Informatia Bucureştiului, mai 1969 (Anul 16, nr. 4885-4909)

1969-05-16 / nr. 4896

I Pînă la 15 mai colectivul CENTRALEI ELECTRICE DE TERMOFICAŢIE BUCUREŞTI-SUD a realizat 88 la sutăîn planul de producţie cumulat pe lunile aprilie şi mai. Se preconizează ca pînă la sflrşitul lunii planul de energie electrică să fie depăşit substanţial. De menţionat că In această perioadă consumul specific de combustibil convențional a fost mai mic cu 5 gr/KWh, ceea ce echivalează cu o economie totală de peste 150 tone. In fotografie : aspect de la C.E.T.-București-sud. ** In ţara noastră — ne spunea tovarăşul E. Luca, director general în Ministerul Industriei Alimentare — se fabrică o gamă largă de preparate din carne, circa 180 la număr. Tradiţia, specificul local, precum şi unele gusturi „importate’ din tradiţia culinară a altor popoare stau la baza acestei diversităţi de preparate. Fireşte, nici un consumator nu ar putea avea pretenţia să găsească, chiar în magazinele alimentare cele mai reprezentative, atît de numeroase sortimente, o bună parte din ele avînd o rază de răspîndire foarte limitată. Dar nici nu se declară mulţumit de faptul că adesea poate socoti pe degetele unei singure mini numărul produselor pe care le găseşte în vitrinele frigorifice. Ce piedici stau în calea asigurării reale a unei game mai variate de M. Paulian S. Mircescu (Continuare în pag. a 3-a) IM INDUSTRIA ALIMENTARĂ DIVERSITATEA COORDONATĂ A CALITĂŢII PRODUCŢIEI lamm ! INSPIRAŢIA POETULUI STELIAN PĂUN Prietenul meu, poetul, este de profesie inginer agronom. S-a ocupat ani de-a rîndul de protecţia plantelor. Nu face parte din categoria inginerilor care susţin că literatura şi-ar fi pierdut însemnătatea în urma strălucitelor victorii ale ştiinţei ! „Şi în Cosmos omul va avea nevoie de o crenguţă de liliac înflorit !“, spune el atunci cind vine vorba de poezie. Atît savantul cît şi scriitorul îşi găsesc vocaţia sub imperiul aceloraşi forţe care determină floarea soarelui să se întoarcă după soare. Nici o descoperire ştiinţifică, de-a lungul vremurilor, n-a schimbat sensibilitatea cuiva sau chiar esenţa interpretării artistice. Nici Keppler, nici Newton, nici Mendeleev, nici Einstein!... In ce-l priveşte pe prietenul meu, anii de studii, de pregătire tehnică superioară din cadrul facultăţii nu i-au schimbat dulcele dar al poeziei. Eu îl preţuiesc înainte de toate pentru versurile (Continuare în pag. a 3-a) I FKOLETART DTN TOATE TARTLE. TJNTTI-VST • S-a deschis sezonul pe litoral Ieri s-a deschis sezonul pe litoral. Astfel, hotelurile din Eforie Nord, Eforie Sud, Mangalia oraş, Costineşti şi Mangalia stau la dispoziţia celor ce de-c După vizita făcută timp de două zile pe litoral, delegaţia Consiliului Naţional al oraşului Fraga, condusă de Ludvik Cerny, primarul oraşului, s-a înapoiat ieri după amiază în Capitală. Delegaţia a fost însoţită de Ion Horea, vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti, şi Vasile Drăgoiescu, secretarul Consiliului. In cursul dimineţii de azi oaspeţii au vizitat Sala Palatului Republicii Socialiste România şi Fabrica de confecţii şi tricotaje Bucureşti. resc să-şi petreacă odihna pe litoral. Biletele, cu plecări în fiecare zi pînă la 8 iunie, la tarife de 30 şi 40 lei pe zi (cazare şi masă) se pot procura de la filialele agenţiei O.N.T. din bd. Republicii nr. 4 şi 68. Pentru munte, se găsesc locuri cu plecări în fiecare zi, pină la 1 iunie, în staţiunile Buşteni, Predeal, Sovata şi Borsec. .• Colectivul de creaţie al întreprinderii „CRINUL“ a realizat noi modele de treninguri pentru femei, bărbaţi şi copii. Produsele sunt executate din telon supraelastic un amestec cu fire de bumbac, în culori uni închise, au croiala mînecilor gen raglan, fermoare detaşabile şi diferite garnituri din fire melană la gulere. * Expoziţie inedită la Muzeul pedagogic La Biblioteca centrală pedagogică s-a deschis o expoziţie cu tema „Din colecţiile muzeului“, organizată de Muzeul pedagogic al Institutului de ştiinţe pedagogice. Expoziţia reuneşte materiale valoroase — majoritatea originale — grupate pe colecţii, obţinute în mare parte prin achiziţii şi donaţii de la cadre didactice din toată ţara, întîlnim lucrări de pedagogie apărute în secolele XVIII şi XIX —„ţ.Bucovna de la Rîmnic“ (1749), „Metodă nouă de scriere şi cetire“ — I. Creangă, „Gramatica românească“, „Elemente de metodă şi pedagogie“ de Ion Eliade Rădulescu — lucrări de logică şi psihologie din istoria invăţămintului. La acestea se asociază numeroase fotografii cu aspecte din viaţa şcolii din trecut şi de azi, medalii şi insigne acordate cu ocazia unor comemorări şi evenimente însemnate din viaţa şcolilor şi cadrelor didactice, documente şcolare şi corespondenţe ale unor literaţi de seamă ca Alexandru Odobescu, Titu Maiorescu, Cezar Petrescu etc. Expoziţia este deschisă zilnic între orele 10—15. A. Curse D. R. T. A. Ca urmare a cerinţelor de transport din direcţia Soldariu — Nana, D.R.T.A. a dat în exploatare, ieri, 15 mai, un nou traseu pe distanţa Bucureşti — Nana. Traseul este deservit de un autobuz care pleacă din Autogara Filaret la ora 17, iar din comuna Nana, la ora 5.30. Cind iau elevii vacanța ? Cel de al treilea trimestru şcolar se Încheie In felul următor : clasa a Vn-a termină cursurile recapitulative la 24 mai. Clasele I — VIII încheie cursurile la 7 Iunie, iar In perioada 7—14 iunie se vor organiza excursii şi vizite precum şi pregătirea festivităţilor pentru ,,Ziua pionierilor" şi a serbării sfîrşitului de an şcolar. Elevii din clasele IX—XI, încheie cursurile la 14 iunie. Serbarea şcolară de sflrşit de an va avea loc, pentru toţi elevii şcolii generale şi al liceului, la 15 iunie 1969. • UN NOU ŞANTIER PE BULEVARDUL PIEPTĂNARI Pe bd. Pieptănari, întreprinderea de construcţii prefabricate Bucureşti a început organizarea unui nou şantier de locuinţe cu grad de confort diferenţiat. Se vor construi nouă blocuri, cu parter plus patru etaje, însumînd 624 de apartamente. Buletin meteorologic INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora 8, In Bucureşti, temperatura aerului a fost de 22 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 32 grade, iar minima din cursul nopţii de 16 grade. Timpul probabil de mîine . Vreme frumoasă şi călduroasă cu cerul variabil, mai mult senin. Vînt în general slab. Temperatura minimă va oscila între 16—18 grade, iar maxima între 32—34 grade. Pentru 18, 19, 20 mai . Vreme instabilă exceptînd prima parte a intervalului, cînd se menţine frumoasă şi călduroasă. Cer variabil. Vor cădea averse însoţite de descărcări electrice la sfîrșitul intervalului, în parcul „23 August“ Pe urmele unor prejudicii aduse avutului obştesc , intem nevoiţi să adăugăm la inventarul pagubelor cu care I.C.R.A. (întreprinderea comerţului cu ridicata pentru produse alimentare) a figurat în repetate rînduri în coloanele ziarului nostru, alte noi prejudicii materiale aduse avutului obştesc. Miercuri, la ora prînzului, 425 000 de sticle cu apă minerală — despre care instrucţiunile spun că „trebuie ferite de lumina naturală şi depozitate în locuri răcoroase“ — erau abandonate (în depozitul de la piaţa Chirigiu) un cimp deschis şi sub cerul liber. Alte 16 vagoane de cale ferată (circa 122 000 de sticle !) staţionau pe linie moartă, ne mai existind nici un petic de teren pe care să poată fi descărcate (Foto 1). „Poc“, „poc“-urile repetate ale sticlelor ce explodau anunţau rezultatul nefastei acţiuni calorice, iar mormanele de cioburi (Foto 2) spuneau concludent... pe ce miiui au Încăput aceste bunuri la I.C.R.A. întregim această „carte de vizită“ gospodărească cu precizarea că în lunile martie-aprilie, I.C.R.A. a plătit pentru locaţiile vagoanelor cu apă minerală suma de 95 660 lei. Este cazul să ne reamintim că pentru captarea, îmbutelierea şi transportarea apei minerale în Capitală s-au făcut şi se fac numeroase eforturi a căror raţiune primordială o constituie — după cum se ştie — starea de sănătate a populaţiei. Cadre de specialitate, la rîndul lor, întreprind numeroase studii şi pun la punct diferite soluţii pentru ca apele minerale să-şi conserve calităţile iniţiale, pentru ca populaţia să beneficieze, efectiv, de atributele lor. Alăturînd acestui sumar şi preţul mai mult decît accesibil de 1,05 lei , plătit de consumator pentru un litru de apă minerală — diferenţa dintre modul superior în care este concepută problema, şi deficienţele de care se face vinovată conducerea I.C.R.A. rezultă de la sine. In urmă cu circa patru ani, I.C.R.A. a adus statului — prin acelaşi depozit şi la acelaşi capitol — o pagubă de 170 000 lei. Nu ştim ca vreunul dintre conducătorii întreprinderii să fi avut de suportat măcar o infimă parte din consecinţe. Cornelia Simionescu Dimitrie Lăzărescu (Continuare in pag. a 2-a) Note-anchetă la TOVARĂŞII NICOLAE CEAUŞESCU ŞI ION OHTORONE MAURER AU PLECAT ÎNTR-O VIZITĂ DE PRIETENIE ÎN U.R.S.S. Pe baza acordului comun dintre conducătorii de partid şi de stat ai Uniunii Sovietice şi Republicii Socialiste România, azi dimineaţă au plecat la Moscova într-o vizită de prietenie tovarăşii Nicolae Ceauşescu, secretar general al G.G. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, şi Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al G.G. al P.G.R., preşedintele Consiliului de Miniştri. Au plecat, de asemenea, tovarăşii Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al G.G. al P.G.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al G.G. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Vasile Vlad, membru supleant al C.G. al P.G.R., şeful secţiei relaţii externe a G.G. al P.G.R. La plecare pe aeroportul Băneasa au fost prezenţi tovarăşii Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraş, Ghivu Stoica, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekas, Petre Lupu, Gheorghe Rădulescu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Emil Drăgănescu, Mihai Gere, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Vasile Patilineţ, vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat şi ai Consiliului de Miniştri, membri ai G.G. al P.G.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai instituţiilor centrale şi organizaţiilor obşteşti. Au fost de faţă A. V. Basov, ambasadorul Uniunii Sovietice la Bucureşti, şi membri ai ambasadei. (Agerpres) La plecare, pe aeroportul Băneasa Sosirea la Moscova La Moscova, pe aeroportul Vnukovo, înalţii oaspeţi au fost întîmpinaţi de tovarăşii L. I. Brejnev, secretar general al G.G. al P.C.U.S., A. N. Kosîghin, membru al Biroului Politic al G.G. al P.C.U.S., preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., K. F. Katuşev, secretar al C.G. al P.C.U.S., V. N. Novikov, membru al G.G. al P.G.U.S., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, A. A. Gromîko, membru al G.G. al P.G.U.S., ministru al afacerilor externe, K. V. Rusakov, membru al Comisiei Centrale de revizie a P.G.U.S., şi alte persoane oficiale. Au fost de față ambasadorul României la Moscova, Teodor Marinescu, și membri ai ambasadei. Aseară şi mzi dimineaţă Prinţi oraşului In anchetele realizate de ziarul nostru pe tema aprovizionării cu legume şi zarzavaturi de sezon, remarcam faptul că măsurile luate de Comitetul executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti au dat roadele aşteptate, că zilnic, în pieţele oraşului, intră însemnate cantităţi de produse. Sesizam, în acelaşi timp, o serie de deficienţe de organizare. Am urmărit, în cursul după-amiezii de ieri şi dimineţii de astăzi, cum se desfăşoară aprovizionarea, dacă se depun, în continuare, eforturi susţinute pentru ca în pieţele oraşului să existe produsele solicitate de cumpărători. Deci, se poate! La începutul săptăminii am semnalat unele aspecte negative din pieţele „George Coşbuc" şi „Unirii". Critica a urnit din loc pe cei in cauză şi, a doua zi, s-au luat măsurile respective. Bunăoară, I.C.R.-Z, a început lucrările in piaţa „Coşbuc", luîndu-şi angajamentul ca pînă duminică să fie gata şi piaţa să lucreze cu întreaga capacitate. Magazinul „Gostat" a ridicat imediat cuştile de păsări care ocupau un loc pe una din platforme. Mesele din melaminate, părăsite de I.L.F. în piaţa „Unirii", au fost ridicate, iar I.D.P.R. a terminat lucrările de asfaltare. Deci, cu ajutorul opiniei publice, defecţiunile de ordin organizatoric se pot înlătura operativ, fără prea mari greutăţi. Nu au fost încă redeschise magazinele Gostat şi intercooperatist din piaţa „Coşbuc", şi nici noile tonete ale Gostat din piaţa „Unirii" nu au fost puse la dispoziţia cumpărătorilor. Se fac, insă, pregătirile necesare. Pe ce contaţi mîine dimineaţă ? Cîteva probleme au rămas, şi continuă să rămină, încă nerezolvate pînă la capăt. Le consemnăm, succint, pentru ca toţi cei ce răspund de aprovizionarea oraşului, să le analizeze cu atenţie şi să ia măsurile ce se impun. Bunăoară, în I. B. (Continuare in pag. a 4-a) uimit mi , Laţ Baku, atleta sovietică Nina Brinţeva şi-a îmbunătăţit cu 12 cm recordul personal la săritura în înălţime, realizînd 1,80 m (de notat că pista de elan a stadionului era acoperită cu tartan). • In „Cupa naţiunilor — F.I.R.A.“ la rugbi, in localitatea belgiană Woluwe Saint Lambert, echipa Italiei a dispus cu 3000 de formaţia Belgiei. • TEATRUL Ciuleşti anunţă că, din cauza Îmbolnăvirii unui actor, spectacolul cu piesa Pălăria florentină de simbătă 17 mai, ora 19.30, se înlocuieşte cu comedia poliţistă Cursa de şoareci de Agatha Christie. Biletele vindute rămîn valabile. • Prima etapă a competiţiei cicliste de şase etape, organizată de federaţia suedeză de specialitate, a avut loc între Stockholm şi Uppsala. învingător a fost Jupp Riffel (Suedia), care a parcurs cei 193 km ai etapei în 4 h 43’01'’. • Rezultate înregistrate în etapa a IlI-a a turneului final al campionatului de baschet al municipiului Bucureşti (categoria „Promoţie“) : Olimpia — Electrificarea 53—41 ; Academia Militară — Politehnica 77—60 ; Steaua — C.P.M.B. 59—57. Astăzi, de la ora 18, pe terenul de lingă sala Floreasca, este programată etapa a IV-a. Atacul din Lebach fara mistere... • O „mafie" formată din doi gangsteri începători După aproape rul din Lebach Așa cum am rubrică, Lebach Klate din R. F. dul Saar), unde începutul anului, patru luni, mistea fost dezlegat, relatat la această este o mică locaa Germaniei (Iarpuţin timp după a fost săvîrşit un act banditesc de o neobişnuită cruzime şi îndrăzneală, pe care însuşi cancelarul Kiesinger l-a apreciat astfel : „Prin brutalitatea criminalilor şi prin obiectivul atacat, acest caz este unul din cele mai serioase din ultimul timp“. Gangsterii pătrunseseră în depozitul de arme şi de muniţii al unei unităţi de paraşutişti din orăşel şi uciseseră patru oameni din echipa de gardă, pe cel de-al cincilea rănindu-l grav. Straniu , nu au luat din depozit decît trei puşti, două pistoale, cîteva sute de gloanţe şi un registru de control. Prada aceasta „modestă“ a dat mult de gîndit poliţiei şi anchetatorilor (şi trebuie menţionat că pentru elucidarea cazului au fost mobilizate importante forţe, în frunte cu procurorul-şef Buback) : nu cumva făptaşii au vrut doar ca, printr-un „debut zgomotos”, să-şi creeze un mijloc de (Continuare in pag. a 4-a) Haine din blănuri de tarpagan Cooperativa ,,Blânarilor" pregăteşte de pe acum o surpriză pentru anotimpul friguros. Afost achiziţionată din R.P. Mongolă o mare cantitate de blănuri din tarpagan din care, în unităţile cooperativei, se vor confecţiona haine pentru femei, gulere, căciuliţe etc. Acestea se vor găsi şi în magazinele de specialitate, gata confecţionate. De asemenea, se vor efectua reparaţii la haine din piele şi cu materialul cooperativei, datorită unei măsuri luate de UCECOM privind achiziţionarea de către cooperativă, de la producători, a pieilor de capră. Reparaţii de mobilier la domiciliu Preşedintele cooperativei „„Mobilă şi tapiţerie“ ne informează că in urma articolului critic apărut recent in ziarul nostru cu privire la deservirea la domiciliu, o serie de unităţi de tîmplărie şi tapiţerie ale cooperativei sunt obligate să efectueze, la eventuale solicitări ale cetăţenilor, mici reparaţii de mobilier şi la domiciliu. Efectuează asemenea lucrări centrele din str. Ion Călin nr. 1 (tel. 11.90.53); cal. 13 Septembrie nr. 50 (tel. 31.60.93); cal. Griviţei nr. 14 (tel. 14.30.98); bd. 1 Mai nr. 120 (tel. 18.04.04), calea Moşilor nr. 323 (tel. 35.43.96) şi bd. Muncii nr. 100 (tel. 21.48.46). De asemenea, se studiază posibilitatea amenajării unei unităţi speciale care să execute numai reparaţii de mobilier la domiciliu. Montări şi reparaţii de galerii, perdele, jaluzele La unitatea cooperativei ,,Mobilă şi tapiţerie" din calea Moşilor nr. 82 (tel. 13.80.96) s-a extins spaţiul de producţie şi s-a mărit numărul de lucrători pentru confecţionarea de galerii, jaluzele, obloane etc. De aci pot fi solicitaţi şi la domiciliu cooperatori pentru montarea şi repararea de jaluzele, obloane, perdele şi galerii. Sesiune tehnicoştiinţifică Azi dimineaţă, la Uzinele „TIMPURI NOI“ a avut loc, cu ocazia aniversării a 20 de ani de fabricare a motoarelor şi compresoarelor, o sesiune tehnicoştiinţifică. In cadrul acesteia au fost prezentate 11 referate pe teme referitoare la construcţia, încercarea și tehnologia de fabricație a motoarelor și compresoarelor. • In cadrul Consfătuirii de lucru a activului culturii de masă din Capitală, care se desfăşoară în aceste zile, în cursul dimineţii de ieri a fost prezentată expunerea „Cultură şi civilizaţie“ de către prof. univ. dr. Al. Tănase. Incontinuare, s-a desfăşurat simpozionul pe tema „Tendinţe şi modalităţi de expresie in arta contemporană", (literatură, plastică, muzică, cinematografie), la care au participat specialişti de prestigiu : prof. univ. dr. docent Şerban Cioculescu şi prof. univ. dr. D. I. Sueiianu, alături de criticii de artă Petru Comarnescu şi Vasile Tomescu. .