Informatia Bucureştiului, martie 1968 (Anul 15, nr. 4523-4548)

1968-03-22 / nr. 4541

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA ! INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI ANUL XVNr. 4541 14 pagini 30 bani Vineri 22 martie 1968 Proiect de execuţie sau experiment ? Pe marginea râmînerilor în urmă pe şantierul Institutului de arhitectură „Ion Minor- Cu cîteva luni în urmă ziarul nostru, pe baza declaraţiilor conducătorului şantierului, tov. ing. Emil Rizac, în cunoştinţa cititorii că lucrarea de la Institutul de arhitectură „Ion Mincu" va fi dată în funcţiune la 30 iunie a.c., adică la termenul stabilit. Discutăm din nou cu tov. ing. Emil Rizac. Optimismul nu mai este acum acelaşi. „ Cu toate străduinţele noastre (în perioada următoare vor fi concentrate aici un număr mare de braţe de muncă), nu vom putea realiza — ne spunea d-sa — mai mult de 80—90 la sută din lucrările interioare. Cit priveşte lucrările la faţadă, acestea nu vor fi gata nici în trimestrul II al anului viitor. Ce anume a împiedicat desfăşurarea în ritm susţinut a lucrărilor ? O incursiune în istoria acestui şantier ne reliefează principalele neajunsuri petrecute. Bunăoară, amplasamentul destinat construcţiei a fost eliberat şi pus la dispoziţia antreprenorului, I.C.M. nr. 2, cu o întârziere de aproape 8 luni. Investiţia, aşa cum vom vedea mai jos, fusese insuficient pregătită. Mărturie stau şi nenumăratele reveniri asupra proiectului de execuţie. — Proiectul iniţial ce ne-a fost predat în martie 1967 — explica ing. Emil Rizac — a fost complet modificat. După ce am montat cofrajele pentru infrastructură, a trebuit să te demontăm, deoarece proiectul pentru subsol fusese modificat pe parcurs. Alte cheltuieli de forţă de muncă şi materiale, alte întîrzieri. Aceeaşi situaţie s-a întîmplat şi cu etajul întîi. Lucrările la blocul turn — ca să vă mai dau un exemplu — au fost oprite la începutul lunii septembrie 1967, tot pentru anumite modificări la proiect, s-a dat dezlegare pentru reluarea lor în luna decembrie, cînd practic nu se mai putea turna betonul. Mai adăugăm la aceasta faptul că proiectul de instalaţii nu a fost coordonat cu cel al structurii de rezistenţă,din care cauză s-au făcut numeroase spargeri în planşeele de beton pentru instalaţia de ventilaţie, de căldură şi sanitară), întîrzierile F. Popescu (Continuare in pag. a Ill-a) CARTIERUL TITAN: O dată cu venirea primăverii, blocurile vor primi încă un adaos de frumuseţe : cromia vegetaţiei din parc. . i „Igiena“ ne-a (dez) informat că oferă servicii la domiciliu în această nădejde, clientela ar fi riscat să rămână necoafată -*> - r* r ii i—\i f~r p o_rh. f-irr C S*t r a d a Văzută de ŞTEFAN IUREŞ u simţul lor incomparabil de a transforma în sentinţe rodul observaţiilor directe, copiii îşi strigă unul altuia, de cîte ori se surprind în pană de originalitate la un ping-pong de replici: „Imitaţia n-are valoare !“. Cu alte cuvinte, lipsa intenţiei proprii te scoate din joc sau, cel mult, îţi poate asigura un rol subordonat. Acumulează puncte numai acela ce are ceva inedit de spus şi o face într-o manieră personală. Semnalat în postură de imitator, puştanul tresare ca urzicat şi îşi mobilizează resursele pentru o nouă intervenţie, de astă-dată incontestabil patentată... Pedagogi, psihologi, sociologi, gazetari cu experiența anchetelor sociale se străduiesc să desprindă din noianul de fişe individuale cu care vin în contact. Caratele o seamă de concluzii cu valoare generală cu privire la procesul conştient de formare a personalităţii, interesantă în creşterea unui număr nelimitat de structuri originale, societatea urmăreşte cu sporită atenţie dezbaterile axate pe problemele raportului dialectic dintre acumulare (ucenicie, studiu, experienţă) şi autenticitate (marcă, profil, stil). Nu există sector de activitate creatoare sustras acestei preocupări colective, expresie a grijii pentru numărul de carate al valorilor noastre de azi şi de mîine. In tot ce întreprindem avem în vedere devenirea , îndeajuns de modeşti încît să recunoaştem că mai avem oricînd ceva bun de învăţat, îndeajuns de lucizi incit să înţelegem că adevărata învăţătură nu trebuie să ne ţină în umbra nimănui, ne formulăm exigenţele în perfectă cunoştinţă din cauză asupra zestrei potenţiale şi cu certitudinea realismului fiecărui obiectiv propus. Ceea ce se impune cu forţa evidenţei ca practică şi concepţie colectivă, a societăţii noastre în ansamblul ei, este de multe ori o necunoscută sau de-abia o presupunere vagă în plan individual: unii îşi feresc ochii şi urechile de orice comparaţie de dragul con-servării „nealterate“ a originalităţii ; alţii, dimpotrivă, preiau integral şi absolut necritic lecţiile unui „idol“. Efectul, în primul caz, e stagnarea totală a ta- lentului, în al doilea treptata lui autodizolvare. Greu , e de spus care, dintre cele două rele, e mai nefast. Imitaţia n-are valoare , strigă (şi au dreptate) copiii Ignorarea experienţelor altora nu stimulează valoarea proprie, reflectează (cu egală justeţe) maturii. Şi există cursuri universitare, şi există culegeri de versuri, şi există ansambluri urbanistice, şi există interpretări muzicale, şi există viziuni plastice, şi... dar cite exemple nu pot figura pe o asemenea listă , la care situarea de o parte şi de alta a conceptului de originalitate denotă încă unilateralitate... — Ghidindu-mă după știrea publicată de ziarul dumneavoastră în numărul din 11 martie a.c., am adresat unităţii „Igiena“ din cartierul în care locuiesc rugămintea de a-mi trimite o coafeză acasă. Solicitarea mea a fost primită cu evidentă contrarietate. „Credem că este o confuzie — mi s-a răspuns. „Igiena“ nu acordă servicii la domiciliul clientelei”. Neputînd elucida singură dezacordul dintre invitaţia lansată de cooperativa „Igiena“ in ştirea respectivă şi refuzul cu care am fost întîmpinată, rog redacţia ziarului să stabilească adevărul. Puşi in faţa acestei neaşteptate surprize, am simţit îndemnul — ca primă reacţie la sesizarea făcută de inginera Adela Mărculescu — să citim textul scrisorii-răspuns, trimisă ziarului de către conducerea cooperativei. Alia, Franţa sunt oaspeţi ai staţiunilor Poiana Braşov, Sinaia şi Predeal. In acelaşi timp peste 700 de turişti ain R.F.G., Suedia şi Danemarca au sosit la Eforie Nord pentru tratament. Mîine, 23 martie, soseşte încă un avion cu aproape 100 turişti finlandezi care vor pleca pe litoral. Mărturisim că reîntîlnirea cu semnătura preşedintelui (A. Săndulescu), aşternută la sfîrşitul scrisorii, a avut asupra noastră un efect inhibitor. Ar fi posibil, ne-am zis, ca interlocutoarea să se fi adresat unei lucrătoare tinere, nepusă in temă cu a- Extemporal ceste prestaţii pe care — aşa cum încredinţează răspunsul în speţă — „Igiena“ le practică, nu de ieri de alaltăieri, ci... din anul 1965. Ghinionul a făcut poate, să dea peste o unitate excepţie, deşi răspunsul subliniază expres că serviciile la domicliu sunt acordate de TOATE unităţile. Informaţiile privitoare la preţurile de 6,25 lei şi 8 lei reprezentînd costul deplasării in cazul prestaţiilor de frizerie si, respectiv, de coafură — cuprinse, de asemenea, în răspunsul citat — au pus şi mai mult sub semnul probabilităţii ipoteza sugerată de sesizarea inginerei Mărculescu. Dar, evident, n-avem voie să tragem nici o concluzie mai înainte de a întreprinde o obligatorie investigaţie ! Să deschidem, aşadar, cartea de telefon şi să solicităm „IGIENEI“ DIN CALEA VICTORIEI 54 — prima cu care începe lista unităţilor posesoare de telefon — efectuarea unei ondulaţii, acasă. Cornelia Simionescu (Continuare in pag. a Ill-a) Zilnic Aeroportului Băneasa esc numeroşi oaspeţi hotare. Printre ei turişti veniţi să-şi petreacă vacanţa in ţara noastră sau pentru tratament în staţiunile balneo-climaterice. In prezent peste 400 de iubitori ai sporturilor din Danemarca, R.F.G., Suedia, R.D.G., An Escrocheriile de la fictiva firmă „Hansa Export“ Apelul lansat de poliţia judiciară vest-germană Interpol-ului suna scurt: identificaţi şi reţineţi pe Friedrich-Whilhelm Ermisch şi pe Brigite Glinga, ambii din Düsseldorf. După o descriere succintă a semnalmentelor celor căutaţi, chemarea adresată poliţiei internaţionale dezvăluia mobilul urmăririi, vinovaţi de iniţierea unei mari escrocherii fiscale. Cele două persoane, atât de... dorite de autorităţile vest-germane, au fost descoperite în Mexic. Ce a urmat, se înţelege: Înapoi la Düsseldorf, de data aceasta, sub escortă. (Continuare in pag. a IV-a) Interpol-ul pus în stare de alertă Ideea care naște... milioanele Cărbunele „exportat" suficient pentru zeci de ani consum. Vizita delegaţiei energeticienilor români in Canada OTTAWA 22 (Agerpres). — Delegaţia de specialişti energeticieni români, condusă de Emil Drăgănescu, ministrul energiei electrice, care face o vizită în Canada, a avut întrevederi cu Robert Winters, ministrul comerţului, Jean Luc Pepin.., ministrul energiei, minelor şi resurselor, S. C. Langley, adjunctul subsecretarului de stat pentru afaceri externe, precum şi cu L. Grey, preşedintele Comisiei pentru energia nucleară a canadei. In cinstea delegaţiei române, miniştrii R. Winters şi Jean Luc Pepin au oferit o masă. In continuarea vizitei pe care o face în Canada, delegaţia de specialişti români s-a deplasat la Peterborough unde a purtat discuţii cu conducerea departamentului atomic al firmei Canadian General Electric şi a vizitat unele obiective care interesează energetica nucleară. In atenţia conducătorilor auto Circulaţia sîmbăta şi duminica pe şoseaua Bucureşti-Ploieşti Simbăta şi duminica circulaţia pe şoseaua Bucureşti—Ploieşti este deosebit de intensă. Pentru a facilita transportul rutier, pînă la terminarea lucrărilor de modernizare de pe porţiunea dintre Podul Băneasa şi Aeroport, se vor aplica următoarele măsuri pe linie de circulaţie : • Incepînd de sîmbătă de la ora 13 şi pînă luni la ora 7, se suspendă traversarea şoselei Bucureşti Ploieşti la intersecţia bd. Agronomilor şi bd. Aerogării. • Pe şoseaua Bucureşti-Ploieşti, pe porţiunea aflată în construcţie, se va circula în ambele sensuri, fiind interzise virajele la stingă. • Deoarece şoseaua Pipera-Tunari poate să preia în condiţii optime o parte din traficul rutier, pentru legătura cu şoseaua Bucureşti-Ploieşti se recomandă a fi folosită această arteră, partea carosabilă fiind recent amenajată. Pe această şosea se poate ajunge prin bd. Aviatorilor şi şoseaua Floreasca, iar legătura cu şoseaua Bucureşti- Ploieşti se poate face prin str. Sergent Iancu Nicolae şi aleea Trandafirilor. • Pentru evitarea aglomerării arterei Bucureşti-Ploieşti-Snagov, se recomandă şoseaua Bucureşti-Ploieşti prin Buftea atît la ducere cit şi la întoarcere. • Pînă la noi dispoziţii poligonul de practica conducerii de pe şoseaua Pipera-Tunari şi str. Sergent Iancu Nicolae nu va mai funcţiona. • Duminică la ora 10, în sala de festivităţi a Liceului „Nicolae Bălcescu" se va desfăşura o adunare festivă, organizată de liceele „Gheorghe Lazăr" şi „Nicolae Bălcescu", consacrată împlinirii a 150 de ani de la introducerea limbii române ca limbă de predare în învăţămîntul mediu şi superior din ţara noastră. Cu acest prilej va avea loc vernisajul unei expoziţii organizate cu concursul Bibliotecii centrale pedagogice şi al Muzeului pedagogic, care va ilustra, pe bază de documente, începuturile dezvoltării învățămîntului în limba română. CURSE RAPIDE DIN AUTOGARA CENTRALĂ In vederea experimentării curselor rapide, incepînd cu 26 martie a.c., cursa zilnică București—Turnu Măgurele, cu piecare din Autogara centrală la ora 6.30, va avea mers rapid cu următorul program : plecarea din București — Autogara centrală la ora 6.30 ; sosirea la Turnu Măgurele la ora 9,54. Plecarea din Turnu Măgurele la ora 15,15 ; sosirea în Bucureşti — Autogara centrală la ora 18,39. Această cursă va staţiona numai în localităţile : Mihăileşti, Sălcioara, Drăgăneşti — Vlaşca, Alexandria, Furculeşti, Crîngu, Turnu Măgurele. Incepînd de mîine 23 martie se redeschide traseul Bucureşti — Ploieşti — Văleni — Cheia, cu următorul program : plecarea din Bucureşti — Autogara centrală la ora 6 ; sosirea în Cheia la ora 9.30. Plecarea din Cheia la ora 18 ; sosirea în Bucureşti — Autogara centrală la ora 21,30. Cursa are mers rapid cu staţionare în localităţile : Ţigăneşti, Ploieşti, Vălenii de Munte, Suzana, Cheia. Această cursă va circula numai sîmbăta şi duminica. Produse noi pe banda de montaj Colectivul Uzinei de radiatoare, echipament metalic, obiecte şi armături sanitare, a realizat de curînd noi produse cu caracteristici superioare de funcţionare şi calitate. Printre acestea se numără bateriile de baie cu furcă, duş flexibil şi pară monobloc — tip telefon. Au fost realizate, de asemenea, broaşte pentru uşi tip greu (uşi de intrări ale instituţiilor, blocurilor etc.). Construite într-o manieră robustă, aceste broaşte vor apărea în două variante şi circa 10 000 combinaţii de chei. Pentru uşile de intrare în apartamente s-au executat broaşte aplicate cu cilindru de siguranţă (tip yale) şi ele în circa 10 000 combinaţii de chei. $l I Automobil 10 Clubul Român 1 anunţă: I 1 0 BOGATĂ ACTIVITATE TURISTICĂ IN 1968 Azi dimineaţă a avut loc o conferinţă de presă în cadrul căreia s-au prezentat o serie de date în legătură cu activitatea desfăşurată pe plan turistic în anul ce a trecut de la înfiinţarea A.C.R., cît şi cu perspectivele ei în 1968. Anul trecut 20 000 de persoane au făcut excursii în străinătate prin A.C.R. ; în 1968 numărul lor va creşte simţitor. Se va facilita vizitarea regiunilor de interes turistic şi balnear din ţară, punîndu-se la dispoziţie locuri pentru odihnă pe litoral şi în alte staţiuni climaterice. Pentru cei care doresc să călătorească în străinătate A.C.R. (cu sprijinul O.N.T.) va oferi în actualul sezon excursii în Austria, Bulgaria, Cehoslovacia, Franţa, Italia, Iugoslavia, Polonia, Ungaria, U.R.S.S şi Turcia. In prezent la filiala Bucureşti se primesc înscrieri pentru excursiile lunii mai — în Bulgaria şi Turcia. (Datele celorlalte călătorii vor fi anunţate ulterior). Va fi înfiinţat în curînd un serviciu pentru informarea membrilor A.C.R. asupra tuturor posibilităţilor de desfăşurare a turismului intern şi internaţional acordîndu-se totodată un sprijin efectiv la alcătuirea traseelor. Vor apărea ghiduri turistice auto cuprinzînd itinerarele în cinci ţări : Ungaria, Bulgaria, Iugoslavia, Cehoslovacia şi România. In general, pentru membrii săi care se deplasează în străinătate A.C.R. va pune la dispoziţie hărţi pentru majoritatea ţărilor europene. Tot pe linia turismului menţionăm faptul că în prezent A.C.R. a încheiat convenţii cu automobil-cluburile din Ungaria, Italia, Olanda, Belgia, Iugoslavia, Elveţia, R.F.G., urmînd să organizeze pentru turiştii străini excursii în România pe diferite trasee. In cadrul acţiunilor organizate în colaborare cu cluburile similare din Italia s-a stabilit că uzinele „Fiat” vor trimite între 1 iunie şi 30 septembrie maşini de asistenţă rutieră ce vor circula pe ruta Moraviţa — Sibiu, Braşov — Bucureşti — litoral, acordînd asistenţă tehnică şi automobiliştilor români proprietari de Ftaturi. Dintre acţiunile pe care şi le propune A.C.R în 1968 menţionăm şi extinderea asistenţei tehnice gratuite pentru membrii săi pe principalele trasee turistice şi extinderea testării autoturismelor. Odată cu renovarea localului din strada N. Beloiannis, se va deschide un club cu un cabinet de documentare tehnică şi turistică, se vor mai organiza conferinţe,gale de filme menite să contribuie la popularizarea noutăţilor din tehnica automobilistică şi la popularizarea unor trasee turistice. Şi ca un amănunt, aflăm că la filiala A.C.R. Bucureşti au început să fie difuzate insignele individuale urmînd ca cele pentru radiator să fie puse în vînzare în a doua jumătate a lunii aprilie. A. B. Am\\m\\\\\\\\m\m\m\« BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, In Bucureşti, temperatura aerului a fost de 4 grade. Timpul probabil de mtine . Vremea se menţine călduroasă cu cerul variabil mai mult senin noaptea. Tendinţă de pioaie. Vînt slab pînă la potrivit. Temperatura aerului , minima va fi cupirinsă Intre 3 și 5 grade, iar maximantre 18 și 20 de grade. * Rezultatele concursului „CELE MAI FRUMOASE CĂRŢI ALE ANULUI" ediţia 1967 După o dezbatere de trei zile, juriul concursului, prezidat de artistul poporului Corneliu Baba, a acordat un număr de 45 de diplome şi 23 de medalii, precum şi premii în valoare de 18 000 lei celor mai frumoase cărţi tipărite în 1967, unor graficieni care s-au distins prin originalitatea concepţiei şi realizării grafice. Au pririt medalia de aur volumele „Nuvele“ de Gala Galaction, cu ilustraţii de H. Mavrodin , albumele „Brâncuşi“ şi „Sirato“, dicţionarele român— german şi german—român, „Dicţionarul tehnic englez—român“, „Aritmetica“ cl. a II-a. Medalii de argint au primit lucrările „Antologia lirică” de Ronsard, „Ţiganiada“ de Ion Budai-Deleanu, colecţiile „Criterion“, „Biblioteca de artă“, albumul „Delta Dunării", volumul „Lecturi uşoare“ în limba franceză. Iată şi cîteva medalii de bronz : N. Titulescu — „Documente diplomatice”, „Radiologia medicală“, „Pediatria“, „Feroneria veche românească“, „Opere“ de Jack London, „Muzeele Capitalei“, „Balade vesele şi triste“ de Topîrceanu, „Studii de economie politică capitalistă“ etc. • Vizitele In spitale ! Direcţia sanitară a muni- TM cipiului Bucureşti ne infor- | mează că au fost ridicate re- | stricţiile privind vizitele la „ bolnavii internaţi în spitalele de adulţi. Rămîn in conti- I nuare suspendate vizitele în ■ spitalele de copii şi materni- S tăţi. I I I 1 • Astăzi, la ora 19, va avea loc, la Librăria „Mihail Sado- Iveanu“, prima zi de difuzare a volumului Sport şi legendă de I Victor Bănciulescu, întiiul volum de acest gen in beletristica I noastră sportivă. • ULTIMELE ȘTIRI SPORTIVE I • Azi dimineaţă In campionatul de hochei : Petrol-Geologie- Tirnava Odorheiul Secuiesc 9—4 (3—1, 5—0, 1—3). Prima echipă își are asigurat locul V în clasament. 0 La Sao Paulo, în „Cupa campionilor Americii de Sud“ la fotbal, Palmeiras a dispus cu 4—1 (0—0) de Universidad Catolica din Santiago de Chile. 0 Selecţionata de box a Marocului a evoluat la Varșovia în compania echipei Poloniei. Gazdele au cîștigat la scor : 18—2. 0 In campionatul de hochei al U.R.S.S., Dinamo Moscova și Aripile Sovietelor au terminat fi egalitate, 3—3. 0 Tînărul nostru jucător Vio- ■ rel Marcu a fost întrecut cu H 6—2, 3—6, 6—3, de italianul Palmieri, in concursul internațional de tenis de la Neapole. II „Premier.“ la Buturuga din Cişmigiu — primul restaurant-grădină s-a deschis Foto : C. Alectrbieriţei » I --------------- . 1 Ce se intîmplă cu Salvarea? ! Am luat legătura cu dr. Antoaneta Zincă, medic coordonator al Staţiei centrale de salvare, adueîndu-i la cunoştinţă cîteva din sesizările repetate pe care le primim, în ultimul timp, pe adresa redacţiei. — Numeroşi bucureşteni afirmă că staţia de Salvare răspunde cu mari întîrzieri apelurilor telefonice şi că vizitele la domiciliu se fac după cîteva ore de la înregistrarea solicitării. — Nu ne surprinde! In condiţiile în care trebuie să rezolvăm zilnic peste 1500 de solicitări (faţă de 700—800 cît reprezintă media unei zile normale de lucru), astfel de consecinţe sunt inevitabile. Sesizări de genul celor adresate redacţiei primim şi noi din partea populaţiei. Intr-adevăr, cazurile reale de urgenţă — intrînd in competenta Salvării — suferă de pe urma asistentei medicale curente pe care instituția noastră este nevoită să o acorde în mod frecvent. c. s. (Continuare in pag. a Ill-a) • Ieri a avut loc la sala Studio a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale“ premiera piesei Părinţii teribili de Jean Cocteau (traducere de N. Carandino). Regia şi scenografia : Miron Niculescu. Au interpretat: Irina Răchiţeanu-Şirianu, Tanţi Cocea, Geo Barton, Adela Mărculescu şi George Paul Avram. In fotografie: 1 scenă din specta- | col cu Adela Mărculescu și Geo Barton.I