Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2017 (Anul 29, nr. 6224-6261)

2017-09-15 / nr. 6255

Luigi Informaţia www.informatiahr.ro Redacţia: informatiahr@gmail.com Publicitate: infohrpub@gmail.com Anul XXIX. Nr. 6255 VINERI, 15 SEPTEMBRIE 2017 Salvatorii harghiteni au sărbătorit Ziua Pompierilor din România în pagina a 8-a Prima ediţie a concursului de alergare montană „Aleargă Hăşmaşii" în pagina a 4-a Offroad în Miercurea- Ciuc în pagina a 8-a wll’ W KAiO 'AuOSJlfi /• C5jh tr!^ MHHMMHHnaaaHBHaBHI Acum câteva zile am cutreierat imaginar, alături de doamna Olimpia Simona Zoga, Cartierul Moglăneşti, cel în care îşi duc traiul majoritatea romilor din municipiul Topliţa. Tânăra Simona aparţine acestei etnii, în mijlocul căreia a revenit după ce a terminat cursurile Facultăţii de Administraţie Publică din Târgu Mureş, aşa cum a revenit şi sora ei, absolventă a Facultăţii de Geografie şi Turism din Cluj-Napoca. Sinceră să fiu, m-am bucurat să o cunosc şi să discut cu ea despre viaţa celor 870 de persoane, cărora încearcă să le fie de folos în calitatea sa de mediator sanitar, împreună cu o altă doamnă ce provine tot din rândul romilor. Şi nu e uşor deloc, dar îi place ce face, aşa că, fără să stau pe gânduri, am ascultat-o atent, vizualizând traseul străbătut de ea aproape zilnic... Cu un ghid bun... ...drumul nu a fost deloc anevoios, mai ales că reperele erau cât se poate de vizibile. Aşa am descifrat că, din totalul celor 870 de oameni, în jur de 170 nu sunt asiguraţi medical, că cei peste 300 de copii, cu vârste cuprinse între 6 şi 18 ani, beneficiază de serviciile unui medic de familie şi că Simona, împreună cu colega ei, fac tot ce pot pentru ca nou-născuţii să fie toţi înscrişi la un astfel de cabinet. Sens în care lunar fac catagrafierea copiilor, îi identifică pe cei ce trebuie vaccinaţi şi discută cu părinţii despre vaccinuri şi importanţa administrării lor, atrăgându-le atenţia că, în cazul în care ar apărea probleme deosebite ce ţin de sănătatea acestora, sau şi mai rău, vor răspunde pentru neglijenţa manifestată faţă de cei mici. De curând, Simona a avut iniţiativa să meargă la ei acasă cu o înştiinţare scrisă, prin care, pe bază de semnătură, părinţii trebuie să-şi dea acordul că se vor prezenta la medicul de familie pentru a-şi vaccina copilul, continuare în pag. a 3-a Veriga de legătură, mediatorul sanitar! După modelul traseului El Camino din Spania Se doreşte ca de Rusaliile Catolice din 2018, în judeţ să vină primii pelerini care să străbată ultimii o sută de kilometri pe jos din ruta Via Maria. După ce în acest an, Barabás Csaba, directorul de cabinet al preşedintelui Consiliului Judeţean (CJ) Farghita, a parcurs cunoscutul traseu El Camino, a demarat o iniţiativă care se doreşte a fi una importantă în ceea ce priveşte dezvoltarea turismului religios din Harghita. A vorbit cu Molnár Sándor, reprezentantul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Harghita, şi astfel s-a pus pe hârtie realizarea unui traseu asemănător celui din Spania, dorindu-se ca de Rusaliile Catolice de la Șumuleu-Ciuc o parte dintre pelerini să aibă ocazia de a parcurge 100 de km pe jos. continuare în pag. a 5-a Preţ: 1 leu Mai mult de 50% din clădirile şcolilor care necesită o autorizaţie de securitate la incendiu nu o deţin a □ Unul dintre motive: nu sunt foarte mulţi proiectanţi la nivel de judeţ care să-şi asume întocmirea acestor documentaţii □ Marea majoritate a clădirilor din judeţ în care învaţă elevi, 498, nu fac obiectul acestei autorizări, conform legislaţiei în vigoare Peste 50% din clădirile unităţilor de învăţământ funcţionează fără autorizaţie de securitate la incendiu, deşi obţinerea acestui document este necesară. Anul trecut, procentul şcolilor din judeţ neautorizate era de 30%. Potrivit informaţiilor furnizate de prim-adjunctul inspectorului şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Oltul” al judeţului Harghita, col. Ovidiu Dudu, în judeţ avem un total de 624 de clădiri în care învaţă elevi. Din acestea, 60 sunt autorizate, iar 66 nu sunt. Marea majoritate a acestor clădiri, 498, nu fac obiectul autorizării, conform legislaţiei în vigoare. Cum era de aşteptat, cele mai multe clădiri fară autorizaţie de securitate la incendiu sunt în mediul rural - 43 - restul de 23 fiind în mediul urban, continuare în pag. a 4-a Numărul şomerilor a scăzut comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut . La sfârşitul lunii august, în judeţul Harghita erau 6.391 şomeri înregistraţi, din care 2.608 erau femei □ Numărul şomerilor sub 25 de ani, tot la sfârşitul lunii august, era de 1.374, din care 530 femei □ Şomerii în vârstă de peste 55 de ani erau în număr de 845, din care 291 femei în pagina a 3-a