Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2021 (Anul 33, nr. 6836-6872)

2021-10-01 / nr. 6836

• Pagina a 2-a • 1 octombrie 2021 • &mgSga8iSffi&Mffi88i3S888gSB8S88agiSga8i8iS883^^ Peste 400 de controale efectuate de lucrătorii Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Harghita □ Tot în primele şase luni ale anului, judeţul s-a confruntat cu două focare de pestă porcină africană □ Directorul DSVSA Harghita: Din fericire, în acest an nu am avut cazuri de toxiinfecţii alimentare urmare din pag. 1 Dr. Ladó Zsolt-Dénes, directorul executiv al instituţiei, spunea că activitatea DSVSA este realizată pe două direcţii majore, una fiind sănătatea animalelor, o a doua siguranţa alimentelor. în ceea ce priveşte sănătatea animală, în evidenţe se află aproximativ 95.000 de bovine, 200.000 de ovine, 13.000 de caprine şi 30.000 de suine. în cursul trimestrului I - se arată în analiza DSVSA Harghita - au fost verificate 6 ferme comerciale de bovine şi au fost aplicate 4 amenzi în valoare totală de 8.400 de lei. Dintre deficienţele constatate se amintesc: lipsa registrului de exploataţie, mişcarea animalelor fără documente sanitar-veterinare sau lipsa unui program autocontrolat pentru apă şi furaje. De asemenea, cu ocazia controalelor în trafic efectuate în comun cu Poliţia, a fost depistat un transportator de cabaline, care transporta animale neidentificate şi fără documente sanitar-veterinare, în acest caz fiind aplicată o sancţiune 3.600 de lei, în urma unei sesizări primite din alt judeţ, DSVSA Harghita a verificat o circumscripţie de asistenţă, unde s-a constatat eliberarea de către medicul veterinar concesionar a unor formulare de mişcare fară solicitarea avizului interjudeţean. în acest caz, medicul veterinar în cauză a fost amendat cu 2.400 de lei. Controale au fost efectuate şi la exploataţiile non-profesionale, în total fiind aplicate 24 de amenzi contravenţionale, în valoare totală de 31.500 de lei. în aceste cazuri, dintre deficienţele constatate amintim: vânzarea/cumpărarea de porcine sau bovine fără documente sanitare veterinare; lipsa identificării porcinelor; refuzul identificării porcinelor; mişcarea de cabaline fără documente; refuzul vaccinării antirabice. în total, în primele trei luni ale anului, au fost aplicate 30 de sancţiuni contravenţionale, în valoare totală de 45.900 de lei. Şi în al doilea trimestru au fost verificate 6 ferme comerciale de bovine, fără a se acorda vreo sancţiune. în schimb, în urma unui control la păsări şi la o fermă comercială de tip A de păsări a fost aplicată o amendă de 1.200 de lei, după ce s-a constatat că erau achiziţionaţi pui fără certificat sanitar-veterinar. Potrivit sursei citate, au mai fost verificate 5 unităţi de creştere a ecvideelor, 8 exploataţii de acvacultură, doi mijlocitori de afaceri cu animale vii, două adăposturi pentru câini, unde nu s-au constatat deficienţe majore. Au fost verificate 31 tabere de vară, unde s-au aplicat două amenzi contravenţionale, în valoare de 3.600 lei, pentru deţinere de porci neidentificaţi şi cu provenienţă incertă, respectiv 1.500 lei, pentru deţinere de câini nemicrocipaţi şi fără examene obligatorii făcute. Pe siguranţa alimentelor, spunea dr. Ladó Zsolt-Dénes, s-au făcut peste 1.500 de controale în diferite unităţi, pe lângă taberele şcolare, amintite anterior, fiind vizate şi staţiunile balneo-climaterice. „în cursul anului, din fericire, nu am avut cazuri de toxiinfecţie alimentară” - sublinia directorul DSVSA Harghita. Revenind la controalele din perioada aprilie-iunie, când au fost active focarele de influenţă aviară, s-au organizat mai multe controale în trafic, ocazie cu care s-a aplicat şi o amendă de 3.600 de lei pentru efectuarea transportului păsărilor care pot constitui vectori ai agenţilor patogeni. O amendă de 10.000 de lei a fost aplicată unei circumscripţii sanitare veterinare pentru neefectuarea corespunzătoare a acţiunilor sanitare veterinare obligatorii, prevăzute în Programul Strategic. Totodată, în cadrul celor 221 de controale efectuate în exploataţii non-profesionale, s-au aplicat în total 9 amenzi contravenţionale, în valoare de peste 12.000 de lei. De asemenea, s-au mai aplicat două amenzi contravenţionale la un magazin de furaje, pentru lipsa înregistrării sanitare veterinare, în valoare de 1.200 lei, respectiv la un alt magazin de furaje, pentru neîndeplinirea condiţiilor de funcţionare, prevăzute de legislaţia sanitară veterinară în vigoare, privind comercializarea puilor de o zi - în acest caz amenda a fost în valoare de 40.000 lei. Dr. Ladó Zsolt-Dénes mai spunea că în cursul acestui an au fost acordate peste 40 de avize temporare de funcţionare pentru diferite expoziţii şi pentru alte evenimente de genul zilele localităţii. în lipsa unui laborator, DSVSA Harghita este nevoită să ducă probele în alte judeţe Directul executiv al DSVSA Harghita amintea şi de principala problemă cu care se confruntă instituţia. Din cauza clădirii aflate în stare avansată de degradare, în care ar trebui să funcţioneze laboratorul, probele de aici sunt transportate în alte judeţe. „Noi suntem arondaţi în 5 judeţe (Suceava, Braşov, Covasna, Bacău, Neamţ), unde săptămânal, cel puţin de două ori, trebuie să transportăm probele biologice recoltate de la animale. Pentru bugetul nostru e cam mult ca să trimitem mijloace de transport în diferite judeţe cel puţin de două ori pe săptămână”, spunea dr. Ladó Zsolt-Dénes. Acesta mai spunea că se încearcă să se facă o modificare şi a laboratorului existent la Odorheiu Secuiesc, pentru a amenaja unul pe domeniul sănătate animală, însă speră ca, în urma demersurilor făcute ANSVSA şi alte instituţii din judeţ, să se rezolve problema clădirii din Miercurea Ciuc, LIVIU C. Informaţia A fost publicat Ghidul solicitantului pentru accesarea fondurilor europene pentru investiţii în procesarea sau marketingul produselor din sectorul pomicol Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR) a publicat, pe pagina oficială de Internet - www.afir.info - Ghidul solicitantului pentru obţinerea sprijinului financiar prin submăsura 4.2a din cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020 (PNDR 2020). Submăsura finanţează investiţii în procesarea sau marketingul produselor din sectorul pomicol. Sesiunea pentru primirea cererilor de finanţare se va desfăşura în intervalul 14 octombrie 2021, ora 09:00 - 14 ianuarie 2022, ora 16:00. Suma totală disponibilă pentru investiţii în cadrul acestei sesiuni este de 20,4 milioane euro. Solicitanţii eligibili pentru sprijinul acordat prin submăsura 4.2a sunt întreprinderile - întreprinderile mari, microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii, cooperativele, grupurile şi organizaţiile de producători care realizează investiţii corporale şi necorporale pentru procesarea şi marketingul produselor din sectorul pomicol cuprinse în Anexa I la Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), cu excepţia produselor pescăreşti. Sprijinul financiar nerambursabil acordat prin această submăsură este de 50% din totalul cheltuielilor eligibile pentru întreprinderi micro, mici şi mijlocii şi de 40% pentru întreprinderi mari şi forme asociative. Intensitatea sprijinului nerambursabil se va putea majora cu 20 de puncte procentuale în cazul investiţiilor colective. Valoarea fondurilor europene care pot fi obţinute variază în funcţie de tipul de beneficiar şi de investiţie. Astfel, pentru microîntreprinderi şi întreprinderi mici, sprijinul financiar este de 800.000 de euro/proiect. Pentru întreprinderi mijlocii, valoarea sprijinului poate ajunge la 1,1 milioane euro, iar pentru întreprinderi mari valoarea sprijinului poate ajunge la 1,5 milioane euro. Solicitantul trebuie să respecte o serie de condiţii minime pentru a accesa fondurile disponibile prin această linie de finanţare, printre care se află încadrarea în categoria beneficiarilor eligibili, încadrarea investiţiei în cel puţin una dintre acţiunile sau operaţiunile eligibile, demonstrarea viabilităţii economice a investiţiei în baza prezentării documentaţiei tehnico-economice. Printre activităţile eligibile în cadrul submăsurii 4.2a se numără înfiinţarea, extinderea şi modernizarea unităţilor ce colectează, condiţionează şi procesează materie primă provenită din sectorul pomicol, inclusiv pentru producerea băuturilor alcoolice. Se finanţează astfel construcţiile destinate unei etape sau întregului flux tehnologic, cele destinate infrastructurii interne şi de utilităţi sau cele pentru sistemele de supraveghere video pentru activitatea propusă prin proiect. Sunt, de asemenea, eligibile cheltuielile cu unităţile mobile de procesare şi cele pentru respectarea condiţiilor de igienă, sanitar-veterinare şi a fluxului tehnologic, în scopul comercializării în cadrul lanţurilor scurte sunt eligibile ca mijloace de transport autoizoterme, remorci şi semiremorci izoterme cu sau fără agregate de frig sau de control al temperaturii, cisterne pentru transport specializat pentru materia prima/produsul finit rezultat din proiect, rulote şi autorulote alimentare. Dintre cheltuielile generate de investiţiile eligibile în active necorporale amintim pe cele privind organizarea şi implementarea sistemelor de management a calităţii şi de siguranţă alimentară, achiziţionarea de tehnologii (know-how), patente şi licenţe pentru pregătirea implementării proiectului, achiziţionarea de software. Cererile de finanţare se depun online, pe site-ul Agenţiei, la momentul lansării sesiunii. Acum vă puteţi face abonamente la ziarul Informaţia Harghitei şi în format PDF, acesta urmând să-l primiţi pe adresa dvs. de e-mail. Puteţi solicita detalii trimiţând un e-mail la informatiahr@gmail.com. SC HARVÍZ SA din Miercurea Ciuc îşi anunţă consumatorii că citirea semestrială a contoarelor de la casele particulare în perioada 1-15 octombrie 2021 se va desfășura conform următorului program: - 1 octombrie: străzile Spicului, Barancs, Gaál Mózes, Nefelejcs. - 4 octombrie: cartierul Hétvezér, străzile Kas, Fésülő, Barátok kertje, Câmpul Mic, Carierei, Kútpatak. - 5 octombrie: străzile Șumuleu, Széked, Minei. - 12 octombrie: străzile Köves, Mesteacăn, Morii, Cioboteni. - 13 octombrie: străzile Ferencesek, Fodorkert, Prieteniei, Sâncrăieni, Apor Péter, Székely Mózes, Szék 11, Venczel József, lancu de Hunedoara, Plopilor. - 14 octombrie: străzile Ion Căianu, Agyagfalva, Șumuleu Mic, Jigodin, Harom. Acei consumatori la care nu s-a reușit citirea contoarelor pot transmite consumurile cel târziu până la data de 15 octombrie, în zilele lucrătoare, între orele 07:30-15:30, vineri, între orele 07:30-13:30, la numerele de telefon: 0266/31.36.36, interior 17; 0758/77.00.39 (inclusiv prin SMS, cu menţionarea numelui şi adresei) sau prin adresa: office@harviz.ro. Rugăm toţi utilizatorii serviciilor noastre să faciliteze şi să facă posibilă citirea contoarelor, în caz contrar existând posibilitatea acumulării cantităţilor consumate şi nefacturate. Pe lângă faptul că acest lucru face parte dintre obligaţiile utilizatorului, astfel pot fi evitate neplăcerile privind achitarea unor facturi cu valori consistente. In acelaşi timp vă atragem atenţia că, în temeiul art. 39 al Legii nr. 241/2006, refuzul utilizatorului de a permite accesul operatorului la dispozitivele de măsurare-înregistrare în scopul efectuării controlului sau înregistrării consumurilor constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.