Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2020 (Anul 32, nr. 6650-6688)

2020-07-22 / nr. 6659

• Pagina a 2-a • 22 iulie 2020 • urmare din pag. 1 □ Al 7-lea roman istoric Dr. Nicolae Băciuţ, directorul Direcţiei Judeţene de Cultură Mureş şi editorul romanului „în vâltoarea vremurilor”, care a apărut la Editura Vatra Veche, a spus că în această carte autorul a extras elemente din documentul istoric, dar şi din biografia proprie într-o ficţiune parţială, astfel încât „să reuşească un rotund epic mărturisitor, dar credibil şi pilduitor pentru mesajul pe care de fiecare dată îl transmite prin cărţile sale”. „în cea mai recentă carte a lui, în vâltoarea vremurilor, Ilie Şandru (...) face practic ceea ce a făcut până acum. A adunat din consistenta istorie a spaţiului transilvan şi din propria experienţă personală acele elemente care pot fi topite într-o naraţiune coerentă. E mai interesantă această carte pentru că are accente biografice personale cu undă de nostalgie şi de pioasă amintire a soţiei sale, dna Paula. Ori acest sentiment este unul care e firul roşu nevăzut al întregii cărţi”, a spus dr. Nicolae Băciuţ, precizând că „e admirabil că la o vârstă la care ne mai pierdem din energii şi din vervă Ilie Şandru rămâne pe baricade”. La rândul său, dr. Costel Lazăr a subliniat faptul că, în cărţile sale, prof. Ilie Şandru îmbină cu multă măiestrie literatura cu istoria. „Cum am mai spus şi cu alte ocazii, ceea ce îmi place foarte mult la cărţile dlui profesor este faptul că îmbină foarte bine literatura cu istoria. Şi aici se vede dubla specializare a domniei sale, şi de filolog, şi de absolvent al facultăţii de istorie, cu dublă specializare. Nu e un lucru uşor. (...) La domnul profesor Ilie Şandru se păstrează adevărul istoric în romanele sale istorice: ce a fost alb e alb şi în carte, ce a fost negru e negru şi în carte. E o mare calitate aceasta, să ai şi pană de scriitor şi, în acelaşi timp, să respecţi adevărul istoric. (...) Faptele, evenimentele, care se întind pe o perioadă lungă de timp, sunt prezentate cu mare exactitate istorică. Adică e roman, dar în acelaşi timp este istorie, este istoria locurilor, istoria oamenilor de aici. Orice roman istoric trebuie să păstreze un minim de adevăr istoric, dar în această carte, şi nu doar în aceasta, adevărul istoric este păstrat în totalitate de către dl Ilie Şandru”, a punctat directorul Centrului Cultural Topliţa. Acesta a mai apreciat că, „prin lucrările dlui Şandru, de fiecare dată am căpătat un plus valoros de informaţie şi, cu siguranţă, dacă pentru mine e un plus de informaţie, pentru cititorii mai puţin avizaţi ai istoriei locale cu atât mai mult va fi o sursă de documentare”. Autorul romanului, profesorul Ilie Şandru, a evidenţiat faptul că, „scriind romane istorice, nu poţi să falsifici istoria”. (...) „Majoritatea eroilor sunt reali. Sunt şi eroi născuţi din ficţiune, şi multă ficţiune există. Dar ficţiunea trebuie croită şi se bazează să plece de la realitate”, a spus prof. Ilie Şandru, în acest sens, acesta a dat şi un exemplu, amintind că la Topliţa a fost unul dintre marii magnaţi maghiari, Urmânczy. Iar familia Urmânczy a avut relaţii bune cu locuitorii români din Topliţa. Cu excepţia lui Nándor Urmánczy, „care a devenit unul dintre marii nemernici naţionalişti şi a avut noroc că nu a fost declarat oficial criminal de război”, însă, a continuat scriitorul, anterior, familia Urmánczy a donat terenul şi bani pentru construirea bisericii ortodoxe din centrul oraşului. La fel, prima şcoală românească de pe Vale, cu patru săli de clasă, tot pe pământul şi din contribuţia bănească a familiei Urmánczy s-a făcut. „Aceste lucruri le-am scris în carte efectiv, pentru că au existat, s-a întâmplat”, a mai spus autorul. □ Mesaje de felicitare După cum spuneam la început, în desfăşurarea evenimentului s-a încadrat şi aniversarea prof. Ilie Şandru, la împlinirea a 85 de ani, iar mesajele de felicitare au fost numeroase. Astfel, deoarece nu a putut fi prezent la manifestare, episcopul ortodox al Covasnei şi Harghitei, PS Andrei, a transmis un gând arhieresc de binecuvântare profesorului Ilie Şandru. Iar dr. Ioan Lăcătuşu a adus mesajul Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş şi al Centrului European de Studii Covasna-Harghita. In acesta, printre altele, se amintea că prof. Ilie Şandru a fost consilier eparhial în Arhiepiscopia Ortodoxă a Alba luliei, membru în comitetul de iniţiativă pentru înfiinţarea Episcopiei Ortodoxe a Covasnei şi Harghitei şi în Adunarea eparhială a tinerei episcopii; lider civic, apărător al dăinuirii româneşti în Transilvania şi în Basarabia; membru fondator al Uniunii Vatra Românească, al Fundaţiei „Miron Cristea”, al Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş (la ultimele două a fost şi preşedinte); membru al Ligii Scriitorilor Români şi al Uniunii Ziariştilor din România etc. La rândul său, directorul Centrului Cultural Topliţa a acordat din partea instituţiei pe care o conduce o diplomă de recunoştinţă, pe care scrie: Dlui Ilie Şandru, profesor, scriitor, publicist, activist civic, promotor al civilizaţiei româneşti pe aceste meleaguri, la împlinirea frumoasei vârste de 85 de ani puşi în slujba românismului şi propăşirii neamului. De altfel, toţi cei prezenţi la această manifestare desfăşurată în format restrâns, cu respectarea restricţiilor impuse în contextul actualei pandemii, au avut cuvinte de apreciere faţă de personalitatea şi activitatea profesorului Ilie Şandru. Ediţia din acest an a Zilelor „Miron Cristea” a fost organizată de Centrul Cultural Topliţa şi Fundaţia „Miron Cristea” din aceeaşi localitate. (Şt. Pătrîntaş) şi Ilie Şandru la 85 de ani şi lansarea ultimului său roman, „In vâltoarea # M ' " vremurilor" Prefectul de Harghita a solicitat primarilor să identifice spaţii pentru organizarea centrelor de carantină sau izolare □ Instituţia Prefectului Harghita a solicitat tuturor primarilor din judeţ ca, în calitate de preşedinţi ai comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, să identifice spaţii pentru organizarea centrelor de carantină sau izolare, după intrarea în vigoare a legii care reglementează acest lucru Purtătorul de cuvânt al Instituţiei Prefectului, Adrian Pănescu, a precizat că potrivit legii, „carantinarea se realizează în situaţia în care persoanele pentru care se instituie această măsură declară pe propria răspundere că nu îşi pot asigura condiţii de separare fizică la domiciliu sau o altă locaţie declarată”. Potrivit sursei citate, lista cu aceste spaţii special desemnate de autorităţile locale se va stabili prin hotărâre de guvern, iar cheltuielile ocazionate de carantinarea persoanelor menţionate vor fi asigurate din bugetul Ministerului Sănătăţii. Adrian Pănescu a mai precizat că în Harghita au fost organizate centre de carantină în peste 30 de localităţi, care au funcţionat până la publicarea în Monitorul Oficial a deciziei Curţii Constituţionale. Potrivit informării de marţi a Instituţiei Prefectului, de la începutul pandemiei au fost confirmate în judeţ 424 de cazuri de infectare cu noul coronavirus. 70 de persoane sunt internate la spitalele din Miercurea Ciuc şi Odorheiu Secuiesc, 324 de persoane s-au vindecat, fiind înregistrate şi 13 decese în rândul celor infectaţi cu noul coronavirus. Informația Rectificare bugetară importantă, ca urmare a alocărilor de fonduri județului Harghita urmare din pag. 1 De asemenea, bugetul local al județului Harghita pe anul în curs s-a majorat la partea de venituri cu sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale cu suma de 11,344 milioane de lei, iar la partea de venituri „Subvenţii primite din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului pentru unităţile administrative teritoriale afectate de calamităţi naturale” cu suma de 13.537 de milioane de lei. „Trebuie ştiut despre aceşti bani că tot ce am cerut a fost evaluat şi acordat, îi mulţumesc şi domnului prefect pentru intervenţiile făcute la Guvern”, a afirmat preşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba. între obiectivele importante care vor beneficia de sume în urma rectificării bugetare se numără construirea de locuinţe de serviciu pentru medici (600.000 de lei), demararea lucrărilor pe drumul judeţean 127, începând de la Recea către Tulgheş (2,785 de milioane de lei) - aici lucrările vor viza un tronson cu lungimea de 5,5 kilometri, urmând să înceapă primele lucrări la infrastructura de drumuri şi podeţe până la stratul de binder (primul strat de legătură asfaltic) inclusiv, potrivit ing. Adrian Chiorean, directorul adjunct al Direcţiei Generale Tehnice a Consiliului Judeţean Harghita. De asemenea, se vor aloca bani pentru modernizare sistem rutier pe DJ 135, limita judeţului Mureş - Atd (aprox. 1,693 milioane de lei), pentru reparaţia capitală a bazei Salvamont Harghita Mădăraş (90.000 de lei). Preşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba a mai anunţat că în curtea Spitalului Judeţean de Urgenţă, în locul unde este în prezent parcarea, va fi construit cel de-al doilea spital modular, după cel de la Şumuleu. Acesta va fi compus din 21 de containere, dintre care două pentru personalul medical, complet utilate şi dotate cu aparatură medicală modernă, acolo urmând să fie transferaţi bolnavii COVID-19 care se află în prezent în secţia de Ortopedie a SJU, ca această secţie să îşi poată reîncepe activitatea, dar şi de la alte secţii. Capacitatea spitalului modular va fi de aproximativ 40 de paturi. „La şedinţa de astăzi am aprobat suma pentru închirierea containerelor, în valoare de 400.000 lei, pentru că nu ne dorim să fie un spital modular permanent, îl păstrăm doar timp de un an, până atunci sperăm să apară un vaccin sau un tratament pentru această boală, dacă nu, prelungim închirierea cu încă un an”, a precizat şeful administraţiei judeţene. Daniela MEZEU