Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 2021 (Anul 33, nr. 6763-6796)

2021-06-11 / nr. 6788

• Pagina a 2-a • 11 iunie 2021 • Amenzi în valoare totală de 100.000 de lei aplicate de inspectorii de muncă harghiteni în luna mai urmare din pag. 1 Conform unui comunicat al ITM Harghita, în total au fost aplicate 135 de sancţiuni, dintre care 70 în domeniul relaţiilor de muncă şi muncă nedeclarată, valoarea totală a amenzilor în aceste cazuri ridicându-se la 79.000 de lei. De asemenea, au fost depistaţi 3 angajaţi care lucrau fără forme legale de angajare. Alte 65 de sancţiuni, în cuantum total de 21.000 de lei, au fost aplicate în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Reprezentanţii ITM Harghita au precizat că aceste sancţiuni au fost aplicate pentru neelaborarea de instrucţiuni proprii de securitate şi sănătate în muncă pentru fiecare loc de muncă, în unele cazuri angajatorii nu au verificat utilizarea de către lucrători a echipamentului individual de protecţie din dotare, în cadrul şantierelor cablurile electrice nu erau poziţionate corespunzător, iar şantierele nu erau semnalizate şi îngrădite corespunzător. Totodată, s-au constatat mai multe lipsuri în ceea ce priveşte calificarea fasonatorilor, tufiştilor şi mecanicilor în parchetele de exploatare forestieră, triajul epidemiologie, evaluarea riscului de îmbolnăvire COVID-19, întocmirea de instrucţiuni proprii privind prevenţia îmbolnăvirilor din cauza coronavirusului, elaborarea planului de prevenire şi protecţie, asigurarea de către angajator de mijloace de dezinfecţie adecvate şi în cantitate suficientă sau purtarea măştilor de protecţie de către angajaţi şi au fost şi situaţii în care angajatorii nu ofereau măşti de protecţie sau se acordau măşti neconforme ori în număr insuficient sau nu erau amplasate afişe de prevenire şi informare asupra măsurilor de protecţie COVID-19. Potrivit comunicatului, în luna mai au fost comunicate 6 evenimente la locul de muncă, care sunt în curs de cercetare în vederea stabilirii cauzelor şi împrejurărilor în care s-au produs. (Emil G.) Exploatare ilicită de piatră de andezit, în zona Mădărasa Bunuri şi utilaje, în valoare de aproximativ 25.000 de euro, au fost confiscate de poliţiştii harghiteni, miercuri, după ce au prins în flagrant patru muncitori care desfăşurau ilegal activităţi de exploatare de piatră ornamentală. Potrivit Biroului de presă din cadrul IPJ Harghita, în ultima perioadă, în urma unor activităţi de cercetare şi investigaţie, au fost obţinute date cu privire la o carieră de piatră din zona Mădăraş despre care există bănuiala că ar funcţiona ilicit. Astfel miercuri, „la nivelul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Harghita a fost organizată o amplă acţiune pe linie de investigare a criminalităţii economice, în cadrul căreia au fost prinşi în flagrant 4 muncitori, în timp ce desfăşurau activităţi de exploatare de piatră ornamentală, precum şi de ambalare a acesteia, în vederea valorificării, fară documente legale”. Conform sursei citate, „în condiţiile existenţei unor suspiciuni rezonabile cu privire la posibilitatea săvârşirii unor fapte de natură infracţională, a fost luată măsura indisponibilizării mai multor utilaje, respectiv o autoutilitară, un încărcător frontal de mare capacitate şi un excavator, precum şi a 155 de paleţi de piatră de andezit, în valoare totală de aproximativ 25.000 de euro”. Din verificări a rezultat că o societate comercială, reprezentată de un harghitean de 44 de ani, ar fi desfăşurat activităţi de extracţie a pietrei ornamentale fară a deţine permis de exploatare în zona respectivă, cu depăşirea perimetrului de exploatare stabilit conform anexei permisului de exploatare. în cauză s-a întocmit un dosar penal, în care cercetările sunt continuate sub aspectul săvârşirii infracţiunii de executarea de activităţi miniere fără permis sau licenţă. (Şt.P.) Informaţia Ra,E,*,Mt©i urmare din pag. 1 Conform unei informări a Consiliul Judeţean Harghita, incubatoarele de afaceri sunt dezvoltate în parteneriat, în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, investiţiile fiind susţinute în proporţie de 50% din acest program şi 50% din contribuţiile consiliului judeţean şi ale oraşelor, în procent de 65%, respectiv 35%. „Bíró Barna Botond, vicepreşedintele consiliului judeţean, a apreciat faptul că experienţa incubatorului de afaceri de la Odorheiu Parteneriate încheiate între CJ Harghita şi oraşele Bălan şi Cristuru Secuiesc pentru înfiinţarea de noi incubatoare de afaceri Secuiesc va constitui un exemplu de bune practici pentru dezvoltarea celor trei incubatoare atât de necesare evoluţiei economice a judeţului. Aşa cum a ţinut să precizeze de fiecare dată, Borboly Csaba, preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, aceste parteneriate între judeţ şi UAT-uri cresc gradul de competitivitate al judeţului, facilitând crearea de locuri de muncă şi stimulându-i pe tineri să rămână acasă. Prin aceste demersuri poate fi stopat exodul de creiere şi de forţă de muncă”, se mai arată în informarea CJ Harghita. Lucrări de întreţinere de vară pe drumul din zona Szécseny din Miercurea Ciuc întreţinerea de vară a reţelei stradale din zona Szécseny au început miercuri, iar în urma acestor lucrări vor fi îmbunătăţiţi aproximativ 6 kilometri de drum public, anunţă Primăria municipiului Miercurea Ciuc. Conform sursei citate, această zonă este pe primul loc pe lista prioritară a primăriei în ceea ce priveşte întreţinerea drumurilor. Astfel, lucrările au început prin frezarea suprafeţei străzii, răspândirea şi compactarea unui strat de balast şi pietriş pe alocuri. „Prin reprofilarea străzilor, gropile şi urmele roţilor dispar, iar unghiul de înclinare care drenează apa de ploaie este realizat. Antreprenorul Winfor Building SRL planifică finalizarea reţelei rutiere extinsă de 6 km în termen de două săptămâni. Intervenţia include şi curăţarea şanţurilor”, se arată în comunicatul primăriei. Potrivit documentului, întreţinerea se poate face numai pe secţiunile care sunt proprietatea publică a oraşului. „Primăria municipiului Miercurea Ciuc subliniază că este extrem de important ca locuitorii să predea oraşului secţiunile de stradă înregistrate ca teren privat. Acest lucru se justifică nu numai prin extinderea întreţinerii ulterioare, ci şi prin dezvoltările infrastructurale viitoare: construcţia reţelei de apă şi canalizare ar începe mai întâi, după care urmează extinderea asfaltării şi a iluminatului public. Obiectivul conducerii oraşului este ca în perioada construirii reţelei de apă şi canalizare să se finalizeze studiul de fezabilitate pentru modernizarea reţelei de drumuri. Modernizarea ulterioară are în vedere nu doar asfaltarea, ci şi construcţia unor trotuare şi piste de biciclete acolo unde permite amplasamentul”, mai precizează municipalitatea. După zona Szécseny va urma întreţinerea de vară a reţelei stradale din Csiba. Noi oportunităţi pentru întreprinderile mici şi mijlocii din domeniul industriei alimentare □ La iniţiativa consiliului judeţean, va fi elaborat un plan de acţiune pentru sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii interesate de producţia şi distribuţia produselor agroalimentare Programul internaţional Interreg Europe FRIDGE sprijină schimbul de experienţă şi de bune practici în domeniul industriei alimentare, cu scopul de a integra rezultatele cooperării în politicile regionale şi naţionale, prin intermediul programelor de dezvoltare. O primă negociere cu reprezentanţii Millepontem Consulting SRL, privind elaborarea planului de acţiune, a avut loc în data de 7 iunie, la sediul Consiliului Judeţean Harghita. Planul de acţiune trebuie să includă paşi concreţi pentru îmbunătăţirea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii prin Programul Operaţional Regional, în cadrul întâlnirii, Bíró Barna Botond, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Harghita, a declarat că marca „Produs Secuiesc” trebuie regândită. El a arătat că există producători care îşi pot comercializa produsele la târgurile locale, care trebuie susţinuţi în continuare, subliniind că sunt însă şi producători care pot duce marca „Produs Secuiesc” la un nivel superior, iar acest aspect trebuie exploatat. Borboly Csaba, preşedintele Consiliului Judeţean Harghita, a adăugat că în planul de acţiune ar trebui să fie incluse identificarea resurselor şi a măsurilor care trebuie puse în aplicare; în acest scop, se impune dezvoltarea şi consolidarea reţelelor de parteneriate ale consiliului judeţean, făcând posibilă şi înlesnind creionarea unui plan de acţiune, care va deschide ulterior calea spre oportunităţi de finanţare atât pentru asociaţii, cât şi pentru cooperative. Totodată, preşedintele Consiliului Judeţean Harghita a subliniat importanţa consultărilor permanente pe parcursul elaborării planului de acţiune, pentru ca nevoile părţilor interesate să fie reflectate cât mai fidel. O primă versiune a planului de acţiune ar trebui să fie finalizată până la sfârşitul lunii iulie, documentul de lucru final urmând să fie elaborat până în luna ianuarie 2022. Consiliul Judeţean Harghita participă la Programul internaţional Interreg Europe FRIDGE în calitate de partener, în virtutea relaţiilor sale cu judeţele înfrăţite, la invitaţia Agenţiei Judeţene de Dezvoltare Tolna. Aproape 160 de mii de lei pentru modernizarea iluminatului public în comuna Gălăuţaş Comuna harghiteană Gălăuţaş va beneficia de o finanţare, prin Administraţia Fondului pentru Mediu, în valoare de 157.886,62 lei, ceea ce reprezintă 90% din valoarea cheltuielilor eligibile pentru modernizarea iluminatului public. „Prin acest proiect se vor achiziţiona şi instala un număr de 106 corpuri de iluminat cu LED şi se va achiziţiona şi instala sistemul de telegestiune”, precizează Primăria comunei pe pagina sa de Facebook.