Informatia Bucureştiului, mai 1971 (Anul 18, nr. 5500-5524)

1971-05-04 / nr. 5501

$ PROLETARI DIN TOATE ȚÂftÎLE, INIȚI-VÂ ! INFORMATIA Manifestări consacrate semicentenarului partidului • Consiliul municipal al pionierilor și Inspectoratul școlar al municipiului București organizează, astă-seară, o evocare istorico-literară de mare amploare intitulată : „E pentru că pe lume, partidul s-a născut", închinată împlinirii a 5 decenii de la crearea partidului. Evocarea va avea loc în nocturnă, la Muzeul de istorie a partidului comunist, a mişcării revoluţionare şi democratice din România. • „50 de ani de luptă şi victorii de la crearea P.C.R.“ se intitulează expunerea programată pentru miine, ora 17, la Casa de cultură a sectorului 2. Va vorbi tov. Gh. Berghea, lector la cabinetul de partid al sectorului. • O interesantă sesiune ştiinţifică a cercurilor de elevi, dedicată celei de-a 50-a aniversări a P.C.R., a avut loc ieri după-amiază, la liceul „Mihai Viteazul“. Au fost prezentate, în şedinţă plenară şi pe secţii, referate din domeniile : literatură română, istorie, ştiinţe sociale, matematică, fizică, chimie, biologie, geografie, muzică. • Miine, ora 11, la Şcoala generală nr. 3, are loc vernisajul expoziţiei de lucrări practice ale elevilor. Vor fi expuse obiecte de artizanat, piese executate in atelierul şcolii şi in cercurile tehnicoştiinţifice etc. • Miine după-amiază, la Tehnic Club, formaţiile artistice ale elevilor din liceele sectorului S vor prezenta un spectacol festiv dedicat aniversării partidului. « Azi la amiază, In aula bibliotecii Institutului pedagogic din cadrul Universităţii Bucureşti, a avut loc vernisajul expoziţiei de pictură, sculptură şi grafică a cadrelor didactice şi studenţilor, închinată sărbătoririi semicentenarului partidului. • In dupâ-amiaza zilei de azi, la liceul „Mihai Viteazul« se va desfăşura faza pe Capitală a concursului gen „Cine ştie răspunde“ pe tema «Din perspectiva marilor victorii«, organizat de Comitetul municipal U.T.C. şi Inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti, pentru elevii din licee. Apropo de Curtea Veche AUREL BARANGA Numele evocă o carte celebră şi un loc al oraşului cu rezonanţe istorice : Curtea domnească, dar şi a Crailor lui Matei, parte a oraşului unde, după pustiirea grandorii domneşti, s-au adunat şelarii şi covacii, toate meşteşugurile, ca să-şi arate îndemînarea. De cîteva luni, tîrnăcoapele şi mistria, puse cu hărnicie în slujba unui scop de nobleţe edilitară, au redat Curţii forfota şi pestriţul, viaţa unui cartier reînviat ! Lipscanii, Gabrovenii, Oituzul, toate uliţele adiacente şi-au ridicat obloanele şi-n pragul fostelor dughene, azi modernizate, au ieşit prăvăliaşii cu marfa lor. Bucureştii cresc în toate dimensiunile : pe verticala hotelului „Intercontinental“, în subteranul pasajului de la întretăierea celor două bulevarde, pe orizontala vastă a noilor cartiere, adevărate oraşe însumate în metropolă. La marea demonstraţie din ziua de 1 Mai au trecut bucureştenii, Bucureştii în marş jalnic şi biruitor, cu dovezile bucuriei în braţe. Cifrele s-au ridicat la înălţimea poeziei, fiecare car alegoric, steag sau pancartă, fiind un vers dintr-o patetică epopee a muncii victorioase şi spornice, pusă în întregime în serviciul OMULUI şi al fericirii sale. Sînt mai puţin de treizeci de ani de cînd Bucureştiul — „micul Paris” — era considerat (Continuare In pag. a ll-a) Industrializarea socialistă, temelia progresului general al societăţii ing. MIRCEA GEORGESCU vicepreşedinte al Comitetului de Stat al Planificării Experienţa acumulată de ţara noastră în anii construirii socialismului, şi de altfel pe plan mondial, a evidenţiat ca un adevăr incontestabil faptul că singura cale eficientă pentru dezvoltarea în ritmuri susţinute a producţiei materiale, pentru ridicarea nivelului de trai şi de civilizaţie al poporului, o constituie promovarea consecventă a procesului de industrializare, orientarea cu precădere a acestui proces către ramurile moderne prelucrătoare, corespunzător progresului tehnic contemporan. Dirijarea prioritară a investiţiilor către sfera producţiei materiale, respectiv către sectoarele economice care creează nemijlocit venit naţional, reprezintă, după cum se ştie, una din coordonatele majore ale politicii economice a partidului şi statului nostru. Succesele de seamă obţinute în dezvoltarea forţelor de producţie, valorificarea cuceririlor revoluţiei tehnico-ştiinţifice contemporane au fost posibile tocmai datorită creşterii an de an a volumului de investiţii afectat pentru realizarea obiectivelor cu caracter productiv. Mutaţiile calitative intervenite în structura economiei au consolidat permanent poziţia conducătoare a industriei în complexul econo(Continuare in pag. a ll-a) Colectivele Întreprinderilor bucureştene intimpină gloriosul semicentenar cu Remarcabile realizări in producţie Competenţa exclude rebutul“ administrativ ¥¥ Multe, chiar foarte multe dintre drepturile unui angajat depind de o simplă adeverinţă sau de o menţiune făcută în carnetul de muncă, operaţii ce intră în sfera atribuţiilor funcţionarului de la serviciul personal. Ar fi deci inutil să argumentăm că orice necunoaştere sau nerespectare de către acesta a dispoziţiunilor legale din sfera reglementării raporturilor de muncă lezează drepturile unor oameni, grevează — prin diligenţele ulterioare necesare rectificărilor — bugetul de timp al cetăţeanului, dereglează, prin creşterea nefirească a volumului de muncă, activitatea unor instituţii. Numeroase sesizări sosite la redacţie au ca obiect tocmai acest gen de situaţii înscrise între parametrii „rebutului“ administrativ. * • IN CURÂND va apărea prima Colecţie bibliofilă de desene ale artiştilor români contemporani. Redactată şi îngrijită de Iulian Mereuţă, colecţia va avea un caracter monografic şi serial, iar fiecare volum va cuprinde cîte zece desene inedite ale artistului respectiv. Primul album ce va apărea, este dedicat lui Doru Bucur, întrucît din fiecare număr nu se editează decit cite 200 de exemplare, ele se vor distribui numai pe bază de înscrieri (care se fac, pînă la data de 11 mai, la sediul U.A.P.). Avem In față citeva dintre procesele verbale de constatare, încheiate de inspectorii Oficiului de raporturi de muncă din cadrul Direcţiei pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale a municipiului Bucureşti (D.P.M.O.S.), cu ocazia unor controale efectuate în întreprinderi şi instituţii. In multe dintre ele sunt cuprinse menţiuni privitoare la neaplicarea unor dispoziţii legale de circulaţie uzuală, la întîrzieri în întocmirea carnetelor , de muncă, la soluţii care nu ţin seama de prevederile legii. Cum sunt completate — uneori — carnetele de muncă, unicul document în măsură să facă dovada exclusivă a multora din drepturile unui angajat ? La secţia din şos. Colentina nr. 4fila uzinelor „Republica", de exemplu, sunt carnete care nu cuprind grupa da muncă a salariaţilor — menţiune cu Implicaţii deosebite asupra drepturilor la pensie ; la serviciul personal al Gospodăriei transport autobuze din 500 carnete de muncă nu au Încă Înregistrate în filele lor majorările de salarii intervenite Intre timp. Şi, din păcate, exemplele pot £i continuate. — Carenţele puse In discuţie — ne-a spus tov. Miron Niculescu, consilier juridic şef al oficiului sus-amintit — pot genera, atunci cînd nu sint descoperite la timp, mari neajunsuri. O omisiune, sau eroare, făcută in aceste documente este — In ipoteza schimbării locului de muncă — foarte dificil de Îndreptat, dacă ţinem seama că In timp mai survin reorganizări de unităţi etc. Din păcate însă, activitatea legată de evidenţa şl completarea carnetelor de muncă nu formează un domeniu exclusiv de manifestare a „rebutului administrativ". Numeroase greşeli se înregistrează şi cu ocazia completării dosarelor de pensionare a salariaţilor, operaţie ce ţine, de asemenea, de competenţa serviciilor de personal. Dosarul de pensionare nr. 3192 (Oficiul de pensii al sectorului 5) își așteaptă de mult rezolvarea. Motivul: tocmai faptul că în carnetul de muncă al salariatului Gh. Peche nu au fost operate o serie de date privind locul de muncă. Efectul : dosarul nu poate fi rezolvat pînă cied întreprinderea — in speţă Trustul construcţii — nu va face această completare. O simplă adeverinţă care lipseşte din dosarul de pensionare nr. 3436 face ca G. Georgescu, pensionat din motive de boală, să nu poată primi încă drepturile băneşti cuvenite. De data aceasta „protagonist“ al nerespectării legii este serviciul personal al F.A.E.I. Val. Voiculescu (Continuări in pag. a 111- 1 — A fi ” Peisaj „marin* în cartierul Titan ÎN 3 ZILE-DOUĂ ETAJE „Demarajul nostru în această lună — ne-a declarat ing. F. Tachiris, directorul tehnic al întreprinderii de construcţiimontaj nr. 1 — a fost marcat de începerea glisării blocului A 1 (cu 44 de apartamente) din zona Berceni—Săbăoani, la care, în decurs de 3 zile (lucrările au început în ziua de 2 mai), au și fost ridicate 2 etaje. Peste cîteva zile vom începe alte două glisări. Mă refer la blocurile R 13 (88 de apartamente) și A 2 (44 de apartamente), situate în ansamblurile Berceni Sud IISăbăoani. De asemeColectivul sectorului cald al UZINEI DE MAȘINI GRELE BUCUREŞTI, pentru care 1 şi 2 mai au fost zile obişnuite de lucru, a înscris în graficul de producţie un spor substanţial de oţel — 65 tone. Notăm şi beneficiarii care vor primi, în avans, oţelul realizat peste prevederile planificate — Combinatul siderurgic Galaţi, Fabrica de osii şi boghiuri Balş, secţiile de forjă şi turnătorie ale U.M.G.B. — Conştient de importanţa deosebită pe care o prezintă această materie primă pentru economia naţională — ne-a declarat tov. MOISE TUDOSE, inginer şef al uzinei — colectivul nostru depune susţinute eforturi pentru a obţine maximum de randament în procesul de producţie. Demarajul bun înregistrat de sectorul cald, în primele două zile ale lunii, urmare firească a creării unor condiţii corespunzătoare de lucru, ne dă garanţia că vom raporta, în cinstea gloriosului semicentenar al partidului, noi gi Însemnate realizări. nea, mîine vor fi incepute lucrările la masivul bloc T 1 din Berceni Sud II, care va avea în final 17 etaje cu 280 apartamente. Aș mai adăuga, în încheiere, montarea structurii din prefabricate la cea de-a doua hală a întreprinderii „Tehnica medicală“, prevăzută să se încheie la sfîrşitul acestei luni... SUPLIMENTAR - 65 TONE OŢEL Secţia 9 boiangerie din cadrul Combinatului de confecţii şi tricotaje Bucureşti dispune de agregate de înaltă tehnicitate. Una dintre benzile automate cu care este dotată întreprinderea „7 Noiembrie“ — unitatea Romceram. Aici se produc, lunar, peste 40 000 m.p. de plăci ceramice de diferite culori. • Icri Azimime Locuri pe litoral in perioada 15 mai —30 iunie Direcţia generală a turismului intern din Ministerul Turismului a repartizat oficiilor judeţene de turism şi oficiului municipiului Bucureşti locuri în staţiunile de pe litoral pentru perioada 15 mai — 30 iunie. Se pot obţine locuri cu cazare în hoteluri, căsuţe şi corturi, în serii complete sau pentru perioade mai scurte. Turiştii beneficiază de tarife reduse faţă de sezonul cald (40 — 50 lei pe zi pensiune completă). Din staţiuni se organizează excursii în Delta Dunării, la Istria, fund litoralului, la Varna în R. P. Bulgaria etc. Pentru amatorii de sport lacul Siutghiol este dotat cu ambarcațiuni, iar în holurile hotelurilor se găsesc jocuri mecanice. ^ • Ing. Iancu Sandu, directorul întreprinderii „ARTA MOBILEI“, ne comunică ultima realizare a colectivului unității. „Astăzi s-au livrat, în avans, unităţilor comerciale de specialitate, 300 sufragerii „Daniela” şi „Mirela”, 40 canapele şi 20 fotolii pentru hol. In secţiile de fabricaţie este pregătit, de asemenea, pentru expediţie un nou lot de produse destinate exportului. El va fi livrat miine, depăşindu-se astfel substanţial planul de export“. Astăzi, în sala de festivităţi a Fabricii de panouri mari „Militari“ din bd. Preciziei, au loc lucrările unui simpozion organizat cu prilejul împlinirii a zece ani de la înfiinţarea întreprinderii de construcţii din prefabricate de beton (I.C.P.B). Referatele ce au fost sau vor fi prezentate se ocupă de o largă problematică, între care : ^Preocuparea pentru creşterea capacităţii de producţie a întreprinderii« ; „Dinamica îmbunătăţirii calităţii apartamentelor« ; ^Metodele folosite pentru continua reducere a preţului de cost şi creşterea productivităţii muncii“ ; „Diversificarea sortimentelor de prefabricate“. Calea ferată in sezonul estival • Noi agenţi de voiaj în staţiunile de pe litoral • Garnituri de trenuri de rezervă permanente în staţiile bucureştene. • Depozite suplimentare pentru bagaje de mină Rigiorala C. F. Bucureşti a luat măsuri nu numai pentru organizarea in bune condiţiuni a deservirii publicului la agenţiile de voiaj din Capitală (despre aceasta am incunoştinţat recent cititorii), ci şi la agenţiile de voiaj de pe litoral. In această vară, în staţiunile de pe malul mării vor funcţiona 13 agenţii : Mamaia (botel ,,Perla“), Constanţa (bd. Tomis şi la Oficiul P.T.T.R.), Eforie Nord, Techirghiol, Eforie Sud, Costineşti, Mangalia-oraş precum şi în staţiunile Neptun, Jupiter, Venus şi Saturn. A început pregătirea personalului de servire — casieri, oficianţi la serviciile de informare etc. Paralel cu sporirea numărului de agenţii va fi mărit şi cel al casieriilor din staţiile de cale ferată. Conducerea ministerului a dat indicaţii Regionalei de cale ferată ca ori de cite ori vor apărea solicitări mai mari să fie formate imediat trenuri suplimentare. In acest scop, pentru a asigura o intervenţie operativă, in staţia de formare Griviţa precum şi în staţiile de îndrumare Bucureşti-Nord şi Basarab vor fi permanent pregătite, ca rezervă, cite o garnitură de tren cu zece vagoane. In plus, toate trenurile în circulaţie vor fi folosite la capacitatea maximă. Pentru a asigura o cit mai buna servire si informare a cetăţenilor, au fost create comandamente pe lingă regionala C.F. Bucureşti, in staţia Bucureşti Nord, precum şi în toate staţiile cu trafic mare de călători. Pentru a satisface cererile publicului călător in ceea ce priveşte depozitarea bagajelor de mină au fost luate măsuri pentru amenajarea de spaţii suplimentare. Această operaţiune este în curs de desfăşurare atît în staţiile bucureştene cit şi în celelalte gări cu trafic mare de pasageri. In Gara de Nord va continua, de asemenea, instalarea de casete automate, numărul lor ajungînd in final la 900. Gh. Nie. Maşină automată de francat, ştampilat şi înregistrat corespondenţa poştală Institutul de cercetări telecomunicaţii* laboratorul mecanizări şi automatizări poştale... Un colectiv de cercetători, condus de ing. Emil Marinescu, desfăşoară Intense studii pentru realizarea unei maşini automate de francat corespondenţă, necesară atît oficiilor PTTR, cit şi întreprinderilor care expediază un mare volum de corespondenţă. Maşina, în curs de realizare, va permite atît francarea şi aplicarea ştampilei de zi, cit şi înregistrarea corespondenţei, in vederea introducerii mecanizării trimiterilor poştale, acelaşi colectiv lucrează la realizarea unui sistem de codificare a adreselor, care va contribui la reducerea timpilor de prelucrare şi îndrumare a corespondenţei de la expeditor la destinatar. înscrierea consumurilor specifice de metal în limite competitive (0 .................. .............. ....ml | |||||,||| mifi n —......HI,, , ,|, «I III II 1 ----------------|.^'MOTIVUIl'.^llHMKa 0 acțiune de efort tehnic, M. IONICA șef de sector la Comitetul municipal București al P.C.R.o probă de în munca • Raţionalizarea consumurilor impune o continuă investiţie de inteligenţă, de la conceperea produsului pînă la realizarea sa • Un atribut inseparabil muncii politice — autoritatea profesională • Bilanţ semnificativ în acţiunea „Cel mai bun gospodar al metalului" : 545 tone economisite, 198 000 lei recompense • Larg cadru de afirmare pentru iniţiativa vizuală şi colectivă. In documentele Congresului al X-lea al partidului şi in hotărtrile plenarelor C.C. al P.C.R., reducerea cheltuielilor materiale se înscrie ca un obiectiv de stringentă actualitate in amplul proces de dezvoltare şi modernizare a economiei naţionale. In acest context, problemele care privesc gospodărirea şi valorificarea superioară a metalului ocupă o pondere Însemnată In activitatea desfăşurată de Comitetul municipal, comitetele de sector, organele şi organizaţiile de partid din Capitală. Ele au întreprins şi întreprind complexe acţiuni politice şi tehnico-organizatorice în vederea mobilizării salariaţilor din unităţile industriale, de construcţii, din insti incii- eficacitate politică rutele de proiectare la descoperirea de noi soluţii, căi şi posibilităţi de sporire a gradului de valorificare a metalului. S-au făcut progrese simţitoare în direcţia orientării modalităţilor, mijloacelor şi formelor muncii politice educative de masă către problemele de ordin tehnicoeconomic, care vizează reducerea consumului de metal; ca urmare, un număr tot mai mare de salariaţi iau parte (Continuare în pag. a IV-a) Cînd Interpolul se transformă în controlor de bilete... • I.A.T.A. in alarmă • Societă-ţile de transporturi aeriene păgubite cu sume imense reuniune puţin obişnuită a avut loc recent in capitala Marii Brita-Delegaţi din partea a aproximativ 50 de soate-I. R. (Continuare in pag. a IV-a) Cînd vor „debuta“ — totuşi — spumanţii neionici ? încheind cu rezultate bune tema înscrisă în planul de cercetare sub titlul „Folosirea spumanţilor neionici de tip Ss, Si şi Ss la fratarea minereurilor“, ICEMIN a hotărit valorificarea ed In producţie. De atunci, însă, au trecut — fără rezultat — mai bine de trei ani. Dece7 viu Rebreanu — Ion Şulea — şi Mihai Bravu Piaţa Muncii — cea Călăraşi,— Piţa Unirii — splai Independenţei —poul Izvor şi reţi Puţind transporta final 10.000 de căi tori pe oră şi set vehiculele ce v circula pe aceas linie vor descogestiona considerat celelalte trasee d cartierul Titan. Azi dimineaţă, în prezenţa tovarăşului Dumitru Popa, primarul general al Capitalei, a fost inaugurată noua linie de tramvai din cartierul Titan. Prima cursă a revenit vagonului de mare capacitate V3A, realizat în cadrul I.T.B. Pentru a ilustra dezvoltarea transportului în comun, la inaugurare a fost prezentat şi un... tramvai cu cat (la fotografie), care circula pe străzile Bucureştiului în urmă cu mai bine de o jumătate de veac, epocă reconstituită şi de pasagerii îmbrăcaţi în costume specifice. Noua linie — care poartă indicativul nr. 30 — a fost construită cu 2 luni înainte de termen. Tramvaiele au traseul aleea Barajul Dunării , str. Li