Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 1999 (Anul 11, nr. 2143-2205)

1999-06-11 / nr. 2192-2193

Chinezii afirmă că americanii vor plăti pentru atacarea ambasadei lor de la Belgrad! - lt.-col. IOAN ROMAN, şeful Comandamentului judeţean de jandarmi Harghita a vizitat nu cu mult timp în urmă China, aşa că odiscuţie despre această ţară ni s-a părut utilă şi interesantă, mai ales cu un om care “ştie să vadă”. - D-le locotenent-colonel cu ce ocazie prin China şi care a fost scopul călătoriei, dacă a existat aşa ceva? - Am avut onoarea să fac parte dintr-o delegaţie a Jandarmeriei române, condusă de domnul general Andreescu, ea cuprinzând şi alţi ofiţeri ai jandarmeriei noastre. Scopul a fost de documentare şi, de ce nu, de identificare a unor obiective de cooperare sau chiar pentru învăţământ, pentru instruire. Am văzut lucruri deosebite care pot fi aplicate fără nici un fel de probleme şi în Jandarmeria română. Ca de pildă... In primul rând concepţia pregătirii, nivelul acesteia, dotarea... Am văzut un institut de cercetare şi proiectare pentru realizarea de materiale militare, iar pe timpul vizitei au fost identificate o serie întreagă de domenii în care se poate coopera. De fapt ei au şi afirmat că au o cooperare foarte bună cu fabrica de diamante artificiale de la noi care aparţine de Regia autonomă DACIA, ce produce asemenea materiale pentru armata română. Ce zone aţi vizitat? Am vizitat trei provincii mari - Benjing, Canton şi provincia din sud Shentzen -, care se învecinează cu Hong-Kong-ul. - Credeţi că România are efectiv importanţă pentru Chină? - Cel puţin din cele afirmate de diferite oficialităţi în cadrul întâlnirilor oficiale are o importanţă în planul relaţiilor internaţionale, ei au apreciat în mod deosebit sprijinul constant pe care România l-a acordat Chinei în (Continuare în pag. a 2-a) A consemnat ȘTEFAN DANCIU Proiectul „Declaraţiei de la Cluj” a fost discutat într-un cerc restrâns la Congresul UDMR de la Miercurea-Ciuc şi-numita “Declaraţie de la Cluj” a inflamat spiritele în opinia publică românească începând cu preşedinţia şi pe sfârşind cu cetăţenii simpli. Documentul a fost publicat integral de presa bucureşteană, deci existenţa lui este în afara oricărui dubiu. Fantomatice sunt doar semnăturile care ar fi apărut pe acel text, contestate de toţi intelectualii români ale căror nume au fost făcute publice (Daniel Vighi, Al. Cistelecan, Ion Mureşanu, Alexandru Vlad, Traian Ştef), de dr. Paul Jürgen Porr, de grupul care a semnat, acum zece ani, controversata “Declaraţie de la Budapesta”. Singurul care se raliază ideilor federal-separatiste vehiculate în “Declaraţia de la Cluj’,’ este Sabin Gherman, dar şi el neagă că ar fi semnat documentul. Deputatul Szilágyi Zsolt, vicepreşedintele Blocului Reformist din UDMR, a declarat că proiectul “Declaraţiei de la Cluj” a (Continuare în pag. a 2-a) MIHAIE GROZA Deputatul Szilágyi Zsolt recunoaşte Timpul scadenţei Florile de primăvară au adunat, în corola petalelor gingaşe, toată lumina astruhţi-rege şi apoi au nins livezile cu lacrimi albe ... roşii... De ce anotimpul florilor, al renaşterii, al bucuriei robuste, explozive, se împleteşte atât de armonios cu sensibilitatea sufletelor •noastre, •ale pământenilor ? Oare pentru că, indiferent de treapta biologică, răsună în străfundurile simţirii noastre acordurile unei simfonii veşnic primăvăratice? Pentru că trilurile privighetorii au rezonanţa unei veşnice copilării? Ori pentru simplul fapt că tinerele vlăstare sunt "primăvara vieţii noastre" şi prin copii ni se perpetuează tinereţea ? După cum în viaţă orice început are şi un sfârşit, cu tristeţe constatăm venirea timpului scadenţei pentru elevii claselor terminale, dar şi pentru dascălii lor. De la vârsta abecedarului şi până la cea a complexelor probleme matematice, voi, dragi elevi, aţi crescut la trup şi la minte. Sunteţi tineri şi frumoşi, în timp ce oglinda îi descoperă doamnei diriginte câteva riduri în plus sub ochii încercănaţi de griji şi de veghea nopţilor febrile. Te uiţi la tâmplele dirigintei, copile, şi-ţi vine greu să înţelegi că frumoasa ta profesoară ar putea să îmbătrânească. Eşti la vârsta discernământului şi-ţi faci procese de conştiinţă, dragul meu elev, zicăndu-ţi: "Care este partea mea de contribuţie la această transformare?" Noi, dascălii, am muncit şi am vegheat la formarea voastră intelectuală, iar acum, când aripile v-au crescut, vă luaţi zborul din cuibul cald al şcolii şi vă avântaţi spre zările albastre ale destinului vieţii voastre. "Partir c ’est mourir un peu " (Continuare în pag. a 2-a) Pr. DUMITRU PANAITE INLIOTECA JWIETari! - harghíta , Anul XI., Nr. 2192/2193 VINERI/SAMBATA, 11/12 IUNIE 1999 , 8 PAGINI Prețul - 555 lei prin abonament, 1000 lei la vânzare liberă Duminică, 13 iunie la Subcetate "Pe plaiurile Varingiului!ri Festivalul-concurs de interpretare a cântecului popular românesc de către copii "PE PLAIURILE VARINGIULUI", organizat de Consiliul judeţean Harghita, Centrul teritorial de conservare şi valorificare a tradiţiei şi creaţiei populare Harghita şi Căminul cultural din Subcetate a ajuns la cea de-a 11-a ediţie şi se va desfăşura la Căminul cultural din Subcetate, duminică, 13 iunie 1999, unde sunt invitaţi toţi acei care iubesc, cu adevărat, cântecul popular românesc. " Din fiecare localitate voi participa doi concurenţi, unul pentru secţiunea 6-10 ani şi altul pentru secţiunea 10-18 ani. Aceştia vor trece, pe scenă, prin faţa unui juriu exigent, format din specialişti în domeniu şi vor interpreta o doină sau baladă fără acompaniament orchestral, îşi vor prezenta costumul popular din zona pe care o reprezintă şi vor interpreta un Cântec de joc, ritmat, acompaniaţi de orchestra Ansamblului folcloric "Rapsozii Varingiului" condusă de maestrul Dorul Viorel Ciubâcă, care, practic, este "sufletul" acestui minunat festival-concurs. Spectatorii vor vedea, asculta şi aplauda concurenţi din: Miercurea-Ciuc, Bălan, Voşlobeni, Tulgheş, Corbu, Bilbor, Topliţa, Sărmaş, Gălăuţaş şi Subcetate. Organizatorii au avut grijă şi de premii pentru cei merituoşi. Concurenţii trebuie să se prezinte, la Subcetate, duminică, 13 iunie, până la ora 11:00, pentru a face repetiţii cu orchestra. Chiar dacă Ansamblul folcloric "Rapsozii Varingiului" va prezenta un spectacol bogat, nu vor lipsi și alte surprize. VASILE GOTEAy Spre sfârşit de an şcolar în monografia Liceului teoretic “Sf. Nicolae” din Gheorgheni va fi consemnată noutatea: în această vacanţă, clădirea nu va fi igienizată (adică văruite spaţiile interioare) din lipsă de fonduri. Faptul, care nu s-a întâmplat în ultimele două decenii sau şi mai înainte, are şi o faţă bună. Direcţiunea îşi poate petrece liniştită concediul însă, a intervenit o altă noutate semănându-i stres în suflet. Până astăzi, în magazia de lemne nu a intrat nici un băţ, deşi în fiecare an, la ora asta exista cantitatea de combustibil necesar sobelor. Bine zice românul: “capul face, capul trage”. Nu dăm numele celui care - persoană foarte importantă - a dotat aripa nouă la liceului cu sobe de teracotă, încălzirea cu calorifere nefiind posibilă, deoarece centrala termică abia făcea faţă la satisfacerea cerinţelor spaţiilor din vechea clădire. Acum, capul care trage ponoasele unei “climatizări” defectuoase a claselor, visează o centrală termică individuală pentru acea aripă arhitectonică. Celelalte fisuri din compartimentul economic al reformei învăţământului sunt suportabile, deoarece se întind de la un capăt la altul al ţării. Părinţii se întreabă supăraţi de ce copiii lor au primit burse doar până la 31 decembrie ’98. Li se răspunde că la sfârşitul semestrului vor primi, în anul trecut, clasa a VI-a nu a avut manualul alternativ de matematică editatîn ţări pentru clasa a V-a, de Editura RADICAL, în această situaţie profesorii au întors foaia programului de predare şi s-au reîntors la vechile manuale. Nu demult, MEN a expediat la unităţile şcolare o informare prin care le aduce la cunoştinţă reducerea comenzilor de manuale, din vina bugetului de austeritate. Numărul manualelor de matematică și (Continuare în pag. a 2-a) IULIU CONDRAT