Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 1998 (Anul 10, nr. 1887-1950)

1998-04-01 / nr. 1887

Anul X., Nr. 1887 MIERCURI,1 APRILIE 1998 Prețul - 170 lei prin abonament, 200 lei la vânzare liberă 1 aprilie a urgentat lucrurile Cum ziceam în numărul de ieri - anume că gesturile lui Victor Ciorbea sunt imposibile de analizat după logica clasică - imprevizibilul nostru (fost) premier şi-a dat demisia imediat după ce a anunţat cu mare pompă naţiunea că nu-şi va da demisia cu nici un chip. Luni seara, Victor Ciorbea şi-a plâns singur de milă vreo 20 de minute pe televiziunile naţionale, reiterându-ne marile victorii ale guvernului său, de unde extragem un fragment absolut antologic: “Am pus bazele înţelegerii interetnice şi interconfesionale”. Care va să zică, toţi învăţaţii ardeleni, începând cu Nicolaus Olahus, care s-au chinuit secole de-a rândul să găsească soluţii mai mult ori mai puţin viabile pentru Transilvania sunt zero barat pe lângă Victor Ciorbea. Moţul nostru bizantinizat a extras dintr-un contract oneros cu UDMR-ul ordonanţele 22 şi 35, scandalizând opinia publică până la a o aduce la procentul actual al PRM; a scos statul din toate problemele de stat, dar l-a introdus abuziv într-o problemă care nu-l privea: disputa dintre ortodocşi şi greco-catolici, provocând, la Cluj, cea mai mare procesiune religioasă din istoria de 2000 de ani a creştinismului pe aceste meleaguri. Acestea sunt “bazele” puse de fostul prim-ministru. Ştim că Victor Ciorbea e o victimă a politicii dâmboviţene. Dar e şi victima distanţei astronomice faţă de realitate, pe care el singur şi-a luat-o şi pentru care el singur este vinovat. Ne oprim aici, întrucât dacă intrăm în economie, e dezastru total. în 7 ani, sub guvernele Roman, Stolojan şi Văcăroiu, am ajuns la jumătate din puterea de cumpărare din timpul lui Ceauşescu. într-un an şi ceva de guvern Ciorbea, am ajuns la jumătate din puterea de cumpărare a guvernelor Iliescu. Orice anticomunist lucid stă şi se întreabă zăgrăit: la ce am mai făcut revoluţia, fraţilor? Să ajungem (iar) la 12 miliarde datorie externă şi să n-avem bani de coşciug? Personal, d-l Ciorbea mi-a mai provocat o durere. Acută. Aşteptam cu gura uscată un prim-ministru ardelean, om serios, ferm dar cumpănit, profund şi pragmatic, apt să metamorfozeze miticismul dâmboviţean şi euforia bizantină în vectori de progres real, adică să transforme imensa energie şi inteligenţă consumate brambura în ceva constructiv... Şi am avut un Ciorbea care zicea azi da, mâine ba, poimâine că mai vedem, iar răspoimâine se răţoia la electorate Ciorbea a sfărâmat, pentru vreo două decenii, aspiraţia ardelenilor (români, maghiari şi alţii) de-a fî conduşi de o manieră în faţa căreia ţara să-şi scoată pălăria. Nu ştiu ce putea fi mai rău decât un ardelean care să asculte de P.M. Băcanu... ... Până la urmă, apropierea lui 1 aprilie a fost de bun augur: Victor Ciorbea n-a vrut să-şi dea demisia de ziua păcălelilor, preşedintele Constantinescu a evitat să-l desemneze pe noul premier de 1 aprilie. Aşa că, pentru prima dată de la victoria în alegeri a CDR, lucrurile s-au urgentat, deci putem scanda cu bucurie din toţi rărunchii. Trăiască 1 aprilie, ziua naţională a politicii româneşti! MIHAIL GROZA REVISTA ROMANA DE BARTER, LEASING SI VÂNZĂRI ÎN RATE Publicație economcă titulară -Apare în zilele de 05 si 20 ale fiecare luni. TALON DE ABONAMENT Societatea................................. Adresa................................. Am achitat un abonament în valoare de: 85.000 lei Q 3luni 160.000la □ 6rin 300.000lai Q 1 an Doresc să primesc revista începând cu luna.............. Va rugăm să trimited acest talon, însoțit de copia instrumentului de plată prin care diachtd contravaloarea abcmamarului ‘mn conții nr 251100922006183 BRQ-St®, pe adesa redacţiei: str. General Dona nr. 20, sector 1, Bucureşti. Tel/Fax: 01.614538 E-mail: barterofxro zv In pagina a 4-a: Caricaturi de Kató Vladimir Dintr-un raport al Inspectoratului de Concurenţă Harghita, cu referire la preţurile practicate la principalele produse alimentare, rezultă că, în 1997, mişcarea lor a fost determinată de piaţă, statul intervenind doar în cazul dezechilibrelor majore dintre cerere şi ofertă. La nivelul întregii ţări, indicele preţurilor de consum la produsele alimentare a fost de 245,6 la sută, maxima fiind înregistrată la carnea de porc (340,4 la sută), iar minima la fasole şi leguminoase (160 la sută). Comparativ cu creşterea medie pe ţară, în judeţul nostru s-a semnalat o creştere mai mare la uleiul comestibil (271 la sută faţă de 231) ca urmare a distanţelor cu transportul, preţurile medii încadrându-se de regulă între maximele şi minimele din judeţele Covasna, Braşov, Mureş, Neamţ, Bistriţa-Năsăud, Cluj şi Bihor, în ceea ce priveşte evoluţia preţurilor medii la produsele agroalimentare vândute pe piaţa ţărănească, în semestrul II 1997 municipiul Miercurea-Ciuc s-a situat pe o poziţie de mijloc, comparativ cu alte municipii reşedinţă de judeţ învecinate. Pentru curiozitatea dumneavoastră, iată-le! (Continuare în pag. a 3-a) ȘTEFANA DRĂGHICI Cum a fost, știm. Cum va fi, vom vedea! Până la urmă Abuzurile primarului Szász Jenő pun pe fugă investitorii străini Derularea evenimentelor privind statutul Casei pentru copii orfani din Dealul Stejarului (Cserehát) din Odorheiu Secuiesc au avut un impact negativ asupra imaginii ţării noastre şi în “ochii” investitorilor străini. Cele întâmplate în lunile mai şi decembrie anul trecut la Odorheiu Secuiesc, când vreo şapte călugăriţe ale Congregaţiei “Inimi Neprihănite”, cultul greco-catolic, au fost alungate din propria CASĂ de către Szász Jenő, primarul municipiului Odorheiu Secuiesc, de către consilierul Bardóczi Csaba şi un grup de “susţinători”, ne-au dus cu gândul mai mult spre un ... ev mediu întunecat decât în anul de ... graţie 1998. Abuzurile şi fărădelegile întâmplate, şi încă neclarificate nici acum, în legătură cu Casa pentru copii orfani din Odorheiu Secuiesc, aşezământ construit de Asociaţia Umanitară “Basel Hilff’din Elveţia şi donată Congregaţiei “Inimi Neprihănite”, au avut un impact negativ şi asupra investitorilor străini. Relevantă ni se pare, ca să nu spunem altfel, scrisoarea omului de afaceri francez JEAN MARC PERNOT, adresată d-lui ministru Remus Opriş, secretarul general al Guvernului României, privitor la importul ce l-au avut cele întâmplate la Odorheiu Secuiesc asupra unor investitori străini dornici ca prin investiţiile ce le fac în România să (Continuare în pag. a 3-a) GHEORGHE CHIPER La Dăneşti: dansul, televizorul şi paharul Dacă într-unul din numerele noastre anterioare aminteam de situaţia lamentabilă a cetăţeanului din Dăneşti, iată că şi în cultură fenomenele economice par să lase un gust amar în conştientul cetăţeanului de la sat. Din discuţiile pe care le-am avut cu d-l Both Ágoston, director al Căminului cultural din comună, am aflat că în ciuda vicisitudinilor economico-sociale o parte a tinerilor manifestă o dorinţă nebună de a se implica în viaţă socio-culturală. Dar, din păcate, cei ce ar trebui să ofere un minim de ajutor, gândindu-mă aici la consilierii locali, nu o fac. Aşa că fiecare se descurcă cum poate, intrând în vigoare legile naturii. Astfel, puţini din cetăţeni sunt cuprinşi de sentimentalism, ducâd fiecare o luptă între viaţă şi moarte pentru a exista. Şi când te gândeşti că la şcoală se învaţă că “numai cel ce e puternic poate supravieţui!” este o lege valabilă doar pentru lumea animală. (Continuare în pag. a 3-a) DANIEL ŞERBAN De la biroul de presă al Consiliului judeţean: 1. Fundaţia pentru Dezvoltare Locală şi Servicii Publice organizează şi în anul acesta programul intitulat “Arta şi ştiinţa conducerii în administraţia locală”, axat pe rolurile de lider şi activităţile oficialului local ales. Din judeţul Harghita participă d-l Minier Gábor, vicepreşedintele C.I. Seminarul se încadrează în programul CJ de formare şi perfecţionare a pregătirii profesionale a reprezentanţilor puterii locale. 2. 30 martie - Friuli - Veneţia - Giulia - a avut loc şedinţa Comisiei pentru minorităţi a Ansamblului Regiunilor Europene. Tema discuţiilor a fost clarificarea poziţie ARE în problemele minorităţilor 3. 2-4 aprilie - Florenţa va avea loc Conferinţa EUROPA NOASTRĂ organizată de Consiliul Europei, unde Congresul Puterilor Regionale şi Locale va fi reprezentat de preşedintele Comisiei "Turiifen regionalism, minorităţi şi autonomie” - respectv de preşedintele acesteia - d-l Kolumbán Gábor, preşedintele CJ Harghita în pagina a 3-a: • Cronica rutieră