Informatia Bucureştiului, aprilie 1969 (Anul 16, nr. 4859-4884)

1969-04-01 / nr. 4859

INFORMAŢIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI Agitaţia vizuală la locul de muncă „ancorează încă insuficient în rada actualităţii ( în viaţa cotidiană din uzine şi fabrici, institute de proiectare I*sau cercetare, oriunde în pro-cesul productiv este angajat un colectiv, agitaţia efectuată la locul de muncă — sub formă vizuală sau auditivă — îşi găseşte un larg cîmp de acţiune care, la rîndul lui, generează posibilitatea convertirii în realitate a unicului scop al acestei activităţi : o intervenţie operativă şi mobilizatoare în viaţa diverselor sectoare, a cărei eficienţă se măsoară cu unitatea concretă a rezultatelor obţinute. Este un adevăr axiomatic că nu poate exista o agitaţie în general, că în mod structural aceasta este subordonată unui scop precis, urmărindu-se deliberat o anume finalitate. Problema pe care o ridică însă, permanent, dinamica vieţii este aceea a raportului dintre formele de agitaţie folosite şi exigenţele celor cărora ea se adresează. De rezolvarea sa judicioasă depinde nemijlocit eficienţa acestei activităţi. In condiţiile în care viaţa economică a acestor zile este caracterizată de suflul viguros al întrecerii pentru obţinerea unor rezultate de producţie superioare, în cinstea marilor evenimente pe care le vom aniversa în 1969, ancheta noastră şi-a propus să urmărească cum se desfăşoară munca de agitaţie, care este calitatea participării ei la împlinirea importantelor obiective lansate de Chemarea Conferinţei Organizaţiei de partid municipale. Cautăm să influenţăm o realitate vie, dinamică... Prin intermediul inginerului Constantin Băluţescu, secretarul comitetului de partid din Institutul de proiectări pentru construcţii de maşini, am cunoscut ideile de bază care direcţionează munca de agitaţie în cadrul acestei reprezentative unităţi a sectorului de proiectare. Discuţia, deosebit de interesantă, a relevat străduinţa unui inimos colectiv de a realiza o agitaţie într-adevăr mobilizatoare, în pas cu sarcinile ce stau, într-o etapă sau alta, în faţa institutului. „Ceea ce ne preocupă în primul rlnd — ne declara interlocutorul nostru — este găsirea acelor forme de agitaţie vizuală care să capteze atenţia oamenilor. Pentru aceasta ele trebuie să reflecte realitatea imediată, sarcinile ce decurg din aceasta, şi, ceea ce este foarte important, să surprindă specificul fiecărui sector de activitate“. O vizită prin institut atestă rezultate meritorii în realizarea acestor intenţii. Fiecare din cele 6 sectoare de activitate a întocmit cîte un panou care cuprinde sarcinile ce-i revin în îndeplinirea angajamentelor asumate de institut. Totodată, in fiecare atelier — nucleul de bază în structura organizatorică a Institutului — sunt afișate obiectivele ce urmează a fi îndeplinite de acestea In cadrul întrecerii. Folosirea de indica(Continuare in pag. a 2-a) Noua clădire a Ministerului Muncii de pe str. Mendeleev. Prestigiul In faţa copiilor se păstrează prin probitate Reproducem, dintr-o scrisoare sosită la redacţie : „Am 49 de ani, căsătorit, cu trei copii elevi de liceu, în faţa cărora sunt nevoit a mă simţi „mic“ şi a fi pus în imposibilitatea de a mai exercita autoritatea şi metodele de educare utilizate pînă în prezent, care au făcut ca aceşti copii să fie fruntaşi in şcolile lor“. Iată, fără doar şi poate, o frază în stare să ne pună pe gînduri. Ce anume s-a întîmplat, în viaţa acestui părinte, încît să fie pus „în imposibilitate de a mai exercita“ , etc., etc. ? Ne-o spune tot autorul scrisorii, pe nume Ion Dumitrache : subminarea autorităţii d-sale de părinte se datoreşte unui articol apărut în coloanele ziarului „Informaţia Bucureştiului", sub semnătura şefului Inspecţiei comerciale de stat a municipiului şi a unui redactor al ziarului, întrucît articolul a fost scris pe baza constatărilor unui organ de control — recte Inspecţia comercială de stat a municipiului — să reproducem, înainte de toate, succint, carenţele din activitatea profesională a tov. I. Dumitrache, constatate de sus-zisa inspecţie : „ Ca mandatar la bufetul „Vadul Dîmboviţei“ (unde a obţinut şi rezultate pozitive), tov. I. Dumitrache a admis să lucreze o anume Dobroiu Didina, cu antecedente penale, aceasta fiind surprinsă de organele de control dînd lipsă la gramaj. „ Aceleaşi organe de control au constatat şi alte deficienţe în unitate, care se referă, printre altele, la ţinuta necorespunzătoare a personalului, la nereguli în legătură cu cutiile de sugestii şi reclamaţii. Pentru aceste lipsuri, tov. Dumitrache şi colegul său au fost amendaţi. „ La Inspecţia comercială de stat a municipiului s-a primit o reclamaţie din partea unui cetăţean din oraşul Buzău care, in trecere prin unitatea administrată de tov. Dumitrache, a fost servit în condiţii cu totul contrarii normelor existente in comerţ, fiind şi admonestat pentru că a pretins un serviciu corespunzător. (întrucît perioada scursă, de atunci este destul de .mare, ne-a fost,practic, imposibil să verificăm dacă această atitudine reprobabilă, cu iz huliganic, aparţine tov. Dumitrache sau unui alt salariat din unitate). Mărturisim, însă, că scrisoarea tovarăşului I. Dumitrache ne-a determinat la Sorin Heiban (Continuare în pag. a 3-a) APROPO DE. Periferie SASA GEORGESCU 2 Judecind după multe semne, « 8» noţiunea de centru şi de perife- 22 rie şi-au pierdut sensul in Bucu- « a» reşti şi îmi cer iertare că reiau 22 această idee astăzi evidentă. » ■a Fără să merg pînă acolo incit să « 22 preiau tema, tratată cam tranda■w firiu, a unui cîntec ce afirma că 2 12 azi „centrul este pretutindeni“ — mn an cel puţin din punct de ve- 2 2 dere geografic şi geometric “ m centrul se află totdeauna... m 2 în centru ! — nu voi spune “ m nimic nou dacă voi sublinia, o dată « pa mai iiiuii, ctcCcsUi m nîăbii ăi M ■ bucureștenilor la confort, datorită m - ritmului fără precedent al con- TM ’astrucţiilor. Un alt element de o m valoare inestimabilă îl constituie 2 “ asanarea unor zone de tristă a n 21 minure şi eforturile depuse pen- “ j" tru micşorarea tuturor distanţe- ■■ m lor, prin perfecţionarea mijloace- 2 21 lor de transport în comun. ■b Dar oare o dată cu treptata dis- 2 2 pariţie a conceptului urbanistic ■■ m de periferie a pierit şi mentali- 2 2 tatea legată de periferie ? Cred că nu. 2 n Am auzit destul de des în cîte 2 2 un bufeţel dintr-un cartier mai ■H îndepărtat, din partea unui res- 2 2 ponsabil sau a unui ospătar, sin- «a BB cer mirat, replica : „Aici nu-i 2 2 centru, tovarăşe...“. Aceste cu‘ ■ vinte veneau drept răspuns la în- 2 2 trebări privind lipsa de curăţenie TM a* a localului, băuturile servite în 2 2 pahare cu aspect de borcane de TM aa muştar, sau sortimentul gustă- 2 2 rilor redus la cîteva chiftele scoa- Jjj m se parcă dintr-un raion de sol- 2 2 duri. ■a In goană după un film pierdut 2 2 am plecat zilele trecute la un ci- 2 ■R nematograf din Ferentari. In baza m 2 aceleiaşi mentalităţi, jurnalul de 2 «■» actualităţi era vechi de o lună, ca ■■ 2 Şi cum cetăţeanul din această zo- 2 navă a oraşului nu ar fi la fel de sn 2 avid, ca și colegul său aflat la 2 j» (Continuare în pag. a 2-a) 5 A8GISSB3BGflBB83SS&aHKim8IBiagBSS^ I 1 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! IN URMA ANCHETEI ÎNTREPRINSE IERI, REPORTERII ZIARULUI CONSEMNEAZĂ La garajul de autobuze al I.T.B. din Ferentari a intrat în funcţiune o staţie automată de spălare a maşinilor. Tricotaje in 36 modele noi Colectivul de creaţie al întreprinderii de tricotaje „Tinăra gardă“ a realizat in acest trimestru un număr de 33 modele noi — jachete, pulovere etc. — faţă de 10 cit erau prevăzute in planul tehnic. Toate aceste produse, introduse în fabricaţia de serie, se disting prin contextura in relief şi garniturile din fire în culori variate. De asemenea în întreprindere au început să se fabrice şi trei noi modele de perdele din fire sintetice. Ele se remarcă prin realizarea modelului în culori diferite faţă de fond. ciZi« Episoade ale luptei împotriva traficanţilor destupefiante @ Sub „plasturele" de pe motorul unui Opel Kapitan , Eugene Castaldi cumpără conserve de la firma „Ribas" . Ca să ajungă în S.U A. de la Vigo, „marfa" face un popas într-o vilă din Malaga .• Bătălia se anunță de lungă durată... VAMEŞII de la postul de frontieră Chalampé nici nu bănuiau ce surpriză le rezervă Opelul Kapitan care, după parcurgerea ultimilor metri pe teritoriul R.F.G., s-a oprit, deunăzi, în faţa punctului lor de control pentru îndeplinirea formalităţilor necesare trecerii în Franţa. Fără grabă, şoferul a coborît din automobil, apoi, salutînd respectuos, a prezentat actele cerute. Documentele erau în ordine. „Aveţi ceva în maşină ?" — s-a interesat unul dintre vameşii de serviciu. „N-am nimic !” — a răspuns prompt conducătorul Opelului. (Continuare in pag. a 4-a) ■ 1 H Generaţii... Foto : D. Lăzărescu Iimemmm I ■ Anul XVII Nr. 4859 4 PAGINI 30 BANI Marți 1 aprilie 1969 • SE REDĂ CIRCULAŢIEI PARTEA CENTRALĂ A BD. Incepind de la mine, 2 aprilie, se dă in circulaţie partea centrală a bd. 1848, porţiunea cuprinsă intre str. Colţei şi bd. G. Coşbuc, Întreruptă pînă acism datorită lucrărilor ce se execută la pasajul pietonal. Cu acest prilej Inspectoratul miliţiei municipiului Bucureşti atrage atenţia conducătorilor auto că sunt obligaţi să acorde prioritate pietonilor la trecerile marcate cu indicatoare. De asemenea, pietonii sunt obligaţi să respecte regulile de circulaţie, traversînd numai prin aceste locuri. In organizare UN NOU ŞANTIER DE LOCUINŢE Azi dimineaţă, în zona Rahova - Vicina, au început lucrările de organizare a unui nou şantier pentru construirea unui ansamblu de locuinţe cu grad de confort diferenţiat. In prima etapă, aici vor fi construite 664 de apartamente, dintre care 322 vor fi predate chiar în cursul acestui an. De menţionat că va fi folosită o nouă tehnologie de construcţie, cu planşee prefabricate din beton armat, aplicată pentru prima oară pe şantierele de acest fel ale D.G.C.M. • REPROFILAREA ACTIVITĂŢII UNOR OFICII P.T.T.R. asigură o mai promptă servire a publicului la ghişee. Sarcinile de distribuire a corespondenţei poştale şi telegrafice ale acestor oficii au fost preluate de către oficiile Bucureşti I — calea Victoriei nr. 12, Bucureşti 39 — str. Avrig nr. 4, Bucureşti 20 — calea Călăraşi nr. 137, şi Bucureşti 4 — calea Dudeşti nr. 101 (poşta Vitan). • Incepind de azi, oficiile din str. Avrig, calea Călăraşi şi Cale* funcţionează între orele 7 şi 21, iar duminica între orele 8 şi 20 (oficiul Bucureşti 20 )Un Cale.%CofIzi şl-af;ncnephat activiatea, în cadrul oficiului P.T.T.R.-60 din Titan, o secţie de presă, care va asigura servirea populaţiei din cartier. Incepind de azi, oficiile P.T.T.R. de pe străzile Izvor, Mircea Vodă, bd. Republicii şi Dimitrov, reorganizeate, sunt profilate numai pentru primirea prestaţiilor. In felul acesta se • Reuniunea grupei de lucru mixte româno-iugoslave pentru transporturi La sediul Ministerului Transporturilor Auto, Navale şi Aeriene au început azi dimineaţă lucrările reuniunii grupei de lucru mixte româno-iugoslave pentru transporturi. Actuala reuniune va dezbate probleme legate de dezvoltarea în continuare a colaborării în domeniul navigaţiei fluviale, maritime şi al transporturilor rutiere. (Agerpres) GEORGE APOSTU şi GH. ILIESCUCALINEŞTI sunt binecunoscuţi pentru realizările iar în domeniul sculpturii. Cei care vor vizita expoziţia deschisă cu începere de astăzi de la ora 18, în sala Galeriilor de artă din bd. Magheru nr. 20, vor avea însă prilejul să-i descopere într-o ipostază inedită. Expoziţia cuprinde 80 de desene în cărbune şi tuş , portrete, nuduri şi compoziţii. © SIMPOZION DE BIOCHIMIE ROMÂNO-SUEDEZ In cursul dimineţii de azi, în aula Academiei au început lucrările simpozionului româno-suedez cu tema „Separarea şi analiza biochimică“, organizat de Academia Republicii Socialiste România şi Academia Regală Suedeză de Ştiinţe Inginereşti. Participă oameni de ştiinţă din cele două ţări, cercetători ai institutelor de specialitate din Bucureşti. Delegaţia suedeză este condusă de prof. dr. Arne Tiselius, laureat al premiului Nobel, membru de onoare al Academiei Republicii Socialiste România. Cu prilejul simpozionului, in una din sălile Academiei, azi la ora 11, s-a deschis şi o expoziţie de aparatură pentru cercetare ştiinţifică, prezentată de firme suedeze. Anticipînd canicula reţinînd seama de iarna prelungită, organizaţiile comerciale, îm- xpreună cu fabricile de specialitate, se pregătesc febril în vederea anotimpului călduros. S-au stabilit şi contractat cantităţile de gheaţă, necesare atît unităţilor de alimentaţie publică cit şi punctelor de deservire a populaţiei, în comparaţie cu vînzările sezonului precedent, pentru anul acesta s-a prevăzut o creştere de 16,5 la sută. In toate cartierele oraşului vor funcţiona peste 220 puncte de vînzare a gheţii.ndustria laptelui va spori cu 63,8 la sută cantitatea de îngheţată (la bidon şi porţionată), acoperind astfel mai bine solicitările curente. Tot în legătură cu îngheţata, vrem să mai reamintim „Industriei laptelui“ că există cofetării şi puncte de desfacere şi în cartierele mai depărtate de centru... Acestea trebuie să fie aprovizionate la fel de bine ca cele aflate în perimetrul central. Ni s-a promis, de asemenea, înghețată în vafe comestibile și diferite sortimente realizate pe bază de fructe, pe care consumatorii nu le-au prea văzut în cofetării. Poate anul acesta... Laboratoarele trusturilor locale de cofetării şi răcoritoare vor contribui la completarea sortimentului cu 154 tone de casată, parte şi alte specialităţi. Reţeaua de desfacere a îngheţatei va fi substanţial extinsă. In cartierul R. Groapă (Continuare în pag. a 3-a) I . S-a deschis Grădina zoologică Incepind de azi, Grădina zoologică şi-a redeschis porţile pentru public. Pentru început, orarul de funcţionare este : 9—17,30. Ca noutăţi , vizitatorii pot cumpăra cărţi poştale ilustrate şi pliante cu aspecte din viaţa animalelor, iar, la cerere, se organizează pentru copii plimbări cu trăsurici trase de ponei și măgăruși. MARI ÎNTÎRZI in efectuarea toaletei de la primăvara oraşului Deşi începem să vorbim despre ea la timpul trecut, această atît de lungă iarnă, extrem de abundentă în zăpadă, geroasă şi cu viscole — cea mai grea din ultimii 15 ani — continuă să-şi manifeste prezenţa prin urmele adinei lăsate pe faţa oraşului. De aceea, eforturile întreprinderilor de gospodărie comunală, ale cetăţenilor, trebuie să continue pentru a înlătura cu maximă operativitate „ridurile“ de pe obrazul străzilor, pentru a astupa numărul sporit de denivelări, pentru a curăţa şi înlătura depunerile acumulate în decurs de cîteva luni în locurile publice, in curţi, în parcuri, pe terenurile virane. O dată cu îmbunătăţirea vremii şi creşterii temperaturii, problemele curăţirii şi salubrizării se pun cu cea mai mare acuitate. „In afara aspectului inestetic, prezenţa reziduurilor în locuinţe, pe străzi, in parcuri etc., acumularea, păstrarea necorespunzătoare şi neevacuarea ritmică, la intervale cit mai scurte, a resturilor menajere, prezintă un potenţial mare de impurificare a mediului“ , ne-a declarat dr. MIHAI GHEORGHIŢOIU, şeful Secţiei igienă comunală din Inspectoratul sanitar de stat al municipiului Bucureşti. Toaleta generală din primăvara 1969 implică măsuri pe care, fără exagerare, le-am putea numi excepţionale. Realitatea, însă, aşa cum a reieşit din constatările făcute ieri, pe teren, de reporterii ziarului, ca şi din discuţiile cu factori care răspund de buna gospodărire a oraşului, nu evidenţiază decit o activitate obişnuită (la o situaţie ieşită din comun) al cărei curs actual, mult prea lent, nu ar fi în stare să înlăture urmele iernii nici pînă la sfîrşitul lunii mai. Ne menajăm... pentru „Luna curăţeniei“ Arterele principale din sectorul 4 au fost curăţate ; în schimb, pe străzile laterale resturile de gheaţă şi gunoaie continuă să blocheze circulaţia, să vidificatoare : străzile Stelea Spătaru, Sf. Mina, Decebal, calea Moşilor (de la nr. 1927), Pascal, Vlad Judeţul, Unităţii etc. sunt acoperite cu mormane de zăpadă, amestecate cu diferite resturi menajere, cenuşă ete. Pe str. Baia de fier, colţ cu Sf. Vineri, alături de schelele unei clădiri în reparaţie, zac grămezi de moloz, zăpadă şi alte resturi care pledează parcă pentru schimbarea numelui în Baia de... noro. Faţă de aceste aspecte, ne-am adresat factorilor de răspundere din cadrul Consiliului popular al sectorului 4. Ce măsuri au fost luate pentru curăţirea străzilor de pe cuprinsul sectorului ? „Pînă acum nu s-a întreprins nimic, în mod special , ne informează ing. C. Rusu. Pentru această săptămînă preconizăm următoarele : în zilele viitoare vor fi mobilizate conducerile administrative ale tuturor întreprinderilor şi instituţiilor, ale organizaţiilor comerciale şi unităţilor cooperaţiei meşteşugăreşti, precum şi comitetele de locatari prin împuterniciţii lor, de pe cuprinsul sectorului pentru a declanşa o puternică acţiune de ştergere a urmelor iernii. Tvina artrilio no cîn minicifo chpinare ale oraşului, va fi luna curăţeniei. La (Continuare in pag. a 3-a) Librăria „M. Sadoveanu“ din bd. Magheru nr. 6 este una dintre cele mai vizitate Librării Bucureştenie, în fotografie , au sosit noutăţi la raionul de carte beletristică.  Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de 2 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 10 grade, iar minima din cursul nopţii de 0 grade. Timpul probabil de miine . Vremea continuă să se încălzească uşor. Cer schimbător. Tendinţă de ploaie slabă. Vint slab pînă la potrivit. Temperatura minima va oscila între 2 şi 4 grade, iar maxima între 10 şi 12 grade. Pentru 3, 4 şi 5 aprilie . Vreme in general umedă, cu cerul mai mult noros. Vor cădea ploi slabe. Temperatura în scădere treptată.  6 milioane de km în aer Ieri după amiază, la sosirea din cursa Frankfurt — Constanţa — Bucureşti, pilotul instructor N. Anghel, comandant de navă, a fost întîmpinat de colectivul TAROM, in mod festiv si felicitat. In cei aproape 26 de ani de activitate pe avioanele TAROM, pilotul N. Anghel a parcurs 6 milioane de km (16 650 ore zbor), ceea ce echivalează cu de 9 ori distanţa Pămînt- Lună şi retur, sau de aproape 150 ori ocolul pămîntului. Este cel mai mare număr de km înregistrat pînă acum de piloţii TAROM- ului.  Fier electric pentru ondulat părul Printre produsele noi pe care cooperativa meşteşugărească „Electrobobinajul“ le pregăteşte pentru fondul pieţii se află şi fierul electric pentru ondulat părul. In atelierele acestei cooperative s-au făcut pregătiri pentru ca acest nou produs, aşteptat în magazine, să fie introdus în fabricație de mică serie. ÎNTÂLNIRI AMICALE ROMÂNIA - IUGOSLAVIA LA FOTBAL Cu ocazia vizitei preşedintelui Federaţiei de fotbal din Iugoslavia, Dragoliub Kirhanski, şi a dr. Mihail Andreievici, membru al Comitetului executiv al F.I.F.A., s-a stabilit ca, anual, să se dispute o dublă confruntare între reprezentativele de seniori şi juniori ale României şi Iugoslaviei. Prima „ediţie“ a acestor întîlniri va avea loc anul viitor, în luna mai, la Bucureşti, urmînd ca în 1971, partidele să fie găzduite de un oraş din Iugoslavia. • In turneul internaţional de şah de la Sarajevo conduce marele maestru V. Korcinoi cu 8 puncte, care, în runda a 10-a, a remizat cu Parma. In clasament, îl secondează maghiarul Barcza cu 7 puncte. • Rezultate în proba de simplu bărbaţi din cadrul turneului international de tenis de la San Juan (Porto Rico) : Ashe (S.U.A.) — stern (S.U.A.) 6—2, 6—0; Pranulovici (Iugoslavia) — Holocek (Cehoslovacia) 9-7, 9-7 ; pasareli (Porto Rico) — Velasco (Columbia) 9—7, 6—1. TEATRUL DE COMEDIE anunţă suspendarea spectacolului „Croitorii cei mari din Valahia“ de azi, 1 aprilie. Contravaloarea biletelor se restituie la casa teatrului, astăzi intre orele 17—20.