Adevărul Harghitei, octombrie-decembrie 1993 (Anul 5, nr. 832-883)

1993-11-18 / nr. 859

ADEVARUl HARGHITEI* Azi, despre noutăţile legislative privind protecţia socială . Prin Legea nr. 68/ 1993 publicată în Monitorul Oficial nr. 246 din 15 octombrie, persoanele juridice şi fizice care angajează personal salariat cu contract de muncă sunt obligate să garanteze în plată un salariu brut lunar cel puţin egal cu nivelul salariului de bază minim brut pe ţară. Dispoziţiile se aplică in cazul în care salariatul este prezent la lucru în cadrul programului, dar nu poate să-şi desfăşoare activitatea din motive neimputabile acestuia. Care ar putea fi consecinţele acestor prevederi ? Să sperăm că nu o creştere a numărului şomerilor, ci o protecţie reală a salariaţilor , în special a acelora din sectorul privat. 2. Prin Hotărîrea Guvernului nr. 586/1993, începînd cu data de 1 octombrie a.c., salariul de bază minim brut pe ţară se stabileşte la 40.200 lei pentru un program complet de lucru de 170 ore în medie pe lună. Important este faptul că salariul minim stabilit ,prin contractul colectiv de muncă sau prin cele individuale, se stabilește la nivelul mai sus amintit numai in cazurile în care s-a situat, pînă la 1 octombrie, sub această valoare. Rubrica agenţilor economici 3. Prin Hotărîrea Guvernului nr. 587/1993 se stabileşte indexarea pensiilor de asigurări sociale de stat, I.O.V.R., ale agricultorilor şi alte venituri ale populaţiei diferenţiat pe categorii şi în funcţie de vechimea in muncă. Profit de această ocazie pentrua face cunoscut pensionarilor noştri şi beneficiarilor de ajutor de şomaj că odată cu plata drepturilor pe luna noiembrie, vor primi şi diferenţa aferentă lunii octombrie. 4. Foarte importantă pentru agenţii economici este Hotărîrea Guvernamentală nr. 588/1993 cu privire la indexarea salariului mediu brut pe baza căruia se stabileşte fondul de salarii pentru care nu se plăteşte impozit suplimentar, în cadrul societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat şi al regiilor autonome. Vă reamintim obligaţia de a stabili şi a depune un exemplar din fişa de calcul la direcţia de muncă. Oficiul legislaţia muncii. IULIA BOGDAN, director D.M.P.S. Harghita • JOI, 18 NOIEMBRIE 7,00 TVM. Telematinal. 10,00 Actualităţi. 10,05 Calendar. 10,30 Limbi străine. 11,00 Călătorii. 11,30 Film serial : Magny. 12,30 1001 audiţii. 13,30 Desene animate : Ratonii. 14,00 Actualităţi. 14,10 TVR Iaşi. 15,00 TVR Cluj-Napoca. 16,00 Retar economic. 16,20 Cronografii. 16,45 Actualităţi. 17,00 Repere transilvane. 17,30 Repere moldave. 18,00 Faţă in faţă. 19,00 Gong ! 19,30 Desene animate. 20,00 Actualităţi. 20,40 Publicitate. 20,45 Studioul economic. 21,15 Film serial : Dallas. Ep. 285. 22,10 Publicitate. 22,15 Lege şi ... fărădelege. 22,30 Alfa şi Omega. 23,15 Actualităţi. 23,35 Meridianele dansului. 0,30 închiderea programului. STIMAŢI CITITOR! nu uitaţi VA reînnoiţi ABONAMENTELE LA ZIARUL ADEVĂRUL HARGHITEI File de noiembrie , în pagina a 4-a : Publicitate Apelați cu încredere la serverul nostru de publicitate! Pagina a 3-a 18 noiembrie Pompierii ne avertizează: Nu vă jucaţi cu focul! E un avertisment lansat, la fiecare început de sezon rece, de către Grupul judeţean de pompieri militari. Şi, din păcate, nu întotdeauna este luat în seamă. Inevitabilul, din păcate, se produce. Aşa s-a întîmplat, intr-una din serile trecute, în comuna Sindominic, la locuinţa cetăţeanului Biró Árpád. Era spre miezul nopţii, ora 23:45. Cînd, ca din senin, acoperişul casei a fost cuprins de flăcări, Vilvătaia s-a extins şi la grajdul din apropiere. Cu toată intervenţia sătenilor, a Companiei de pompieri militari din Miercurea- Ciuc, pagubele sint considerabile. Acoperişul a ars in întregime, grajdul la fel. 5.000 kg de fin. 5 mc de scîndură, o parte din mobilierul din casă s-au făcut scrum. Cauza acestui incendiu ? Coşul de fum era defect. Un alt caz, din păcate cu consecinţe tragice, Io Gheorgheni. In dupăamiaza de sîmbătă, 13 noiembrie, B.M., care locuia intr-un apartament pe strada Florilor din localitate, a aţipit, cu țigara aprinsă în mină. Ce-a urmat e lesne de dedus. S-a aprins lenjeria de pat, apoi alte obiecte de mobilă din apropiere. In momentul cînd au sesizat vecinii, întregul apartament era cuprins de flăcări. Cu toată intervenţia vecinilor, a Companiei de pompieri militari din Gheorgheni, B.M. n-a mai putut fi salvată. Transportată de urgenţă la spitalul din localitate, cu toată intervenţia medicilor B.M. a decedat. GHEORGHE CHIPER Ii aşteptăm pe (Urmare din pag 1) dicări salariale sau de altă natură. Dorim o bună colaborare cu inspectoratul şcolar şi Casa corpului didactic. — Ceea ce vreţi sa faceţi dumneavoastră costă o groază de bani. De unde veţi lua fonduri? — Sperăm să realizăm baza materială a asociaţiei din costul carnetelor, taxa de înscriere, cotizaţii, abonamente la publicaţiile asociaţiei, donaţii ale unor fundaţii sau sponsori, din manifestări cultural-artistice şi sportive. — Speraţi să aveţi mulţi aderenţi ? — De ce nu, din moment ce criteriile de cuprindere sunt foarte largi, toţi... . • Preconizăm să avem membri indiferent de etnie : activi, adică personal didactic şi didactic ajutător, asociaţi, reprezentanţi prin psihologi, biologi, medici, cadre din domeniul culturii şi massmedia : afiliaţi, elevi ai şcolii normale şi onorifici, personalități cu reputație profesională și științifică recunoscută. Ikania nu poata fi... (Urmare din pag 1) Gărzii Nationale constituită cu doar citeva zile înainte de 1 Decembrie 1918. Imi amintesc, parcă se petrece acum, cit de agitat era căpitanul Medrea. In calitatea sa de comandant al Gărzii Naţionale avea o sumedenie de misiuni. Ne-a instruit în aşa fel incit fiecare ■să-şi cunoască în amănunţime misiunea ce-i revine. Fiecare cuvint era bine chibzuit. Era marcat de apropierea marelui eveniment de la 1 Decembrie. — Deci răspunderi mari, mai ales pentru membrii Gărzii Naţionale din care făceaţi parte şi dumneavoastră... —Alături de mulţimea care se revărsa din întreaga ţară, la Alba Iulia urmau să sosească cele mai de vază personalităţi ale României. Mi-amintesc ca acum că printre primii oaspeţi sosiţi a fost Ştefan Cicio Pop, membru al Consiliului Naţional Superior de la Arad. L-au găzduit chiar părinţii mei, care locuiau pe strada Simion Barnuţiu din Alba lulia. Tot în zilele premergătoare lui Intîi Decembrie am avut privilegiul, ca membru al Gărzii Naţionale, să-i întimpin pe Ştefan Pop de Băseşti, Iuliu Maniu, Alexandru Vaida Voievod, Vasile Goldiş, Onisifor Ghibu, doi reprezentanţi din Basarabia şi Bucovina. Era un început de iarnă ca acum. (Urmare în numărul de mîine) * Necesitatea respectării... / (Urmare din pag 1) a localităţilor şi amenajarea teritoriului”. Se constată numărul tot mai mai mare de cetăţeni care construiesc fără autorizaţie (case de vacanţă şi case de locuit) ; amplasamentele acestor construcţii se fac de multe ori în locuri nepermise. Doamna consilier Maria Riţiu a propus efectuarea unui inventar, în toate localităţile, a construcţiilor fără autorizaţie, să se aplice legea în acest domeniu, iar cine nu o respectă să suporte consecinţele, indiferent de persoana in cauză. Domnul Várda György a spus că se impune conturarea unei perspective privind urbanismul la nivel de judeţ, trebuie elaborate documentaţii in acest domeniu pe localităţi şi pe judeţ. După epuizarea celor două subiecte s-a trecut la aprobarea deciziilor de pe ordinea de zi. La DIVERSE nu s-a discutat nimic. Nici măcar despre vizitele peste hotare ale domnului președinte Sântha.