Informatia Bucureştiului, mai 1967 (Anul 14, nr. 4267-4291)

1967-05-03 / nr. 4267

A PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! INFORMAŢIA ZIAR AL COMITETULUI ORĂŞENESC BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL SFATULUI POPULAR AL ORAŞULUI BUCUREŞTI Anul XIV Nr. 42674 PAGINI 25 BANI Miercuri 3 mai 1967 Solii vîrstei Aerul proaspăt al dimineţii vibrează de sunetele înalte ale trompetelor pioniereşti, vestind începerea marii demonstraţii. Coloana unduitoare a purtătorilor cravatei roşii, îmbrăcaţi pentru prima dată în noua lor uniformă pionierească, pare un uriaş caleidoscop viu. Ei agită buchete de flori deasupra capului. Stegarii păşesc fluturînd tricolorul scump al ţării şi drapelul organizaţiei lor. Intonind cunoscutul imn Trei culori, pionierii — aşezaţi în careu — înalţă drapelul patriei pînă în vîrful catargului simbolic, adus de ei în Piaţa Aviatorilor, îi aşteptăm cu firească emoţie în fiecare an — şi în fiecare an ei aduc inegalabila prospeţime a vîrstei de aur, în vasta piaţă a demonstraţiei. Peste treptele timpului, ni-i închipuim purtînd mai departe ştafeta izbînzilor noastre. Astăzi, ca şi în urmă cu douăzeci de ani, copiii păşesc pe scena demonstraţiei prin poarta viitorului. Moment solemn: din şuvoiul de cutezătoare tinereţe se desprinde, purtat, parcă, pe aripile entuziasmului tuturor, un mănunchi de pionieri cu mari buchete de flori, care se îndreaptă spre tribuna centrală. Conducătorii partidului şi guvernului îi îmbrăţişează cu dragoste. Se succed, în piaţă, crîmpeie dintr-o impresionantă alegorie înfăţişind copilăria fericită. Copiii descriu „pe viu" setea lor de învăţătură, largile posibilităţi ce li se oferă pentru descifrarea tainelor ştiinţei şi culturii, frumuseţea taberelor pioniereşti... Firesc răsună uralele lor închinate partidului, firesc răsună angajamentul lor de a deveni constructori multilateral pregătiţi ai României socialiste, continuatorii tradiţiilor de luptă şi de muncă ale fraţilor şi părinţilor lor. MARELE FLUVIU AL PRIMĂVERII Imaginea uriaşului covor înflorat pe care sutele de copil l-au desfăşurat din mers în piaţă, nu s-a şters încă din faţa ochilor noştri cînd fanfara anunţă intrarea coloanei oamenilor muncii. E o revărsare de forţă şi entuziasm, salutată din tribune cu nesfîrşite aplauze. Un grup de oameni poartă o imensă pancartă în care este scris cu litere albe : „Trăiască 1 Mai". în urma lor, 200 de steaguri deschid drumul unui alt grup ce poartă portretele clasicilor marxism-leninismului şi stemele Partidului Comunist Român şi Republicii Socialiste România. Urmează grupuri de muncitori care poartă portretele membrilor Comitetului Executiv al Partidului Comunist Român, încadrate de rînduri nesfîrşite de steaguri roşii şi tricolore şi de o mare pancartă cu urarea: „Trăiască Partidul Comunist Români". Pe toată lărgimea pieţei se desfăşoară apoi lozincile: „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România!" şi o înflăcărată chemare „înainte pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al IX-lea al Petre Dinescu Sorin Helban (Continuare in pag. a 2-a) Cu însufleţitor entuziasm, întregul nostru popor a sărbătorit ziua de 1 Mai—Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni — afirmîndu-şi neabătută de a traduce în viaţă măreţele sarcini trasate de cel de-al IX-lea Congres al P. C. R. M arta taiiibilit fe l Mai a iiMifir iutii in Capitala IN PIAŢA AVIATORILOR 1 Mai - marea sărbătoare a oamenilor muncii de pretutindeni — a cunoscut şi în acest an amploarea unei demonstraţii populare de un cuceritor entuziasm pe întreg cuprinsul patriei noastre. Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni a prilejuit o nouă şi vibrantă afirmare a unităţii poporului nostru în jurul partidului, a încrederii sale nestrămutate în politica sa înţeleaptă pusă în slujba celor mai înalte idealuri ale celor ce muncesc.’n această dimineaţă de primăvară, sute de mii de bucureşteni şi-au dat întîlnire cu voia bună, cîntecul, veselia, îndreptîndu-se spre Piața Aviatorilor pentru a raporta succesele dobîndite în transpunerea în viaţă a istoricelor hotărîri ale Congresului al lX-lea al partidului. Piaţa Aviatorilor - Tribuna oficială este dominată de un mare glob pămîntesc, deasupra căruia se înalţă un imens steag roşu cu data festivă î Mai. Pe brîul purpuriu care-l înconjoară este înscrisă chemarea : „Proletari din toate ţările, uniţi-vă !", iar dedesubt urarea : „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăfiei muncitorilor de pretutindeni !". Pe mari panouri sunt înscrise urările : „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre !", „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România I". Un mare medalion cu portretele dascălilor proletariatului - Marx, Engels, Lenin - se înalţă deasupra tribunei din cealaltă parte a pieţei. Flamuri purpurii se îngemănează în adierea vîntului cu tricolorul steagurilor patriei. Urările „Trăiască poporul român, constructor al socialismului !", „Trăiască pacea şi prietenia între popoare !", erau străjuite de asemenea de steaguri roşii şi tricolore. Ora 9. Salutaţi cu aplauze îndelungi şi puternice urale, au luat loc în tribuna oficială tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrladeanu, Emil Badnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, lise Verde, Maxim Berghianu, Constantin Dragan, Alexandru Moghioroş, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv şi secretarii Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri, în tribuna oficială au luat loc, de asemenea, membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist Roman, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. Alături de conducătorii partidului şi statului nostru, în tribună se aflau Guy Mollet, secretarul general al Partidului Socialist Francez (S.F.I.O.), şi Youssef Faysal, membru al Biroului Politic al C.C. al Partidului Comunist Sirian. în celelalte tribune erau prezenţi conducători ai organizaţiilor de masă şi ai instituţiilor centrale de stat, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene, numeroşi fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, precum şi numeroşi oaspeţi de peste hotare. în tribuna rezervată corpului diplomatic se aflau şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în Republica Socialistă România şi alţi membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară a intonat Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Mitingul a fost deschis de tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P.C.R. A luat cuvîntul tovarăşul Mie Verdef, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri. Cuvîntarea a fost subliniată în repetate rînduri de urale şi ovaţii. Mitingul a luat sfîrşit într-o atmosferă de mare entuziasm. Participanţii au reafirmat cu tărie hotărîrea întregului nostru popor de a urma neabătut politica partidului. Dragi tovarăşi, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Poporul român sărbătoreşte astăzi, împreună cu forţele progresiste de pretutindeni, ziua frăţiei şi solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii în lupta pentru viaţă mai bună, libertate şi independenţă naţională, pentru socialism, democraţie şi pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri adresează tuturor celor ce muncesc în fabrici şi uzine, pe şantiere şi pe ogoare, în instituţiile de învăţămînt şi cultură un salut tovărăşesc şi cele mai calde felicitări pentru marile succese obţinute în toate domeniile activităţii materiale şi spirituale, în îndeplinirea programului de înflorire multilaterală a patriei noastre. Salutăm cu căldură prezenţa delegaţiilor prieteneşti de peste hotare la această tradiţională manifestare populară. Aniversarea zilei de 1 Mai este şi in acest an întîmpinată de poporul nostru cu un bilanţ bogat de înfăptuiri. Se dezvoltă continuu industria noastră socialistă, pe baza tehnicii şi tehnologiei moderne. Sarcinile planului de stat pe anul trecut au fost realizate şi depăşite de toate ministerele şi toate regiunile ţării. Am încheiat în condiţii bune primul trimestru al anului în curs, îndeplinind prevederile de plan la producţia globală industrială cu 101,4 la sută , ceea ce reprezintă o creştere cu 14 la sută faţă de primul trimestru al anului trecut. Ridicindu-şi măiestria şi mobilizîndu-şi energiile şi priceperea, inginerii, tehnicienii, muncitorii patriei obţin succese în creşterea productivităţii muncii, în reducerea preţului de cost, în îmbunătăţirea calităţii producţiei. Avem toate posibilităţile ca şi în acest an, muncind cu elan şi perseverenţă, să îndeplinim şi să depăşim prevederile planului in industrie, asigurînd premise solide pentru transpunerea în viaţă a tuturor obiectivelor cincinalului. Prin munca harnică a ţăranilor, a mecanizatorilor, inginerilor şi tehnicienilor, a tuturor oamenilor muncii de la sate rodesc măsurile adoptate de partid şi guvern pentru dezvoltarea multilaterală şi complexă a agriculturii. Anul trecut s-a obţinut cea mai mare recoltă de cereale din istoria ţării. Se află intr-un stadiu înaintat lucrările agricole de primăvară , la principalele culturi campania de însămînţări se apropie de sfîrşit. Intelectualitatea ţării noastre adaugă noi creaţii şi realizăm valoare patrimoniului spiritual a poporului, aducînd o preţioasă contribuţie la propăşirea patriei. Pe tot cuprinsul patriei se desfăşoară o vastă activitate de construcţii de locuinţe, instituţii de cultură şi medico-sanitare, care schimbă continuu înfăţişarea oraşelor şi satelor româneşti. Pe baza rezultatelor obţinute în dezvoltarea economiei naţionale sunt puse în aplicare măsuri de ridicare a nivelului de trai al populaţiei. In acest an a intrat in vigoare noul sistem de pensionare a salariaţilor, pensionarea ţăranilor cooperatori, au fost reduse preţurile la unele produse de larg consum. (Continuare In pag. a 2-a) Cuvintarea tovarăşului Hie Verdef de deal Tribuna centrală In timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Capitală Revărsare de flori, de tonică voioşie I Masă oferită Central al P. C. R. După marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit o masă tovărăşească în parcul Palatului Snagov. Au participat tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraş, Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Alexandru Moghioroş, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. al P C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, activişti de partid. Au participat numeroşi membri de partid din ilegalitate, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a felicitat pe cei prezenţi cu prilejul zilei de 1 Mai — ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua muncii şi a primăverii, care, în condiţiile socialismului, este în acelaşi timp ziua victoriei în opera de construire a societăţii noi. ★ Luni seara, Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România a oferit o masă tovărăşească în cinstea delegaţiilor sindicale de peste hotare, invitate in ţara noastră cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai. Au participat tovarăşii Dumitru Gheorghiu, vicepreşedinte, Ion Cotoţ, Larisa Munteanu, Ion Preoteasa, secretari, precum şi membri ai Comitetului Executiv al Consiliului Central al U.G.S.R. Masa s-a desfășurat într-o atmosferă de caldă prietenie.