Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 2020 (Anul 32, nr. 6623-6649)

2020-04-03 / nr. 6623

• Pagina a 2-a • 3 aprilie 2020 • Certificatul de inspecţie tehnică periodică nu îşi prelungeşte valabilitatea Certificatul de inspecţie tehnică periodică (ITP) nu intră sub incidenţa Ordonanţelor Militare de până acum şi nu îşi prelungeşte valabilitatea pe perioada stării de urgenţă instituită ca urmare a pandemiei cu COVID-19, întrucât agenţii economici care le emit nu sunt autorităţi publice - informează Serviciul Rutier din cadrul IPJ Harghita. „Siguranţa deplasării pe drumurile publice trebuie să rămână o prioritate şi în această perioadă, sens în care, pentru a circula pe drumurile publice, autovehiculele trebuie să aibă inspecţia tehnică periodică în termenul de valabilitate. Conform comunicatului Registrului Auto Român nr. 6015 din data de 26.03.2020, aceştia vor asigura permanent în reprezentanţele sale personalul necesar, astfel încât vor fi efectuate toate activităţile solicitate pentru clienţii care deţin o programare valabilă”, conform sursei citate. Reamintim că se menţine valabilitatea documentelor eliberate de autorităţi publice care expiră pe perioada stării de urgenţă. Astfel, „permisele de conducere, autorizaţiile de circulaţie provizorie, precum şi dovezile înlocuitoare ale certificatelor de înmatriculare, permiselor de conducere, eliberate de serviciile publice comunitare regim permise de conducere şi certificate de înmatriculare, care vor expira pe perioada stării de urgenţă, vor fi considerate valabile pe întreg teritoriul României, până la încetarea stării de urgenţă”. Informîcii Mediul de afaceri, sprijinit cu măsuri economice și fiscale în criza pandemiei SARS-CoV-2 urmare din pag. 1 Șomajul tehnic de șomaj tehnic plătit de stat pot beneficia salariaţii oricărui angajator care a închis temporar total/parţial sau a redus activitatea ca urmare a efectelor pandemiei SARS-CoV-2 pe perioada stării de urgenţă. Indemnizaţia de şomaj tehnic plătită de stat reprezintă 75% din salariul brut al angajatului, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pe economie (5.429 lei *75%=4.072 lei). Pentru a beneficia de şomaj tehnic plătit de stat, angajatorii depun electronic la AJOFM o cerere, declaraţia pe propria răspundere şi lista angajaţilor aflaţi în şomaj tehnic. Documentele se depun începând cu 1 aprilie pentru şomajul tehnic din perioada 16-31 martie şi începând cu 1 mai pentru perioada 1 aprilie - 16 aprilie. Firmele vor primi sumele de la AJOFM în 15 zile de la depunerea documentelor şi în 3 zile de la încasarea sumelor sunt obligate să le plătească salariaţilor. Calculul, reţinerea şi plata contribuţiilor sociale aferente ajutonului de şomaj se realizează de angajator din indemnizaţiile încasate din bugetul de şomaj. Termenul de plată a obligaţiilor fiscale este data de 25 a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de şomaj. Beneficiază de şomaj tehnic plătit de stat alţi profesionişti aşa cum sunt reglementaţi la art. 3, alin. (2) din Codul civil (PFA, întreprindere individuală, cabinet, orice formă de muncă aferentă profesiilor liberale etc.), persoane care obțin venituri exclusiv din contracte de drepturi de autor, persoane care au contracte de activitate sportivă, dacă întrerup temporar activitatea ca urmare a efectelor pandemiei SARSCoV-2. Aceştia beneficiază de o indemnizaţie lunară egală cu 75% din salariul mediu brut pe economie. Pentru a beneficia de şomajul tehnic plătit de stat, titularii formelor de organizare menţionate mai sus depun electronic la AJPIS o cerere şi o declaraţie până la 10 aprilie pentru luna martie şi până la 10 mai pentru luna aprilie. Sumele vor fi virate de către AJPIS în conturile titularilor în termen de 10 zile de la depunerea documentelor. Ordinul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale nr. 741/31.03.2020 a aprobat modelele documentelor necesare pentru obţinerea şomajului tehnic plătit de stat. Amânarea plăţii utilităţilor Pe durata stării de urgenţă, întreprinderile mici şi mijlocii care şi-au întrerupt activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice pe perioada stării de urgenţă şi care deţin certificate de situaţie de urgenţă pot beneficia de amânarea la plată pentru servicii de utilităţi sau alte facilităţi şi măsuri de sprijin. Aceste facilităţi sunt valabile şi pentru următoarele profesii care îndeplinesc servicii de interes public: notar public, avocat, executor judecătoresc, a căror activitate este afectată în mod direct prin măsurile dispuse de autoritățile publice. Criteriile se stabilesc prin hotărâre a Guvernului. De asemenea, de aceste facilități beneficiază cabinetele medicilor de familie şi cabinetele stomatologice a căror activitate este afectată în mod direct prin măsurile dispuse de autorităţile publice. Certificat de urgenţă poate obţine orice operator economic a cărui activitate este afectată în contextul pandemiei SARSCoV-2 şi care a înregistrat reducerea încasărilor sau veniturilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor sau veniturilor din perioada ianuarie-februarie 2020 sau este închis. Certificatele se solicită în baza unei declaraţii pe propria răspundere, prin care solicitantul îşi asumă faptul că toate datele furnizate sunt complete, reale şi corecte în fiecare detaliu prezentat. Modelul declaraţiei pe propria răspundere va putea fi descărcat de pe platforma: http://prevenire.gov.ro şi se va obţine exclusiv online, fără costuri, în câteva minute, de la aceeaşi platformă. Acordarea de credite IMM-urilor Se vor acorda garanţii de stat firmelor care solicită credite pentru realizarea de investiţii pentru finanţare capital de lucru de până la 90% din valoarea finanţării. Ministerul Finanţelor va subvenţiona cu 100% dobânzile pentru credite până în 31 martie 2021, cu posibilitatea prelungirii facilităţii până la 31.03.2022. Perioada de garantare a creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru va fi de 36 de luni, cu posibilitatea prelungirii cu 36 de luni. Pentru creditele de investiţii a fost menţinută perioada de 120 de luni. Suspendarea ratelor la bănci Ratele la bănci pot fi suspendate la cererea debitorului - persoană fizică sau juridică - pentru o perioadă de la una până la nouă luni, dar durata pe care se suspendă nu va depăşi data de 31 decembrie 2020. Această facilitate se adresează atât firmelor, cât şi persoanelor fizice. Măsura îi priveşte pe cei care au fost afectaţi direct sau indirect de măsurile luate în contextul pandemiei SARS-CoV-2, iar solicitarea se poate face în 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial. Poate fi amânată plata ratelor pentru creditele de consum, credite ipotecare, contracte de leasing, acordate atât de către bănci, cât şi de instituţiile financiare nebancare (IFN). Poate solicita suspendarea ratelor la bănci orice persoană fizică care a suferit reduceri de salariu, şi-a pierdut locul de muncă, a intrat în şomaj sau şomaj tehnic, el sau un membru al familiei, i-au fost afectate afacerea sau veniturile. Această facilitate se adresează şi firmelor a căror activitate a fost restricţionată de măsurile adoptate odată cu introducerea Stării de Urgenţă. Pe perioada de suspendare a ratelor, dobânda restantă se capitalizează la soldul creditului existent (adică se adaugă creditului), dar se va reeşalona pe toată durata creditului. La creditele ipotecare, pe perioada suspendării ratelor, dobânda va fi 0. Pentru a nu creşte ratele plătite ulterior de către firme şi populaţie, băncile vor fi obligate să prelungească termenele de rambursare cu perioada pentru care a fost acordată amânarea la plată. Aplicarea ordonanţei se va face după momentul în care vor fi elaborate şi publicate normele de implementare, inclusiv modalităţile şi condiţiile de acordare şi recuperare a garanţiilor de stat, în maximum 15 zile de la intrarea în vigoare a acestei ordonanţe de urgenţă. Amânarea plăţii impozitelor locale Guvernul a decis şi prorogarea termenului de plată pentru: impozitul pe clădiri, impozitul pe teren şi impozitul pe mijloacele de transport, de la 31 martie 2020 la 30 iunie 2020, perioadă în care se vor primi în continuare bonificaţiile stabilite de consiliile locale. S-a decis şi prorogarea termenului pentru depunerea intenției de restructurare până la data de 31 iulie 2020 și prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare până la data de 30 octombrie 2020. Plata obligaţiilor fiscale, suspendarea măsurilor de executare silită Pentru obligaţiile fiscale scadente, începând cu data intrării în vigoare a OUG 30 şi neachitate în termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgenţă nu se calculează dobânzi şi penalităţi de întârziere şi se suspendă sau nu încep măsuri de executare silită. Se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită prin poprire a persoanelor fizice, cu excepţia executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanţelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătoreşti pronunţate în materie penală. Alte facilitaţi fiscale Pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit care îşi achită la termen darea, există o bonificaţie calculată asupra impozitului pe profit datorat pe 25 aprilie 2020 de 5% pentru contribuabilii mari şi de 10% pentru contribuabilii mijlocii şi pentru ceilalţi contribuabili. Contribuabilii plătitori de impozit pe venitul microîntreprinderilor, care plătesc impozitul pentru trimestrul 1 până la 25 aprilie 2020, beneficiază de o bonificaţie de 10% calculată asupra impozitului datorat pentru trimestrul respectiv. Contribuabilii care aplică sistemul de declarare şi plată a impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate efectuate trimestrial, pot efectua plăţile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se păstrează pentru toate trimestrele anului fiscal 2020. Pentru cei care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic, se aplică pentru plăţile anticipate datorate pentru trimestrele rămase din anul modificat care se încheie în anul 2020, precum şi pentru calculul celor care sunt aferente trimestrelor din anul fiscal modificat care începe în anul 2020 şi sunt cuprinse în anul calendaristic 2020. Pentru importuri la medicamente, echipamente de protecţie şi alte dispozitive sau echipamente medicale şi materiale sanitare care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea şi combaterea COVID-19 nu se mai solicită plata taxelor pe valoare adăugată la vamă, pe perioada stării de urgenţă şi încă alte 30 de zile după încetarea stării de urgenţă. Expert contabil Sebastian BUZILĂ Continuă curăţenia generală Primăria municipiului Miercurea Ciuc şi operatorul regional Eco-Csik SRL va efectua curăţenia străzilor „amânate” pe parcursul săptămânii viitoare. Programul suplimentar al curăţeniei generale de primăvară cu restricţii de circulaţie: luni, 6 aprilie - Piaţa Libertăţii, str. Vörösmarty Mihály şi Mihai Eminescu; marţi, 7 aprilie - B-dul Timişoarei II; miercuri, 8 aprilie - strada Revoluţiei din Decembrie. Iar fără restricţii de circulaţie se va desfăşura: marţi, 7 aprilie - zona Şumuleu, strada Szék şi străzile adiacente; miercuri, 8 aprilie - zona Cioboteni, strada Kájoni János şi străzile adiacente. Curăţenia se desfăşoară între orele 13:00-20:00. In cazul modificării programului vom anunţa din timp cetăţenii - a transmis Primăria municipiului Miercurea Ciuc.