Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 2013 (Anul 25, nr. 5591-5625)

2013-06-11 / nr. 5618

ai Ziua rezervistului militar şi a împlinirea a 22 de ani de la înfiinţare, marcate de Filiala Harghita „O.C. Tăslăuanu" a ANCMRR din cadrul MAI ■ Totodată, a avut loc şi conferinţa anuală a acestei organizaţii Asociaţia Naţională a Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere (ANCMRR) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) - Filiala Harghita „C.C. Tăslăuanu” a marcat, la sfârşitul săptămânii trecute, la Miercurea-Ciuc, Ziua Rezervistului Militar, instituită în anul 2010 şi sărbătorită pe 31 mai, precum şi împlinirea a 22 de ani de la înfiinţarea organizaţiei, în cadrul şedinţei festive, în cadrul căreia s-a desfăşurat şi conferinţa anuală a filialei, alături de delegaţii celor peste 300 de membri ai filialei, au participat ca invitaţi, printre alţii: prefectul judeţului, Adrian Jean Andrei; consilierul judeţean Ion Proca, şeful IPJ Harghita, chestor de poliţie Radu Sandu Moldovan; col. Stelian Cimpoeşu, prim-adjunct al inspectorului şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Oltul” al judeţului Harghita; lt. col. Dan Iamandi, comandatul IJJ Harghita; col. Ioan Raţă, şeful Oficiului Judeţean de Transmisiuni Speciale Harghita; col. (r) Virgil Netea, preşedintele Filialei Harghita a cadrelor militare în rezervă şi retragere din SRI, preşedintele Filialei Harghita a veteranilor de război şi al cadrelor militare în rezervă şi retragere din SRI; col. (r) Baltă Nicolae etc. Lucrările dedicate rezervistului militar, împlinirii a 22 de ani de la înfiinţarea ANCMRR din cadrul MAI şi conferinţei anuale a Filialei au fost deschise de către preşedintele organizaţiei judeţene, col. (r) dr. Traian Chindea. Acesta a propus, încă de la început, un moment de reculegere pentru cinstirea memoriei celor 10 membri ai Filialei care au decedat în perioada scursă de la Conferinţa anuală din 2012. Col. (r) dr. Traian Chindea a citit mesajul cu ocazia Zilei rezervistului militar, care se sărbătoreşte pe 31 mai, în care a evidenţiat rolul rezerviştilor militari în decursul istoriei. După acest moment, col. (r) Alexandru Haş a înmânat diplome de onoare pentru şapte rezervişti care au avut o vechime de 32 de ani ca militari activi. Totodată, au fost înmânate diplome aniversare cu ocazia împlinirii a 22 de ani de la înfiinţarea Asociaţiei Naţionale a Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere din MAI. Mai departe, în cadrul lucrărilor Conferinţei anuale a filialei Harghita, col. (r) Traian Chindea a prezentat darea de seamă privind activitatea desfăşurată în perioada iunie 2012 - mai 2013, în cadrul acestei prezentări s-a evidenţiat că activitatea Asociaţiei, în general, s-a îmbunătăţit Singura subfilială, din cele cinci existente (în Miercurea-Ciuc, Topliţa, Gheorgheni, Odorheiu-Secuiesc, Cristuru-Secuiesc), care a avut o activitate slabă a fost cea din Topliţa. Motiv pentru care preşedintele acestei subfiliale, col. (r) Valentin Simon, la cererea sa, a fost eliberat din funcţie, conducerea interimară fiind preluată de Dumitru Brak, în cadrul conferinţei au fost prezentate: execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, raportul comisiei de cenzori, proiectul planului de activităţi pentru perioada iunie 2013 - iunie 2014 (care a fost şi votat), măsuri organizatorice. La finalul lucrărilor au fost transmise mesaje de felicitare din partea invitaţilor, precum şi sprijinul pe care vor încerca să-l acorde în continuare pentru activităţile desfăşurate de către Filiala Harghita a ANCMRR din MAI. ŞI PĂTRÎNTAŞ Apicultorii, îngrijoraţi de vremea răcoroasă Apicultorii harghiteni sunt îngrijoraţi că vremea răcoroasă, din ultima perioadă, va duce la scăderea producţiei de miere, întrucât nectarul nu se formează, iar albinele nu ies la cules. Preşedintele Asociaţiei Apicultorilor din Harghita, Lázár Tibor, a declarat că în judeţ continuă să fie foarte frig, cu 4-5 grade dimineaţa, plus ploi, fapt care împiedică formarea nectarului. „Suntem în plin sezon de înflorire şi dacă nu se va putea culege nectarul vom avea probleme. Nu e aşa mare necaz că plouă, dar între două ploi ar trebui să fie un pic mai cald, să se formeze nectarul şi albinele,să iasă la cules”, a spus Lázár Tibor. El a precizat că, în Harghita, apicultorii mai au la dispoziţie aproximativ o lună şi jumătate, după care sezonul se va termina. „Am fost îngrijoraţi din cauza secetei, iar acum ne creează probleme temperaturile scăzute”. Despre apicultorii care au plecat în pastorală, Lázár Tibor a spus că au obţinut o producţie medie, de 10-15 kilograme de miere. Anul trecut, din cauza secetei, apicultorii din Harghita au obţinut o producţie de miere foarte slabă, fapt care a dus şi la creşterea preţului la miere. (L.M.) • Pagina a 3-a • 11 iunie 2013 • Deviza Liceului Tehnologic „Joannes Kájoni": TEORIE + PRACTICĂ = MESERIE ■ Interviu cu directorul adjunct al unităţii de învăţământ, Cristinel Glodeanu 1 * — Foarte pe scurt, care este CV-ul Liceului Tehnologic „Joannes Kájoni”? Săptămâna trecută am avut ultimul clopoţel la şcoala noastră, unde au terminat 12 clase, din care 3 clase de la secţia română profil economic (două la zi şi una la seral). Absolvenţii noştri de liceu economic îşi găsesc mult mai uşor un loc de muncă, mai ales datorită faptului că în perioada şcolii efectuează stagii de practică la agenţi economici, iar cei mai buni sunt opriţi după finalizarea cursurilor la acei agenţi unde ei au fost formaţi. Şcoala noastră este o şcoală mixtă cu secţie română şi secţie maghiară, având o dotare foarte bună, cu laboratoare bine dotate, cu un corp profesoral foarte bine pregătit şi care încearcă să-i ajute pe elevi să înţeleagă deviza TEORIE + PRACTICĂ = MESERIE, iar elevii cei mai buni urmează o facultate de obicei pe profil economic. Aş putea spune că nu există o bancă în oraş unde să nu avem un absolvent al şcolii noastre, sau o instituţie financiară, unitate comercială mai mare sau instituţie publică unde să nu existe absolvenţi din RAJOM. Calificările pe care le-au absolvit promoţia din acest an sunt Tehnician în activităţi de comerţ - o clasă, Tehnician în turism - o clasă şi Organizator bangeting - o clasă. Am înţeles că pentru anul şcolar viitor Liceul va veni cu o noutate... Noutatea este că vom avea la secţia română o clasă biprofit, cu14 locuri la calificarea profesională Tehnician în turism intensiv în limba engleză şi 14 locuri la calificarea profesională Tehnician în activităţi economice. Această calificare Tehnician un turism intensiv în limba engleză este foarte căutată de elevi, deoarece le oferă în plus 2 ore de limba engleză în domeniul calificării, oferindu-Ie posibilitatea de a se specializa şi a avea un vocabular adecvat pentru practicarea în bune condiţii a acestei meserii şi, de ce nu, le oferă posibilitatea de a urma o facultate chiar în limba engleză pe profil economic. - De unde această idee, a unei clase biprofit? - Am propus această clasă biprofit pentru a le oferi şi elevilor care doresc să studieze în limba română pe filieră tehnologică în domeniul economic sau turism şi alimentaţie o minimă posibilitate de alegere, având în vedere faptul că nu mai putem asigura ca în alţi ani 2 clase, numărul elevilor fiind redus şi de multe ori informaţia nu reuşeşte să ajungă la elevi şi la părinţi în timp util pentru a putea alege în cunoştinţă de cauză. Este foarte important ca atât elevii, cât şi părinţii să cunoască faptul că, în Miercurea-Ciuc, pentru cei care doresc să înveţe în limba română, există o filieră teoretică la Colegiul Naţional „Octavian Goga” şi o filieră tehnologică la Liceul Tehnologic „Joannes Kájoni”. - Ce ar mai trebui să ştie viitorii liceeni? - Aş mai face precizarea că elevii de la calificările intensive în limba engleză au posibilitatea eventual (dacă sunt selectaţi) de a participa la un stagiu de practică în străinătate, aşa cum colegii lor mai mari, încă din 2009, participă anual la astfel de proiecte de mobilitate Leonardo da Vinci în Germania sau Irlanda. Câte un grup de 15 elevi însoţiţi de doi profesori participă, gratuit, la 2-3 săptămâni de stagiu de practică. Cu această ocazie vreau să mulţumesc echipei de proiecte care printr-o muncă constantă reuşeşte să scrie şi să câştige anual astfel de proiecte pentru elevii şcolii noastre. Pentru cei care doresc să vină şi din alte zone ale judeţului sau din judeţele învecinate le vom oferi posibilitatea de a locui la internat şi a servi masa la cantina de la liceul vecin din campusul şcolar unde se află şi liceul nostru. De asemenea, vom avea două clase de postliceal, din care una în limba română cu calificarea asistent de gestiune, unde elevii aprofundează cunoştinţe de finanţe, contabilitate, instrumente de plată, managementul proiectelor, comunicare profesională într-o limbă străină. Consemnare de L. CÂMPEAN Mâine, 12 iunie întreruperi de gaz la Miercurea-Ciuc Pentru efectuarea unor lucrări specifice la sistemul de distribuţie a gazelor naturale, E.ON Gaz Distribuţie sistează alimentarea cu gaze naturale în cursul zilei de miercuri, 12 iunie a.c., începând cu ora 08:30, pe următoarele străzi din minicipiul Miercurea-Ciuc, Inimii (numerele 3-5, 7A, 7B, 9A, 9B), B-dul Timişoarei (numerele pare de la nr. 34 până la nr. 48 şi numerele impare de la nr. 45 până la nr. 65), Lunca Mare (numerele pare de la nr. 16 până la nr. 24) şi Revoluţiei din Decembrie (numerele pare de la nr. 26 până la nr. 44). Reluarea serviciului de distribuție a gazelor naturale se va efectua treptat, imediat după finalizarea acestor lucrări, cel mai probabil în jurul orei 12:00.