Adevărul Harghitei, iulie-septembrie 2005 (Anul 17, nr. 3730-3796)

2005-07-01 / nr. 3730-3731

• Pagina a 2-a • 12 iulie 2005 • îhî mnnnn într-un ţinut mioritic de o neîncetată frumuseţe, la o altitudine de peste 1.000 de metri, mai aproape de Dumnezeu decât alte aşezări româneşti, se află comuna BILBOR, locuită de oameni harnici şi gospodari, a căror viaţă se îngemănează cu munţii din jur, păşunile bogate, izvoarele de ape minerale şi animalele pe care le păstoresc şi le îngrijesc cu multă migală, dragoste şi pricepere. Aici, în fiecare an, în 29 iunie, de Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, ocrotitorii spirituali ai localităţii, al căror nume îl poartă cu cinste sfânta biserică ortodoxă, se organizează o paletă largă Miercuri, 29 iunie, drumul Bilborului a fost asaltat de mii de oameni care au dorit să se bucure de măreaţa sărbătoare a Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel şi să petreacă alături de primitoarele gazde. Printre oaspeţii Bilborului s-au numărat unii primari din zonă şi reprezentanţi ai unor instituţii judeţene. De dimineaţă, oaspeţii au fost primiţi la primărie, după care s-au recules sufleteşte la Sfânta liturghie oficiată cu ocazia hramului Bisericii „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel”. La ieşirea din biserică, bilborenii şi invitaţii lor au fost aşteptaţi de Grupul folcloric „Zori de ziuă” din comuna Vadu Izei (Maramureş) şi în sunetul viorii, al zongorei şi dobei, au fost conduşi în acel superb amfiteatru natural care este Batca bisericii sau Bâtca de cristal, cum îi mai spun localnicii, unde organizatorii au pregătit tradiţionala serbare câmpenească. Şi de data aceasta, după cuvântul de deschidere a manifestării, rostit de primarul comunei, Ilie Trif, cântecul şi jocul popular românesc au răsunat până sus în munţi, fiind ascultat cu drag şi de păstorii şi ciobanii de la stânele din Călimani. Adevăratul festival folcloric, care, ca amploare, se numără printre cele mai mari din România, a fost deschis de Grupul folcloric „Zori de ziuă” din Vadu Izei, Victor Moldovan, la vioară, Ioan Moldovan, la zongoră, Ion Codrea, la dobă şi glasul solistei vocale Ana Şofronici şi invitata lor Mihaela Grec, din Borşa, i-au încântat pe cei prezenţi cu frumoasele cântece aspre maramureşene. O apariţie inedită a fost cunoscutul comic Mihai Mureşan din Bistriţa, câştigător al mai multor festivaluri naţionale de umor, care a împrăştiat în sufletul oamenilor crâmpeie de glume bune, multe dintre acestea fiind bine ancorate în realitatea pe care o trăim. A venit la sărbătoarea bilborenilor Ansamblul folcloric „Baltagul” din comuna Monor, judeţul Bistriţa-Năsăud, o formaţie artistică renumită, care a purtat folclorul autentic nu numai pe scenele din România, ci şi în numeroase ţări ale lumii, care a încântat asistenţa nu numai prin frumuseţea costumelor, ci şi prin jocurile şi obiceiurile tradiţionale, grupate sub genericul „Sus la munte la izvor”. Solistele ansamblului. Alina Haja şi Andreea Bâz, precum şi invitatele lor, cunoscutele interprete ale cântecului popular românesc Simona Pop Labiş, Olimpia Deneş şi Cornelia Ardelean Archiudean, au răspândit în sufletele oamenilor bucuria de a trăi şi simţi româneşte. Ansamblul „Baltagul” din Monor a fost însoţit la Bilbor de primarul comunei, Ioan Cira, un mare animator cultural, de data aceasta în calitate de instructor-coordonator al monorenilor şi directorul căminului cultural, Aurel Morar. De un farmec aparte a fost recitalul solilor Maramureşului Cornelia şi Lupu Rednic, care şi-au demonstrat măiestria, chiar şi fără microfoane, la un moment dat. Ore în şir au cântat pe scena de pe Bâtca bisericii, Formaţia „Codru de România” din Alba-Iulia, dirijată de taragotistul Nelu Gabor, care i-a acompaniat pe cunoscuţii interpreţi ai cântecului popular românesc Ioan Dordoi, Mariana Deac şi Ionuţ Fulea. De un farmec aparte a fost prezenţa Grupului vocal-instrumental „Doruleţul” din Teleorman, în frunte cu un artist de excepţie, Gelu Voicu, un păstrător de cântece neasemuit de frumoase, care a smuls ropote de aplauze, nu numai ca solist vocal, ci şi ca un neîntrecut poli-instrumentist, impresionând auditoriul prin expresivitatea şi virtuozitatea interpretării doinelor şi jocurilor teleormănene la ocarmnă, cimpoi, fluier, două fluiere şi caval. Bilborenii au fost reprezentaţi de elevii Şcolii generale „O.C. Tăslăuanu” cu o suită de jocuri populare. Ansamblul folcloric „Ghiocelul” din Bistra Mureşului, coordonat de prof. Gheorghe Florea, a impresionat pe cei prezenţi prin suitele de jocuri populare româneşti, din care n-au lipsit: căluşarul, roata fetelor, târnăveanca, sârba de doi, sârba rară, şchioapa, de-a lungul, roata stelelor, feciorescul de pe Câmpie şi învârtită. Momente vesele, gustate de publicul spectator, au adus pe scena din Bilbor Grupul „Divertis” din Capu Corbului. Şi în acest an, de Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel, bilborenii au fost la înălţime, nu numai la propriu, ci şi la figurat, de pe Bâtca de cristal nelipsind zecile de grătare cu mici gustoşi şi rumeni, berea rece şi alte sortimente specifice unei adevărate serbări câmpeneşti. VASILE GOTEA Bilborul în sărbătoare - Ediţia a XIV-a -/ de manifestări culturale şi religioase, care atrag nu numai înalte oficialităţi şi fii ai satului, ci şi alţi oameni din împrejurimi, care sunt primiţi de bilboreni cu ospitalitate recunoscută, despre care s-a dus vestea.