întreaga istorie a României, se remarcă faptul că succesele deosebite obţinute în cei 15 ani ce au trecut de la Congresul al IX-lea, sint indisolubil legate de gîntCoationarea□ pasacal IN ZIARUL DE AZI : @ Materiale refolosibile reintegrate în circuitul economic ® Viaţa naţională 9 Note (în pag. a 2-a) ® însemnări de călătorie din R P. Polonă ® Pe urmele articolelor publicate 9 Instantanee (în pag. a 3-a) ® Sport (in pag. a 4-a) IN FAPTUL DIMINEŢII LA MARTINIS @ Ieri pe tarlalele Cooperativei agricole de producţie Mărtiniş au intrat în lanurile de orz cîteva combine pentru a încerca pîrgul spicelor. Probele au fost concludente, orzul s-a cernut curat prin sitele combinelor, astfel în această dimineaţă va începe secerişul cu toate forţele. Pentru acest moment s-au înapoiat din lanurile de griu din sudul ţării, unde şi-au făcut datoria cu cinste, mai mulţi mecanizatori şi combinele lor. La prima oră a acestei dimineţi erau pregătite de a intra în lanuri şapte combine, li aflăm printre combinieri pe Beke Viktor, Bencze Mózes, Dáné Béla, Bencze Adalbert, care, potrivit hotăririi lor, vor secera şi treiera azi orzul de pe 30 hectare, dacă nu va mai ploua. „ Din domeniul activităţilor cu caracter gospdăresc reţinem de asemenea cîteva aspecte : în satul aparţinător Bădeni, se află în faza terminală lucrările de reparaţie a căminului cultural sătesc. Lucrează aici şi în această dimineaţă echipa de constructori condusă de Biró Pál. De fapt, ei sînt atît dulgheri, tîmplari, cît şi zidari şi zugravi, executind întreaga complexitate a lucrărilor. „ Alte cîteva familii din satul Orăşeni sunt preocupate să facă racordul conductei de aducţiune a apei potabile, pentru ca apa să înceapă să curgă în chiuvetele şi băile instalate îr locuinţele lor. Legat de aceasta, precizăm că prin munca patriotică a cetăţenilor satului, avîndu-i în frunte pe deputaţi, cu 2—3 zile în urmă s-au încheiat lucrările de canalizare şi introducerea conductei pentru apă potabilă, adusă de la o distanţă de peste 3 km. A fost construit totodată şi un bazin rezervor pentru menţinerea presiunii constante a apei. Pînă acum peste 70 de familii şi-au introdus apa in casă prin instalaţiile aferente. „ La şcoala generală din centrul comunei vor veni astăzi meşterii zugravi ai cooperativei de consum comunale pentru a începe lucrările de reparaţii curente. Tot astăzi se speră că se va putea face rost şi de curele necesare pentru refacerea dușumelei in laboratorul școlii.