Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2010 (Anul 22, nr. 5027-5092)

2010-09-15 / nr. 5081

XIV Informaţia ww.informatiahr.go.ro Redacţie: informatiahr@gmail.com Publicitate: infohrpub@gmail.com Anul XXII., Nr. 5081 • MIERCURI, 15 SEPTEMBRIE 2010 • Preţul: 70 bani prin abonament, 80 bani la vânzare liberă De ce nu trebuie sărbătorită intrarea trupelor horthyste în Transilvania de Nord, în septembrie 1940 - pagina a 5-a - Chiar dacă preţul medicamentelor din Sublista C va fi modificat, populaţia nu trebuie să se îngrijoreze Şi asta nu spunem noi, ci dr. Vargyas Lehel, director adjunct al CJAS Harghita Neschimbată până la 1 septembrie, modalitatea de calcul a preţului de referinţă pentru medicamentele cuprinse în Sublista C,pe cele trei componente ale ei - 1,2, şi 3 - face acum obiectul de lucru al celor abilitaţi să se ocupe de această problematică, peste ea suprapunându-se şi activitatea de identificare a produselor real disponibile pe piaţă. De ştiut aici ar mai fi faptul că şi în acest caz, compensarea are la bază nivelul de substanţă chimică activă şi formele farmaceutice de asimilare, în ecuaţie intrând însă, ca element de susţinere, „preţul minim per unitate terapeutica’. Asta înseamnă, preciza dr. Vargyas Lehel, director adjunct la Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Harghita, că vor fi compensate medicamentele generice aferente substanţei active, acolo unde ele există. (Continuare în pag. a 3-a) D. ŞTEFANA OMS avertizează asupra unei viitoare crize alimentare, mult mai gravă decât cea financiară Următoarea criză mondială ar putea fi cea alimentară, avertizează Organizaţia Mondială a Sănătăţii. într-un raport dat publicităţii ieri, experţii estimează că schimbările climatice vor pune mare presiune pe producţia de cereale, iar acest lucru va duce la scumpiri în lanţ. Canicula şi seceta au făcut deja ca Rusia, cel mai mare producător de cereale din lume, să înregistreze în acest an o producţie mai mică cu 20-25 de milioane de tone. Guvernul de la Moscova a decis interzicerea exporturilor şi a îngheţat preţurile pe piaţa internă. Şi Pakistan, un alt mare producător de cereale, se confruntă cu probleme similare. Organizaţia Mondială a Sănătăţii avertizează că dacă nu vor fi luate măsuri la nivel global, este posibil ca viitoarea criză să fie una cu consecințe mult mai grave decât cea financiară. /BIBLIOTECA județeană] jw^mvos & & ' fOH&AI I I « » ' i\îi I borsec Maratonul de la Băile Tușnad - în pagina a 2-a - Finaliştii competiţiei „Arborele anului în România” Competiţia „Arborele anului”, derulată în premieră în România de către Fundaţia pentru Parteneriat din Miercurea-Ciuc, şi-a desemnat finaliştii, care urmează să fie votaţi on-line, în perioada următoare. Un juriu naţional, format din jurnalişti, activişti de mediu, botanişti sau specialişti silvici, a ales, din cei 87 de arbori înscrişi, un număr de 12 finalişti, care au acces în faza superioară a competiţiei. Finaliştii competiţiei sunt 4 stejari, trei tei şi câte un platan, brad, fag, un păr şi un nuc, din judeţele Harghita, Gorj, Iaşi, Arad, Satu Mare, Brăila, Mureş, Sibiu, Cluj şi Prahova. Printre copacii aleşi de juriu pentru faza finală a concursului se numără Teiul lui Eminescu din Iaşi, teiul din localitatea harghiteană din Inlăceni, în care sătenii au prins clopotul bisericii atunci când lăcaşul de cult a fost ars, stejarul regelui din Pecica sau bradul de 500 de ani din judeţul Sibiu. Fişierele cu cei 12 finalişti sunt deja postate (începând cu data de 10 septembrie) pe site-ul www.arboreleanului.ro şi, timp de 50 de zile, oricine va putea să-şi exprime votul on-line pentru arborele preferat. Va fi desemnat câştigător acel arbore care va întruni cel mai mare număr de voturi până în data de 31 octombrie 2010. Arborele câştigător va fi premiat în cadrul unei ceremonii, premiul acordat (Continuare în pag. a 3-a) AURELIA ILUȚ Teiul din Leliceni (cca. 500 de ani), monument al naturii, copacul din Harghita care participă în finala concursului „Arborele anului” A început şcoala şi la Penitenciarul Miercurea-Ciuc Primul clopoţel a sunat, ieri, pentru mai multe persoane private de libertate din Penitenciarul Miercurea-Ciuc, în clubul penitenciarului, într-un cadru festiv, şcoala a început pentru 27 de deţinuţi înscrişi în clasele I-IV şi de 29 persoane private de libertate înscrise în clasele V-VIII. Ca şi în anii anteriori, educaţia elevilor este asigurată atât în limba română, cât şi în limba maghiară, atât la ciclul primar, cât şi la cel gimnazial. Cursurile se desfăşoară în colaborare cu Şcoala Generală „Liviu Rebreanu” şi Şcoala Generală „Petőfi Sándor” din Miercurea-Ciuc. La festivitate au luat parte atât directorul penitenciarului, comisarul şef Ion Blaga, cât şi directorii celor două şcoli, în colaborare cu (Continuare în pag. a 3-a) LIA MATEI