Informatia Bucureştiului, mai 1968 (Anul 15, nr. 4575-4599)

1968-05-03 / nr. 4575

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ! ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Anul XVI — Nr. 4575 4 pagini 30 bani Vineri 3 mai 1968 Întregul nostru popor a sărbătorit cu însufleţire ziua de 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc — manifestedu-şi bucuria pentru succesele obţinute, hotărirea de a urma neabătut politica Partidului Comunist Român, pentru ridicarea României pe noi culmi ale civilizației și progresului. Igám !Muskalii itlai a lamiiilir miti in Eipila'i Masă tovărăşească oferită de C.C. al P.C.R.Ne-am adunat din nou, laolaltă, într-o mare familie. Obişnuiţi să ne simţim umăr lingă umăr în fiecare zi, în ceasurile noastre de muncă, să chibzuim împreună iniţiativele de azi şi de mîine, să acordăm propriile resorturi ale fiinţei noastre la resorturile generoase ale ţării, ne regăsim, an de an, în coloanele sărbătorii populare. Ne regăsim, şi ne recunoaştem, şi în noi dăinuieşte simţămîntul plenar al bucuriei pentru înfăptuirile comune şi al răspunderii pentru marile împliniri viitoare. Intîiul de mai 1968, conectat la înalta tensiune a celui de al treilea an al cincinalului, a găsit întregul nostru popor urcînd noi trepte ale istoriei pe care şi-o scrie, sub conducerea partidului. Se îndeplinesc, prin munca plină de abnegaţie a maselor, obiectivele luminoase stabilite cu clarviziune ştiinţifică de către Congresul al IX-lea al P.C.R. Dinamizată de hotărîrile Conferinţei Naţionale şi în nemijlocită conexiune cu transpunerea lor în practică, activitatea fiecărui om al muncii marchează semnificative prefaceri calitative, pe fundalul realizărilor tuturor. Hotărîrile Plenarei C.C. al P.C.R. din 22-25 aprilie 1968, faţă de care întregul popor îşi manifestă sprijinul şi adeziunea deplină, demonstrează încă o dată capacitatea partidului nostru de a soluţiona ştiinţific, in spiritul înaltului umanism socialist, problemele pe care le ridică mersul înainte al societăţii româneşti, consecvenţa şi fermitatea cu care conducerea partidului acţionează pentru înlăturarea lipsurilor, nedreptăţilor şi abuzurilor săvârşite în trecut pentru ca asemenea fapte să nu mai poată avea loc în viitor. Prin măsurile luate, partidul promovează neabătut democratismul şi umanismul real în viaţa de partid, de stat şi obştească. Intîiul de mai 1968 a găsit întreaga naţiune mai unită ca oricine în jurul partidului, a Comitetului său Central, şi această vibrantă manifestare a dragostei şi încrederii depline în partid — slujitor devotat al intereselor poporului - a dat o strălucire emoţionantă sărbătorii muncii şi primăverii. La Bucureşti, demonstraţia oamenilor muncii s-a desfăşurat in Piaţa Aviatorilor — scena tradiţională a marilor sărbători populare. Piaţa Aviatorilor a îmbrăcat haină festivă. Sute de drapele roşii şi tricolore flutură deasupra mulţimii aflate în piaţă pentru a lua parte la miting. Oamenii muncii poartă stema partidului şi a ţării, portretele membrilor Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. Ora 9. — Miile de oameni ai muncii aflaţi în piaţă salută cu aplauze şi urale îndelungi sosirea conducătorilor partidului şi statului nostru. In tribuna centrală iau loc tovarăşii : Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekaş, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv şi secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşedinţii Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. In tribună iau loc, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului. Sunt prezenţi conducători ai instituţiilor centrale şi organizaţiilor obşteşti, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor bucureştene, muncitori fruntaşi în producţie, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. La demonstraţie asistă şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi în ţara noastră şi alţi membri ai corpului diplomatic. In tribune se află numeroşi oaspeţi de peste hotare. Fanfara militară intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., deschide mitingul oamenilor muncii din Capitală, la cuvîntul tovarăşul Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In repetate rînduri, cuvîntarea este subliniată cu urale şi ovaţii. Mitingul ia sfirşit într-o atmosferă de mare entuziasm. Plini de însufleţire, participanţii exprimă încă o dată hotărirea fermă a poporului nostru de a urma neabătut politica înţeleaptă a partidului, politică îndreptată spre fericirea întregului popor. Răsună prelungi urale şi ovaţii. Se aud urări pentru întărirea unităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti, pentru solidaritatea clasei muncitoare, a tuturor forţelor democratice şi antiimperialiste care luptă pentru pace, democraţie, independenţă naţională şi progres social. TRIBUNA CENTRALA IN TIMPUL DEMONSTRATIEI OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALA Cuvintarea tovarăşului Emil Bodnaraş Dragi tovarăşi, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Sărbătorim astăzi, împreună cu clasa muncitoare de pretutindeni, cu forţele muncitoreşti revoluţionare din toate ţările, cu întreaga omenire progresistă, Ziua solidarităţii şi frăţiei internaţionale a oamenilor muncii în lupta lor pentru o viaţă demnă şi liberă, pentru independenţă naţională şi eliberare socială, pentru democraţie, socialism şi pace. Cu prilejul acestei mari sărbători, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri adresează muncitorilor, ţăranilor, inginerilor şi tehnicienilor, oamenilor de ştiinţă, cultură şi artă, întregului popor muncitor al ţării un salut tovărăşesc şi calde felicitări pentru bogatele înfăptuiri în economie, ştiinţă şi cultură, în înflorirea României socialiste. Salutăm cu căldură pe toţi delegaţii şi invitaţii de peste hotare, a căror prezenţă la această tradiţională manifestare populară exprimă prietenia şi solidaritatea dintre popoarele noastre, însufleţite de ţelurile nobile ale păcii şi progresului social. Sărbătorim ziua de 1 Mai sub sennul activităţii intense şi larg desfăşurate pentru realizarea programului de desăvîrşire a construcţiei socialiste elaborat de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, întregit de importantele hotărîri ale Conferinţei Naţionale — izvoare de profunde înnoiri în societatea noastră socialistă. Măsurile complexe de îmbunătăţire a organizării economice şi administrative, a tuturor formelor şi metodelor de conducere a vieţii sociale dau un puternic impuls construcţiei socialiste, creează condiţii pentru afirmarea largă a spiritului novator, constructiv al oamenilor muncii, pentru afirmarea cu mai multă vigoare a potenţialului material şi spiritual al naţiunii noastre socialiste. (Continuare în pag. a 2-a) TREPTE NOI IN PRIMĂVARA TARII Forţa si dinamismul - argumentelor ;aiww—mm— Şi iată coloanele... Aduc în Piaţa Aviatorilor forţa de netăgăduit a argumentelor. Argumentele propriei lor munci, propriilor lor izbînzi. Ca, pe un imens ecran panoramic, hora, imaginilor se derulează neîntrerupt, dar dincolo de secvenţele eterogene înregistrate de retină, surprinzi un element comun esenţial: voinţa celor ce muncesc de a ridica la un nivel superior activitatea în toate domeniile construcţiei economice, sociale, culturale. Am defilat, împreună cu oamenii muncii bucureșteni, surprinzînd o multitudine de aspecte care semnifică noul, continuul dialog între prezent și viitor. — Nu exagerez cu nimic afirmînd că fiecare colectiv de muncă nu(fiontinuare In pag. a 2-a) Salutul cald al copilăriei fericite Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit, după marea demonstraţie de 1 Mai a oamenilor ai muncii din Capitală, o masă tovărăşească în parcul Palatului Snagov. Au luat parte tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekaş, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, membrii supleanţi ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.C.R., vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri. Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, numeroşi membri de partid din ilegalitate şi alţi vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, activişti de partid, generali şi ofiţeri superiori, conducători ai unor mari întreprinderi bucureştene, oameni de ştiinţă, cultură şi artă, în timpul mesei, care s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, tovărăşească, a luat cuvîntul, primit cu puternice şi îndelungi aplauze, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C.C. al P.C.R. (Agerpres) Cuvîntul rostit de tovarăşul Nicolae Ceauşescu Stimaţi tovarăşi. Această masă este închinată tradiţionalei zile de 1 Mai, sărbătoarea primăverii, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc din întreaga lume. Mulţi dintre dumneavoastră au participat la numeroase sărbători de 1 Mai în condiţiile grele ale regimului burghezo-moşieresc. Era în tradiţia mişcării noastre muncitoreşti, a partidului nostru de a sărbători 1 Mai ca zi de luptă împotriva asupririi, pentru drepturi şi libertăţi democratice, pentru o viaţămai bună, pentru o societate în care cei ce muncesc să se simtă cu adevărat stăpîni pe munca lor, pe destinele patriei lor. Sărbătorim acum 1 Mai în condiţiile în care clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, întregul popor a devenit stăpîn pe destinele sale şi, sub conducerea partidului comunist, făureşte orînduirea pentru care s-au jertfit mulţi din luptătorii de frunte ai poporului român. Putem spune, într-adevăr, că pentru noi, astăzi, 1 Mai e o zi de sărbătoare, în care poporul nostru trece în revistă victoriile obţinute în construcţia socialismului, în făurirea vieţii noi, în dezvoltarea continuă a economiei, ştiinţei, culturii, în ridicarea nivelului său de viaţă. Sunt minunate victoriile pe care poporul român le-a obţinut sub conducerea partidului în făurirea noii orînduiri sociale. Aceste victorii au fost dobîndite pentru că partidul nostru a ştiut să învingă greutăţile, a ştiut să conducă poporul român, în condiţii grele, din succes în succes pe calea socialismului. Tot ceea ce a cucerit poporul român se datoreşte faptului că el i-a avut în frunte pe comunişti, care au dat totul, unii chiar viaţa, pentru fericirea maselor muncitoare. „ Ştim, tovarăşi, că în această luptă au existat, aşa cum am subliniat la ultima plenară, şi o serie de greşeli, s-au comis şi unele abuzuri. Se ştie însă că acestea nu caracterizează partidul nostru, ele au fost şi sunt condamnate de partid, de poporul român. In decursul veacurilor poporul nostru a trecut prin multe greutăţi, dar întotdeauna a dat dovadă de omenie, de umanism, de dragoste pentru toţi oamenii muncii. Lui nu i-a plăcut, nu-i place, şi nu-i va plăcea niciodată nedreptatea şi mai cu seamă nedreptatea împotriva propriilor săi fii de seamă, a militanţilor ridicaţi din rîndurile sale. Iată de ce Comitetul Central a considerat ca o obligaţie în faţa partidului, a naţiunii, să restabilească adevărul, să dezvăluie abuzurile care s-au comis. Noi am pornit la luptă pentru a făuri societatea socialistă, considerînd că aceasta trebuie să fie cea mai dreaptă societate din lume ; de aceea trebuie să înlăturăm tot ceea ce nu este în firea şi în caracteristica acestei societăţi, să luăm toate măsurile pentru ca niciodată să nu mai poată avea loc în societatea noastră socialistă abuzuri şi ilegalităţi. Noi ne îndeplinim prin aceasta şi o îndatorire faţă de clasa muncitoare internaţională, care priveşte cu simpatie şi speranţă spre ţările care construiesc socialismul. Avem obligaţia internaţionalistă faţă de clasa muncitoare, faţă de toate popoarele care doresc să făurească orînduirea socialistă, să demonstrăm că socialismul, orînduirea noastră nouă este incomparabil superioară orînduirii vechi capitaliste. Am realizat mult în domeniul dezvoltării bazei materiale a socialismului, în ridicarea nivelului de trai al poporului. Oamenii spun însă pe bună dreptate e bis, că se ridică fabrici, că se dezvoltă agricultura, ştiinţa, cultura, dar ne interesează şi cum trăiesc oamenii şi cum se manifestă personalitatea umană în viaţa socială. Există, într-adevăr, posibilitatea ca socialismul să asigure dezvoltarea multilaterală a personalităţii umane ? Noi răspundem da. Numai socialismul asigură această posibilitate, pentru că el este orînduirea socială cea mai dreaptă în care au fost lichidate o dată pentru totdeauna clasele exploatatoare, inegalităţile economice, au fost create condiţiile pentru asigurarea egalităţii depline a cetăţenilor, pentru manifestarea multilaterală a personalităţii umane. Iată sensul hotărîrilor ultimei plenare a Comitetului nostru Central. Iată de ce întregul popor a primit aceste hotărîri cu încredere deplină în partid, în Comitetul Central. Demonstraţia de astăzi din Capitală a dovedit cu cîtă încredere, cu cît entuziasm urmează poporul nostru partidul, Comitetul Central. El este convins că partidul nostru, conducerea sa, vor face totul pentru a asigura desăvîrşirea construirii socialismului în România pe plan material şi spiritual, pentru a crea poporului o viaţă demnă de orînduirea socialistă şi comunistă. Aceasta este sarcina şi îndatorirea fiecărui comunist începînd de la conducerea de partid şi de stat pînă la ultimul membru al partidului. Vom putea spune că ne-am îndeplinit îndatorirea faţă de popor numai atunci cînd vom asigura o viaţă îmbelşugată, o existenţă materială şi culturală înaltă pentru fiecare membru al societăţii. Pentru aceasta, tovarăşi, am luptat în condiţii grele, am fot gata să ne dăm viaţa şi mulţi dintre noi chiar şi-au dat-o. Acum cînd îndeplinim rolul de cinste de partid conducător al naţiunii române socialiste trebuie să facem totul pentru a îndreptăţi încrederea poporului. Sunt convins că fiecare membru de partid, indiferent de funcţia pe care o are, va munci neabătut, îşi va îndeplini îndatorirea sacră faţă de partid, faţă de poporul căruia îi aparţine. Propun să ridicăm acest pahar pentru partidul nostru comunist, pentru poporul român constructor al socialismului, urîndu-i viaţă îmbelşugată, fericită în societatea comunistă. In sănătatea dumneavoastră, tovarăși !