Adevărul Harghitei, aprilie-iunie 2005 (Anul 17, nr. 3666-3729)

2005-06-10 / nr. 3715-3716

www.knet.ro/adevarulharshptc, e-mail: adevarulhr@kabdkon.ro Anul XVII., Nr. 3715/3716 VINERI/SÂMBĂTĂ, 10/11 IUNIE 2005 • 8 PAGINI Prețul 3000 lei (30 bani) prin abonament, 4000 lei (40 bani) la vânzare liberă Un ghiveci numit „clasă politică" în una din dimineţile trecute am urmărit, pe TVR CULTURAL, o emisiune consacrată anului 1940, An care, aşa cum sublinia moderatorul emisiunii, a fost unul din cele mai dramatice din toată istoria ţării noastre. Atunci fasciştii şi-au dat mâna cu bolşevicii şi au sfârtecat pur şi simplu România, punându-se în cumpănă însăşi existenţa României ca stat. Una din concluziile emisiunii a fost că ar trebui ca actuala clasă politică să tragă învăţămintele necesare din acele evenimente tragice pentru ca ţara să nu mai treacă prin asemenea cumpene, însă unul din istoricii care au luat parte la dezbatere se întreba dacă politicienii noştri citesc ceva cărţi de istorie! Asta chiar că e o întrebare şi nu e nevoie de prea multe cercetări pentru a constata că răspunsul este de regulă negativ, însă, după terminarea emisiunii, mi-a rămas în minte, chestiunea cu responsabilitatea clasei politice pentru ceea ce i se întâmplă ţării. Dar, de fapt, mă întrebam, din cine e formată această clasă politică? Am început, mental, să-i trec în revistă pe cei pe care-i ştiam, la modul direct ori din mass-media. Şi pe măsură ce „inventarul” se derula, o puternică senzaţie de „disconfort psihic”, cum zic psihologii, mă cuprindea. Cum să nu fii dezolat, văzând ce menajerie avem în componenţa acestei clase politice! Mitici care în ’90 apăreau pe ecranul televizoarelor pe post de clovni, povestind despre găinăriile şi micile escrocherii cu care făceau bani înainte de ’89, au ajuns acum coşcogeamite parlamentari, cu ifose şi morgă de înţelepţi. „Părinţi ai. (Continuare în pag. a 3-a) ŞTEFAN DANCIU Topliţa De înălţarea Domnului la Cer Ziua Eroilor Neamului în Sfânta zi de joi, 9 iunie 2005, de înălţarea Domnului la Cer, ultima zi când creştinii ortodocşi s-au mai salutat cu „Hristos a înviat!”, s-a sărbătorit Ziua Eroilor Neamului. A fost un ceas al reculegerii spirituale şi de cinstire a celor care şi-au dat viaţa în primul şi al doilea Război Mondial, pentru apărarea gliei străbune. A devenit o tradiţie ca, de Ispas, topliţenii şi numeroşii lor invitaţi, după ce participă în toate lăcaşele de cult ortodoxe la sfintele liturghii cu mic cu mare să se deplaseze la Monumentul-mausoleu de la Gura Secului spre a-şi cinsti eroii, care şi-au jertfit viaţa cu arma în mână şi sufletul alături de ţara sfântă. România, în luptele din august-septembrie 1916, pentru unul dintre cele mai frumoase şi minunate idealuri, eliberarea Ardealului şi întregirea neamului românesc. Monumentul-mausoleu de la Gura Secului, locul unde îşi dorm somnul de veci cei 771 ostaşi-eroi, a îmbrăcat ieri haine de sărbătoare. Aici s-au desfăşurat activităţi cultural-artistico-religioase, care au comemorat curajul, patriotismul şi jertfa supremă a celor care şi-au dat viaţa pentru noi şi pentru patria sfântă. (Continuare în pag. a 3-a) VASILE GOTEA Puntea peste Mureş, autorităţile locale şi riscul de accidente în anul 1983, peste râul Mureş, în locul cunoscut de topliţeni „La Marcu”. Primăria Topliţei a executat o punte, pe care locuitorii de pe Zăpode, Luncani şi chiar ai comunei Gălăuţaş treceau, scurtându-şi drumul spre şi de la piaţa agroalimentară, iar copiii din zonele amintite treceau spre şi de la şcoală. A fost un lucru foarte bun, apreciat de toată lumea, pentru că se putea trece în condiţii bune, fără nici un risc de a cădea în Mureş. Mai mult, în toamna lui 2004, când s-au terminat aşa-zisele lucrări de îndiguire pe malul drept al Mureşului, executate după un proiect „fără cap” ingineresc şi fără consultarea celor expuşi la inundaţii, pământul s-a pus pe ambele maluri ale Mureşului, fapt ce a determinat (Continuare în pag. a 3-a) Gări pustii şi numeroase telefoane la informaţii CFR, pe durata grevei feroviarilor Gările din Harghita au fost pustii în cea de a doua zi a grevei feroviarilor, iar la serviciul de informaţii s-au primit zeci de telefoane prin care lumea se interesează de programul trenurilor, nefiind înregistrate reclamaţii sau nemulţumiri din partea oamenilor. Potrivit reprezentanţilor Poliţiei Transporturi Feroviare, gările din judeţ sunt pustii între orele 7,00 şi 15,00, nefiind semnalate probleme în cea de a doua zi a grevei declanşate de mecanicii de locomotivă la nivel naţional. Aceştia au precizat că navetiştii au ajuns la locul de muncă cu trenurile care circulau înainte de ora 7:00, iar aceştia vor putea să meargă acasă în condiţii normale după-amiază, când circulaţia feroviară este reluată. Lucrătorii serviciului de informaţii CFR spun că se primesc numeroase telefoane din partea cetăţenilor care se interesează de modul în care circulă trenurile în perioada acţiunii de protest, dar oamenii sunt înţelegători şi nu se manifestă recalcitrant. în perioada grevei mecanicilor de locomotivă, în Harghita nu circulă 14 trenuri, din care 6 sunt accelerate. E.G. Programpilot pentru transportul persoanelor cu dizabilitati Miercuri, la Miercurea-Ciuc, spre bucuria persoanelor ţintuite în cărucioare, şi nu numai, Fikó Csaba, preşedintele Asociaţiei handicapaţilor fizic din judeţul Harghita, ne-a făcut martori la inaugurarea unui nou serviciu social pentru persoanele cu dizabilităţi. Este vorba despre un miniautobuz,primit cadou din Elveţia, prevăzut cu (Continuare în pag. a 2-a) AURELIA ILUȚ | Sistemul de sănătate din judeţul Harghita se confruntă cu o acută criză de fonduri financiare Miercuri, din iniţiativa Instituţiei prefectului Harghita a avut loc o analiză - dezbatere a situaţiei actuale a sistemului de sănătate din judeţ. Au fost prezenţi: Irina Stamate, director general de asistenţă medicală din Ministerul Sănătăţii, Mircea Duşa, deputat în Parlamentul României, Bunta Levente, preşedintele Consiliului judeţean Harghita, Bustya Attila, directorul Direcţiei de Sănătate Publică Harghita, Rodica Biro, directorul Casei judeţene a Asigurărilor de Sănătate. De asemenea, au fost prezenţi medici, directori de spitale, reprezentanţi ai administraţilor locale din judeţ. Dézsi Zoltán, subprefectul de Harghita, a precizat de la început că această dezbatere se vrea să aibă o finalitate reală, împreună cu factorii politici, reprezentanţii comunităţilor locale, a specialiştilor din domeniu vor trebui să se identifice acele modalităţi care în final să conducă la ridicarea actului medical la standardele cele mai înalte. Punctul de pornire al analizei l-a constituit un material întocmit împreună cu Direcţia de Sănătate Publică prin care s-a făcut o evaluare sintetică a sistemului de sănătate din judeţul Harghita. Iată, succint, cum se prezintă principalii indicatori: Medicina de familie Pentru asigurarea valorii punctului minim garantat mai sunt necesare pentru anul 2005, 7,96 miliarde lei peste bugetul actual. Pentru o mai bună calitate a actului medical se propune ca medicii de familie să aibă posibilitatea de a-şi achiziţiona locaţia în care-şi desfăşoară activitatea în condiţii avantajoase - condiţii de excepţie, măsură cuprinsă şi în Programul de Guvernare pe perioada 2005 - 2008. Asistenţa medicală de specialitate ambulatorie Singura problemă majoră o prezintă susţinerea financiară a cabinetelor TBC, planing familial şi (Continuare în pag. a 2-a)