Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 2004 (Anul 16, nr. 3473-3538)

2004-07-22 / nr. 3488

Anul XVI., Nr. 3488 JOI, 22 IULIE 2004 • 8 PAGINI Prețul 2000 lei prin abonament, 3000 lei la vânzare în ultima zi a manifestător culturalştiinţifice şi religioase „Zilele Miron Cristea”, ajunse la cea de-a VII-a ediţie, marţi, 20 iulie, participanţii s-au alăturat miilor de pelerini din împrejurimi şi chiar din judeţe îndepărtate, sosiţi la Topliţa pentru a fi prezenţi la sărbătoarea Hramului Mănăstirii „Sfântul Ilie”, locul în care acum 10 ani, la înfiinţarea Episcopiei Covasnei şi Harghitei a fost sfinţit ca Episcop PS Ioan Selejan. Au venit la Topliţa mii de credincioşi pentru a fi părtaşi la ceremonialul religios specific unei asemenea sărbători, care s-au rugat şi au aprins o lumânare. încă de luni curtea mănăstirii a început să fie plină de oameni, care au rămas acolo până  marţi, ziua hramului, ca să fie mai apropate de Dumnezeu şi să-şi încarce sufletele cu pace sufletească şi bucurie. Slujbele religioase din ajun, din noaptea şi din ziua hramului au fost oficiate de PS Ioan Selejan, Episcop al Covasnei şi Harghitei, împreună cu un numeros sobor de preoţi din împrejurimi şi vieţuitori al Mănăstirii „Sfântul Hie” din Topliţa. Luni, seara, PS Ioan Selejan, împreună cu soborul de preoţi, au început rugăciunile, vecernia împreună cu litia, după care a ţinut un cuvânt de învăţătură preot prof. univ. dr. Ilie Moldovan, din Sibiu. PS Ioan a săvârşit dezlegarea pentru iertarea păcatelor tuturor celor prezenţi şi nu numai. Slujbele au continuat cu utrenia, s-au citit Moliftele Sfântului Vasile cel Mare şi ale Sfântului Ioan, după care s-a oficiat Sfânta Liturghie, de noapte în timpul căreia s-au împărtăşit credincioşii care au avut dezlegarea. Aceste slujbe au durat până marţi dimineaţa, când s-a sfinţitaghiasma, taina Sfântului Maslu, urmate de Acatistul Sfântului Ilie. Marţi, la ora 10:00, PS Ioan Selejan, împreună cu soborul de preoţi au oficiat Sfânta Liturghie, urmând un înălţător cuvânt de învăţătură, rostit de Episcopul Covasnei şi Harghitei. Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date, şi în (Continuare în pag. a 3-a) G. VASILE Universitatea de vara Izvoru- Mureşului Activităţile din cea de-a doua zi a Universităţii de vară de la Izvoru- Mureşului, care se desfăşoară şi în acest an sub „straşina” Mănăstirii „Adormirea Maicii Domnului” au debutat la Topliţa, unde participanţii au fost părtaşi la Sfânta Liturghie arhierească, prilejuită de Hramul Mănăstirii „Sfântul Ilie” şi la marcarea a 10 ani de la hirotonisirea ca Episcop al Covasnei şi Harghitei a PS Ioan Selejan. Cu acest prilej a fost scoasă în evidenţă importanţa deosebită a înfiinţării noii eparhii pentru stoparea procesului de deznaţionalizare a românilor din arcul intracarpatic. De asemenea, s-a scos în evidenţă activitatea de excepţie a PS Ioan Selejan pe tărâm spiritual, cultural, comunitar, economic şi social. Tema după-amiezii, „Implicarea Bisericii Ortodoxe Române în sprijinirea românilor de pretutindeni”, a fost dezbătută la Izvoru-Mureşului şi a adus în faţa participanţilor invitaţi de excepţie: părintele Protosinghel Antim David, părintele prof. univ. dr. Ilie Mondovan, Ion Varia şi Igor Belei, ca reprezentanţi ai Mitropoliei Basarabiei, Vasile Tărâţeanu din Cernăuţi şi alţii. Dezbaterile au pornit de la ideea că implicarea Bisericii Ortodoxe Române (BOR) în comunităţile româneşti din jur va fi posibilă doar în măsura în care românii din ţările respective vor fi recunoscuţi ca minorităţi naţionale. Părintele Antim David a spus: „ trebuie să recunoaştem că BOR nu poate face prea multe lucruri pentru românii din jur, în primul rând pentru că ar fi acuzată de imixtiuni în treburile interne ale bisericilor surori. Unde este un episcop al bisericii statului respectiv nu poate exista (Continuare în pag. a 3-a) VASILE GOTEA în paginile 5-6 Programe TV Situaţia de la Gălăuţaş stârneşte reacţii ■ Acţionarul majoritar de la Colemn, catalogat de sindicaliştii din industria lemnului drept „stăpân de sclavi" cu „comportament medieval" Federaţia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului (FSLIL) a luat poziţie faţă de situaţia de la SC Colemn SA Gălăuţaş, aceasta susţinând revendicările celor aproximativ 500 de angajaţi aflaţi, miercuri, în cea de a treia zi de grevă, într-un comunicat de presă remis, de Biroul Operativ al FSLIL se arată că Federaţia „condamnă grupul de firme Fortis Sibiu şi Salmark Dărmăneşti, al căror acţionar majoritar este d-l Munteanu Aurel Eugen, care refuză să negocieze contractul colectiv de muncă pe unitate şi nu vrea să recunoască legislaţia din domeniul muncii”. FSLIL îl acuză pe acţionarul majoritar al SC Colemn SA Gălăuţaş că are „un comportament medieval” şi că de mai mulţi ani „acest personaj şi acoliţii săi se consideră stăpâni de sclavi, exploatându-i fără milă pe muncitori, acordându-le salarii de mizerie, obligându-i să lucreze peste program în condiţii inumane şi efectuând disponibilizări de personal fără a respecta prevederile Codului muncii şi ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramură”. în comunicatul FSLIL se mai arată că, deşi s-au făcut multiple sesizări la organele abilitate ale statului şi în special la cele cu atribuţii pe plan local, nu s-a reacţionat în nici un fel pentru a se rezolva situaţia. Sindicaliştii din industria lemnului mai arată că „nu numai salariaţii din cadrul SC Colemn Gălăuţaş sunt trataţi ca oameni ai nimănui”, exemplificând drept cazuri similare societăţi precum Fortis Sibiu, Sargeţia Forest, SETPPL Sebeş, Regna For Bistriţa sau Salmark Dărmăneşti. „Multe din societăţile acţionarului majoritar au fost duse la faliment fără ca vreo instituţie a statului să se sesizeze, acesta continuându-şi opera de falimentare a unei părţi din industria lemnului”, susţin reprezentanţii Biroului Operativ al FSLIL. Aceştia solicită, în continuare, ca organele abilitate ale statului, Corpul de Control al Guvernului, Autoritatea Naţională de Control şi AVAS, să verifice modul în care grupul de firme Fortis Sibiu şi Salmark Dărmăneşti au ajuns să deţină procentul majoritar de acţiuni la SC Colemn SA Gălăuţaş, de la 24 la sută, la 57 la sută, „fără să (Continuare în pag. a 2-a) EMIL GROZA I „Bruxelles-ul nu iubeşte autonomia" Tema principală a celei de a doua zile a Universităţii de Vară Bálványos de la Băile Tuşnad a fost „Forme de autonomie în Europa”. Discuţiile desfăşurate în cortul principal au fost moderate de Lőrincz Csaba, la prezidiu luând loc deputatul Tóró T. Tibor, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Maghiarilor din Transilvania, copreşedintele Ligii Pro Europa, Smaranda Enache (mai nou şi vicepreşedinte al Partidului Acţiunea Populară), profesorul Cristoph Pan, directorul Institutului pentru Minorităţi Naţionale din Tirolul de Sud şi reprezentantul teritoriului Tirolul de Sud autonom, Davide Zlaffi. Deşi prezenţi iniţial pe lista invitaţilor, au absentat epsicopul László Tőkés şi reprezentantul FIDESZ, Kövér László. Deputatul Tóró T. Tibor, după ce a apreciat că subiectul autonomiei a devenit un subiect politic important în ultimii ani, a trecut în revistă ce s-a făcut în ultimii 15 ani pentru acest subiect. Tóró T. Tibor a apreciat că 2003 a fost anul instituţionalizării iniţiativelor autonomiste prin (Continuare în pag. a 8-a) IULIAN VAIDEŞ