Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 1997 (Anul 9, nr. 1635-1696)

1997-06-11 / nr. 1683

Anul IX., Nr. 1683 MIERCURI, 11 IUNIE 1997 • Prețul - 96 lei prin abonament, 150 lei la vânzare liberă Asociaţii nonguvernamentale şi nonprofit în baza unor prevederi legale, organizaţiile nonguvernamentale şi nonprofit sunt scutite de plata taxelor vamale şi de TVA, inclusiv pentru autoturisme. Cum acest avantaj nu este chiar unul de neluat în seamă ne-am gândit - şi nu întâmplător - să vedem în ce măsură a fost el fructificat, pe un teritoriu bine delimitat în care îşi exercită activitatea nu puţine astfel de asociaţii şi fundaţii. Am inclus aici zona Ciucului şi cea a Gheorgheniului, şi ne-am oprit la Vama ce îşi are sediul în municipiul reşedinţă de judeţ, loc în care se aplică - şi trebuie să se aplice - aceste scutiri de taxe. De ce la Miercurea-Ciuc? Pur şi simplu pentru faptul că pe masa organelor de control a ajuns, oficial, o sesizare cu privire la activitatea desfăşurată de 16 asociaţii şi fundaţii, al cărei “puls” s-a putut măsura foarte bine chiar acolo unde am fost şi noi. - Domnule Kerekes Iuliu este mare numărul autoturismelor care au intrat, fără taxe vamale şi TVA, la fundaţii şi asociaţii ce fiinţează în raza de activitate a Vămii pe care o conduceţi? - Deşi nu dispun acum de o cifră exactă, un răspuns totuşi vă pot da: 4,7 sau 10 automobile pentru o singură fundaţie este cam mult, dacă nu chiar exagerat, în timp ce 1 sau 2 este ceva firesc, mai ales dacă intră în discuţie o activitate caritabilă. Din “lista celor 16" puteţi nominaliza câteva astfel de organizaţii nonguvernamentale şi nonprofit preocupate de sporirea parcului lor auto? - înainte de a o face e bine să se reţină că nu toate cele 16 asociaţii şi fundaţii s-au axat pe achiziţii de autoturisme, şi asta o vor evidenţia, probabil, şi organele de control. Dacă am însă în vedere doar “intrările” de la I.C.E. Hochei, Pro-Judo, Ro-Judo şi “Ora 24-internaţional” din Miercurea-Ciuc, sau “intrările” de la Pro-Urbis şi Fundaţia Benedek din Gheorgheni, atunci datele problemei se schimbă. Vorbesc, desigur, de intrările auto... Dumneavoastră aveţi idee cam câte asociaţii şi fundaţii de acest fel sunt la noi în judeţ şi cam cu ce se ocupă ele? Din câte am auzit ar fi în jur de o sută. Cât priveşte partea a doua a întrebării, eu nu pot să vă răspund, întrucât nu eu sunt cel ce trebuie să le controleze... ŞTEFANA DRĂGHICI în “vizorul” organelor de control NOTE Nem tudok románul! ■ CFR-ul a fost, este şi va fi unul din subiectele analizate de presă şi, pe bună dreptate, deoarece aici aproape toate “şuruburile” scârţâie. Bunăoară, trenul cursă 4007 Miercurea-Ciuc — Tg. Mureş, cu plecare la ora 15:41 reprezintă un adevărat câmp de bătălie, desfăşurată între elevi şi ceilalţi călători. De cum opreşte trenul în gară, elevii tăbărăsc în vagoane şi declară toate locurile ocupate. Ce îndrăzneşti să întrebi: este ocupat locul?, răspunsul vine cu promptitudine: “Nem értem. Nem tudok românul!” Oare chiar aşa să fie? Nu mai învață elevii (Continuare în pag. 3) GETA DUŞA De la Poliţie • La Valea Strâmbă a ars din temelie grajdul lui BARTALIS VILMOS. Valoarea pagubelor se ridică la aproximativ 10 milioane lei, în urma activităţilor specifice executate de poliţie, a fost depistat şi reţinut ANDRÁS CSABA, 23 ani, din Valea Strâmbă, fără ocupaţie. Pe fondul consumului de băuturi alcoolice şi a unor neînţelegeri cu Bartalis, în noaptea de 14 spre 15 mai, András a incendiat gospodăria lui B. Vilmos. András Csaba este cercetat pentru comiterea infracţiunii de “distrugeri prin incendiere în dauna avutului privat”. • CIUPITU MIRCEA, 27 ani, din comuna Suceveni, judeţul Galaţi, element recidivist, posesor al unui certificat de handicapat gradul II, a pătruns în 31 mai, în jurul orei 12:00, în biserica romano-catolică din Miercurea-Ciuc. Profitând de faptul că în lăcaş nu era nimeni, el a spart “Cutia (Continuare în pag. 3) ANA OGRĂZEANU AFP China ar putea utiliza donarea pentru a salva de la dispariţie urşii Panda Clonarea unei oi, realizată cu succes de cercetătorii scoţieni, ar putea permite Chinei să salveze urşii Panda ameninţaţi cu dispariţia, a anunţat o sursă din cercurile oamenilor de ştiinţă chinezi. Experţii chinezi sunt totuşi partizanii adoptării unei legislaţii în vederea controlării “riscurilor potenţiale” ce decurg din această “descoperire ştiinţifică majoră”, a informat agenţia “Chină Nouă”. Dolly, o oaie de 7 luni, a fost creata pentru prima dată în lume având la bază o celulă prelevată din glanda mamară a unei oi adulte. Până acum, singurii cloni realizaţi au fost creaţi pe baza celulelor prelevate din embrioni. Clonarea unei ovine demonstrează că este posibilă această tehnică şi pe fiinţe umane decedate şi apoi congelate urmându-se proceduri foarte stricte, au afirmat cercetătorii scoţieni. (Continuare în pag. 3) Asiguraţi-vă că lucraţi cu acte în regulă! Luna mai a însemnat, pentru Inspectoratul de Stat Teritorial pentru Protecţia Muncii, o lună cu multe accidente în total 11, din care unul mortal şi încă un accident similar, dar care nu este accident de muncă şi, în cele ce urmează, veţi afla şi de ce. • în 30 mai a.c., Ambrus Gligor, electrician şi maistru electromecanic la Grupul Şcolar industrial din Vlăhiţa, în vârstă de 48 de ani, cu o vechime în meserie de 29 de ani, a decedat în urma unui accident stupid. Grupul şcolar intenţiona să amenajeze două ateliere în incinta fostei flotaţii a IM Harghita — Secţia Vlăhiţa, înainte de a fi maistru la grupul şcolar, A.G. a lucrat la o firmă care se ocupa cu acele amenajări. Cu toate acestea sau tocmai pentru că avea multă experienţă, s-a apucat să pună cablul electric pe vechii stâlpi din flotaţie, numai că şi-a pus scara exact sub cablu şi, pe de altă parte, n-a folosit centura de siguranţă. Ambrus Gligor a căzut de la o înălţime de 6 metri şi, deşi a fost transportat de urgenţă la spitalul din localitate, din păcate, nu a mai putut fi salvat. * (Continuare în pag. 3) AURELIA ILUŢ Aprovizionarea cu butelii de aragaz nu mai reprezintă o “problemă”! ■ Microinterviu cu d-l CNEJEVICI VUETOZAR, şeful depozitului “PECO” Miercurea-Ciuc -D-le CNEJEVICI: ce, când şi cum aţi făcut de nu se mai văd cozi interminabile pentru aprovizionarea populaţiei din zona Ciucului cu butelii de aragaz?Nimic deosebit. Poate faptul că am reuşit ceva mai repede să ne adaptăm la noile cerinţe ale economiei de piaţă. Cererea şi oferta se corelează bine acum în cadrul activităţii nostre. Poate şi faptul că staţiile de îmbuteliere şi-au revenit, adică lucrează de ceva timp la capacitate, asigură la cerere buteliile de aragaz. Acesta este un avantaj nu numai pentru consumatori, dar şi pentru noi, ca cei de la Depozitul Ne-am interesat Miercurea-Ciuc al “PECO” pentru Dvs. Harghita care nu mai suntem acum obligaţi să stăm cu săptămânile prin ţară cu mijloacele noastre auto de transport, la cozile de la staţiile ,de îmbuteliere unde ne căciuleam şi unde trebuia să mergem de “acasă” pentru câteva zeci de butelii cu aragaz! (Continuare în pag. 3) Consemnare de ANTON BORŞ