Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 1996 (Anul 8, nr. 1441-1505)

1996-07-02 / nr. 1441

• Pagina a 2-a • 2 iulie 1996 Nu-i telefon, dar bine că este apă caldă “Primirea a fost excepţională, peisajul este minunat, iar mâncarea bună, dar grupurile sanitare din cabană sunt inadecvate, iar lenjeria de pat pare a avea o vechime de patru decenii şi are un ’’colorit" dubios." Fraza dintre ghilimele este portiţa pe care ne-a deschis-o, spre viaţa Taberei şcolare Băile Homorod, d-na Ana Pantea, sosită cu un grup de preşcolari din Tulcea, însă poarta cea mare ne-a deschis conducerea taberei, jenată de anumite “privelişti” şi absenţe de ordin material. Lipsa unor containere creează musafirilor impresia de murdărie pe terenul taberei, movila de gunoi din spatele remizei P.S.I. şi moviliţele de pe lângă cabane fiind transportate de R.A.A.C. Vlăhiţa (fosta I.G.O.), săptămânal. Indiferent de unde au sosit, musafirii nu pot să comunice telefonic nimănui nimic, deoarece aparatul automat, în ultimii 3 ani, a funcţionat cam 10 ore şi se află defect sub lacăt, precum şi spaţiul de care ne amintim că era utilizat de un serviciu poştal, de unde copiii expediau scrisori şi ilustrate. Deci, nimeni nu află nimic, decât atunci când cei plecaţi pentru mai multe zile se reîntorc acasă. Poate că aceştia vor povesti despre apa minerală din izvoare, dar şi de aceea din gropanul a cărui menire este complet necunoscută, inclusiv conducerii taberei. Conducerea are însă multe altele de rezolvat pentru fiecare serie în parte, de la alta la omega... Vilele 6 şi 21 sunt în situaţie foarte bună, având şi aşternuturi de pat noi-nouţe. Paturile din toate cabanele au fost reparate, indiferent de vârsta clădirilor. O realizare care îl face de lăudat pe d-1 Péter Árpád, administratorul taberei, este punerea la punct a băii, ce oferă, în fiecare zi, apă caldă, duşurile funcţionând perfect. Dar cum în turism una e caldă şi una rece, apa rece la Homorod vine pe artere foarte bolnave, împinsă de motoare electrice care gâzâie din greu. Nu se ştie până când vor rezista. Nu uităm a spune că toate vilele au fost zugrăvite pe dinafară şi pe dinăuntru, oferindu-se turiştilor o curăţenie exemplară, iar ploaia nu va mai pătrunde prin acoperiş, deoarece în aceste zile meşterii lucrează febril. A renăscut şi al doilea club, oferind posibilităţi multiple de recreere; la urma-urmei, atâtea câte sunt, satisfacţiile celor ce conduc tabăra pot fi incluse în bagajele celor ce şi-au lăsat un crâmpei de vacanţă la Homorod... IULIU CONDRAT In tabăra de la Homorod Seminar de proprietate intelectuală (Urmare din pag. 1) modul de desfășurare a lucrărilor seminarului s-au dovedit a fi deosebit de interesante. Succintele prezentări a legilor ce guvernează proprietatea intelectuală din România, și, respectiv, Statele Unite ale Americii, făcute de doamna MIOARA RĂDULESCU, director general al OSIM, cât şi de domnul GEORGE SUMMERFIELD, din SUA, au fost în măsură să-i provoace pe cei prezenţi să devină profitorii unor explicaţii cât se poate de autorizate în legătură cu o apreciabilă varietate de aspecte supuse discuţiei. întrebările adresate oaspeţilor au fost atât cu caracter general, cât şi izvorâte din condiţiile concrete cu care s-au confruntat ori se confruntă unii din participanţii la lucrările seminarului. Răspunsurile şi explicaţiile date aveau să complinească astfel ghidul prezentat referitor la prevederile legislative din Statele Unite ale Americii şi România, vizând brevetele de invenţie, mărcile de fabrică sau de comerţ, drepturile de autor, mascări pentru chip-uri semiconductoare, dispozitive digitale de înregistrare audio. Nu mai puţin interesante s-au dovedit a fi subiectele abordate în legătură cu protecţia informaţiilor tehnice, tehnologice şi comerciale, dar şi aspectele privind secretul comercial, noţiunea knowhow (ceea ce include toate informaţiile, cunoştinţele sau experienţa tehnică sau tehnologică nedezvăluite sau nepublice pe care specialiştii le-au dobândit în cursul activităţii în cadrul firmei), concurenţa loială şi neloială, contrafacerea, pirateria şi încă multe altele. Chiar dacă ne oprim aici, se cuvine să arătăm în încheiere că la capătul celor peste patru ore de desfăşurare a seminarului românost organizat la Miercurea-Ciuc, oaspeţii şi-au exprimat satisfacţia pentru interesul de care s-au convins că a fost stârnit în rândul participanţilor, promiţând că vor accepta cu multă plăcere şi alte asemenea invitaţii. Şi tot înainte de a pune punct final, considerăm că gestul domnului IOAN DORU VOŞLOBAN, prefectul judeţului, de a-şi găsi răgazul necesar să fie prezent la lucrările seminarului se cuvine a nu fi lăsat sub tăcere. Atât oaspetele american, cât şi cei veniţi din capitala ţării noastre au mărturisit, în context, că le-a fost oferită astfel o satisfacţie în plus. Publicitatea se contractează cu minimum 48 de ore înainte de data apariţiei! (Urmare din pag. 1) lux de amănure, cuprinzând nenumărate propuneri venite din partea locuitorilor urbei noastre. Ne vor preocupa, în următorii patru ani, absolut toate domeniile de activitate. Mă gândesc la revitalizarea agriculturii, la realizarea de noi obiective privind îmbunătăţirile funciare, măsuri în domeniile sanitar-veterinar, comerţului, serviciilor, turismului etc. Dar ne preocupă, deopotrivă, reabilitarea infrastructurii oraşului nostru. Şi, am în vedere la acest capitol reţeaua de cale ferată, cea de drumuri, telecomunicaţii, alimentarea cu energie electrică, cu apă, canalizarea şi epurarea apelor uzate. Un obiectiv distinct, “fierbinte” pe agenda dumneavoastră de lucru, este, pe lângă multe alte obiective ale acestui an, şi realizarea alimentării cu gaze naturale. Ce ne puteţi preciza în legătură cu acest obiectiv deosebit de important pentru locuitorii Topliţei? Chiar din acest an va începe execuţia distribuţiei de gaze Topliţa-Gheorgheni, investiţie estimată la aproximativ 30 de miliarde de lei. Distribuţia va cuprinde 110 km conductă magistrală şi 43 km vizând distribuţia în oraşul nostru. Finanţarea investiţiei se va face din transferul de la bugetul statului şi resurse locale şi vor beneficia, prin racordare,aproximativ 5.000 de locuinţe şi toate instituţiile social-culturale din localitate. Aceasta ar fi una dinte cele mai stringente priorităţi. Dar, deopotrivă, pe acelaşi plan situăm extinderea reţelei de apă potabilă în cartierele Vale, Zencani, Moglăneşti şi Călimănel. De asemenea, sunt multe de făcut şi în ceea ce priveşte infrastructura socială a oraşului, precum şi concretizarea unor măsuri în ceea ce priveşte revigorarea unor domenii ca învăţământul şi educaţia, asistenţa sanitară, tineret şi sport, cultură, protecţia mediului, şi, nu în ultimul rând, luarea unor măsuri concrete vizând perfecţionarea activităţii administraţiei locale. Sunt extraordinar de multe de făcut, suntem conştienţi că e nevoie de eforturi susţinute, pentru ca tot ceea ce ne-am propus să şi împlinim. Oamenii aşteaptă foarte multe de la noi. De datoria noastră este ca tot, sau aproape tot ceea ce ne-am propus în campania electorală să şi împlinim. La Topliţa se aşteaptă faptele! înfrăţirea înseamnă... (Urmare din pag. 1) aici, chiar şi câteva zile, copiii din Bălţi, dat fiind că oraşul Bălţi este foarte industrializat. Se cam îndoia de posibilitatea realizării acestei dorinţe, deoarece nu au posibilitatea reciprocităţii. Am reţinut ideea şi această dorinţă este ca şi împlinită. Deja, am anunţat oficialităţile din Bălţi că, în luna august, în perioada 11 -24, vom asigura casă şi masă pentru maximum 40 de copii la Băile Homorod. Bineînţeles, fără nici o pretenţie din partea noastră. Aceasta este, cred, întrajutorare. Suntem siguri că le-aţi făcut o mare bucurie. Am venit să ne spuneţi cum aţi reuşit să rezolvaţi astfel lucrurile? Le-am promis la vremea respectivă că vom încerca să-i ajutăm. Am găsit înţelegere la câţiva conducători de întreprinderi din oraş, care ne-au promis că vor sponsoriza această acţiune care, exprimată în bani înseamnă 111.000 lei/persoană/12 zile. Ne mai puteţi oferi şi alte exemple? Există schimburi şi relaţii între şcoli, inclusiv copiii de la Liceul “Octavian Goga” au fost într-unul din oraşele înfrăţite din Ungaria. în plus, oraşul Kaposvár a primit şi a găzduit un grup de 10 copii. Deci, există astfel de relaţii, în perspectivă?... Cu aceeaşi ocazie de care am amintit, un consilier sârb a făcut o propunere interesantă şi anume ca ei să trimită la noi un grup de 20 de copii - 10 sârbi şi 10 maghiari din Serbia -, iar noi să le asigurăm cazarea câte 2 - un sârb şi un maghiar din Serbia - la familii care au copii de aceeaşi vârstă, urmând ca cei care-i cazează să le întoarcă vizita. Eu cred că propunerea nu este lipsită de folos pentru toate părţile şi în viitor cred că s-ar putea realiza. Zilele apelor minerale şi băuturilor răcoritoare (Urmare din pag. 1) directorul adjunct al camerei, respectiv d-nii Alexandru Tuşineanu şi Füstös József, plecaţi temporar în Hong-Kong şi Italia. Programul primei zile a continuat cu o vizită la Societăţile comerciale “Vitarom” şi “Kraiten in Harghita”, societăţi private, desprinse din societateamamă “Perla Harghitei” Sâncrăieni. Discuţiile mai apropiate de problematica apelor minerale şi cea a băuturilor răcoritoare aveau să continue vineri, când, în cadrul unui simpozion-dezbatere, se anunţaseră cu lucrări doamna Veronica Geamănu de la RAMIN Bucureşti, d-nii Péter Elek - Geolex, Somay Péter şi Makfalvi Zoltán de la Agenţia pentru Protecţia Mediului, Alexandru Cristescu - World Trade Center, doamnele Antal Clara de la Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor, Marcela Iosep - EAN Bucureşti, şi alţii, în ceea ce ne priveşte, dorim tuturor, mult noroc în rezolvarea problemelor cu care se confruntă, probleme asupra cărora e posibil să revenim. Adevărul Harghitei