Informatia Bucureştiului, mai 1965 (Anul 12, nr. 3650-3674)

1965-05-03 / nr. 3650

7 PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, VNIŢI-VĂI INFORMAŢI A Ziar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.M.R. şi al Sfatului Popular al Oraşului Bucureşti Anul XII — Nr. 3650 4 PAGINI 25 BANI Luni 3 mai 1965 Cu mare bucurie şi entuziasm, întregul nostru popor a sărbătorit ziua de 1 Mai —Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Oamenii muncii au demonstrat afirmîndu-şi unitatea in jurul Comitetului Central al partidului, hotărâţi să întîmpine cu succese deosebite in muncă cel de al IV-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român. MREJI DEMinilE RE I MI I RIMEIM MICII HI CUINII Tribuna centrală în timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Capitală Piaţa Aviatorilor este împodobită sărbătoreşte. Steagurile iîlnite în vîntul de mai, iar marele platou al pieţei pare o grădină unde şi-au dat parcă întîlnire toate florile primăverii. Deasupra tribunei centrale se află un mare ■ glob pământesc, înconjurat de o panglică purpurie pe care sunt înscrise cuvintele: „Proletari din toate ţările, uniţi-vă“, iar sus se desfăşoară un mare steag roşu, pe fondul căruia este înscrisă data festivă Njaffi“. Dedesubt, urarea „Trăia^&fiMai, ziua solidarităţii i^^nnaţionale a celor ce ‘ nume&Sc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni !“ Deasupra tribunelor se află două mari steme, a statului şi a partidului nostru, însoţite de urările : „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Română „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul [ şi organizatorul tuturor victoriilor noastre !“ Străjuite, de asemenea, [ de steaguri roşii şi tricolore, se pot citi urările : Trăiască poporul român, constructor al socialismului !“, „Să întîmpinăm cel de-al XIV-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român cu noi succese in opera de construcţie a socialismului !“. Ora 9. Miile de oameni ai muncii aflaţi in piaţă, precum şi invitaţii, salută cu aplauze Îndelungi şi urale apariţia la tribuna oficială a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Birlădeanu, Emil Bodnaraş, Petre Borilă, Alexandru Dră■ , ghid, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leon,tin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Paul Niculescu-Mizil, Ilie , Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston-Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu — conducătorii partidului şi statului nostru. In tribună iau loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. Sunt prezenţi în celelalte tribune conducători ai organizaţiilor de masă şi al instituţiilor centrale de stat, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene, numeroşi fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. In tribuna corpului diplomatic se află şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în R.P. Română şi alţi membri ai corpului diplomatic. Se află prezenţi, de asemenea, numeroşi oaspeţi de peste hotare, invitaţi ai poporului nostru la sărbătorirea zilei internaţionale a oamenilor muncii. Fanfara militară aliată în piaţă intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M .o ptim-secretar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.M.R.. Ia cuvîrntul tovarăşul Alexandru Drăghici, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R.P. Române. Cuvîntarea este subliniată de urate şi ovaţii puternice. Mitingul ia sfirşit intr-o atmosferă de puternică însufleţire. Participanţii la miting părăsesc apoi piaţa purtind, prin faţa tribunelor, pancarte cu urări închinate atotbiruitoarei învăţături marxist-leniniste, unităţii şi coeziunii mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, saluturi adresate oamenilor muncii din ţările socialiste şi prieteniei cu aceste popoare, lozinci in care slăvesc partidul nostru, in care reafirmă cu tărie hotărirea întregului nostru popor de a înfăptui politica înţeleaptă a partidului, de a intimpina cei de-al IV-lea Congres cu noi şi măreţe realizări. în coloane sunt purtate portretele lui Marx, Engels, Lenin, portretul lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R. Răsună pină departe urale şi ovaţii, lozinci înflăcărate: „Cu partidul nostru în frunte, vom avea victorii multe !". Masă tovărăşească Simbătă la amiază, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, a avut loc o masă tovărăşească la Palatul Snagov. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Birlădeanu, Emil Bodnaraş, Petre Borilă, Alexandru Draghici, Alexandru Moghioroş, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Paul Niculescu- Mizil, Ilie Verdeţ, Petre Blajovici, Gheorghe Gaston-Marin, Gheorghe Rădoi, Gogu Rădulescu, membri şi membri supleanţi ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, activişti de partid, numeroşi vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, în timpul mesei tovarăşul Nicolae Ceauşescu, prim-secretar al C.G. al P.M.R., a rostit un toast. Referindu-se la drumul glorios al partidului şi la succesele strălucite obţinute de poporul nostru sub conducerea partidului în opera de construire a socialismului, vorbitorul a felicitat pe cei prezenţi pentru contribuţia adusă la cauza partidului în anii ilegalităţii şi în anii de făurire a societăţii noi. în încheiere, vorbitorul acoastat pentru partid, pentru poporul român, constructor al socialismului, pentru unitatea ţărilor socialiste şi a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale sub steagul marxism-leninismului. Masa s-a desfăşurat intr-o atmosferă caldă, tovărășească. (Agerpres) * Cuvîntarea tovarăşului Alexandru Dragi tovarăşi şi prieteni. Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi împreună cu oamenii muncii de pretutindeni Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua de luptă a clasei muncitoare internaţionale pentru interesele ei vitale, pentru pace şi socialism, pentru viitorul luminos al întregii omeniri. De douăzeci de ani oamenii muncii din România cinstesc în condiţii de libertate ziua de 1 Mai, sărbătoare scumpă a poporului muncitor. Cu prilejul acestei măreţe sărbători, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Române adresează clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor cetăţenilor patriei un călduros salut şi felicitări pentru succesele obţinute in dezvoltarea economiei şi culturii, in opera de construire a socialismului şi înflorire a patriei noastre scumpe! Salutăm din inimă pe oaspeţii de peste hotare care iau parte împreună cu noi la marea sărbătoare a solidarităţii şi frăţiei muncitorilor din toate ţările ! A devenit o minunată tradiţie a oamenilor muncii din ţara noastră să cinstească măreaţa zi de 1 Mai cu realizări însemnate în toate domeniile de activitate, însufleţiţi de un fierbinte patriotism şi de o înaltă conştiinţă socialistă, pătrunşi de un optimism profund, oamenii muncii pun inepuizabila lor energie şi capacitate creatoare in slujba înfăptuirii politicii partidului de dezvoltare economică şi culturală a patriei, in interesul bunăstării şi fericirii poporului. Muncitorii, inginerii, tehnicienii, desfăşurind larg întrecerea socialistă in cinstea zilei de 1 Mai, au îndeplinit în proporţie de 101,6 la sută planul de stat pe primul trimestru al anului 1065, ultimul an al sesenatului. Producţia industrială obţinută în primele 3 luni ale acestui an depăşeşte cu peste 14 la sută producţia din aceeaşi perioadă a anului trecut. Importante sporuri de producţie s-au realizat în industria siderurgică, chimică, energetică, a construcţiilor de maşini, în industria bunurilor de larg consum. Ţărănimea cooperatistă, lucrătorii din gospodăriile de stat şi staţiunile de maşini şi tractoare muncesc pe ogoare cu hărnicie pentru a asigura recolte bogate, pentru a spori producţia vegetală şi animală în interesul ridicării bunăstării lor şi a întregului popor. Oamenii de ştiinţă şi cultură aduc o contribuţie preţioasă la dezvoltarea în ritm rapid a economiei naţionale, introducerea tehnicii moderne în producţie, la îmbogăţirea vieţii spirituale şi a tezaurului cultural al poporului român. înfăţişarea nouă a patriei noastre, bilanţul bogat al tuturor înfăptuirilor de pînă acum sînt rodul muncii poporului nostru sub conducerea partidului. Masele largi populare urmează cu nemărginită încredere, dragoste şi devotament Partidul Muncitoresc Român, Comitetul său Central. Măreţele succese repurtate pe drumul socialismului îşi au izvorul în politica înţeleaptă a partidului. Mergind înainte pe drumul arătat de partid, oamenii muncii de la oraşe şi sate vor obţine noi şi strălucite victorii Tovarăşi şi prieteni. în întreaga lume uriaşe forţe sociale luptă împotriva imperialismului, pentru apărarea păcii, pentru dreptul popoarelor de a-şi hotărî destinele lor, pentru democraţie şi libertate. în primele rînduri ale acestei lupte se află ţările socialiste. Existenţa sistemului mondial socialist, succesele poporului sovietic în construirea comunismului, realizările celorlalte ţări socialiste in construirea socialismului exercită o puternică inmurire asupra întregii evoluţii istorice a umanităţii, constituie un factor de seamă al luptei pentru pace şi progres social. în prezent, este necesară mai mult ca oricind unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti — chezăşia principală a triumfului cauzei socialismului in întreaga lume. Profund credincios principiilor marxist-leniniste ale internaţionalismului proletar, partidul nostru militează perseverent pentru întărirea continuă a prieteniei şi alianţei frăţeşti cu toate ţările socialiste, pentru unitatea şi coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Adresăm popoarelor prietene ale ţărilor socialiste — Albania, Bulgaria, Cehoslovacia, China, Republica Populară Democrată Coreeană, Cuba, Republica Democrată Germană, Iugoslavia, Mongolia, Polonia, Ungaria, Uniunea Sovietică şi Republica Democrată Vietnam, un fierbinte salut frăţesc, sincere urări de noi succese în construirea socialismului şi comunismului. Transmitem un salut călduros de solidaritate frăţească clasei muncitoare, tuturor forţelor progresiste din ţările capitaliste care, în frunte cu partidele comuniste şi muncitoreşti, luptă împotriva exploatării, împotriva dominaţiei monopolurilor, pentru interesele lor vitale, pentru socialism. Exprimăm întreaga noastră simpatie, solidaritatea şi sprijinul nostru popoarelor Asiei, Africii, Americii Latine, care luptă cu avînt pentru lichidarea definitivă a colonialismului, pentru apărarea şi consolidarea independenţei naţionale, pentru dezvoltarea economică şi socială! Alături de întreaga omenire iubitoare de pace, poporul român condamnă cu fermitate agresiunea imperialismului american împotriva poporului vietnamez, văzind în aceasta un real pericol pentru pacea lumii. Ne exprimăm solidaritatea cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru deplina eliberare și reunificare a patriei sale, cerem retragerea trupelor americane din Vietnam şi respectarea dreptului poporului vietnamez la libertate şi independenţă. Republica Populară Română promovează consecvent pe plan mondial relaţii bazate pe respectarea independenţei şi suveranităţii, egalităţii în drepturi şi avantajului reciproc, neamestecului în afacerile interne. Ţara noastră duce o politică externă de consolidare a păcii, de luptă activă împotriva acţiunilor agresive ale cercurilor imperialiste, de coexistenţă paşnică între ţări cu sisteme social-politice diferite. Interesele vitale ale popoarelor impun, mai mult ca oricind, unirea tuturor forţelor care luptă pentru apărarea păcii. Se împlinesc luna aceasta două decenii de la istorica victorie asupra Germaniei naziste în cel de-al doilea război mondial. Aniversarea acestei victorii dă noi imbolduri luptei tuturor forţelor păcii şi progresului pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru salvgardarea şi consolidarea păcii. Dragi tovarăşi şi prieteni, în viaţa partidului şi poporului nostru va avea loc în curind un eveniment istoric — Congresul Partidului Muncitoresc Român, Comitetul Central al Partidului îşi exprimă convingerea că muncitorii, ţăranii, intelectualii, toţi oamenii muncii îşi vor înmulţi eforturile pentru a obţine, în cinstea Congresului partidului, noi victorii pe calea progresului economic, social şi cultural al patriei noastre scumpe — Republica Populară Română! Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, a Comitetului său Central, înainte spre noi victorii în desăvîrşirea construcţiei socialismului ! Trăiască poporul român, constructor al socialismului ! Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc ! Trăiască unitateaşi coeziunea ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale sub steagul marxism-leninismului ! Trăiască pacea in întreaga lume ! bucurie din Dimineţile marilor noastre sărbători au un farmec deosebit. De-a lungul bulevardelor fluturau — sub adierile unui vînt neastîmpărat de primăvară — steagurile roşii şi tricolore. Ghirlande de flori împodobeau faţadele impunătoare ale clădirilor. Florile şi drapelele aduceau arterelor o atmosferă de măreţie, însumînd kilometri de frumuseţe. Din diferite puncte ale oraşului au pornit apoi coloanele, spre Piaţa Aviatorilor, locul tradiţionalei manifestaţii a oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Pe străzile Bucureştiului s-a revărsat un puternic torent omenesc. Veneau coloanele de oameni ai muncii doritori să-şi aducă în larga piaţă prinosul de bucurie pentru frumoasa zi de 1 Mai. Oamenii şi încredere viitorul luminos muncii au raportat succesele obţinute în întrecerea socialistă în întîmpinarea măreţului eveniment din viaţa partidului şi a întregului popor — Congresul al IV-lea al P.M.R. Graficele şi panourile purtate în coloane arătau că angajamentele luate de colectivele de muncă bucureştene au fost îndeplinite şi depăşite. Făurarul tinereţii şi înfloririi patriei. Partidul Muncitoresc Român, era slăvit în lozinci avîntate, din care una revenea mereu ca un ecou : „Pentru al IV-lea Congres vom munci cu mult succes". Al 21-lea Mai liber a fost un ora de triumf sub care, cu braţele încărcate de flori şi de fapte au trecut oamenii muncii din Capitală. Bucureştenii şi-au adus astfel prinosul de bucurie pentru partid, pentru suc(Continuare in pag. a ll-a) Primăvară, entuziasm, Fluviu uman, sărbătoresc şi multicolor, se revarsă în marea Piaţă a Aviatorilor ♦