Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 2004 (Anul 16, nr. 3473-3538)

2004-09-15 / nr. 3527

Anul XVI., Nr. 3527 MIERCURI, 15 SEPTEMBRIE 2004 • 8 PAGINI Prețul 2000 lei prin abonament, 3000 lei la vânzare liberă E de-ajuns şi abacul. „A venit toamna/Acoperă-mi inima cu ceva” - spune cântecul...Vin alegerile/dă-mi nişte voturi - ar spune politicienii, iar treaba se întâmplă în mai toate formaţiunile politice, chit că în noul Parlament au şanse reale doar: PSD, Alianţa D.A., PRM şi UDMR. La sigur merg PSD şi Alianţa D.A. PRM, la rându-i, nu poate fi „dislocat” decât de un eveniment major puţin probabil să se producă! iar în ce priveşte UDMR, se presupune că electoratul său - în mare măsură „electorat captiv”, ca şi acela al lui C.V. Tudor, dar cu altă motivaţie - va avea discernământul necesar, de care a dat, de altfel, dovadă în mai multe cazuri, pentru a trece peste „animozităţile doctrinare” ce ameninţă să arunce Uniunea în afara legislativului, în cazul în care îi vor lipsi cele cinci procente prevăzute de lege în ceea ce priveşte celelalte formaţiuni politice, acestea rămân - cu o mare probabilitate - doar la faza „viselor frumoase de mărire”, întrucât numai un fel de „deus ex machina” le-ar putea determina să facă figura. Cu alte cuvinte, doar o minune, iar la acest capitol se semnalează „vreme secetoasă”...Aşa că le rămâne alternativa deloc glorioasă de a se oploşi, în ultimul moment, la sânul formaţiunilor mari, dar din partea cărora, pentru cele câteva voturi în plus, vor primi, previzibil, praful de pe tobă...Este, în ultimă instanță, un schimb al cărui statut - echitabil/inechitabil - este stabilit de interesele de moment și de perspectivă ale fiecărei formațiuni politice care a intrat în joc... Se pare că în ultima perioadă cel mai pragmatic a fost partidul de guvernământ. Și nu prin alegerile preliminare, de care s-a făcut atâta caz - aminteam altădată faptul că UDMR-ul le practică de mult! -, ci prin modalităţile îmbârligate de alcătuire a listelor, pentru care a fost nevoie, fără doar şi poate, de tehnologie PC şi de cunoştinţele în domeniu ale fostului ministru Dan Nica.. .Pentru ce a făcut, într-adevăr, eficient PSD-ul, nu a fost nevoie decât ...de abac! Astfel, după ce primul ministru, d-l Adrian Năstase, a „redactat” două scrisori - cu „adrisantul” cunoscut! -, cuprins de elan, şi-a dat seama şi de faptul că neînţelegerile anterioare cu PUR-ul lui Dan Voiculescu au fost contraproductive şi, în concluzie, a refăcut „unitatea de monolit” a celor două partide. Cum menţionam, pentru „operaţiune” a fost de-ajuns doar bunul şi bătrânul abac. Pentru că prin scrisorile cu pricina, d-l Ion Iliescu, preşedinte în EXERCIŢIU, era rugat să candideze ca independent pe listele parlamentare ale PSD (?!) şi, totodată, după expirarea mandatului de şef al statului să revină în fruntea PSD, „partidul său de suflet”. Indiscutabil, se găsesc în acest nod gordian pentru unii şi moft pentru alţii resurse reale de creştere a „rating”-ului PSD, dacă-l raportăm la (Continuare în pag. a 3-a) NICOLAE KOVÁCS Volumul de masă lemnoasă pe picior care poate fi recoltat în 2004 în judeţul Harghita Potrivit Ordinului nr. 624 emis de ministrul Agriculturii privind revizuirea pe categorii de resurse a volumului de masă lemnoasă pe picior, care poate fi recoltată pe anul în curs, judeţului Harghita i s-au repartizat următoarele cantităţi: - 128,4 mii metri cubi din pădurile proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale; - 394,8 mii metri cubi din pădurile proprietate privată a persoanelor fizice şi juridice de drept privat şi - 65,4 mii metri cubi din vegetaţia forestieră situată în afara fondului forestier naţional. Repartizarea pe deţinători a volumelor maxime de masă lemnoasă pe picior se aprobă de către Direcţia teritorială de regim silvic şi de vânătoare pe baza fundamentării realizate prin analiza şi prelucrarea datelor din amenajamentele silvice, studiile sumare de amenajare şi studiile de transformare a păşunilor împădurite, aprobate de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură sau pe baza hotărârii Conferinţei a II-a de amenajare. In acest an electoral vom vota după o lege nouă Parlamentul a votat săptămâna trecută Legea alegerilor membrilor Camerei Deputaţilor şi Senatului. Ea cuprinde numeroase precizări importante cum ar fi: • pentru alegerile din toamna acestui an ziua votării este 28 noiembrie • campania electorală va începe pe 28 octombrie şi se încheie în sâmbăta dinaintea votării, la ora 7 dimineaţa , prima zi a campaniei electorale, 28 octombrie, reprezintă şi (Continuare în pag. a 3-a)) ANA OGRĂZEANU Un pas mic pentru om, unul uriaş■ pentru comunitate... Judeţele Harghita, Covasna şi Mureş pot, dacă nu să doarmă liniştite, ceea ce nu ar fi tocmai prudent în zilele astea, măcar să privească mai optimist viitol întrucât, la sfârşitul săptămânii trecute, preşedinţii consiliilor judeţelor menţionate mai sus şi vicepreşedintele UDMR, Nagy Zsolt au pus (în timp ce oamenii îşi făceau griji privind ziua de mâine), baze noi, trainice de colaborare şi progres în regiune. Discuţiile au vizat, ni s-a spus, probleme care nu se opresc la graniţele unui judeţ sau al altuia, cum ar fi drumurile (proaste), apele (uneori poluate), care nu rămân în perimetrul judeţului respectiv, programul „Drumul apelor minerale”, proiect îndrăzneţ al consiliilor judeţene, Sovata, privită ca staţiune turistică internaţională şi, nu în ultimul rând, au fost abordate şi probleme politice, comune celor trei judeţe. întâlnirea a fost una benefică şi fructuoasă, aprecia preşedintele consiliului judeţean Mureş, pentru că s-a conturat un proiect de infrastructură şi s-au pus bazele unei strategii regionale care va permite o accesare mai optimă... a unor fonduri indispensabile unei dezvoltări la standarde europene. Preşedintele consiliului judeţean Covasna declara la rândul lui că discuţiile au vizat probleme comune ale secuimii, economice şi politice impuse în primul rând de faptul că „această parte este una săracă, competiţia reală dintre cele trei judeţe lipseşte, iar pentru îndreptarea acestei situaţii, judeţul Covasna se declară interesat în consolidarea relaţiilor de dezvoltare regională, pentru formarea unei regiuni puternice”. Alăturarea celor trei judeţe, Harghita, Covasna şi Mureş nu este o tendinţă, s-a precizat, ci, o realitate, iar apartenenţa la Regiunea de Dezvoltare 7 Centru reprezintă un inconvenient. Vorbitorii au explicat că diferenţele pe toate planurile, dintre cele trei judeţe şi restul sunt foarte mari, coeziunea teritorială este foarte mică, iar divergenţele între regiuni sunt demne de luat în considerare, de aceea posibilităţile de a accesa programe comune de dezvoltare sunt foarte reduse, de aici şi fondurile care (Continuare în pag. a 3-a) IULIA CATANĂ Pâinea în atenţia ANC Ionel Blănculescu, preşedintele Autorităţii Naţionale de Control (ANC) are în vedere preţul pâinii, preţ care în opinia sa ar trebui să scadă în 2-3 săptămâni cu circa 20 de procente, corespunzător valorii subvenţiilor acordate de stat, de la agricultori până la procesatori. Idee cu care reprezentanţii Patronatului de profil, ROMPAN, nu pot fi de acord întrucât, spun ei, intervenţia statului în preţuri nu se poate face atâta vreme cât acesta nu dă nimic societăţilor de morărit şi panificaţie. Rămâne acum de văzut cine are dreptate şi, mai ales, cu ce ne vom alege noi. Oricum e bine de reţinut că, date fiind preţurile limită practicate-- 13.758 lei/kg pâine în Dâmboviţa şi 25.000 lei/kg în Bucureşti - Harghita se plasează deocamdată undeva peste media lor!