Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1988 (Anul 21, nr. 5777-5854)

1988-09-15 / nr. 5841

Anul XXI., nr. 5841 — pag. a 2-a L INFORMAŢIA HARGHITEI La Fabrica de prefabricate din beton, Miercurea-Ciuc : Un entuziast şi harnic colectiv de muncă, răspunzînd prompt solicitărilor beneficiarilor în diferitele ateliere din cadrul Fabricii de prefabricate din beton din Miercurea-Ciuc domneşte o activitate intensă, muncitorii concentrîndu-şi eforturile pentru executarea produselor contractate, pentru livrarea lor beneficiarilor din localităţile judeţului şi din ţară. De-a lungul anilor ce au trecut de la punerea în funcţiune a primei linii tehnologice de turnare a prefabricatelor din beton, fabrica şi-a dobîndit un bun renume în întreaga ţară, încredinţîndu-i-se executarea unor elemente prefabricate de mare complexitate, pentru construcţii deosebite. Iar colectivul de muncă — tînăr şi entuziast, dar şi priceput — a reuşit totdeauna să le realizeze la parametri tehnici şi la nivelul calitativ solicitat, ducîndu-şi cu cinste sarcinile la bun sfîrşit. Aşa se munceşte şi acum, folosindu-se cu folos fiecare clipă bună de lucru, valorificînduse bunele condiţii de muncă existente, utilizîndu-se la maxim liniile tehnologice şi utilajele, împreună cu tinerii şefi de ateliere Sipos Iosuf şi Daniel Iu Jiu am parcurs diferitele hale, unde munca oamenilor nu contenea, în scopul îndeplinirii şi depăşirii indicatorilor planului de producţie. Dealtfel, de la începutul anului şi pînă acum, planul valoric al producţiei marfă a fost substanţial depăşit, cu peste 7 milioane lei, prin executarea suplimentară a aproximativ 2200 mc prefabricate din beton, 3270 mc stabilit şi 500 mp ipsos armat cu fibră de sticlă. Sunt realizări meritorii, ilustrînd elocvent strădaniile depuse de întregul colectiv de muncitori, ingineri şi tehnicieni în materializarea hotărârilor adoptate de adunarea generală a reprezentanţilor oamenilor muncii, în scopul creşterii şi diversificării producţiei fizice, a calităţii ei, pentru menţinerea prestigiului mărcii fabricii, pentru primirea de noi comenzi. Pentru lucrările de amenajare complexă a Dîmboviţei şi Argeşului se execută cantităţi mari din citeva tipuri de planşee prefabricate din beton, zilnic vagoanele-platformă transportînd spre Bucureşti cîteva zeci de bucăţi de asemenea prefabricate. Începînd din luna mai, o dată cu stabilizarea vremii călduroase, capacităţile de producţie ale fabricii destinate acestor planşee au crescut. Fără investiţii. Doar prin folosirea unor suprafeţe din depozitul de prefabricate pentru turnarea planşeelor, concomitent economisindu-se şi importante cantităţi de energie termică, datorită folosirii pentru uscare a căldurii naturale. Zilnic aşa continuă să se toarne cel puţin 40 mc planşee, lunar economisindu-se cel puţin 7,5 tone combustibil convenţional. în acest fel, numai pentru protejarea malurilor Canalului Dunăre— Bucureşti se execută 14 bucăţi planşee prefabricate din beton, astfel fabrica reuşind să devanseze producţia lor, livrîndu-le cu promptitudine constructorilor. Concomitent, producţia unor ateliere s-a reprofilat, ţinînd cont de noile cerinţe, de creşterea comenzilor pentru diferite tipuri de prefabricate, în d diferite ramuri ale economiei naţionale. Continuând buna colaborare stabilită cu întreprinderile miniere din judeţ, venind în sprijinul lor în acţiunea de înlocuire a lemnului de mină şi a confecţiilor metalice, fabrica produce bandaje şi bolţari, de diferite tipuri, pentru galerii, toate în cantităţi mari, de ordinul miilor de bucăţi ; şi programul de producţie a bandajelor şi bolţarilor se află în devans, livrările decurgînd ritmic către toţi beneficiarii. Cum remarcam, producerea acestora se face în ateliere reprofilate, prin efortul comun al celor ce muncesc aici. Au existat destule probleme legate de schimbarea tehnologiei, de adaptarea unor utilaje, dar oamenii au reușit să se descurce și să reorganizeze fluxul productiv. Prin autoutilaje, prin adaptări s-au pus în funcţiune o macaracapră, o grindă vibratoare prevăzută cu tipar pentru elemente de bandaj, tunelul de tratare termică sau, în alt atelier, presa pentru confecţionarea armăturilor curbate, care înainte se executau manual, cu productivitate redusă. Toate au fost concepute de colectivul de proiectanţi condus de ing. Nagy Francisc şi realizate de meseriaşii conduşi desubingiinerul Daniel Iuliu, maiştrii András Adalbert, Imre Balázs, Tamás Francisc. În acelaşi atelier se execută frumoase dale din beton alb pentru trotuare, iar în marea hală a secţiei de prefabricate am asistat şi la turnarea unor elemente pentru drumurile de şantier sau a unora ovoidale necesare drenajului haldelor miniere. Pentru blocurile de locuinţe se toarnă elemente prefabricate necesare fundaţiilor şi semiplanşee, primele pentru blocurile din zona centrală a municipiului reşedinţă de judeţ, celelalte pentru blocurile aflate în execuţie, pentru ceferişti, la Ciceu. Existînd o bună aprovizionare tehnico-materială, o exemplară organizare a muncii, producţia se desfăşoară ritmic, realizîndu-se programele zilnice, decadale și lunare, devansîndu-se îndeplinirea planului trimestrial. Noutatea fabricii o constituie însă, de la începutul lunii trecute, atelierul de cioplit piatră ornamentală, amenajat prin eforturi proprii într-o fostă magazie, dotat cu utilaje adecvate, încadrat cu meseriaşi calificaţi sau cu alţii în curs de calificare, dornici de a-şi însuşi o meserie mai puţin cunoscută la Miercurea-Ciuc. Blocurile de piatră ornamentală extrase la Podeni (judeţul Bihor) sunt tăiate pe platforma fabricii, cu ajutorul a două utilaje de mare productivitate, datorită fierăstraielor cu plăcuţe vidra şi apoi ajung pe mîinile cioplitorilor conduşi de ing. Simon László şi maistrul Márton Ştefan. Producţia noului atelier este deja foarte diversificată, fiind în execuţie aproximativ 110 tipuri de elemente ornamentale. Muncitorii Mihály Alexandru, Manole Vrînceanu, Pál Vincze, Király Viorica şi-au însușit tainele acestei aspre, dar frumoase meserii, executînd cu migală ornamente în piatră brută, înviingîndu-i duritatea, ocolindu-i porozitatea, bucurîndu-se de reuşita lucrului bine făcut. Se munceşte cu o exigenţă deosebită, pentru ca fiecare element ornamental să corespundă înaltului standard calitativ. Oamenii sînt satisfăcuţi că au reuşit într-un timp scurt să realizeze ceea ce îşi propuseseră, pentru început, curînd expediinduse beneficiarului pricmul vagon conţinînd primele elemente ornamentale cioplite la Miercurea- Ciuc. Aşadar, colectivul de muncitori, ingineri şi tehnicieni de la Fabrica de prefabricate din beton din Miercurea-Ciuc îşi îndeplineşte cu conştiinciozitate şi constant sarcinile de producţie, realizînd produse de un înalt , nivel tehnic şi calitativ, livrîndu-le cu promptitudine beneficiarilor din judeţ şi din ţară. O bună atmosferă de muncă, o emulaţie continuă, între secţii şi oameni, lăsînd larg cîmp de afirmare unor iniţiative tehnice şi organizatorice cu efecte deosebite în activitatea productivă. Totul în scopul îndeplinirii şi depăşirii, în cele mai bune condiţii, a planuluiproducţiei fizice, a livrării elementelor prefabricate contractate, pentru realizarea în devans a prevederilor planului acestui an hotărâtor al actualului cincinal. Radu VECSLER Foto: Al. V. SZAKÁCS canal. Din buncăre, agregatele minerale ajung la staţia de betoane, locul realizării „materiei prime" a fabricii. Planşee pentru Canalul Dunăre — Bucureşti se toarnă pe platforma exterioară de beton, economisindu-se energie termică necesară uscării... . și apoi sînt expediate constructorilor noului Un nou lot de bandaje de mină sînt gata pentru tratamentul termic. in secţia de panouri prefabricate se toarna planşee pentru drumurile de şantier. Blocurile de piatră ornamentală sunt tăiate la dimensiunile dorite. „