Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 1991 (Anul 3, nr. 327-375)

1991-04-03 / nr. 327

Pagina a 2-a — 3 aprilie 1991 lui ieşirea din iarna sunt multe de pus la punct! Dirntr-o iniţiativă pur locală, asociaţia „Pro Natura" din GHEORGHENI a declanşat o amplă acţiune de ordine şi curăţenie în urbe. Mai mult decit lăudabilă o asemenea iniţiativă. Mai ales, că la ieşirea din iarnă sunt multe de pus la punct. Şi nu numai la Gheorgheni.Dar fiindcă Iniţiativa a văzut... lumina zilei în această aşezare ne am întrebat: cît o fi ea de benefică ? Răspunsul l-am găsit străbat md oraşul de-a lungul şi de-a latul. Manile bunilor gospodari, aşa cum sînt recunoscaţi oamenii Gheorgheniului, stat evidente. în zonele industriale, de jur-împrejurul întreprinderilor, în zona Gării, te întînmină urme proaspete de curăţenie. în cartierele „Bucin“, „Florilor“, pe străzile Libertăţii, Băii, în parcul din zona centrală te intîmpină ordinea şi curăţenia. Zonele verzi, de care oraşul nu duce lipsă, n-au fost uitate nici ele. Potecile create de-a lungul şi de-a latul parcurilor de trecătorii prea grăbiţi au fost acoperite cu ... gunoi de grajd. Pentru a stimula creşterea ierbii şi a-i determina pe cei dinspuşi să treacă pe oriunde şi oricum să n-o mai facă. Ordinea şi curăţenia sînt elemente definitorii ale unui trai demn şi civilizat. Şi locuitorii Gheorgheniului au demonstrat cu prisosinţă acest lucru. Fireşte mai sînt multe de făcut în urbe. Principalele căi de acces, drumurile aşezării îşi aşteaptă meşterii. La fel faţadele clădirilor, care, cu siguranţă, vor fi şi ele luate în calculul acestei primăveri pentru renovare şi vămire. De o parte şi de alta a principalului bulevard ce face legătura dintre oraş şi gară sunt ,,lipsă la apel“ în această primăvară, mulţi puieţi ornamentali. Cu siguranţă că şi aceste goluri vor fi... umplute. De asemenea, în perspectivă, primăria oraşului are in vedere construirea unui drum de centură în vederea descongestionării zonei centrale de intensa circulaţie a tot felul de autovehicule. Simt probleme şi cu canalizarea oraşului. Dar cite nu sunt de plămădit intr-o aşezare cum e Gheorgheniul pentru ca într-adevăr locuitorii de aici, şi nu numai ei, să respire un aer curat, primăvăratic ? îndată începe sezonul turistic şi cu siguranţă că iubitorii de frumuseţi naturale nu vor ocoli n't'.'i oraşul Gheorgheni, în trecerea lor spre Lacu Roşu, spre Cheile Bicazului, începutul... hărniciei de primăvară este evident la Gheorgheni. Rezultatele sunt aşi jelerea. Cu un singur... amendament , sperăm ca la iniţiativa primăriei, a asociaţiilor de locatari, a asociaţiei „Pro Natura“ să fie cuprinse în „calcule" şi faţadele blocurilor, cafele scărilor ale acestora care te întîmpina cu fel de fel de înscrisuri, unul mai agramat ca altul, de genul „Jos... !“ Jos... şi iar „Jos..." Nu mai amintim cui îi se adresează acestea, dar Intuiţi despre cine este vorba. Dacă tot ne croim drum enro Europa, să respectăm, demn şi civilizat, opţiunea alegătorilor. Ce-o fi la viitoarele alegeri vom vedea. Gheorghes CHIMIR Cronica rutiera în 29 martie, pe raza comunei Siculeni s-a perferecut un accident de circulaţie greu de prevăzut. Conducătorul auto amator Karda Emeric din Cîria, s-a angajat în depăşirea unei autobasculante, fiind atent la manevrele ce se fac cu această ocazie. Surpriza a apărut în persoana unui biciclist care circula în fata autobasculantei și care, după ce a semnalizat depășirea la stînga, a virat ie--ui brusc in fata autoturismului aflat în depăsire. Biciclistul a ajuns în spital cu o contuzie a coloanei vertebrale, iar conducătorul autoturismului în cercetare, fiind vinovat de acest eveniment rutier. în legătură cu această tristă întimplare se pot trage două concluzii Prima este că pe măsură ce se instaurează timpul cald în trafic a avut tot mai mulţi biciclişti şi motometi , aceştia nefiind protejaţi de o caroserie, la cel mai mic impact pot suferi vătămări corporale grave. în plus, drumurile pline de gropi îi obligă la tot felul de manevre, aşa că la depăşirea unui astfel de vehicul sau autovehicul pe două roţi trebuie avută în vedere o distanţă laterală de absolută siguranţă. Cea de a doua concluzie se referă la depăşire, una dinte cele mai complicate manevre pe care le are de efectuat un automobilist, şi care poate genera, prin neglijarea unui singur amănunt, accidente deosebit de grave prin coliziunea cu autovehiculul care vine din faţă, astfel fiind implicat un nevinovat, acroşarea autovehicului depăşit şi „aruncarea" lui în Şanţ sau intrarea prea bruscă în faţa acestuia, de asemenea cu grave consecinţe. în cazul descris de noi nu s-a avut în vedere că in faţa autovehiculului depăşit s-ar fi putut să circule „ceva“, iar acel „ceva" mascat în cazul unui autovehicul marc, semnalizează şi virează la stînga. Iată încă o situaţie de care trebuie ţinut seama ! Cpt. Vasile VIERU, Iuliu CONDRAT APRILIE ORIZONTAL : 1. Îşi serbează ziua de 1 aprilie, în fiecare an — Veşmint de vreme rece. 2. Pasiunea lor... să se facă de rîs. 3. O poliţă, plină-plinuţă, care nu se plăteşte — A te păcăli... ca la carte. 4. Uşor de păcălit (fam.) — Miez de corn. 5. începe să gîndească... dar după păcăleală ! — A o face într-o parte. 0. Direcţia Teritorială a Glumelor, organizaţie apolitică (abr.) — Exceptat de la programul de azi... cu forme legale. 7. Portarul care nu prinde nici o minge. 8. Păcăleală. 9. Trustul Legumicol Atid (abr.) — Cu flori... In aprilie 1 — Un cuvînt spus foarte des... la aparat. 10. Fiica mai mică a domnului Ţării Româneşti — Debutează cu ziua glumelor admise. 11. Numai ace,ace — Dă gust unei glume bune. 12. Dus.. şi întors — Capul lui Agamiţă ! VERTICAL : 1. Asta... nu are nici un amestec — Vesel, nu numai în ziua păcălelii. 2. Păcălit — Pusă pe glume. 3. Doniţe — Nu-i mai tace gura după păcăleală. 4. Arţăgos după o păcăleală exagerată, dar... fără OS ! — începe să fie serios ! — Acu-i de-a dreptul pe dos. 5. Lei 1 ... în nici un caz dolari, sau altă valută — Samsari — Pronume personal. 8. Aceștia (pop.) — Și ele, de colo. 7. Siretlicuri... in păcăleală — Atenţie, şase! 8. Uite (pop art.) — Şmecherul familiei — Duce. 9. O farsă de 1 aprilie — Instrument... de plată, dar şi muzical. 10. După o păcăleală neplăcută — Travestit la 1 aprilie în... Păcală. V.D. TEODORU Jn^^t^ee î DIN MIERCUREA-CIUC • Azimîine, avem mai multe consignaţii şi baruri — fireşte, nonstop — particulare decât alimentare, chiar dacă acestea din urmă aparţin la categoria .. S.A. Ce e drept e drept: primele au, deocamdată, mai multe de oferit eventualilor clienţi, inclusiv acelora care uită că noaptea e totuşi o perioadă de timp afectată odobnei şi nicidecum ..serenadelor“ ... • în nu puţine lifturi din blocurile de locuinţe cu mai mult de patru etaje stăruie perioade destul de lungi de întuneric. Cauza pare s-o intuiască fiecare dintre noi : se fură becurile ! De, se cere să fim.. înţelegători, odată ce acestea au devenit cam scumpe — inclusiv la vedere... Nu ştim de ce mai stăruie un parcul din centrul municipiului panourile dedicate nu cu mult timp în urmă fruntaşilor. Pentru că nu numai că perioada ce le-a conferit „strălucire“ a cam trecut pe ici pe colo, dar nici fruntaşi pare-se că nu prea avem. Să nu constituie munca unul din mijloacele demne de luat în seamă Pe calea spre prosperitate ? — Semnele — cel puţin pînă acum — sînt tentate să demonstreze că nu • Dacă vreţi să vă convingeţi că toate lucrurile nu sînt tocmai simplu de rezolvat, recurgeţi cu încredere la serviciile pompelor funebre aparţinind de E.G.C.I.. încercarea .. . moarte n-are (vă rugăm să ne scuzaţi din start pentru o eventuală dar neintenţionată glumă... funebră). R. NICOLAE ADEVĂRUL HARGHITEI" Societatea Comercială „IEIM“-SA Miercurea-Ciuc (fosta I.J.P.P.S. Harnhita): — primește comenzi de la persoane juridice ori fizice pentru executarea următoarelor categorii de lucrări : — zidiri, tencuieli — zugrăveli ; — vopsiri tîmplarii ; — faianțări ; — betonuri ; — angajează muncitori calificaţi, categoriile II.-IV,, tri meseriile : — prelucrători prin aşchiere ; — lăcătuş mecanic ; încadrarea şi salarizarea conform Legii nr. 14/1991. Relaţii suplimentare la sediul societăţii din str. Harghita, nr. 1, sau la telefon 11266, 12370, 12371, interior 14, biroul personal invățămînt, salarizare, administrativ. „Cristurcomb SA“ Cristuru Secuiesc (fosta fabrică de nutreţuri combinate) achiziţionează cereale de la producători particulari, C.A.P.-uri şi unităţi de stat cu următoarele preţuri : • porumb ştiuleţi 7 lei/kg • porumb boabe 10 let/kg • grîu-orz 8 lei/kg • secară-triticale 7 fes/kg • ovăz 6 lei/kg Cei interesaţi se pot adresa la sediul unităţii din Cristuru Secuiesc str. Timafalva nr. 101 la telefon nr. 51 830. Incepînd de ieri, la Miercurea-Ciuc şi-a început activitatea DEPOUL DE ARMĂSARI Tîrgu Mureș licitează UN A R M A S A R în data de 4 aprilie 1991, am 12, in localitatea Remetea, jud. Harghita. (102) ECHIPA DE SERVICIU (pentru numărul de azi) Nicolae KOVACS — secretar de redacție Gheorghe CHIPER — responsabil de număr Geta DU SA — corectură