Adevărul Harghitei, octombrie-decembrie 1998 (Anul 10, nr. 2017-2080)

1998-11-25 / nr. 2056

Anul X., Nr. 2056. MIERCURI, 25 NOIEMBRIE 1908 • 8 PAGINI Prețul - 170 Iei prin abonament, 500 lei la vânzare liberă 80 de ani de la MAREA UNIRE! "Nu este al doilea popor în bătrâna Europă a cărui istorie să se constituie din atâtea minuni. Astăzi se înfăptuieşte cea mai mare din toate aceste minuni: UNIREA POLITICĂ A TUTUROR ROMÂNILOR!" (Valeriu Branişte) Atacată din nord-vest şi din sud de forţe superioare, Armata română s-a văzut nevoită să cedeze pas cu pas teritoriul Olteniei, Munteniei, Dobrogei, pentru ca frontul să se fixeze, după lupte îndârjite, la porţile Moldovei, pe linia Galaţi — Focşani- Mărăşeşti-Oituz. Sub deviza "pe aici nu se trece!" s-au dat în aceste locuri marile bătălii din vara anului 1917, în care s-au acoperit de glorie nepieritoare ostaşii români. Martor al acestora, cpt. Octavian C. Tăslăuanu, fostul redactor-responsabil al revistei "Luceafărul" din Sibiu, şef al biroului de informaţii al Corpului IV Armată Oneşti, nota, în însemnările sale: "Trebuie să murim sau să învingem!" Uluit de vitejia românilor pe frontul de la Grozăvești, un tânăr locotenent francez, din cadrul Misiunii franceze, exclamă: "E o nebunie românească!" "Nebunia" a dus însă la salvarea ţării și la reînceperea Ofensivei pe întregul front, ofensivă ce se va solda cu eliberarea întregului teritoriu vremelnic cotropit de inamic, Armata română continuându-şi apoi ofensiva victorioasă peste crestele Carpaţilor. In acest timp, Transilvania îşi luase soarta în propriile mâini. Membrii comitetului executiv al Partidului Naţional Român s-au întrunit la Oradea, la 12 octombrie 1918, hotărând redactarea unei declaraţii în numele întregii naţiuni române din Transilvania, care să fie citită în Parlamentul din Budapesta. "Pe temeiul dreptului firesc că fiecare naţiune poate dispune, hotărî singură şi liber de soarta sa, un drept care este acum recunoscut şi de către guvernul maghiar prin propunerea de armistiţiu a monarhiei, naţiunea română din Ungaria şi Ardeal (Continuare în pag. a 5-a) prof. ILIE ŞANDRU 1 Decembrie 1918 - 1 Decembrie 1998 âmbătă, 21 noiembrie, în jurul orei 12, s-a desfăşurat întâlnirea delegaţiei Partidului Alianţa pentru România, condusă de d-l TEODOR MELEŞCANU, preşedintele partidului, cu agenţi economici din domeniul exploatării şi prelucrării lemnului, la sediul SC COLEMN SA Gălăuţa.ş. Cel care le-a spus bun venit pentru oameni, printre care a menţionat şi lipsa unui spaţiu adecvat pentru dispensar. După aceea, a urmat un dialog pe tema situaţiei catastrofale a economiei forestiere şi repercusiunile acesteia asupra --------------------------------------- societăţilor de profil din zona Topliţei. Printre cei care au purtat o discuţie cordială, pe această temă, cu domnii Teodor Meleşcanu şi Mircea Coşea, îi amintim pe Gheorghe Mateiu Grama - SC COLEMN SA (Continuare în pag. a 2-a)* GETA DUŞA oaspeţilor, în localitate, a ---------------------------------------fost primarul comunei, d-l Traian Roandă. Tot domnia sa a subliniat și câteva aspecte legate de imposibilitatea realizării unor obiective propuse şi atât de necesare "Să transformăm România într-o ţară bogată, cu oameni bogaţi!" r Dată o întrebare pe care şi-o pune un simplu cetăţean din Miercurea-Ciuc vizaviv de modul cum sunt respectate şi aplicate în practică legile în vigoare din ţara noastră. Mai ales cele cu referire la respectarea dreptului de proprietate - în speţă pământ. Povestea ---------------------------------------------------------------------------------cetăţeanului Szakács Imre din municipiul reşedinţă de judeţ cu vreo 4-5 ani de zile în urmă, când, având din ce şi mai fe ales pentru cine (este tatăl a 4 copii), se gândeşte să cumpere o bucată de pământ în Băile Tuşnad pentru a-şi construi o casă. Dar acest lucru contează ceva mai puţin pentru că, într-un stat de drept aflându- ne (vom vedea cât de strâmb este acesta din relatarea de faţă) fiecare face exact ceea ce doreşte cu agoniseala sa. Legile româneşti nu sunt valabile anchetă. . . » • ~ D •. ro şi pentru Primăria Băile Tuşnad. Aşadar, SZAKÁCS IMRE din Miercurea-Ciuc cumpără de la un cetăţean din Băile Tuşnad o suprafaţă de teren intravilan pentru construcţia unui imobil, pe strada Avântului, nr. 1, în suprafaţă de 2992 mp. Tranzacţia, respectiv actul de --------------------------------------- vânzare-cumpărare nu a putut fi oficializat decât după ce vânzătorul - SIPOS JENO - a dovedit, cu acte în regulă, că a fost reîmproprietărit conform legii în vigoare (Legea nr. 18). Desigur, după un proces care a durat ani buni, prin care Sipos Jenö dăduse statul român (reprezentat în acest caz prin Primăria Băile Tuşnad) în judecată pentru redobândirea terenului proprietate personală naţionalizat cu zeci de ani în urmă. Sipos bácsi, un bătrân bolnav şi nevoiaş, câştigă procesul şi (Continuare în pag. a 3-a) ANTON BORŞ Vineri, 20 noiembrie ales, în şedinţa Consiliului municipal Miercurea-Ciuc s-a discutat din nou cererea I.J.P.H. privind eliberarea autorizaţiei de construire a "Monumentului Eroilor Ministerului de Interne, căzuţi în judeţul Harghita la 22 decembrie 1989". Din start, proiectul de Hotărâre a fost de respingere a eliberării autorizației, invocând "Raportul nr. 9131/1998 şi 9619/1998 al serviciului de urbanism şi amenajarea teritoriului", “Avizul nr. 9229/1998 al Comisiei de organizare şi dezvoltare urbanistică, realizarea lucrărilor, publice, protecţia mediului înconjurător, conservarea monumentelor istorice şi de arhitectură", "Avizul comisiei pentru administraţia publică locală, juridică, apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor", "Avizul comisiei pentru activităţi ştiinţifice, învăţământ, sănătate, cultură, protecţie socială, activităţi sportive şi de agrement”, "votul contrar al majorităţii consilierilor la şedinţa ordinară a Consiliului local din 30 octombrie a.c., privind eliberarea autorizaţiei de construcţie", "prevederile Legii 50/1991 republicată" şi a "Legii 69/1991". Este un pomelnic impresionant, pentru orişicine, dar mai ales pentru cineva neavizat. Puţini sau poate nici unul dintre cititorii noştri nu vor avea acces la toate avizele pomenite pentru a se edifica. Nu a fost însă câtuşi de puţin impresionant d-l Ştefan Mircea Butnaru, inspector şef al Inspectoratului judeţean de Poliţie Harghita, care a avut următoarea observaţie: "Pentru a nu fi în culpă faţă de oamenii de vază din consiliu, potrivit Legii 50/1991, Art. 4, eliberarea autorizaţiei este o atribuţie exclusivă a primarului. Punerea în dezbaterea consiliului a acestui proiect de hotărâre este fără obiect. Pentru a nu genera discuţii inutile, e firesc să o atacăm (Continuare în pag. a 5-a) AURELIA BLUT Din nou a fost respinsă cererea Inspectoratului judeţean de Poliţie Harghita . Potrivit legii însă, eliberarea autorizaţiei nu intră în competenţele consiliului local, ci este o atribuţie exclusivă a primarului. în pagina a 8-a. SPORT Topul firmelor ’97 La sfârşitul săptămânii trecute, Clubul Oamenilor de Afaceri din Miercurea-Ciuc a găzduit festivitatea de acordare a diplomelor pentru primele trei firme din judeţ, clasificate astfel în funcţie de rezultatele economico-financiare evidenţiate în bilanţul contabil din anul trecut. Manifestarea, încheiată cu o recepţie organizată în cinstea participanţilor, a fost deschisă de d-l Bogos Zsolt, preşedintele C.C.I. Harghita, care, după urarea de bun sosit a purces la înmânarea diplomelor, cu “speranţa continuării şi amplificării cooperării fructuoase dintre firme” şi Cameră şi cu dorinţa ca, în anul viitor, ele să figureze, în topurile ce se vor întocmi, cu rezultate mult mai bune. Aceleaşi urări au mai fost adresate de domnii Csedő Csaba István, primarul municipiului gazdă. (Continuare în pag. a 5-a) ŞTEFANA DRĂGHICI