Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2016 (Anul 28, nr. 6002-6038)

2016-01-05 / nr. 6002

• Pagina a 2-a • 5 ianuarie 2016 • Informația A In municipiul reşedinţă de judeţ, 238 de persoane au urgenţă urmare din pag. 1 intervenţii chirurgicale rezolvate pe loc, 42 de infecţii ale căilor respiratorii, 24 de afecţiuni gastroenterologice plus 16 cardiace, 3 heteroagresiuni, 8 stări de ebrietate, 9 tulburări anxioase de depresiune ş.a.m.d. Şi dacă aceste cazuri s-au constituit în tot atâtea motive de supărare, în altele 15 bucuria a fost nestăvilită pentru că, în mijlocul unor familii tinere, am venit pe lume 7 fetiţe şi 8 băieţei, copii frumoşi şi sănătoşi, care îşi vor aniversa ziua de naştere la graniţa dintre ani. Dar pentru că tot am vorbit despre asemenea evenimente, să vă mai spun ceva: specialiştii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate analizează în prezent posibilitatea utilizării cardului şi de către persoanele care ajung într-un spital cu urgenţe medicale mici, excepţie de la regulă urmând a face persoanele incluse în grupa urgenţelor majore de cod roşu. Vom vedea aşadar care va fi rezultatul analizei aflate în curs şi vă vom ţine la curent cu noutăţile. Până atunci un an bun tuturor şi un gând de recunoştinţă îndreptat către oamenii în halate albe, medici şi personal medical, care veghează la sănătatea noastră chiar şi în zilele de sărbătoare... ŞTEFANA DRĂGHICI ajuns la Preocupare conştientă pentru a depăşi momentele de panică, de criză, de neputinţă urmare din pag. 1 trebuit să preiau şi să-mi asum şi atribuţiile primarului absent, să duc mai departe atribuţiile ce-mi reveneau pentru ca treburile să meargă mai departe, desigur şi cu sprijinul unui viceprimar ales din rândul consilierilor. Este o observaţie pur personală: cum, necum, treburile au mers mai departe fără sincope, dacă pot să spun aşa, fără ca populaţia să simtă că treceţi printr-o perioadă de criză. Sunteţi conştient de acest lucru? - Mă bucur dacă lucrurile au fost astfel percepute. Din partea noastră a fost o preocupare conştientă să depăşim momentele de panică, de criză sau de neputinţă. Dar asta nu înseamnă că am reuşit să facem faţă la toate treburile. Nu pot să ascund că am întâmpinat o sumedenie de probleme la care nu am fost supus până acum, n-am avut experienţa necesară şi, în plus, aveam în faţă un volum mare de probleme pe care trebuia să le rezolv. Se impune precizarea că nu numai primarul şi viceprimarul lipsesc din aparat, ci şi partea juridică este în suferinţă. Se cunoaşte faptul că, în urma constatărilor Curţii de Conturi, li s-a pus în vedere că sunt responsabili, şeful Serviciului achiziţii publice, cei doi jurişti de la Compartimentul de achiziţii publice şi-au dat demisia. Lipsă de personal mai avem şi la contabilitate, şi la audit intern... Nu puteaţi, nu puteţi face angajări de locurile rămase vacante? Pentru un salariu de 900 de lei nu vine imeni să-şi asume astfel de responsabilităţi, pe de o parte, iar pe de altă parte, actele normative privind administraţia publică, folosirea banului public se schimbă atât de frecvent şi atât de necoerent -lucrul merge rău în toată ţara - şi am dubii foarte mari că suntem într-o direcţie bună în ceea ce priveşte administraţia publică locală încât cred că mai degrabă suntem în prag de faliment din cauza acestor condiţii. A fost dificil şi până acum, dar, poate că unora le place sau nu să creadă, domnul primar demisionar, cu pregătirea sa de deputat, de legiuitor, chiar și singur putea face faţă la foarte multe solicitări la care, în cazuri fericite, primarul ar trebui să aibă asistenţă asigurată de o grămadă de profesionişti. Evident că nu a beneficiat de această asistenţă şi nici eu nu am aşa ceva, de aceea cred că de-acum încolo va fi şi mai greu. Nu s-a văzut şi nu s-a resimţit la nivel de municipalitate în măsura în care văd eu că este administraţia publică locală în anii următori pentru că am reuşit să finalizăm proiecte de prestigiu precum: reabilitarea staţiunii Harghita-Băi, reabilitarea Colegiului Naţional „Octavian Goga”, reparaţii la infrastructura stradală, demararea investiţiilor privind interconectarea centralelor termice, dar astea toate au fost pregătite de ani de zile şi acum doar s-au finalizat, trebuie să recunosc că aceste realizări se bifează acum, dar nu eu am fundamentat aceste proiecte, iar cele care ar trebui să urmeze în anul 2016 probabil că trebuiau fundamentate în continuare. Lucrurile continuă în cartierul Aleea Copiilor, am demarat lucrările în cartierul Sălciei, probabil urmează să demarăm lucrările de reabilitare în Jigodin, dar toate acestea le-am pregătit cu ani în urmă, iar ceea ce ar trebui să se facă în acest an nou trebuiau elaborate în continuare. Pot să vă mai spun că ne pregătim pentru proiectele ulterioare de finanţare europeană, la care acum 6-7 ani eram pe probleme, acuma, din păcate, nu mai avem capacitate şi nu ştiu dacă se vor elabora proiecte, eu aş fi fericit să nu fie aşa. Vor fi alegeri, poate că va veni o echipă proaspătă şi se va apuca de treabă, dar şi asta durează. Exact aceasta era următoarea întrebare, şi anume: în curând veţi avea de rezolvat, pe lângă chestiunile curente, două lucruri importante - construirea bugetului de venituri şi cheltuieli pe 2016 şi alegerile locale. Aveţi temeri în acest sens? Obiectivul nostru era şi este să ne menţinem pe linia de plutire şi „pierderile” să fie cât mai puţine. în ceea ce priveşte bugetul, cred că suntem în măsură să-l elaborăm la timp pentru că avem datele necesare şi experienţa anilor precedenţi. Pregătirea alegerilor nu este o noutate şi ceea ce depinde de autoritatea locală cred că o să putem să facem faţă, în rest, trebuie să spun, prevăd că vor fi solicitări mult mai ample, cum ar fi spre exemplu, ce facem cu firmele municipalităţii - Harvíz, Goscom, Csíki Trans, Eco Csík? Pentru că Harviz ul tocmai termină o perioadă de finanţare pentru un proiect mare şi firma trebuie dezvoltată, la Eco Csík problema este că anul viitor se va scoate la concurs proiectul privind sistemul general de management al deşeurilor al Consiliului Judeţean Harghita, la care am aderat, la Csíki Trans ar fi o oportunitate de dezvoltare a serviciilor publice, în sensul lărgirii ariei de activitate, sunt şanse pentru dezvoltarea infrastructurii, pentru dezvoltarea parcului auto, în cadrul proiectelor europene de mobilitate urbană. Toate acestea necesită multă muncă şi suntem departe de a vedea luminiţa de la capătul tunelului. - Cum staţi cu execuţia bugetară pe anul 2015? - Nu pot să dau date concrete, dar, de ani de zile, nu lipsa banilor, a resurselor financiare reprezintă o problemă, ci capacitatea de a pune proiectele în operă. Asta nu înseamnă că banii ar trebui cheltuiţi aiurea, ci ideea după care ne-am orientat în cei 12 ani de zile de când suntem aici este să realizăm investiţii care sunt de interes public, în interesul comunităţii şi, pe de altă parte, pentru a asigura o funcţionalitate în toate investiţiile care sunt în subordinea municipalităţii. Fondurile prevăzute pentru investiţii nu se cheltuie şi nici anul acesta nu le vom cheltui, pentru că e de muncă cu cheltuirea responsabilă a banilor şi, cu toate acestea, cred că am finalizat realist, într-un procent destul de bun, ceea ce ne-am propus în 2015. Recunosc faptul că sunt anumite investiţii la care a trebuit să renunţăm, altele să le amânăm şi să le cuprindem în lista anului 2016, dar este de remarcat şi faptul că am reuşit să asigurăm funcţionalitatea instituţiilor municipiului şi să cheltuim banii prevăzuţi, mai puţin în ceea ce priveşte proiectele europene care prezentau anumite riscuri. AURELIA ILUȚ Perioada de depunere a cererilor a fost deschisă ieri... Chiar dacă judeţul Harghita nu este un judeţ propice creşterii suinelor în sistem intensiv, informaţia pe care încercăm să o difuzăm acum i-ar putea interesa pe unii dintre dumneavoastră, având în vedere faptul că ea vizează depozitarea privată a cărnii de porc, ştiut fiind că, în 14 decembrie 2015, Comisia Europeană a aprobat Regulamentul de aplicare a acestei măsuri, tipurile de produse eligibile, perioadele de depozitare, garanţiile aferente cererilor de sprijin, precum şi cuantumul ajutorului pentru fiecare categorie de produse. Cu sublinierea că perioada de depunere a cererilor la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură (APIA) este deschisă încă de ieri, 4 ianuarie 2016, mai completez cele spuse cu încă ceva: potenţialii beneficiari ai ajutorului în discuţie pot obţine detalii legate de subiect contactând APIA la adresa de e-mail zootehnie.apia@apia.org.ro sau la numărul de telefon 021.200.50.26. (S.C.) Amândoi, în aburul pâinii Fundaţia Culturală „Cezara Codruţa Marica” şi Centrul de Studii Literare „Grigore Vieru” din Târgu-Mureş, în parteneriat cu revista „Vatra veche”, organizează a Xll-a ediţie a Concursului Naţional de Creaţie Artistică AMÂNDOI, ÎN ABURUL PÂINII, dedicat zilelor de 1 şi 8 Martie. Concursul are trei secţiuni: Creaţia artistică a elevilor din ciclul primar; Creaţia artistică a elevilor din ciclul gimnazial; Creaţia artistică a elevilor din ciclul liceal Concurenţii vor trimite pe adresa Fundaţiei Culturale „Cezara Codruţa Marica”, B-dul Cetăţii, nr. 13, 540089 Târgu-Mureş, sau pe adresa de e-mail valentin_ marica@yahoo.it, până la data de 15 februarie 2016, creaţii originale, versuri, pagini de proză literară sau desene care exprimă frumuseţea, sinceritatea, bucuria, speranţa ce luminează la vârsta copilăriei sau a adolescenţei relaţiile de viaţă, în special cele educative, dintre copil sau adolescent şi mamă. Textele sau desenele vor fi însoţite de o fişă cu datele personale ale concurentului, menţionând numele şi prenumele, clasa, şcoala la care învaţă, domiciliul, număr de telefon sau adresă de e-mail, profesorul îndrumător. Informaţii suplimentare la telefon 0744/ 70.55.27, Valentin Marica, preşedintele Fundaţiei Culturale „Cezara Codruţa Marica”.