Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2020 (Anul 32, nr. 6650-6688)

2020-07-01 / nr. 6650

• Pagina a 2-a • 1 iulie 2020 • Numărul persoanelor confirmate pozitiv la SARS-CoV-2 din cele testate s-a triplat în iunie urmare din pag. 1 In Harghita, statisticile indică o creștere mai accentuată a numărului de îmbolnăviri, de la 134 de cazuri confirmate pozitiv la noul coronavirus în 31 mai, la 318 ieri, conform celei mai recente raportări a Biroului de presă al Instituţiei Prefectului Harghita. Dincolo de argumentele statistice, şi medicii susţin creşterea evidentă a numărului infecţiilor cu SARS-CoV-2 în ultima lună. „Este clară creşterea numărului de cazuri în luna iunie, atât la nivelul ţării, cât şi la nivel local. Pot să cred că această creştere s-a datorat măsurilor de relaxare şi faptului că oamenii au început să îşi reia activitatea, încetul cu încetul, fără să îşi ia şi măsurile minime de precauţie - regulile simple de igiena mâinilor, purtarea măştii în spaţii închise şi distanţarea fizică - o parte dintre ei, în special anumite comunităţi”, a declarat medicul epidemiolog Sergiu Sîngeorzan, şeful Serviciului de Supraveghere şi Prevenire a Infecţiilor Asociate Asistenţei Medicale (SPIAAM) al Spitalului Judeţean de Urgenţă din Miercurea Ciuc. în aceste condiţii, nu ar trebui să mnire pe nimeni decizia amânării măsurilor de relaxare de la 1 iulie. Ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, a explicat, luni, că în ultimele două săptămâni a crescut semnificativ numărul cazurilor noi de COVID-19, „două săptămâni în care au crescut cazurile în Terapie Intensivă şi a crescut numărul de decese”, adăugând că suntem departe de al doilea val de îmbolnăviri, de vreme ce „încă nu am terminat acest prim val”. „Este o recrudescenţă a numărului de cazuri, tocmai prin nerespectarea unor reguli şi unor precauţii. (...) Instinctul de conservare la o parte din concetăţenii noştri nu mai există. Le recomand să se uite în jur, să se uite în spitale, să meargă în secţiile de Terapie Intensivă, să vadă dacă într-adevăr există acest coronavirus şi există această infecţie, să vadă că se poate deceda la 30-39 de ani fără a avea comorbidităţi, să vadă că un corp medical stă în acele combinezoane, transpirând o zi întreagă, în condiţii grele, foarte grele, dar facându-şi meseria”, a declarat ministrul Sănătăţii. Şi nu este singurul specialist care atrage atenţia asupra impactului nefast al zvonurilor neverificate, dezinformărilor şi informaţiilor nevalidate diseminate în spaţiul public, cărora unii semeni de-ai noştri le acordă credit, preferând să nesocotească realitatea, minţindu-se fuimos. „în ceea ce priveşte amânarea noilor măsuri de relaxare cred că este în regulă, tocmai pentru a vedea care este evoluţia cazurilor noi. De asemenea, trebuie urmărită apariţia de cazuri de reinfectare sau de reinternare a cazurilor care au fost o dată confirmate, tratate şi externate în Harghita avem un singur caz, al unui pacient care s-a reîntors în spital şi să avem răbdare, să vedem ce se întâmplă mai departe”, a afirmat dr. Sergiu Sîngeorzan. După ce Consiliul Local Miercurea Ciuc a decis reluarea evenimentelor culturale şi sportive în municipiu începând din 1 iulie, prima manifestare la care se anunţă o participare numeroasă este „Ziua celor o mie de fete secuience”, care are loc, în mod tradiţional, în prima sâmbătă a lui „Cuptor”. Organizatorii şi nu numai, atrag atenţia asupra respectării normelor de distanţare fizică şi a măsurilor de siguranţă. „Să păstreze distanţa între ei, din punctul meu de vedere este în regulă să participe la eveniment, cât timp nu se înghesuie unii în alţii, să îşi ia în geantă un gel dezinfectant pentru mâini şi să poarte masca în spaţiile închise, mai ales acolo unde sunt aglomerări. Dacă va fi cald, să se hidrateze şi să se ferească de soare”, recomandă medicul epidemiolog Sergiu Sângeorzan. La rândul lor, organizatorii de evenimente trebuie să acorde o atenţie sporită respectării regulilor de siguranţă sanitară, dacă nu pentru binele public, măcar pentru propriul interes, având în vedere recenta Hotărâre a Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă (CNSU), care prevede suspendarea autorizaţiei de funcţionare în cazul nerespectării normelor de siguranţă în vigoare.*** Tedros Adhanom Ghebreyesus, directorul general al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), a declarat, luni, că pandemia COVID-19 „creşte în întreaga lume”. „Cu toţii vrem ca acest lucru să se termine. Cu toţii vrem să revenim la vieţile noastre, dar adevărul este că nu suntem deloc aproape de final. Deşi în multe ţări s-au făcut progrese, adevărul este că pandemia se răspândeşte la nivel global. (...) Unele ţări au cunoscut acum o reapariţie a cazurilor, deoarece încep să-şi redeschidă economiile şi societăţile. (...) Ce e mai rău încă nu a venit. (...) îmi pare rău să spun asta, dar, cu acest tip de mediu şi condiţii, ne temem ce este mai rău. De aceea trebuie să ne unim acţiunile şi să combatem acest virus periculos”, a declarat directorul OMS. Daniela MEZEY Noi sancţiuni de la 1 iulie la suspendarea autorizaţiei de funcţionare pentru organizatorii de activităţi şi evenimente care nu respectă regulile anti-COVID-19 □ Nerespectarea regulilor de protecţie impuse de autorităţi pentru combaterea coronavirusului va atrage suspendarea autorizaţiei de funcţionare pentru organizatorii activităţilor şi evenimentelor. Măsura a fost decisă de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă şi este valabilă începând de astăzi, 1 iulie Decizia vine în contextul în care s-au înregistrat în ultima perioadă nereguli, mai ales pe litoral, unde au fost organizate petreceri sau în cazul teraselor nu s-au respectat măsurile de siguranţă sanitară. Măsurile de prevenire şi control a răspândirii infecţiilor cu SARS-CoV-2 în vigoare la data prezentei hotărâri, se propun a se modifica şi completa după cum urmează: • Activitatea centrelor rezidenţiale de îngrijire şi asistenţă a persoanelor vârstnice, centrelor rezidenţiale pentru copii şi adulţi, cu şi fără dizabilităţi, precum şi pentru alte categorii vulnerabile se va desfăşura după un program de lucru avizat de direcţiile judeţene de sănătate publică; • Instituirea sancţiunii complementare a suspendării autorizaţiei de funcţionare pentru organizatorii activităţilor şi a evenimentelor în care regulile de siguranţă sanitară nu sunt respectate; • Permiterea organizării şi desfăşurării antrenamentelor şi cantonamentelor colective, în grupuri de maxim 10 persoane, pentru ligile inferioare de fotbal, inclusiv de amatori, cu respectarea condiţiilor stabilite prin ordin comun al ministrului tineretului şi sportului şi ministrului sănătăţii şi aplicabile pentru Liga I de fotbal; • Permiterea organizării de cursuri de instruire şi workshop-uri pentru adulţi precum şi cele organizate pentru implementarea proiectelor din fonduri europene, cu participarea a cel mult 20 persoane şi cu respectarea regulilor de distanţare fizică stabilite prin ordin al ministului sănătăţii; • Permiterea organizării şi desfăşurării activităţilor specifice din domeniul apărării naţionale, ordinii şi siguranţei publice desfăşurate în aer liber, cu participarea a maxim 200 persoane şi sub supravegherea unui medic epidemiolog; • Permiterea organizării şi desfăşurării activităţilor specifice din domeniul diplomatic, la sediile ambasadelor, organizate în aer liber astfel încât să fie asigurată o suprafaţă de minimum 4 mp pentru fiecare persoană participantă şi respectarea regulilor de protecţie sanitară; • înlocuirea noţiunii de „triaj epidemiologie” cu „triaj” în privinţa activităţilor desfăşurate de instituţiile şi autorităţile publice, operatorii economici şi profesioniştii, la intrarea în sediul acestora. Informația of^gphits^i Beneficiarii PNDR 2020 au în continuare la dispoziţie soluţia de transmitere la AFIR a documentelor prin în contextul pandemic actual şi în conformitate cu prevederile Ordinului MADR 78/2020 privind adoptarea măsurilor necesare pentru desfăşurarea activităţilor specifice implementării tehnice şi financiare a măsurilor aferente Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014 — 2020 (PNDR 2020) ca urmare a apariţiei pandemiei COVID-19, Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale menţine soluţia alternativă de transmitere a documentelor bazată pe tehnologia Cloud. Astfel, depunerea cererilor de modificare a contractelor de finanţare, a documentaţiilor de avizare a achiziţiilor sau depunerea cererilor de plată de către beneficiarii PNDR 2020 care nu au utilizat depunerea online a proiectelor, se va face în continuare prin intermediul internetului, fără deplasarea la sediul instituţiei. Documentele care trebuie transmise la AFIR se vor transmite în format electronic, cu utilizarea semnăturii digitale, dacă beneficiarul deţine o astfel de semnătură sau o fotocopie a documentaţiilor cu semnătură olografă. Acestea sunt transmise pe adresa oficială de e-mail a structurilor teritoriale ale Agenţiei (Centre Regionale sau internet Oficii Judeţene, după caz) sau încărcate de beneficiar în sistemul online al Agenţiei prin utilizarea aplicaţiei „OneDrive”, accesând link-ul pus la dispoziţie beneficiarilor de către experţii AFIR. Reamintim că sistemul informatic al AFIR de gestionare a procesului de depunere a cererilor de finanţare şi de analizare a acestora este funcţional şi permite parcurgerea tuturor etapelor procedurale de la depunerea online a cererii de finanţare, la contractarea proiectului şi până la efectuarea plăţilor aferente tranşelor de plată depuse. De asemenea, comunicările Agenţiei se vor realiza cu prioritate prin e-mail (acolo unde este posibil), la adresele de contact puse la dispoziţie de beneficiari, prin intermediul contractului sau deciziei de finanţare, solicitându-se totodată şi confirmare de primire din partea destinatarilor. Modalitatea de utilizarea a soluţiei CLOUD AFIR este prezentată pe pagina de internet www.afir.info . Instrucţiuni pentru module online » Instrucţiuni generale » Instrucţiuni încărcare documente proiecte offline (link: https:// online.afir.info/Help/IncarcareDocumenteOffline. Condamnat pentru infracţiuni silvice, prins la o stână Un bărbat de 37 de ani, din comuna Racu, condamnat la închisoare pentru comiterea unor infracţiuni silvice, a fost identificat, luni dimineaţă, la o stână situată la aproximativ 3 km de comuna Mădăraş. Potrivit Biroului de presă din cadrul IPJ Harghita, cel în cauză avea pe numele său un mandat de executare a pedepsei de 3 ani închisoare pentru săvârşirea unor infracţiuni de tăiere de arbori fără drept şi furt de arbori. Bărbatul a fost escortat de poliţişti şi depus la Penitenciarul Miercurea Ciuc în vederea începerii executării pedepsei.