Informatia Bucureştiului, iulie 1962 (Anul 9, nr. 2771-2792)

1962-07-02 / nr. 2771

PROLETARI DIN toate tarile, UNITI - VA ! INFORMATIA Ziar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.M.R. şi al Sfatului Popular al Oraşului Bucureşti I Anul IX — Nr. 2771 4 PAGINI 20 BANI Luni 2 iulie 1962 |iaminorişti| ||evia uzinele „Republica“ raportează, în şase luni, 1700 tone ţevi peste plan Sfirşit de lună, sfîrşit de etapă în întrecerea socialistă şi pentru iaminoriştii de la uzinele „Republica“. Bilanţul celor 6 luni, care s-au scurs de la începutul anului, este deosebit de bogat în realizări. Sarcinile de producţie au fost realizate lună de lună, iar calitatea ţevilor a crescut simţitor. Au fost aplicate numeroase măsuri tehnico-organizatorice menite să ducă la creşterea productivităţii muncii şi la realizarea de economii. Planul semestrial la producţia globală a fost realizat cu cinci zile mai devreme. Cu Ultimele ţevi laminate sâmbătă, colectivul de muncă al uzinelor „Republica“ a dat peste plan în cursul semestrului int îi 1700 tone, depăşindu-şi cu mult angajamentul. Campionatul pescarilor Simbătă după amiază şi duminică dimineaţă, pe lacul Herăstrău — la stăvilar — a avut loc un campionat de pescuit staţionar organizat de filiala Asociaţiei vînătorilor şi pescarilor sportivi din raionul 23 August. Peste 60 pescari (tineri şi vîrstnici) s-au străduit — dacă se poate spune aşa — să prindă cît mai mulţi peşti şi... cît mai grei. După trei ore în care pescarii au urmărit cu înfrigurare nu numai pluta undiţei ci şi însemnările arbitrilor, dar mai ales acele cîntarelor, s-au dat rezultatele. Pe locul I — la tineret — s-a clasat Ilie Gheorghe de la Şcoala elementară din comuna Ştefăneşti, şi Mircea Musteafă — la vîrstnici. Primii clasaţi au primit diplome, premii şi, bineînţeles, dreptul de a merge în faza următoare a campionatului. AZI, ÎN LIBRĂRII George Călinescu: „Grigore M. Alexandrescu“, Editura pentru literatură, 10,20 Iei. Nicolaie Jianu: „Veneam din întuneric“, Editura pentru literatură, 9,25 lei. E. Coichiu: „Plante medicinale“, Editura Academiei, 38,50 lei. H. Hauser: „Caleidoscop“, Editura tineretului, 3,25 lei. Toma George Maiorescu: „Unde se întorc cosmonauţii“, Editura pentru literatură, 6,30 lei. M. Popescu: „Nicolae Grigorescu“, Editura Meridiane, colecţia „Arta pentru toţi“, 10 lei. S-au deschis taberele de vară ale elevilor Ca în fiecare an şi anul acesta elevii bucureşteni fruntaşila învăţătură şi în activitatea obştească vor petrece cite o săptămină în tradiţionalele tabere de vară organizate in pădurile din împrejurimile Capitalei In cursul dimineţii peste 1.000 de elevi şi pionieri au plecat în taberele de la Snagov, Buda-Argeş, Periş, Mogoşoaia ş.a. Au început activităţile de vară pioniereşti nerilor“, dimineaţa au avut loc numeroase manifestări culural-artistice, sportive şi distractive, la „Teatrul de vară“ şi pe terenurile de sport. După amiaza ei au luat parte la tradiţionalul carnaval. Aspectul din fotografia noastră ii înfăţişează în chipul eroilor lor preferaţi. Aşa a fost începutul. Pe timpul verii pionierii din Capitală vor petrece la palatul lor o vacanţă plăcută participând la focuri de tabără, concursuri „Cine ştie cîştigă“ şi „Drumeţii veseli", şezători literare, audiţii muzicale, la întreceri sportive, excursii, întilniri cu scriitori, cu muncitori fruntaşi în producţie etc. Mii de pionieri bucureşteni au petrecut sâmbătă una dintre cele mai frumoase zile ale vacanţei de vară. Cu prilejul festivităţii deschiderii activităţilor de vară, la „Palatul pro- Foto AGERPRES Pe scena teatrului „C. I. Nottara“, Festivalul bienal de teatru a atras un numeros public. Spectatorii au aplaudat pe interpreţii montajului literar „Slavă eroilor Doftanei”, artişti amatori de la uzina „Semănătoarea“, pe Glasa, Alioşa, Ana Petrovna, interpretaţi de membrii formaţiei de teatru a Casei raionale de cultură „Fr. Schiller”. Siguranţa cu care tinerii artişti au interpretat personajele comediei „Fata cu pistrui“ a lui Uspenski a fost de asemenea, răsplătită de ropotul aplauzelor la scenă deschisă. Aceeaşi notă bună şi pentru piesa întrun act a lui V. I. Popa „Deșteaptă pămîntului“, interpretată de un colectiv al Oficiului special P.T.T.R. Gara de Nord. Pe scena Festivalului Astăzi la ora 17, în sala Teatrului „C. I. Nottara“ din bd. Magheru continuă vizionarea formaţiilor prezente la faza orăşenească a Festivalului bienal de teatru „I. L. Caragiale“. Se vor prezenta : formaţia uzinei „Electromagnetica “ cu piesa „Trandafirul negru“ de M. Davidoglu, recitatorii de la Uzina de utilaj chimic Bucureşti şi de la I.I.L. Victoria şi echipa casei de cultură a tineretului din raionul T. Vladimirescu, care a pus în scenă piesa „Fete frumoase“ de A. Simcov. tula ! Ce e nou în cooperativele meşteşugăreşti? Laborator pentru întreţinerea televizoarelor Peste câteva zile cooperativa Radio Progres va începe la parterul blocului E 2 din str. Avrig coif cu piaţa Iancului, lucrările de amenajare a unui nou laborator. Aici se vor executa lucrări de întreţinere şi reparare a televizoarelor şi aparatelor de radio aflate atit în perioada de garanţie cit şi după ieşirea din perioada de garanţie. Noul laborator va deservi pe posesorii aparatelor de radio şi televiziune din raionul 23 August. Staţie de încărcat agregate frigorifice In vederea îmbunătăţirii deservirii populaţiei, cooperativa Metalo-Casnica va amenaja în şos. Vitan 273 o staţie specială pentru încărcarea agregatelor frigorifice. Dotată cu utilajul şi aparatura necesară, staţia va permite încărcarea unui mare număr de agregate pentru frigidere. Reparaţii la obiectele de podoabă De curând, cooperativa Metalo-Casnica a deschis în str. Nikos Beloiannis o nouă unitate de deservire. Aici se execută lucrări de reparaţii la diversele articole de podoabă. Paralel cu măsurile luate pentru lărgirea reţelei de deservire, în planul cooperativei au fost prevăzute o serie de alte amenajări la unităţile existente. în ultimul timp, de exemplu, au şi fost reamenajate unităţile din cal. Moşilor 166 şi cal. Griviţei 120. • Proba de 10.000 m plata concursului internaţional de atletism de la Moscova a fost ciştigată de sportivul sovietic Ivanov în 29:27,4. Reprezentantul nostru C. Grecescu a ocupat locul 5 cu timpul de 29:34, o performanţă care reprezintă un nou record al R.P.R. (vechiul record era de 29:36,8 şi aparţinuse tot lui Grecescu). • După 5 ture ale meciului de şah dintre echipele U.R.S.S. şi R.P.F. Iugoslavia, care se dispută la Lvov, formaţia sovietică conduce cu Wk—17V* * (2). 6 In turneul de fotbal de la New-York: Wiener S.K—M.T.K. Budapesta 3—1. • In etapa de ieri a Turului ciclist al R. P. Ungare, ciştigată de austriacul Ruiner, sportivii noştri au ocupat locurile : 19 — Neagoe, 22 — Ardeleanu, 42 — Cristescu, 43 — C. Moiceanu. In clasamentul general pe echipe, formaţia noastră ocupă locul 9 (la întrecere iau parte 13 echipe). • Etapa a 8-a a Turului ciclist al Franţei a fost împărţită în două semietape : St. Nazaire—Lagon (155 km) ciştigată de italianul Minieri şi Lugon—La Rochelle (43 km) ciştigată de francezul Anquetil, cu un timp bun : 54:04,0 (media orară : 47,7 km). VVVTVVVVVVVVVVVTVVVVVVVVvvvvvVTVTVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVTVTVVTVVTVTVX BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICĂ: Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 17 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 23 grade, iar minima din cursul nopţii de 13 grade. Timpul probabil de mtîne. Vreme relativ răcoroasă. Cer variabil, temporar noros după-amiază. Vînt in general slab. Temperatura aerului: minimele vor fi cuprinse între 9 şi 11 grade, iar maximele între 23 şi 26 grade. Pentru zilele de 4, 5 şi 6 iulie. Vreme în curs de încălzire treptată. Cer, variabil, mai mult senin. Vînt slab finit la Jalţiuiuul’131 din vest. Temperatura aerului în creștere. l in cincwis şi o tradiţie Atmosferă obişnuită, de lucru, în marea hală a sectorului cazangerie de la Uzina de utilaj chimic din Capitală. Exploziile de lumină se curmă la intervale regulate. De astă dată le „declanşează“ oaspeţii, proaspete cunoştinţe ale ...localnicilor. Echipaţi cu toate accesoriile sudorilor, au pornit o adevărată întrecere de virtuozitate. In mîinile lor, aparatele de sudură se deplasează într-un tempo atît de uniform îneît nu-ţi poţi reţine privirile admirative. Mai ales cînd, de după măştile de sudură, apar chipurile unor tineri. Cu acea aparenţă de calm după care, de fapt, ghiceşti încordarea concursului, fiecare examinează, din cînd în cînd, mersul operaţiei. Apoi din nou jerbele de lumină inundă imensa încăpere. Toţi termină proba aproape simultan. Concursul pe ţară al elevilor din şcolile profesionale aparţinînd Ministerului Metalurgiei şi Construcţiilor de Maşini — pentru că despre el e vorba — a luat sfîrşit. Şi se pare că la desemnarea cîştigătorilor nu numai comisiile oficiale şi-au spus cuvîntul ci şi sutele de muncitori care au asistat la concurs. Un sudor vîrstnic examinează cu atenţie fondul de cazan asamblat de elevul Ilie Gheorghe de la şcoala profesională din Bocşa : — Bună treabă ai făcut ! — Păi metoda lui nea Hanco nudă îşi justifică concurentul succesul. greş Au urmat şi explicaţiile teoretice în ce constă metoda „de sudură în ■ părţi egale“ a comunistului Ştefan Hanco de la Uzinele de construcţii metalice din Bocşa, care i-a fost „profesor“ lui, elevului cîştigător al premiului I. ...Scene asemănătoare puteau fi întîlnite şi în celelalte uzine din Capitală, care au găzduit faza finală a concursului pentru elevii strungari, turnători, matriţeri-sculeri, frezori şi electricieni. Şi de data aceasta, concursul a confirmat tradiţia : elevii s-au dovedit • I. POENARU (Continuare în pag. a Ill-a) Câştigătorii premiului I Plenara lărgită a Comitetului orăşenesc Bucureşti al P. M. R. Simbătă 30 iunie a.c., a avut loc plenara lărgită a Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. La plenară au participat secretari ai comitetelor raionale de partid, secretari ai organizaţiilor de partid, preşedinţi de sindicate şi directori ai unor întreprinderi din Capitală, reprezentanţi ai unor ministere şi instituţii centrale. Tovarăşul Florian Dănălache, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R., a prezentat o informare asupra situaţiei îndeplinirii de către întreprinderile şi unităţile economice din Bucureşti a sarcinilor de plan în primele cinci luni ale anului. Pe marginea informării prezentate au avut loc discuţii. Plenara a adoptat un plan de măsuri. LA GOSPODĂRIA COLECTIVĂ DIN BERCENI La gospodăria agricolă colectivă din Berceni, raionul N. Bălcescu, te impresionează mai cu seamă numărul mare de colectivişti care ies în fiecare zi la lucru. Seara, cînd se întorc de la cîmp, cu căruţele, răsună uliţele de veselie. — Ia uită-te dumneata la ei ce veseli sînt a remarca unul din colectiviştii mai vîrstnici, rămas cu treburi pe lingă sediul gospodăriei. Pe colectivişti i-am intilnit la lucru , in lanul de porumb şi in grădina de legume. „Sîmtem o mare familie, ne-a spus tov. Vasile Gh. Vasile, preşedintele gospodăriei colective. Şi cit de spornică este munca în comun! Cînd am mai avut noi la Berceni pe loturile noastre mici, individuale, aşa porumb bogat şi o asemenea recoltă de roşii?“ Preşedintele avea profundă dreptate. Cei peste o mie de colectivişti lucrează cu spor, convinşi că numai în felul acesta vor putea obţine recolte sporite. De pe 75 hectare de porumb colectiviştii şi-au propus să culeagă cite 5000 kg boabe la hectar. Plantele sunt acum înalte şi viguroase incit statura unui om aproape că se pierde un lan. Preşedintele gospodăriei şi secretarul organizaţiei de partid, Ion Florea ne-au explicat şi cîteva din „secretele“ acestei culturi de porumb. „ Aici lucrează două brigăzi, a cincea şi a şasea. Ele au în grijă, bineînţeles, şi restul culturii de porumb, că doar am semănat un total 1100 hectare. Pe tarlaua de 75 hectare s-au executat trei praşile manuale şi două praşile mecanice. Şi celelalte culturi de porumb au fost întreţinute cum trebuie. CU TOŢII LA SECERIŞ Recoltarea orzului, care începuse cu o zi înainte, era pe sfirşite. Departe, in mijlocul lanului, combina funcţiona, sacii încărcaţi erau transportaţi la cîntar. Cantaragiii Mihai Florin, Mic Niculae şi Florea C. Mălăeru notau una după alta cantităţile rezultate, Nicolae Covrigea, Gheorghe Gociu şi Tudor Stoica abia mai pridideau să descarce căruţele. Dar nu numai cu combina s-a ieşit la recoltat, in multe locuri, orzul a fost secerat cu secera şi s-au strîns in clăi. Astăzi, colectiviştii din Berceni au început secerişul griului. O AVUŢIE IN CREŞTERE Sectorul zootehnic. Intrăm in grajduri noi, începute şi terminate in primăvara aceasta. Colectiviştii şi-au cumpărat 50 scroafe gestante, aşa incit la anul ei vor avea circa 400 purcei. Moş Roma R. Gheorghe, îngrijitorul, îşi îndeplineşte funcţia cu atîta zel incit in fiecare moment el poate fi intilnit aici cu tot felul de treburi. Alături sunt coteţele pentru păsări. in curind vor fi 5000 de raţe. Colectiviştii le-au amenajat pe apa din vale un ţarc. La plecare colectiviştii ne-au vorbit de faptul că anul acesta sunt hotăriţi să obţină recolte bogate şi cantităţi mari de produse in toate sectoarele. C. M. Recolta colectiviştilor este transportată la hambare In pieţe, după cumpărături ANCHETA neaAtpă Ziua abia s-a revărsat. E încă linişte. Dar, nu şi in pieţe. Intr-un colţ sau altul al oraşului, ele oferă imaginea unui furnicar in plină activitate. Harnice, gospodinele au plecat de timpuriu după tirguieli. Dar, cum s-au pregătit pieţele pentru a face faţă solicitărilor întotdeauna sporite in această zi a săptăminii ? întrebarea a reclamat ieri dimineaţă, după cum vom vedea, mai multe răspunsuri, unele, comune. Aşa de pildă in toate pieţele cumpărătorii au avut posibilitatea să consemneze importante reduceri de preţuri — chiar şi faţă de ziua precedentă — la marea majoritate a produselor agroalimentare. Să ne oprim puţin in piaţa „7 Noiembrie“. Aici poţi face oricine referiri pozitive la adresa aprovizionării, modului de prezentare a mărfurilor, ţinutei vestimentare a vinzătorilor. Ieri dimineaţă insă vinzătorii s-au întrecut pe ei înşişi. Tonetele aranjate de ei dovedeau că, atunci cind există interes, şi legumele şi zarzavaturile pot fi prezentate in aşa fel incit să atragă priviri admirative asupra tonetelor. ...Am adresat întrebarea şi gospodinelor pe care le-am intilnit in piaţa „G. Coşbuc“. Evident , mulţumite ! Vorbesc despre aceasta şi sacoşele pline cu diferite legume şi zarzavaturi. Abundenţă pe toate planurile: cantitate, calitate, sortimente (de altfel, o caracteristică aproape permanentă a pieţei „G. Coşbuc“). — Nici la noi nu e altfel — ne-au dat referinţe pozitive despre piaţa lor, gospodinele cartierului Rahova. Intr-adevăr — şi aici aceeaşi completă aprovizionare. Şi-au adus contribuţia şi unele dintre gospodăriile agricole colective din comunele subordonate. Am poposit puţin şi în piaţa Unirii. Acolo unde — de ce n-am spune-o — ne aşteptam ca motivele de observaţii critice să fie foarte puţine. Asta pentru că, după cum se ştie, ne aflam într-una din pieţele centrale ale oraşului. Dar... constatăm că multe din întrebările cumpărătorilor rămin fără răspuns. De la o oră la alta, capitolul lipsurilor se lărgeşte. Doar la puţine dintre cele 42 puncte Aprozar mai puteai găsi cartofi, fasole verde, conopidă, castraveţi. Responsabilul pieţei tov. Pascu ne expune motivul: cantităţile de mărfuri primite in această duminică sunt cu mult mai mici decit cele primite duminica anterioară. (Mai există şi un alt motiv: la repartizarea mărfurilor, nu s-a ţinut seama de cerinţele aprovizionării uniforme a întregii pieţe). Oare de ce? — ne-am întrebat, ştiut fiind că fiecare săptămină în plus înseamnă un sezonul de vară simţitoare sporuri in recolta produselor agro-agintentare şi, implicit, in cererile de consum ale populaţiei. întrebarea putea fi adresată şi unităţilor Aprozar din pieţele „1 Mai“ şi C. SIMIONESCU R. GROAPA (Continuare în pag a IlI-a) .. N. S. Hruşciov va vorbi azi despre vizita în R. P. Romina Astăzi, 2 iulie, In jurul orei 17:30 posturile de radio din ţara noastră vor transmite cuvintarea tovarăşului N. S. Hruşciov, primsecretar al C.C. al P.C.U.S. preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., pe care o va rosti la posturile de radio şi televiziune sovietice. N. S. Hruşciov va vorbi despre vizita delegaţiei de partidul guvernamentale sovietice In Republica Populară Română. IDe peste il notare) Conferinţa pentru Laos îşi reia lucrările GENEVA 2 (Agerpres). — Luni 2 iulie orele 16 (ora Bucureştiului) işi reia lucrările în Palatul Naţiunilor conferinţa celor 14 state pentru reglementarea problemei laoţiene. Spre deosebire de anul trecut, cînd au început tratativele de la Geneva, de această dată Laosul este reprezentat de o delegaţie unică numită de guvernul provizoriu de coaliţie al Laosului. Această delegaţie este imputernicită să semneze documentele de încheiere a conferinţei. Ambasadorul Indiei in Belgia critică politica Pieţei comune BRUXELLES (Agerpres). — Intr-o cuvîntare rostită la Institutul de sociologie din Bruxelles, K. V. Lili, ambasadorul Indiei in Belgia, a atras atenţia asupra consecinţelor grave pa care le va avea asupra comerţului mondial politica obstrucţionistă a Pieţei comune. „Naţiunile vest-europene, a spus el, încercând să ajungă între ele la acorduri economice, nu pot să dispună de interesele unei jumătăţi a aşa-ziselor ţări slab dezvoltate din lume". O reuşita demonstraţie aviatică Ieri dimineaţă pe aeroportul internaţional Băneasa a avut loc o mare demonstraţie de aviaţie sportivă, organizată cu prilejul deschiderii concursului internaţional de paraşutism sportiv al R.P.R. Mii de bucureşteni au fost prezenţi pentru a urmări evoluţia piloţilor şi paraşutiştilor de frunte ai ţării noastre: maestrul sportului Ştefan Purice, ţaraşutiştii Elena Băcăoanu şi Gh. Iancu, recordman absolut, pilotul Mircea Finescu, deţinător al insignei cu diamante a F.A.I. #•«. Înainte de decolare Foto: AGERPRES La citeva minute apoi, cerul este ornat cu minunate ciuperci de mătase multicolore ale parașutelor Foto: A. CORNEL